Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkös pph:t tienaa ihan hyvin?

Vierailija
28.07.2009 |

Voisin kuvitella, että jos veisin lapseni perhepäivähoitoon, antaisin hoitajalle sen yleisen avustuksen (n. 400 e) lisäksi vaikkapa 400 euroa kuussa. Ja jos hoitajalla olisi 3 hoitolasta, palkka olisi 2400 euroa. Missä kohden ajatteluni menee pieleen, kun aina kuitenkin puhutaan perhepäivähoitajien pienistä tuloista?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yksityinen saa itse määritellä taksansa. Yleensä n.550e/ lapsi, josta jää käteen noin puolet menojen jälkeen.

Ap:lle: Tuo yllä oleva summa on sellainen, josta vanhemman omasta pussista maksettavaksi (kelan tukien jälkeen) jää suunnilleen sama kuin jos lapsi olisi kunnallisella. Senpä takia se on summa, jonka vanhmmemmat viitsivät maksaa. Niinpä hoitajat eivät voi pyytää kauheasti yli tuon, koska muutenhan vanhemmat laittavat lapsensa kunnalliseen, koska se on halvempaa!

Ai, en minä ajatellut, että kukaan pph:ta haluaisi säästösyistä. Tai ainakin minä olisin valmis maksamaan enemmän siitä, että lapseni saa hyvän hoitajan kotiin kuin siitä, että se makaa jossain ylitäyden tarhan lattialla.

Vierailija
22/36 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yksityinen saa itse määritellä taksansa. Yleensä n.550e/ lapsi, josta jää käteen noin puolet menojen jälkeen.

Ap:lle: Tuo yllä oleva summa on sellainen, josta vanhemman omasta pussista maksettavaksi (kelan tukien jälkeen) jää suunnilleen sama kuin jos lapsi olisi kunnallisella. Senpä takia se on summa, jonka vanhmmemmat viitsivät maksaa. Niinpä hoitajat eivät voi pyytää kauheasti yli tuon, koska muutenhan vanhemmat laittavat lapsensa kunnalliseen, koska se on halvempaa!

Ai, en minä ajatellut, että kukaan pph:ta haluaisi säästösyistä. Tai ainakin minä olisin valmis maksamaan enemmän siitä, että lapseni saa hyvän hoitajan kotiin kuin siitä, että se makaa jossain ylitäyden tarhan lattialla.

Eli maksaa siitä että lapsi pääsee pienempään ryhmään hoitoon. Mutta ihmisille tuntuu olevan tärkeämpää saada lapsi mahdollisimman halvalla hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan kotiini yksityisen perhepäivähoitajan, niin saanko minä jotain tukea ja jos saan, niin paljonko? Ja saako tämä hoitaja jostain muualtakin jotain tukea? + paljonko ihmiset yleensä maksavat hoitajille noiden tukien lisäksi eli ihan omasta pussistaan? ap

Kela maksaa yksityisen hoidon tukea 160e kuussa mikäli lapselle valitaan yksityinen päivähoito kotihoidon tai kunnallisen hoidon sijaan. Tuki maksetaan suoraan hoitajalle. Vanhempien käsien kautta tuo tuki ei kulje. Lisäksi kunta saattaa maksaa hoitajalle kuntalisää, varsinkin isoimmissa kaupungeissa näin (esim. Helsingissä tuo kuntalisä alle 3v lapsesta 290e, yli 3v lapsesta 150e). Muuta tukea vanhemmat/yks.hoitaja ei saa.

Yleinen käytäntö on että hoitajien osuus hoitomaksusta on sama kuin kunnallisen hoitopaikan maksimihinta 230e. Näin ollen esim. Helsingissä yli 3v kokonaishinta olisi 540e. Tämä sisältää kaiken, mitään muita kuluja ei korvata tai makseta mistään. Tuosta summasta maksetaan yel-maksu, (n. 20%, aloittava hoitaja n. 15%) sekä verot. Kulukorvauksen (n. 100e) voi vähentää verotuksessa, siitä osasta ei siis makseta veroa.

