Missä lämpötilassa pesette siivousrätit?
Siis laitatteko yleensä esim. vessanpesurättejä samaaan pyykkiin vaatteiden tms kanssa, vai pesettekö erillään? Ja missä lämpötilassa?
Kommentit (27)
Roskiin lentävät kun on muutaman kerran käytetty.
No tätä mä häpeäisin kyllä silmät päästäni.
en mitään likaisia rättejä siedä... itse vaihdan puhtaat rätit joka päivä ja entiset roskiin
PESETTE?? Ei kai kukaan ala likaisia rättejä pesemään??
Huhhuh, minä olen ihan rättifriikki, siinä mielessä ettei se saa olla yhtään likainen tai lentää heti roskiin. Jos löydän keittiöratin vaikka altaasta märkänä niin se oli sen rätin menoa. Muutenkin vaihdan rätit aika usein. En n yt jokapäivä, mutta muutaman kerran viikossa.
Käytän sellaisia sienirättejä, tiedättekö? Muita en siedä ollenkaan, ne menevät pilalle yhdestä kerrasta...
En mäkään siedä likaisia rättejä, ja siksi pesen.
Roskiin lentävät kun on muutaman kerran käytetty.
No tätä mä häpeäisin kyllä silmät päästäni.
en mitään likaisia rättejä siedä... itse vaihdan puhtaat rätit joka päivä ja entiset roskiin
Usein samaan koneeseen menee myös pyyhkeitä (ei keittiö) ja lakanoita.
Niitä voi oikein hyvin pestä ja niitä kuuluukin pestä. Sienirätit ovat muovia, ja ne eivät maadu kaatiksella. Mikrokuituliinoja voi olla vaikka parikymmentä kappaletta jotta niitä riittää kiertoon. Osta punaisia pöntön pyyhkimiseen, ja käytä sinisiä keittiössä, niin eivät mene sekaisin. Käytön jälkeen vain pyykkikoriin tai halutessasi omaan pussiinsa, ja uusi tilalle. Mikrokuituliinalla voi siivota myös ilman pesuaineita, mikä on taas ekologista. Omat mikrokuituliinani ovat palvelleet jo monta vuotta.
Siis ostat kaupasta rättejä, jotka kaikki heität joka päivä roskiin?
Meillä on keittiössä ostorätit, muuten käytössä vanhoja vaatteita/pyyhkeitä tms. riepuja, jotka laitetaan käytön jälkeen pesuun. Ei tulisi mieleenkään heittää kertakäyttöisenä roskiin. Ja jos jotain "ällöä" täytyy pyyhkiä, niin siihen saatan käyttää talouspaperia, joka menee sitten kompostiin.
Laitan muun pyykin sekaan, mutta vessanpesurättejä en koskaan laita keittiöpyyhkeiden kanssa samaan. Käytän mikrokuituliinoja jotka kestävät vaikka kuinka monta pesua kuumassa vedessä. Tajuatteko, että jos ei pese vessarättiä välillä, se on terveysriski? Pelkkä huuhtelu ei riitä, ne bakteerit jäävät siihen ja leviävät seuraavalla siivouskerralla joka paikkaan. Sama koskee keittiörättiäkin. Mulla vaihtuu mikrokuitupyyhe useaan kertaan päivässä. Onneksi on pyykkiä muutenkin paljon, niin ne peseytyvät nopeasti siinä samalla. Jos siis et pese rättiä, se on tosiaan heitettävä roskiin heti käytön jälkeen!