Lapseni kaveri (köyhän monilapsisen perheen tyttö) on varastanut lapseltani 5 euroa.
Miten toimisit? Harmittaa jo etukäteen lähteä asiaa selvittelemään. Tämä köyhän monilapsisen perheen tyttö minulta meillä ollessaan pyysi rahaa jotta voisi ostaa sellaisia kivoja leluja joita omalla lapsellani on. Sanoin etten antele lapseni kavereille rahaa ja omanikin saa "vain" viikkorahaa jos on siivonnut huoneensa. Lisäksi oma tyttöni valitettavasti oli näyttänyt rahapussinsa ja minkä verran rahaa hänellä on (kun tämä tyttö oli pyytänyt) ja tytön vierailun jälkeen tytöltäni puuttui 5 euron seteli, on tarkka rahoistaan ja huomasi heti että näin on käynyt.
Harmittaa... Tuo kaverityttö on todella kiva tyttö ja aina kuluneissa vanhanaikaisissa vaatteissa, isänsä on duunari ja äiti ollut kotiäiti aina, lapsia 7, nuorin 1v.
Jotenkin ikävä alkaa asiaa puimaan, mutta lienee pakko? Omalle tytölleni jo paasasin siitä miten koskaan ei saa rahoistaan tehdä numeroa ja ne on pidettävä poissa näkösältä jne, tyttö katui ja lupasi pitää parempaa huolta. Mutta mitä pitäisi tehdä tämän varastaneen tytön suhteen?
Kommentit (66)
Koeta olla oikein hienotunteinen ja ystävällinen äläkä viittaa millään tavalla perheen köyhyyteen. Jos tyttö on pieni, hän ei ehkä vielä ihan käsitä että on todella väärin varastaa. Ehkä hänelle oli liikaa tajuta, että toisella on niin paljon enemmän kuin hänellä. Lapsi on kuitenkin vain lapsi ja erehtyy helposti. Varmasti oppii tästä läksynsä. Ehkä se tekee sullekin hyvää, nähdä vähän sellaista elämää, joka ei ole niin helppoa kuin omasi.
varma ettei muista rahojen määrää väärin. Kertoi olevansa ihan varma, aina on ollut tosi tarkka rahojensa suhteen. Lisäksi muistan että aiemmin tyttö minullekin kertoi ja näytti minkä verran rahaa on joten siitä muistan minäkin tuon puuttuvan 5 e (hämärästi, mutta muistaisin näin että se minunkin mielestä puuttuu). Lisäksi tyttöni itse ei mitenkään viitannut että varas olisi kaverinsa (hän ei edes tiedä että olen päätynyt tähän kaveriin pohdinnoissani).
ap
Jos lapsesi on itse ottanut setelin talteen.
Ihan varmuuden vuoksi juttele vielä tyttösi kanssa. Kerro että tulet juttelemaan tämän tytön kanssa ja/tai tarvittaessa hänen vanhempiensa kanssa jne jne. Ja että tämän tytön pitää sitten palauttaa raha ja sitten hän saa takaisin rahansa.
Koska minä olin koko lapsuuteni ns. "kiltti tyttö" josta kukaan ei olisi uskonut mitään epärehellistä. Enpä pahemmin mitään tehnytkään paitsi kerran kun halusin kaupasta karkkia ihan hirveästi. Sain äidiltäni oliko nyt 5mk ja sain ostaa sillä yhden karkkipussin joka maksoi 2mk. Tulin kotiin karkkipussin kanssa...tosin piilossa oli toinen karkkipussi. Annoin äidille takaisin 1mk ja kun äitini sitä ihmetteli niin sanoin että se karkkipussi vaan maksoi 4mk. Intin ja intin ja olin kuulemma erittäin uskottava. Vasta kun isäni kertoi illalla että menee seuraavana päivänä haukkumaan kaupan kassat kun noin vetävät pientä tyttöä nokasta niin kerroin totuuden...
itse tiedän, että jos 1v olisi käynyt kukkarolla niin olisi rahapussi ollut sepposen selällään ja kaikki levällään. Nyt oli siististi paikoillaan ja vain se seteli puuttui. Tyttöni ei siis vieläkään ole edes ajatellut kaverinsa varastaneen, tämä ei ole tullut hänelle mieleenkään enkä minäkään ole sanonut että niin saattaisi olla. Itse vaan uskon että näin oli, valitettavasti.
ap
varma ettei muista rahojen määrää väärin. Kertoi olevansa ihan varma, aina on ollut tosi tarkka rahojensa suhteen. Lisäksi muistan että aiemmin tyttö minullekin kertoi ja näytti minkä verran rahaa on joten siitä muistan minäkin tuon puuttuvan 5 e (hämärästi, mutta muistaisin näin että se minunkin mielestä puuttuu). Lisäksi tyttöni itse ei mitenkään viitannut että varas olisi kaverinsa (hän ei edes tiedä että olen päätynyt tähän kaveriin pohdinnoissani). ap
Jos lapsesi on itse ottanut setelin talteen.