Vielä esimerkki Helsingistä, jos hoitajalla 2 pientä alle 3v lasta ja 2 yli 3v. Hoitomaksut yhteensä siis 2440e (4*160 + 2*290 + 2*150 + 4*230). Tästä n. 400 menee kuluihin (ruokaan, leluihin, askartelutarvikkeisiin, siivous- ja pyykinpesukuluihin, kodin kulumiseen yms). Jäljellejäävästä 2040 eurosta maksetaan yel-maksu (jää n. 1630e), ja tästä tietysti verot pois. Mutta bruttopalkka siis hieman reilut 1600e ja työaika mitä tahansa 40-60 tuntia viikossa. Hoitoaika/lapsi saattaa helposti olla 8-10 tuntia päivässä, ja kaikilla lapsilla ei välttämättä samat hoitoajat, joten töitä saattaa olla esim. 07-18 joka arkipäivä.

Itse olen yksityinen pph, tällä hetkellä hoidossa kaksi lasta ja vanhemmat maksavat yhteensä omasta pussistaan 400e. Voi kun kaltaisia vanhempia olisi enemmänkin, mutta koska kunnallinen hoito on melko edullista vanhemmille, se toki kiehtoo suurta osaa vanhemmista. Ja saahan sieltä päiväkodista niitä kuuluisia virikkeitä enemmän kuin yhdeltä aikuiselta joka hoitaa lapsia kotonaan ja tekee ohessa ruuat yms. :)

Vierailija
24/36 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotisen urani aikana kuukaudesta riippuen bruttona 400-1300 €, yleensä noin 1000 €. Siitä verot pois, niin ei se paljon mieltä lämmitä. Lapsia kuitenkin aina täysi ryhmä, mutta kun suurin osa on puolipäiväisiä niin ei niillä tienaa. Työpäivätkin pisimmillään 5.30-17 tai 7.00-21.30.

Vierailija
25/36 |
28.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta käsittääkseni on laitonta YLItäyttää päiväkoteja, eikä siellä lattialla makoilla. TARHA on ärsyttävä sana, koirat laitetaan tarhaan, ei lapsia. Murr.

Minun äitini oli perhepäivähoitajana silloin kun minä ja siskoni oltiin nuoria. Hirveää hommaa. Arvostus nolla, niin kunnan kuin vanhempienkin puolelta. Aina löytyi jotain valitettavaa jollain ääliöpää vanhemmalla. Me koko perhe tehtiin kaikkemme niiden hellantelttujen eteen. Siskon kanssa jouduttiin imuroimaan joka jumalan päivä, käymään kaupassa jne. Ja äiti parka teki ruokaa ja siivosi illat, koitti keksiä virikkeitä ja askartelujuttuja lapsille. Työpäivät oli pitkiä ja palkka surkea.

Itse päätin jo silloin nuorena, että minun lapset menee aikanaan päiväkotiin. Näin kävi ja ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Jos nyt päätätte viedä kullannuppunne pph:lle, niin muistakaa, että se paikka on sitten jonkun perheen koti, ei vain teidän hoitopaikkanne.

Vierailija
26/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ikäine lapsia sulla? Antaisit hoitajalla 400 (kotihoidonntuen vai), no se loppuu kun lapsesi täyttää 3-v, sitten maksaisit 800 euroa kuussa omasta pussista? Entä kun sulla on vaikka kolme lasta, maksatko 2400 omasta pussista hoitajalle? Saa sulla olla pirunmoiset tulot jotta pystyt edes maksamaan hoitomaksut ja työssäkäyntikulut puhumattakaan siitä, että sulle jäisi töistä muuta käteen kuin hyvä mieli!

Vierailija
27/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap saa 400 euroa kotihoidontukea, niin hänen täytyy asua kunnassa, jossa on kuntalisä. Normaali kotihoidontuki on jotain 300 miinus verot. Eli siinäkään ei ole kaikilla ihan samoja mahdollisuuksia "antaa ylimääräistä" pph:lle.

Vierailija
28/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ikäine lapsia sulla? Antaisit hoitajalla 400 (kotihoidonntuen vai), no se loppuu kun lapsesi täyttää 3-v, sitten maksaisit 800 euroa kuussa omasta pussista? Entä kun sulla on vaikka kolme lasta, maksatko 2400 omasta pussista hoitajalle? Saa sulla olla pirunmoiset tulot jotta pystyt edes maksamaan hoitomaksut ja työssäkäyntikulut puhumattakaan siitä, että sulle jäisi töistä muuta käteen kuin hyvä mieli!

Minulla on yksi lapsi ja ajattelin, että se voisi olla pph:n hoidossa jonkin aikaa ja sitten noin 3-vuotiaana veisin päiväkotiin. Ja tosiaan minä ajattelin, että se hoitaja tulisi meille eli käytössä olisi meidän lelut ja meidän koti siinä kuluisi eli niiltä osin kustannuksia ei tulisi. Ja asun Vantaalla eli kuntalisää on tulossa.

ap

Vierailija
29/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaa ihan sairaasti ja sit saa olla vielä lasten kanssa.

Vierailija
30/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista että kotihoidontukea ja yksityisenhoidontukea ei voi saada samasta lapsesta samanaikaisesti. Jos haluat lapsellesi ykstyisen hoidon (ei kunnallista hoitopaikkaa), niin on sinun asiasi kumman valitset, mutta käytännössä Vantaalla kannattaa valita yksityisen hoidon tuki, on korkeampi (yks.hoidontuki 160 + Vantaa-lisä alle 3v 290 = 450e).

Jos veisit lapsesi yks. pph:lle, saisi hän tuon summan suoraan Kelalta, ja todennäköisesti sinä maksaisit sitten jotain lisäksi, ihan omasta pussistasi. On sitten sinun ja mahdollisen hoitajan välinen asia suostuuko hän tekemään yötään teillä (ja hoitamaan vain sinun lastasi?), jos haluaisit hoitajan teille kotiin onkin kyseessä oikeastaan hoitajan kotiin palkkaaminen jolloin sinä olet työnantaja, ja huolehdit palkan lisäksi kaikista työnantajamaksuista.

Vierailija
31/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin mahdolliuus nimittäin on. Tosin varsin epävarma. Mutta menevätkö tuet silloin samalla tavalla?

ap

Vierailija
32/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin mahdolliuus nimittäin on. Tosin varsin epävarma. Mutta menevätkö tuet silloin samalla tavalla? ap

Saat kotihoidontuen kun lapsi on vielä alle 3 vuotta.

Vierailija
33/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokaisesta alle 3-vuotiaasta sai yli 700 euroa tukea ja yli 3-vuotiaasta noin 300 euroa. Noista summista pitää sitten maksaa tietty työnantajamaksut yms. Meni periaatteessa ihan yksiin, jos lapset olisivat olleet kunnallisessa hoidossa. Näin siis Espoossa nuo tuet. Nyt jos palkkaisimme hoitajan kahdelle alle 3-vuotiaalle, niin tuki olisi yli 1400 euroa, mikä on vähintään sitten oltava hoitajan palkka tai tuki vähenee.

Vierailija
34/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin. Se että palkkaat kotiisi hoitajan lapsellesi, vieraan tai sukulaisen, on eri asia perhepäivähoito. Jos palkkaat itse jonkun, maksat myös sosiaalikulut.

Vierailija
35/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaatko vai ostatko palvelua

Vierailija
36/36 |
29.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin silloin kh-tuella ja kesälomalla töistä. pph parka! syksyisin aina samaan paikkaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi