Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonnousu raskausaikana pelottaa järjettömästi

Vierailija
27.07.2009 |

Olen taistellut koko elämäni painon kanssa. Mulla on ollut myös syömishäiriötyyppistä oireilua, joista olen käynyt joskus kauan sitten psykologilla juttelemassa, mutta varsinaista diagnoosia mulla ei ole.

BMI on nyt 27 ja se on aikalailla "maksimi" minulle. Olo on tuskainen ja yritän koko ajan laihduttaa (ja sorrun taas syömään)... En jaksa edes selittää.

Nyt pelottaa, että paisun raskauden aikana ihan kauheasti enkä onnistu mitenkään laihduttamaan sitten kiloja pois. Raskausviikoja on nyt 6. Tiedostan, että vauva on tärkein, mutten vain pysty olla ajattelematta myös omaa kroppaani.

Kertokaa "kaikki" keinot painonnousun ehkäisemiseksi! Kuinka paljon paino voi vähimmillään nousta? Riittääkö esim. 5 kiloa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva painaa neljä kiloa, istukka puoli kiloa ja lapsivesi sitten vielä jonkun verran niin siitähän se viis kiloa jo tuleekin, eikä jää yhtään äidille itelleen esim. verimäärän lisäys ja turvotusvaraa.

Vierailija
2/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molempien raskauksien seurauksena myös pienenin kahdella vaatekoolla. Ei se lihominen siis mikään automaatti ole. Keskity syömään terveellisesti, kahden edestä ei tarvitse syödä. Saat neuvolasta hyvät ohjeet, kun kerrot syömishäiriöstä siellä. Ennen kaikkea, ota rennosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaihda raskausajaksi mielessäsi "vapaalle" ja huolehdit painon taas normaaleihin lukemiin raskauden jälkeen. Vauva tarvitsee kunnon ravintoa ja vartalo kerää myös jonkun verran vararavintoa imetystä varten.

Raskausaikana painon tulee nousta, mikäli odottaja ei ole valmiiksi hurjasti ylipainoinen.

Vierailija
4/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myöskin lähtenyt :) riippuu tietty ihmisestä, mutta mulla ainakin se vauva aika on ollut molempien kanssa niin rankkaa, ettei yksinkertaisesti ehdi syömään ja laihtuu ihan itsestään. En ole edes imettänyt kumpaakaan kuukautta kauempaa. Eli nauti huoletta raskaudestasi ja murehdi sitten kun vauva alkaa olla vuoden ikäinen jos mitään ei ole lähtenyt :))))

Vierailija
5/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaihda raskausajaksi mielessäsi "vapaalle" ja huolehdit painon taas normaaleihin lukemiin raskauden jälkeen.

Toi on niin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Jos vaihdan "vapaalle" ahmin niin paljon, että halkean. Ahdistun ja syön lisää. Ahdistun ja syön vielä vähän lisää. Saan raskausdiabeteksen ja ahdistun ja syön.

ap

Vierailija
6/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki keinot painonnousun ehkäisemiseksi" ei kyllä sinun tilannettasi todellisuudessa paranna ja helpota. Sinulla on syömishäiriötyyppistä oireilua ja painon nousu on sinulle "henkinen ongelma". Kannattaisiko ehkä varata aika neuvolapsykologille ja yrittää työstää todellista ongelmaasi, sitä mitä tekijöitä syömis/paino-ongelmiesi takaa löytyy. Näin takaan mahdollisimman terveen äidin lapsellesi ja voitte kumpikin paremmin!

Yritä syödä mahdollisimman normaalisti ja säännöllisesti. Tee itsellesi vaikkapa ruokasuunnitelma, johon kuulu aamupala (esim. puuro), lounas (esim. keitto), päivällinen (esim. runsas salaatti) ja iltapala (esim. lämpimät ruisleivät). Välipalaksi sopii hyvin raskausaikana hedelmät tai viili/kevytjukurtti/lasi piimää tms. Kun syöt usein, kevyesti ja monipuolisesti, ei ahmimisnälkä ja mieliteot pääse niin helposti yllättämään.

Vierailija
7/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitäpaitsi ylipainoinen jo nyt (kuten tiedät, että 25 on normipainon yläraja), joten ei painosi ole pakko nousta kuin sen 5 kiloa. Et paisu, jos syöt terveellisesti.

Vierailija
8/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt terveellisesti, monipuolista ruokaa. Herkut pois! Vauva ottaa kyllä omansa :)

Vierailija
9/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli siis suunniteltu juttu ja jhpotui asiantuntijoiden ohjeilla ja valvonnassa

Varaa aika ravitsemusterapeutille. Pyydä apua. Noudata saamiasi ohjeita

TSemppia vaan !

Vierailija
10/10 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon laihtunut raskauden alussa 6kg eikä vieläkään ole tullut mitään takaisin, vaikka viikko 28 meneillään. Ylipainoa on vähän jo valmiiksi, ja mulla ei edes tee mieli ahmia mitään herkkuja, päin vastoin, kun ajattelen, että vauva saa kaikki moskat myös jos mässään.

Ihan olen normaalisti syönyt, joskus töissä jonkun pullapalankin kahvilla, jos on ollut tarjolla. Mutta olen juonut tosi paljon vettä, ja sitten illalla kahdeksan jälkeen en ole syönyt mitään. Ja hyvin menee. Ei raskaus aiheuta mitään ehdotonta mässäystarvetta, ensin vauva ei kuluta kuin ihan pikkuisen päivässä, ja sitten tässä vaiheessa kun se on jo iso, ei mahalaukulla ole edes tilaa millekään isoille määrille ruokaa tai herkkuja.

Mutta kannattaisi varmaan ottaa neuvolassa puheeksi, jos on noin ahdistunut suhtautuminen omaan painoon... nyt on eri asiat tärkeämpiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän