Kaverini suuttui kun en halunnut vierailua
mulla on toisella paikkakunnalla oleva kaveripariskunta, lapseton, noin 50 v. Sen miehen oon tuntenut yli 20 v, lapsuudesta asti, ja vaimonsa kun rupesi seurustelemaan tän miehen kanssa joskus +10 v sitten.
I
tse opiskelin tällä paikkakunnalla, missä asuvat, 5 v ja sitten muutin työn perässä 200 km:n päähän ja tapasin mieheni jne.
Meillä on kohta 3 v lapsi ja hän menee huomenna päiväkotiin, mä 17.8. töihin. Nämä viikot on tarkoitus totuttaa ja viimeisellä viikolla edhkä ehdin esim. shoppaamaan itselleni työvaatteet, siivoamaan perusteellisesti kaapit ym. ja käymään rauhassa kampaajalla.
He olisivat ensi tai seuraavalla viikolla tulleet kylään. He tietävät päiväkotiin menosta ja työhön menostani. Sanoin suoraan puhelimessa, että ei mielellään nyt vieraita kun päiväkoti alkaa pariin viikkoon, ja että syyskuun alussa on lapsen synttärit ja olisi kiva jos tulisivat silloin (on kutsuttu aiemmin ja ovat tulleet, olivat myös meidän häissäkin).
Tää kaveri selvästi vähän otti nokkkiinsa. Sanoi vain, että saapa nähdä päästäänkö. Puhelimessa oli nyt se naispuoleinen. Ajattelin että ehkä ei ymmärrä, mikä muutos tää on lapselle ja meille ja että lähetän sitten lähempänä kutsun kun tiedän päivän ja kellonajat.
Kommentit (52)
laitetaan isompi lapsi päiväkotiin ja ollaan vauvan kanssa kotona.tää kirjoittaja tuskin on töitä tehnyt koskaan.
joillekkin vaan saattuu olemaan lapset tärkeitä kun taas sulle ei.
mut me tehdään tyylillämme ja sinä teet sillä paska mutsi tyylillä itse.
teet lapsia mutta laitat ne päiväkotiin että saat hoitaa vauvaa kotona.ap sentäs menee töihin ja haluu rauhoittaa tilanteen.
Jos äiti ei lopeta kaikkea muuta elämäänsä sen vuoksi, että lapsi menee päiväkotiin, mutta kykenee tekemään jotain muutakin, vaikka lapsi on paikalla, hän on selvästi täysin paska mutsi.
ettäolen melko yllättänyt tästä.
Muistan monen äidin sanoneen puistossa ym. ja myös ystävieni joilla on vanhempia lapsia, että tää alkuaika kannattaa olla vaan oman perheen kesken.
Niille jotka vinoilivat yhdestä lapsesta, olisi meillekin ollut toinen vauva tervetullut, muttei oo vielä antanut kuulua itsestään. Ehkäisyä ei käytetä, ja kaikki vauvanvaatteet ja varusteetkin ovat jo myyty pois, joten jää nähtäväksi tuleeko työelämään toista taukoa näin mukavissa merkeissä.
ap
tätä uusavuttomuutta. Ap, jos sulla kerran on nytkin aikaa ihan ajan kanssa täällä aaveellä roikkua ja vastailla vaikka lapses on kotona, niin miten kummassa se ei minään muuna päivänä sitten onnistu? Ihme uusavuttomia sitä on opettajina.
Oletko huomannut, että nyt on yö. Lapsi nukkuu. Ikävä kyllä myös mieheni nukkuu. Ja kohta nukun mäkin...
ap
tätä uusavuttomuutta. Ap, jos sulla kerran on nytkin aikaa ihan ajan kanssa täällä aaveellä roikkua ja vastailla vaikka lapses on kotona, niin miten kummassa se ei minään muuna päivänä sitten onnistu? Ihme uusavuttomia sitä on opettajina.
Mutta itse muistelen aikaa kun lapset menivät hoitoon kotihoidon jälkeen. Moneen vuoteen ne ensimäiset päivät, mitä olivat totuttelemassa hoitoon, olivat minulle ylellisyyttä. Keskellä viikkoa muutama tunti, minkä sain itselleni.
Olin monta vuotta käynyt lapsien kanssa kaupassa ja hoitanut kaikki hommat niin, että lapset olivat läsnä.
En taatusti olisi halunnut siihen vieraita passattavaksi vaan haaveillut juuri siitä, että saan rauhassa kierrellä vaatekaupoissa ja käydä kampaajalla. Ja vaikka olla yksin kotona ja nostaa jalat ylös ja tuijottaa seinää ja nauttia hiljaisuudesta.
Näytä mulle se noin 3-v lapsi, joka antaa tunteja tehdä rauhassa suunnittelutyötä ja se jonka kanssa on kivaa käydä vähintään 5-6 liikkessä shoppaamazssa ja sovittamassa, ja ne on pikku putiikkeja joissa ei oo mitään muumivideonurkkia... ap
Täältä löytyy 3 v.lapsi, joka shoppailee vanhempien mukana silloin tällöin, myös aikuisten asioilla eikä lasten putiikeissa. Ja kyllä, mnä voin välillä vaikka lukea kirjaa rauhassa, kun 3 v. leikkii ja puuhailee omiaan. Eikä oo kauhean rauhallinen lapsi, ihan "tavallinen", on vaan tottunut meidän perheessä näin.
ja täytyy sanoa, että ymmärrän, että ap:n kaverit loukkaantuvat. Ja olen muuten itsekin ope.
Jos oikeasti haluaa tavata ihmisiä, voi vähän joustaakin. Päiväkodin aloitus ei oikeasti ole mikään maailmaa kaatava juttu, eikä sitä varten pidä lopettaa elämistä. Ja minäkin pistän lapset jo viikkoa ennen koulun alkua hoitoon, jotta ehdin tehdä töissä omia juttuja, ja valmistautua tulevaan vuoteen, mutta jos joku tulee kylään niin kiva. Tottakai aikuiset ihmiset osaavat viihdyttää itseään noiden työtuntien ajan.
Oletko huomannut, että nyt on yö. Lapsi nukkuu. Ikävä kyllä myös mieheni nukkuu. Ja kohta nukun mäkin... ap
nettihommia ja ostamaan vaatteita vaikka lapsi ei ole päiväkodissa niin niiden mainitseminen avauksessa perusteluna sille, miksi ei voi tavata ketään kun lapsi aloittaa päiväkodissa oli täysin asiaankuulumatonta. Olisit vain suoraan sanonut niille ystävillesi, että pidät heidän tuttavuuttaan häiriönä etkä välitä enää olla tekemisissä, hehän ovat vain lapsettomia eivätkä ymmärrä mistään mitään. Osaavatkohan edes kappalejakoa.
ja olen nähnyt lukujärjestykseni, mulla on hyppytunteja, eli esim. aamulla kaksoistunti ja saman päivän iltapäivällä toinen. Lukuvuoden aikana suunnittelen suht pitkälti niinä hyppytunteina tai tuun kotiin jos tunnit päättyy aiemmin ja suunnittelen ennen kuin haen lapsen. Illat oon ihan äitinä vaan, ja käy parina iltana vesijumpassa ym. yksin 8tai oikeammin kavereitteni kanssa :-)). Lapsella on isä ja luuletko etten oo käynyt 3 vuoteen kampaajalla? Tain ostanut kaikki vaatteet sovittamatta? Sinuna harjoittelisin kirjoittamista hetken vielä. Esimerkiksi kappalejako on kiva juttu osata. ap
Onko lapsi aina päiväkodissa yömyöhään että äiti voi vastata meileihin ja suunnitella tunteja? Lasten nukkumaanmenoajan jälkeenkin on aikaa. Sori, en mä vaan tajua miten niin simppeli asia kuin sähköpostiin vastaaminen voi olla lapsen kanssa mahdotonta, kun tiedän äitejä, joilta on onnistunut yritystoiminta tai jatko-opintoihin liittyvät luku- ja kirjoitustyötkin lapsen hoidon lomassa. Onhan se erilaista kuin jos saisi keskittyä vain opiskeluun tai vain työasioihin ja vaatii organisointikykyä eri tavalla, mutta ei yksi lapsi ole tekosyy että ei pystyisi mitään tekemään. Kaupoissa kiertelyä voi jaksottaa jos muksuilta meinaa mennä hermot. Joka hemmetin putiikkia ei ole pakko kiertää samana päivänä, voi tulla huomenna uudestaan tai ostaa ne aivan hyvät housut siitä ekasta kaupasta jossa kävi. Ja monilla lapsilla on onneksi isäkin joka voi katsoa lapsia kampaajalla tai vaatekaupoilla käynnin ajan. Ei siihen päiväkotia tarvita.
joiden mielestä koska vaan pitää ottaa yövieraita vastaan. Huhhuh! Meillä päiväkodin aloitukseen muuten liittyi uniongelmia, yöheräilyä jne kaikilla lapsilla. Jos vieraat voivat tulla muulloinkin, miksi heidän pitäisi tulla juuri sillä viikolla kun on haastava aikataulu? En ottaisi itsekään juuri tuolloin vieraita vastaan. Ja todellakin haluan hoitaa töitä edellisellä viikolla pakolliset menot pois alta, kuten gynen, kampaajan, vaateostokset jne.
joiden mielestä koska vaan pitää ottaa yövieraita vastaan. Huhhuh! Meillä päiväkodin aloitukseen muuten liittyi uniongelmia, yöheräilyä jne kaikilla lapsilla. Jos vieraat voivat tulla muulloinkin, miksi heidän pitäisi tulla juuri sillä viikolla kun on haastava aikataulu? En ottaisi itsekään juuri tuolloin vieraita vastaan. Ja todellakin haluan hoitaa töitä edellisellä viikolla pakolliset menot pois alta, kuten gynen, kampaajan, vaateostokset jne.
Tää äitihän oli suunnitellut vaikka mitä elämää itselleen...
Vieraita ei ole mikään pakko aina vastaanottaa. Olit kuitenkin rehellinen ja sanoit miksi ei nyt. Järkisyyn pitää kelvata. Kyllä ne vieraat vaistoavat jos olisit velvollisuudentunosta ottanut pariksi päiväksi, ja oikeasti et olisi halunnut.