Lapseni kaveri (köyhän monilapsisen perheen tyttö) on varastanut lapseltani 5 euroa.
Miten toimisit? Harmittaa jo etukäteen lähteä asiaa selvittelemään. Tämä köyhän monilapsisen perheen tyttö minulta meillä ollessaan pyysi rahaa jotta voisi ostaa sellaisia kivoja leluja joita omalla lapsellani on. Sanoin etten antele lapseni kavereille rahaa ja omanikin saa "vain" viikkorahaa jos on siivonnut huoneensa. Lisäksi oma tyttöni valitettavasti oli näyttänyt rahapussinsa ja minkä verran rahaa hänellä on (kun tämä tyttö oli pyytänyt) ja tytön vierailun jälkeen tytöltäni puuttui 5 euron seteli, on tarkka rahoistaan ja huomasi heti että näin on käynyt.
Harmittaa... Tuo kaverityttö on todella kiva tyttö ja aina kuluneissa vanhanaikaisissa vaatteissa, isänsä on duunari ja äiti ollut kotiäiti aina, lapsia 7, nuorin 1v.
Jotenkin ikävä alkaa asiaa puimaan, mutta lienee pakko? Omalle tytölleni jo paasasin siitä miten koskaan ei saa rahoistaan tehdä numeroa ja ne on pidettävä poissa näkösältä jne, tyttö katui ja lupasi pitää parempaa huolta. Mutta mitä pitäisi tehdä tämän varastaneen tytön suhteen?
Kommentit (66)
Munkin mielestä ap tekee karhunpalveluksen ystävätytölle jonkun vääristyneen hyväntekeväisyyden nimissä. Mä melkein sanoisin, että ei ole tavatonta että tuon ikäiset lapset näpistävät kuka mitäkin (lakritsipötkön, pyyhekumin koulun kaapista (minä tein tuon), kaverilta rahaa jne.) Siinä on varmaan lapsella ajatuksena rajojen kokeilu ja vanhempien pinnan venytys. Testataan onko se oikean ja väärän raja siinä kohdassa mikä on opetettu. Köyhyydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, minä itse ainakin olen aika varakkaasta perheestä ja silti varastin siis sen pyyhekumin. Ja jäin kiinni.
Jos jätät asian sikseen, niin sillä on useampi seuraus
1) lapsesi ja hänen ystävänsä ystävyys vahingoittuu. Selvittämätön asia jää painamaan mieltä.
2) opetat lapsellesi, että kaikkien ei tarvitse olla rehellisiä
3) opetat sille lapsesi ystävälle, että hän saa asioita anteeksi väärin perustein eikä joudu vastuuseen tekosistaan.
Voisin kuvitella, että yksi minun lapsistani voisi tehdä noin. Hän on todella pienestä ollut äärettömän kiinnostunut rahasta, miettii koko ajan miten ja mistä voisi saada lisää, mitä mikäkin maksaa ja kyselee rahaa milloin siskoltani tai serkuiltaan yms. Ikää hänellä on 8v. Kenelläkään muulla omistani ei ole samanlaista piirrettä, lapsia on useampia.
Asiaa on hänen kanssaan käsitelty ja koitettu saada rahasta kiinnostuminen normaalimittasuhteisiin. Tuntuu ihan uskomattomalta, että noin pienellä on jo suoranainen rahanhimo. En pitäisi mahdottomana, että tässä himossaan saattaisi pyytää kaverinsakin äidiltä rahaa tai jopa varastaa.
Todellakin toivon, että jos näin joskus käy, hän jäisi siitä heti kiinni ja minuun otettaisiin yhteyttä, että saisimme sen loppumaan heti kättelyssä ja selvitettyä perinpohjin! En usko, että sen jälkeen toista kertaa samaa tekisi.
Tottakai hän tietää, että niin ei saa tehdä, mutta en silti yllättyisi, vaikka sellaiseen tilanteeseen joskus joutuisimmekin. :(
Lapset ovat erilaisia, enkä usko, että sillä on merkitystä, onko rikkaasta vai köyhästä perheestä. Kovin sisäsyntyiseltä se meidänkin tytössä vaikuttaa, on ollut ihan pienestä saakka jo näkyvissä.
Suosoittelisin alukuperäistä ottamaan äitiin yhteyttä, ihan ystävällisesti kertoa, että raha on hävinnyt ja voisiko katsella sillä silmällä onko tytölle ilmestynyt jotain uutta. Sen kummemmin syyttelemättä. Ehkä tämäkin äiti tietää, että lapsensa voi niin tehdä ja on taatusti vain tyytyväinen, jos se saadaan katkaistua ensikertaan. Minä ainakin olisin kiitollinen tiedosta.
tommosten huonompien perheiden lapset varastaa ja tekee muutakin pahaa aina. aikaisemmin olisit sentään voinut ottaa sen teille piiaksi hyvää hyvyyttäsi ja opettaa paremmille tavoille.
ota vain yhtetyttä viranomaisiin niin hoitavat sen lastenkotiin. turha niitä on alkaa paapomaan. tiedä mitä muuta se tai sen perhe on aikaisemmin varastanut.
Ilmeisesti sama tyyppi kuin monilapsisia perheita vastustava tapaus...
Että 9 v vanhat alkavat jo kovasti kaivata ryhmään kuulumista ja sitä myöden samoja juttuja kun kavereilla. Jos omilta vanhemmilta ei saa rahaa mihinkään (tytöllähän oli nuhjaiset vaatteet?) niin kiusaus varastaa rahaa "tarpeeseen" on aivan eri kuin lapsella joka saa kohtuullisesti vaatteita, leluja ja herkkuja.
Ei se oikeuta varastamista mutta vähän selittää tytön ehkä suurtakin tarvetta tuolle rahalle.
Kokeilisitko AP ensin puhua tytölle itselleen? Jos saatte asian selvitettyä, ei hänen vanhemmilleen ole mielestäni aivan välttämätöntä kertoa. Mikäli et tunne vanhempia kunnolla, voi tyttö saada kohtuuttomankin rangaistuksen. kiinnijäämisen häpeä, keskustelu ja nuhteet sinulta sekä anteeksi pyyntö tyttäreltäsi ovat mielestäni riittävät.
Ikävä kyllä joskus tällaiset varmat tapaukset ovat myös huteja. Huomataankin, että lapselta itseltään on raha hävinnyt, on sen tuhlannut tms.
Ehkä tyttäresi antoi rahan? Minä tein näin pienenä, kun kuulin puhuttavan köyhistä naapurin lapsista. Annoin rahojani ja ajattelin toimivani oikein. Naapurit sitten palauttivat rahat, kun huomasivat lapsellaan ylimääräistä rahaa.
Ensin sinun on kyllä syytä tutkia asia pohjamutia myöten ennen kuin alat syyttää. Vaikka toinen rahaa pyytäisi ei se tarkoita sitä, että hän olisi varas.
Luen aloitusta ja siinä tuodaan esille "köyhä" (ovatko todella alle köyhyysrajan vai vähäraisempia kuin AP?), "monilapsinen" (kaksi lasta kai AP hyväksyy, mutta useampi on liikaa), isä duunari (pitäisikö olla akateeminen?), äiti kotiäiti (AP ei taida arvostaa äitiuraa).
Näiden asioiden perusteella sitten tämä "ihana" tyttö leimataan varkaaksi. Uskomatonta, että oma tytär alkoi kuitenkin syyttää vuoden vanhaa pikkusisarusta. Minusta haiskahtaa vahvasti sille, että AP:n tytär on rahan antanut tai käyttänyt.
En lukenut AP:n aloituksesta sanaakaan siitä, että toinen perhe olisi esim. lapsirakas, yritteliäs ja ahkera, reilu ja rehti.
Tulee mieleen ne ajat, mistä Täällä pohjan tähden alla kirjoitetaan. Kun työmiehillä oli vielä taksvärkit ja herrat oli herroja ja muut jollain tapaa kunniattomia.
Sinuna minua jo nolottaisi AP. Toivottavasti et koskaan luisu alaspäin omast sosio-ekonomisesta luokasti. Voisi olla inhottava ajatella itseään sitten automaattisesti varkaana ja ketkuna.
että tyttö on antanut rahan kaverilleen.
Jos tyttö oppii, että varkaudesta selviää jäämättä kiinni, hän rupeaa varastelemaan lisää. Pieni säikähdys ja häpeä, jos joku puuttuu tekoon, voi pysäyttää kierteen ennen kuin se on alkanutkaan.
Ota nätisti asia esille ensin oman tyttösi kanssa: sano, että jos hän ei tiedä, mihin raha on joutunut, on sinun pakko jutella tytön kaverin kanssa. Seuraavaksi sitten juttelet tämän naapurin tytön kanssa. Jos asiassa on jotain epäselvää, kerro naapurin tytölle että juttelet hänen vanhempiensa kanssa. Ja tämä tytön vanhempien kanssa juttelu on vasta viimeinen piste, jos asia ei sitä ennen ole ratkennut.
Jos jotain erehdyksiä asiasta selviää (tyttösi onkin antanut rahan itse tai se on kadonnut tms) niin tietenkin sitten pyydät nätisti anteeksi asianosaisilta.
Olemme duunariperhe ja lapsia 4. Esikoisen kaverin äiti soitti meille ap.n tyyliin, että onko poikani varastanut hänen poikansa liikuntapassin (jonkun kortin, millä pääsi harrastamaan urheiluhalliin). Minä tenttasin omat lapset ja he sanoivat, että tämä kaveri oli leveillyt, että heilläpä on varaa tällaisiin ja tällaisilla korteilla pääsee vaikka mihin. Oli sitten nakannut sen kortin jonnekin.
Tämä äiti syytti ja haukkui ja vihjaili meidän köyhyydestä ja syytti poikaani varkaaksi.
Kortti löytyi lopulta heidän keittiön lattialta, minne hänen oma poikansa oli sen heittänyt. Anteeksipyyntöä ei kuulunut, koska köyhän duunariperheen lapsi olisi nyt ehkä kuitenkin saattanut sen varastaa.
Kaverini oli hyvin toimeentulevasta perheestä kotoisin. Koko lukioajan hän varasteli meikkejä ja vaatteita, vaikka rahaa oli kuin roskaa. Itse olen duunariperheestä, enkä ole ikinä varastanut mitään.
Joten ei ne suurperheet ja duunari-iskän lapset aina ole varkaita. Oma kokemus on, että nämä rikkaampien perheiden lapset varastaa täyttääkseen sisällä olevaa tyhjiötä. Tai sitten mielellään syyttävät köyhempiä kun tietävät vanhempiensa asenteellisuuden ja sillä tavoin yrittävät peitellä huolimattomuuttaan kun kadottavat jotain.
Olen itse nyt töissä (pidän nyt hieman kahvitaukoa ja tulin tänne kertomaan tämän), mutta mieheni (lomalla)soitti ja kertoi, että tämä tyttö oli äitinsä ja 5 euroisen kanssa ilmestynyt hetki sitten meidän ovellemme. Tyttö oli illalla tunnustanut äidilleen ja katunut hirmuisesti. Tulivat pyytämään anteeksi ja palauttamaan rahan. Mieheni oli ollut ihan hämillään, koska hänellekään en ollut tästä asiasta mitään puhunut (eikä hänkään ollut hoksannut kys. tyttöä epäillä). Itsekin huomasin, että tämä tyttö oli itsekseen tyttöni huoneessa (oli meillä pidemmän aikaa ja välillä tyttöni kävi vessassa ja muuallakin meillä itsekseen kaverin odottaessa huoneessaan).
Kysyin miten oma tyttöni oli reagoinut. Oli kuulemma ollut hämmästynyt, mutta pyytänyt josko tämä kaverityttö saisi jäädä meille leikkimään, ei kuulemma ollut saanut, joku toinen kerta sitten.
ap
Niin siis tämän kaverin äiti ei ollut antanut, muuten olisi ollut tervetullut leikkimään :)
Hyvä kuitenkin että asia ratkesi ja vieläpä ilman että minun piti alkaa ketään syyttelemään.
t. ap
selvität asian tytön kanssa,kyselet nätisti ilman suoraa syyttämistä,vanhemmille ei kannata puhua,paitsi jos juttu toistuu..
t.köyhän suurperheen äiti
ellei tyttö olisi ollut duunari-isän lapsi ja suurperheestä.
Kerrankos sitä lapset näpistää. Mutta nyt sai ap pöksynsä kosteaksi kun kyseessä olikin suurperheen vekara.
Harmi vain kun suurperheen vekara oli niin rehellinen, että tunnusti ja äiti niin jämpti, että käski palauttaa rahan.
Onnea ap. Päiväsi on pelastettu. Toivottavasti teillä on muitakin tuttuja, joita kohtaan saat olla alentuva ja saat päivän orgasmisi kun köyhät ja tavikset tekevät samoja juttuja, mitä rikkaiden kakaratkin.
Päätin tässä, että asia jää tähän. Omalle tytölleni on asiasta paasattu ja hän on nyt yhtä 5 eurosta köyhempi. Vastaisuudessa pitäköön parempaa huolta rahoistaan ja rahat piilossa. En ota asiaa puheeksi kys. tytön kanssa. Tosin jos vastaavaa vielä käy niin sitten otan. En myöskään tytölleni koskaan tule kertomaan ketä vahvasti epäilin varastamisesta. ap
JA tosiaan seuraavalla kerralla voi jo aiheesta syytääkin. Valitettavasti kaveri kyllä jää vähän tarkempaan syyniin.....
Sellainenhan Suomi on, että sossustakin köyhät saa tekemättä mitään, mutta keskituloisen on tapeltava joka pennistään.
Kiva kun opetetaan jo pienestä pitäen lapselle, että koska hänen perheensä on köyhä, moraali joustaa.
Minusta pitäisi AINA pienten lasten varastamistapaukset käsitellä, koska heillä vasta moraali muotoutuu. Kyllä köyhistä oloistakin tuleva lapsi tarvitsee moraaliaan. Mitä jos tuo tapahtuu toistamiseen jossain muualla? Koko perheen maine menee? Hyviä ihmisiä varmasti ovat muuten, mitä nyt järki elatuskyvyn suhteen himmentynyt. Ei se ole heidän perheellekään oikein, että tuommoinen asia painetaan villaisella.
köyhän suurperheen lapsien tekemisiin. Mutta muistan sitten juoruilla kaikille tutuille, että "se Jannekin siitä suurperheestä ehkä varasti meiltä keksin lautaselta. On se niin surullista kun ne näkee nälkää ja lapsi joutuu varastamaan ruokaa. Toki en syytä kun en tilannetta nähnyt, mutta mielessä kävi, että juuri tämän köyhän perheen janne sen teki nälkäänsä ja siksi, ettei sillä äidillä ole aikaa opettaa tapoja"
Ja muistan kertoa sen jokaiselle tutulle ja naapurille vaivihkaa. Ja jos toisin todistetaan, en tietenkään muista puhdistaa sen Jannen mainetta.
mitä tekemistä perheen varallisuudella on tämän asian kanssa? Varastaminen on joka tapauksessa väärin.
Jos lapsi jo 9 v ja sinä hänelle tuttu, voit puhua ihan hänenkin kanssaan eli välttämättä ei ehkä tarvitse vanhempien kanssa puhua. Itse kyllä toivoisin kuulevani jos oma lapsi tehnty tuollaista. Ennen lapsen kaverille puhumista on kyllä hyvä vielä kovistella oma lapsi. Omani (10 v) jäi kiinni pienestä näpistyksestä (kotona). Oli todella vakuuttava ja jos en olisi ollut ihan täysin varma asiasta, olisi juttu mennyt omaan piikkiini. Tuntui kyllä helpottuneelta kun asia selvisi eli oli painanut mieltä. Tästäkin syystä hyvä puhua asia loppuun. Voi muuten vaikuttaa myös käytökseesi tätä lasta kohtaan tulevaisuudessa.
iso summa.
Unohtakaa koko juttu ja rajoittakaa varastaneen työtön vierailuja...'
Miksi tekee niin monta lasta jos ei ole varaa elättää niitä...
tommosten huonompien perheiden lapset varastaa ja tekee muutakin pahaa aina. aikaisemmin olisit sentään voinut ottaa sen teille piiaksi hyvää hyvyyttäsi ja opettaa paremmille tavoille.
ota vain yhtetyttä viranomaisiin niin hoitavat sen lastenkotiin. turha niitä on alkaa paapomaan. tiedä mitä muuta se tai sen perhe on aikaisemmin varastanut.