Kerrot hänelle että näyttää siltä valitettavasti että kaverinsa on ottanut rahan ja sinä puhut tämän kaverin kanssa nyt asiasta jos rahaa ei kotoa jostain löydy.
Yllättävän usein näissä tapauksissa kyllä sitten löytyykin.
Olin siis itse se monilapsisen köyhän perheen tyttö, joka varasti kaveriltaan setelin (10 mk). Jäin kiinni saman tien, kaverini huomasi puuttuvan rahan jo ennen kuin ehdin lähteä ja pyysi näyttämään taskut. Paikalla oli myös pari muuta kaveria.
Oli tosi noloa jäädä kiinni varkaudesta, vielä kaverien edessä. Tilanteesta ei tehty suurta numeroa, palautin nolona rahan ja pyysin anteeksi, eikä asiaan sen koommin palattu. En myöskään toiste varastanut.
Vanhempiini ei onneksi otettu yhteyttä. Olisin saanut kivasti selkääni.
...kuulostavat hyvinkin siltä että lapsesi nyt valehtelee tässä asiassa. Ei ole harvinaista.
Reaktio oli niin aito etten todellakaan usko tyttöni petkuttaneen. Koskaan ennen ei ole käynyt mitään vastaavaa, vaan rahat on pysyneet tallessa.
ap
...uutta rahaa ei kannata tytölle antaa ennenkuin vanha on:
1. löydetty "pikkuveljen" jäljiltä tai
2. saatu takaisin kaverilta
Kuulostaa perinteiseltä rahanlypsämiskeinolta.
Ja jos ei sitä ole niin silti raha palautuu lapsellesi - joko sieltä pikkuveljen kätköistä tai kaverilta/hänen vanhemmiltaan.
on tuon varastamisen kanssa? Yhtä vittumaista on jos lääkäri/juristi perheen silmäterä nyysii toiselta viisi euroa. Asiaan pitää puuttua, tietenkin. Mutta toi oletus, että vaan köyhän perheen lapset varastaa kertoo jotain teidän perheen mielen köyhyydestä.
Ja olen sitä mieltä että nykylapsilla (valitettavasti myös omallani) on turhankin paljon maallista mammonaa. Vähemmälläkin pärjäisi. Lisäksi tuo 5 euroa ei ole mikään maailmanloppu ei minulle eikä myöskään tytölleni, tässä lähinnä periaatteesta mietin miten pitäisi toimia ja olen surullinen että näin kävi. Oma tyttöni lupasi ottaa opikseen ja pitää rahapussinsa piilossa (itse siis lähinnä ajattelee että poissa pikkuveljen ulottuvilta), syyttää tapahtuneesta nyt vain itseään (ja epäilee edelleen veljeään, rakas ystävä ei ole vieläkään tullut mieleen).
ap
siksi sen mainitsin.
ap
on tuon varastamisen kanssa? Yhtä vittumaista on jos lääkäri/juristi perheen silmäterä nyysii toiselta viisi euroa. Asiaan pitää puuttua, tietenkin. Mutta toi oletus, että vaan köyhän perheen lapset varastaa kertoo jotain teidän perheen mielen köyhyydestä.
...uutta rahaa ei kannata tytölle antaa ennenkuin vanha on: 1. löydetty "pikkuveljen" jäljiltä tai 2. saatu takaisin kaverilta Kuulostaa perinteiseltä rahanlypsämiskeinolta. Ja jos ei sitä ole niin silti raha palautuu lapsellesi - joko sieltä pikkuveljen kätköistä tai kaverilta/hänen vanhemmiltaan.
hän tietää sen vallan hyvin!
ap
... että mitä merkitystä onko köyhä tai monilapsisen perheen tyttö??
Mielenköyhyyttä on tuoda julki asiaan kuulumattomia seikkoja.
Tunnen lapseni. Eikä hetkeäkään olettanut saavansa minulta vastaavan takaisin vaan oli surullinen heti myös omasta huolimattomuudestaan (kun oli jättänyt rahapussin siten että se on näkyvillä ja helposti kenen tahansa otettavissa huoneessaan).
ap
...kuulostavat hyvinkin siltä että lapsesi nyt valehtelee tässä asiassa. Ei ole harvinaista.
vaikka olisikin köyhä tyttö.