Vituttaa atooppinen iho :-(
Olen elänyt atooppisen ihon kanssa enemmän ja vähemmän sujuvasti jo lähes 30 v. Mutta nyt lasten ollessa pieniä ihottuma on alkanut ottaa päähän entistä enemmän, koska se rajoittaa/hankaloittaa paljon kaikenlaista tekemistä lasten kanssa. Aina on joku ihokriisi meneillään, joko kuivat talvipäivät tai sit nyt kesähelteellä iho hikinäppylää täynnä :-(
Mikään ei tähän auta, siis lopullisesti, vaikka välillä joku tuntuu parantavan ihon kuntoa. Seuraavat on kokeiltu: helokkiöljy, aloe vera, kalaöljy, kortisonit, protopic, valohoidot ja homeopaattiset hoidot. Näistä parhaiten mulle on toiminut aloe vera, mutta ei sekään täydellisesti. Vituttaa.
Miten te muut atoopikot jaksatte tän ongelman kanssa?
Kommentit (54)
Komppaan oman kokemuksen myötä näitä ohjeita: kotimaiset viljat ja maito pois, D3-vitamiinia kehiin, ei rypsiöljyä vaan voita. Kurkuma, pycnogenol lisäravinteina. Jos haluaa, pellavansiemenöljyä voi nauttia 1 rkl/pv. Kannattaa kokeilla.
mul loppu heti kun tajus lopettaa hajusteiset myrkkytuotteet...
Hei vaan kaikki atoopikot!
Minä 47 vuotias nainen olen koko ikäni kärsinyt atooppisesta ihosta. Kaikki keinot on kokeiltu, mm. elohopevoiteet..kääks! ja kaikki mahdolliset lääkäreiden määräämät rasvat, valohoidot yms. Pari vuotta sitten karppasin n. kolme kuukautta ja käsi-ihottumani katosi täysin ! Eli kyllä kannattaa välttää viljoja. Nyt olen sitten vetänyt ihan täysillä hiilareita ja kädet kokoajan auki.
Se on niin kauheeta kun kädet märkii ja sormien nivelissä on semmose luuhun saakka olevat haavat. Kukaan ei voi tajuta sitä tuskaa kun esim. peset kädet tai joudut taivuttamaan sormet :(
Joku kehui Body Shopin hamppuöljyä, se on kyllä hyvä. Pesen kädet tällä hetkellä Ambilan-perusvoiteella, koska joudun niitä usein pesemään. Keskuslämmityskauden alkaminen kuivattaa todella. Iho ei ole ikinä ollut niin pehmeä ja hyvä kuin kerran käydessäni Väli-Amerikan vuoristossa. Tarvitsisin siis niin kostean ilman, että lakanatkin olisivat märkinä! Mutta siellä ei voi jatkuvasti hoitokeinona hypätä...
Kiva lukea että on olemassa ihmisiä jotka ymmärtäis kun mä aina raavin :D Mulla ollut lapsena taiveihottumat ja märkäruvet, 20v eteenpäin kasvot ja päänahka tosi pahana, ja nyt, 30v käsi-ihottuma todella pahana. Ensin oli kämmenet pari vuotta rikki ja nyt ranteet ja kämmenselkä. Aina jossain :(
Stressi on pahin aiheuttaja ja mulla on myös paljon ruoka-aineallergioita. Hikoilu pahentaa, saunasta voi vaan haaveilla :(
Kylmäpuristettu kookosrasva auttaa hieman, syötynä ja sitten hölvään sitä käsiin jatkuvasti. Ja mullakin on vähän sellanen kutina (heh heh) että jos jaksaisin karpata niin nämä helpottaisi.
Symppausta kaikille atoopikoille, todella rasittava vaiva. Oma atooppinen ihottuma on helpottanut huomattavasti, oli pahimmillaan noin 20-vuotiaana. Iho kutisee edelleen tavallaan jatkuvasti, siihen on niin tottunut ettei enää edes kiinnitä juuri huomiota, talvella enemmän kuin kesälä. Taipeet leimahtaa ruvelle ajoittain. Mulle yksi tärkeimpiä asioita ihonhoidossa on ollut monien suositusten vastaisesti nimenomaan käydä säännöllisesti suihkussa joka päivä ja vielä suunnilleen samaan aikaan eli aamuisin. Iho ja sen rasvantuotanto tottuu tiettyyn peseytymisrytmiin. Jos jostain syystä en pääse suihkuun, oireet alkavat heti pahentua. Perusvoiderasvausta oon normaalisti tehnyt säännölisesti aina suihkun jälkeen, nyt kun on vauva en ole puoleen vuoteen oikein kunnolla ehtinyt... mutta siitä ei ole näyttänyt olevan juuri haittaa, pitää tarkkailla mitä talvella tapahtuu.
Päänahka mulla usein ärtyy erityisesti kesällä, siihen auttaa parhaiten Nizoral-shampoo apteekista. Talvisin taipeiden ärtymisen varalle oon oppinut pitämään kahta eri vahvuista kortisonia, vahvempaa "tehohoitoon" ja laimeempaa ylläpitoon, vetelen niitä melko surutta kuureina jos tulee oireita.
Protopic on ollut mulle pelastus. Kortisonikierteet osastohoitoineen on käyty läpi, joten voin käsi sydämellä sanoa, että Protopic mahdollisine sivuvaikutuksineen on atoopikon taivas verrattuna mihin tahansa kortisoniin. Sisäinen kortisonikuuri on todellista myrkkyä ihosairaalle.
Olen siis Protopicin käytön myötä joutunut jättämään alkoholin kokonaan pois (jopa kotitekoinen sima ja kotikalja saa oireet esiin, eli naaman lehahtamaan tulipunaiseksi) ja varomaan todella paljon aurinkoa. Pärjään kesällä, jos tiedän, että on tulossa sateinen ja pilvinen päivä, niin edellisiltana laitan rasvaa ja seuraavana päivänä pyrin olemaan sisällä. Aurinkovoidetta tarvitsen maalis-huhtikuusta syyskuun loppuun asti. Protopic siis herkistää auringonvalolle.
Mutta ilman en enää olisi. Perusvoiteen käyttökin jäi hyvin vähälle, kun sain ihon kuosiin, laitan vain käsiin sekä suihkun jälkeen kasvoihin ja siinä se.
Tsemppiä kaikille atoopikoille, tämä on erittäin v***umainen sairaus ja suuri esteettinen haitta, eikä sairautta todellakaan tajua muut kuin sen kanssa painiskelevat.
Psoriaatikolta tsemppiä atoopikoille! Minulla menossa sytostaattihoito psoriin, monen vuoden jälkeen iho on melkein terve ja kutiamaton, nyt elämä hymyilee!
Onko teille atoopikoille tehty allergiatestejä ikinä? Itselleni tehtiin nuorempana (kädet aina auki) ja yksi allergiaa aiheuttava aine oli parabeeni. Sitä käytetään aika monissa noissa rasvoissa, perusvoiteista lähtien, kyseessä on siis säilytysaine. Jos sitä sisältävää voidetta olisin käsiini laittanut, ja laitoinkin vuosia, niin lopputulos oli kutisevat, rakkulaiset, auki olevat kädet. Muutamia vuosia sitten löysin tuttuni suosituksesta Essexin perusvoiteen (sen lilan purtilon) ja sen käytön myötä käsi-ihottumani katosi täysin. Olin ihottumasta kärsinyt sitä ennen lapsuudesta lähtien reilut kolmekymmentä vuotta. Kannattaa siis katsella noita tuoteselosteita myös. Parabeeneja löytyy siis hammastahnasta lähtien vähän joka paikasta.
KERTOKAA ONKS NÄÄ KEINOT HYVIÄ JA MITÄ LISÄKS???
-KOSTEUTTAVA VOIDE + KORTSARI
-VIILEÄ SUIHKU EIKÄ KUUMA, EIKÄ LIIAN USEIN
-VÄLTETÄÄN SAIPPUAA
-VILJAA EI SAA SYÖDÄ??????????
[quote author="Vierailija" time="29.07.2009 klo 00:03"]
tyttö on aina ollut kova stressaamaan kaikesta ja samalla iho kutiaa ja raavitaan ja iho kutiaa enemmän ja taas raavitaan ja sitten stressaa kun iho on hirveä ja taas kutiaa ja raavitaan ja mikään ei auta kun kaikki asiat painavat päälle.
Kaikki samat kuin ap on kokeiltu, valohoito auttoi yhden talven yli.
Tyttö piti opiskelusta välivuoden ja matkusteli kaukoidässä poikakaverinsa kanssa 11kk, palasi Suomeen viime elokuussa eikä ole sen jälkeen elänasenne on muuttunut aivan toiseksi, entisestä stressaajasta on tullut ehkä liiankin huoleton.
Mutta tuntuu että auttaa ainakin ihoon.
[/quote]
Hienoa! Muuttuiko reissussa ruokavaliokin jollakin tavalla? Aurinkoa ainakin sai enemmän kuin täällä --> D-vitamiini.
En millään tavalla halua astua kenenkään atoopikon varpaille, mutta ehkä kannattaisi kokeilla isoja D3-vitskuannoksia tarpeeksi pitkällä ajanjaksolla. Enkä nyt puhu kymmenestä tai kymmenistä mikrogrammoista per päivä, vaan esim. 100 tai 150 per päivä. Kokeilkaa ihmeessä, D3-vitamiinia saa miltei mistä vaan ja suht edullisesti. Samalla pysyvät flunssat enimmäkseen pois. Niin ja margariinit pois ja tilalle kylmäpuristettua oliiviöljyä, kalaöljyä, pähkinöitä ja avokadoa. Runsaasti joka päivä. Kokeilkaa, ehkä iho onkin paljon paremmassa kunnossa ensi keväänä.
Been there, done that.
Ainoa joka on auttanut on mahdollisimman puhdas ravinto (lisäaineet,käsittely,voimakkaampien raaka-aineiden hillitympi käyttö) sekä vettä, vettä ja vettä. Kun juot tarpeeksi on pissa hyvin vaaleaa ja miedon tuoksuista, vettä kitatessa muistaen myös mineraalit ettei liikaa huuhdo elimistöään. Riittävä hyvien rasvojen nauttiminen esim.pähkinät, oliiviöljy, kala, iho jaksaa kosteuttaa myös itseään.
Ainoa mikä on auttanut: mahdollisimman puhdas ravinto(lisäaineet,käsittely) ja vesi, vesi, vesi. Vettä kitatessa muistaen myös mineraalit jottei liikaa huuhdo elimistöään. Hyvien rasvojen riittävä nauttiminen jotta iho jaksaa kosteuttaa itseään (pähkinät, oliiviöljy..).
Miehellä auttoi perusrasvan ja ruokasoodan sekoitus. Siis uskomatonta! Selvä ero olo ja lopetti raapimisen jota teki unissaan. Auttoi myös psoriasis ihosairauteen. Googlaamaalla löytää lisätietoa ja sekoitus määrä ohjeet! Kannattaa kokeilla
Ohessa linkki atoppisen ihottuman hoito-ohjeisiin.
http://www.atooppinenihottuma.fi/
Tarvittaessa kannattaa hakeutua myös hyvälle allergologille!
jolla myös atoopikko lapsi.
Mulla ollut atopia siis lapsesta saakka. Ensin oli taipeet auki, nuorena ihottumat siirtyi kasvoihin ja nykyään on käsi-ihottuma vaivana.
Itsekin olen kokeillut kaikenmaailman dropit ja voiteet, ja ruokavaliot ja listaan tässä ne , jotka on auttanut oikeesti:
- käsien kutinaan ja aukeiluun käytän merisuolaa.
Eli ruokalusikallinen noin litraan vettä ja siinä liottelen käsiä, kun kutina vaivaa. Auttaa 10 minuutissa ja desinfioi ihoa.Käytän myös laimeaa hydrokortisoania jos muu ei auta.
-ruokavalio: vehnä minimiin ja ruista ei ollenkaan,
suklaata silloin tällöin, limuja ja pullaa tod. harvoin
-lisäravinteet ja vitamiinit: pascoe- jauhe ja maitohappobakteerit, joskus keväisin rautakuuri
ja kausittain piimax-kapseleita
-ihonhoito kasvoissa: jätin nyt pois lumenet ja myös vichyn naamarasvat ja siirryin Erisanin tuotteisiin. Kantsii kokeilla, mulla tuntuu toimivan. Eli tod. näk. erilaiset parabeenit ja silokonit ei sovi mun iholle vaan iho kuivuu entisestäänkin.
-käsiin ja kuiviin korppukohtiin ehdoton ykkösrasva on locobase repair apteekista
Tärkein juttu kuitenkin usein atoopikoilla on just
suoliston hyvinvointi, sillä useimmilla "suoli fuskaa" haitalliset aineet verenkiertoon yms.joten suosittelisin kokeilemaan myös esim. viljojen vähentämistä (pois pullat, leivät yms)
Itse syon riisiä ja kauraa jonkin verran.Ota avuksi maitohappobakteerit, myös Valmarin ja just toi Pascoe- jauhe on hyviä.
Ihonhoitoon simppelit tuotteet.Ei silikoneja ja parabeeneja tai hajusteita.
Tsemppiä :)
jonkun syövän riskiä - olisko ollut imusolmukesyöpä. Joo ja mullekin asiasta kerrottii vasta sitten, kun olin käyttänyt rasvaa puolisen vuotta...
hyvin se kyllä tepsi, ei siinä mitään, mutta syöpäriskistä en innostunut :(
Mulla atooppinen ihottuman paheni toisessa raskaudessa. Imetyksen aikana kokeilun sup-valohoitoa, mistä sain väliaikaisen avun. Imetyksen jälkeen kokeiltiin takrolimuusia ja pimekrolimuusia ja apua niistä tosiaan oli.
Mutta lopullinen helpotus mulle löytyi omega-3- rasvahappovalmisteista ja avioerosta :) Eli avioliitto psykopaatin kanssa aiheutti niin kauheaa stressiä, että iho oli pahana. Nyt yh:na ihoni on lähes 100 % terve :D
Rasvahappovalmisteita syön kuuriluonteisesti keskitalvella, mikä vähentää huomattavasti perusrasvauksen tarvetta (käytän perusvoiteena rasvaisempaa Essexiä, joka toimii minulla hyvin).
'Takrolimuusi ja pimekrolimuusi ovat atooppisen ihottuman hoidossa käytettäviä uusia, kortisonittomia hoitovaihtoehtoja, joiden käyttöön liittyvät omat erityispiirteensä ja joita siksi määrätään yleensä vain ihotautilääkärin tai lastenlääkärin toimesta.'
mitä nissä pienissä helmissä oli. Me kävimme "oikealla" homeopatialääkärillä (näitäkin on kaikenlaisia) joka huomasi heti että tytöllä on aineenvaihduntahäiriö ja siksi elimistön puolustautumisjärjestelmä ei toimi. 5-10 pientä helmeä sai kerran kuussa ja se riitti. Jotain kasviuutteitahan ne oli. En edes yrittäisi itsehoitoa
Low vitamin D in children linked to eczema severity!
http://blog.vitamindcouncil.org/2013/01/25/low-vitamin-d-in-children-li…
Infant eczema linked to gut bacteria, diet!
http://www.stonehearthnewsletters.com/infant-eczema-linked-to-gut-bacte…
D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (auringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Lapsille hiukan vähemmän.
Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247
D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
http://areena.yle.fi/tv/1802812
Atooppisen ihottuman ruokavalio, joka toimii!
http://www.raikasweb.com/psoriasis
Viljojen haitat!
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
MAITO POIS!! Se oikeasti aiheuttaa vaikka mitä! Lapseni söi 2v turhaan erästä lääkettä, jätettiin maito pois ja niin jäi lääkekin. Itselleni määrättiin tosi rajua lääkettä, päätin kuitenkin koittaa vielä maidon poisjättämistä ja kyllä kannatti, ei ole enää tarvetta tuolle lääkkeelle. Joten, vaikka olisi kuinka testattu ettei ole maitoallerginen, kannattaa silti kokeilla. Lähipiirissäni on ainakin 10 henkilöä (eivät monet edes mitään sukua keskenään) joille maito ei sovi.