Minkä ikäiselle ryhdytään kertomaan seksistä ja
vauvojen tulemisesta?
Hätkähdin tuota toista keskustelua. 5v. poika ei ole kysellyt, joten en ole älynnyt oma-aloitteisesti kertoa mitään siitä kuinka "vauvat joutuvat äidin vatsaan" tms.
Odotanko, että itse kysyy vai pitäisikö jo ryhtyä jotakin selittämään?
Kommentit (2)
Eli meillä anatomia on pojilla pippeli ja pylly, tytöillä pimppi ja pylly. Sitten kun kysytään, että mistä vauvat tulee "äidin mahasta". Sitten kun kysytään miten vauvat tulee mahasta "pimpin vauva-aukon kautta tai masusta leikkaamalla", miten vauva menee sinne mahaan "isi laittaa vauvansiemenet äidin masuun". Jne. Eli hyvin hyvin pelkistettyä, yksinkertaista ja "iloista", ei mitään seksipuheita ensi alkuun.
Yleensä nää ekat kysymykset tulee, kun joku lähipiiristä on raskaana.
Meillä noin 7-vuotias on alkanut kysellä sitten enemmän, ja esimerkiksi oma stondis on hämmästyttänyt. Siihen olen selittänyt, että pippeli harjoittelee, että se voi isona viedä vauvansiemenet vaimoon. Siitä on sitten päästy kysymykseen, että niin, miten se isi ne vauvansiemenet laittaa. Siihen on selitetty, että isi laittaa ne pippelillä sinne vauva-aukkoon, joka on äitin pimpissä ja josta menee tie vauvamasuun. Lapsi tietysti ihmettelee tätä aika paljon, ja voi kysyä, että sattuuko se yms. Siihen ollaan sitten juteltu, että ei, kun se on sitä äidin ja isän rakastelua, sitä kun molemmat tykkäävät toisistaan kovasti, ja että rakasteluun liittyy myös hyvä tunne, jossa ei ole mitään pahaa ja joka saa ihmiset tekemään sitä usein.
Näihin vauvamaisiin nimityksiin voi isompana lapsi jo itsekin oivaltaa oikeat termit, mutta perusasia pysyy. Olen huomannut, että meidän nyt 10v osaa paljon paremmin perusbiologian kuin luokkatoverinsa, joille ei asioita ole kerrottu yhtä rauhallisesti ja vähissä erissä. Tuonikäisillä pojilla on mielettömiä visioita seksistä ja lastentulosta, ja mietin vain, että mitenköhän sitten nolostelevan teinin kanssa käy, jos asioita yrittää ottaa ekaa kertaa puheeksi.
Eli älä kerro, vaan tyydytä uteliaisuus. Selkeillä lyhyillä vastauksilla, menemättä kaikkeen yksityiskohtaiseen. Näin lapsi voi säädellä sitä tietomäärää, minkä hän kykenee ottamaan vastaan. Varaudu kysymyksiin ennalta, äläkä nolostele. Lapsihan ei näe seksiä tuhmana, hänelle asia on samalla tavalla kiinnostavaa kuin auton moottorin toiminta tai mikä tahansa uusi juttu. Sillä tavalla asiaa voi pienen lapsen kanssa lähestyäkin.
Olen raskaana ja he ovat ainoastaan kyselleet miten se vauva tulee ulos. Olen ollut hieman hämmästynyt kun edes isompi ei ole yhtään kysynyt miten vauva on mennyt sinne mahaan. En ole sitten selitellyt mitään, kerron kunhan kysyvät.