Lapseni kaveri (köyhän monilapsisen perheen tyttö) on varastanut lapseltani 5 euroa.
Miten toimisit? Harmittaa jo etukäteen lähteä asiaa selvittelemään. Tämä köyhän monilapsisen perheen tyttö minulta meillä ollessaan pyysi rahaa jotta voisi ostaa sellaisia kivoja leluja joita omalla lapsellani on. Sanoin etten antele lapseni kavereille rahaa ja omanikin saa "vain" viikkorahaa jos on siivonnut huoneensa. Lisäksi oma tyttöni valitettavasti oli näyttänyt rahapussinsa ja minkä verran rahaa hänellä on (kun tämä tyttö oli pyytänyt) ja tytön vierailun jälkeen tytöltäni puuttui 5 euron seteli, on tarkka rahoistaan ja huomasi heti että näin on käynyt.
Harmittaa... Tuo kaverityttö on todella kiva tyttö ja aina kuluneissa vanhanaikaisissa vaatteissa, isänsä on duunari ja äiti ollut kotiäiti aina, lapsia 7, nuorin 1v.
Jotenkin ikävä alkaa asiaa puimaan, mutta lienee pakko? Omalle tytölleni jo paasasin siitä miten koskaan ei saa rahoistaan tehdä numeroa ja ne on pidettävä poissa näkösältä jne, tyttö katui ja lupasi pitää parempaa huolta. Mutta mitä pitäisi tehdä tämän varastaneen tytön suhteen?
Kommentit (66)
Päätin tässä, että asia jää tähän. Omalle tytölleni on asiasta paasattu ja hän on nyt yhtä 5 eurosta köyhempi. Vastaisuudessa pitäköön parempaa huolta rahoistaan ja rahat piilossa.
En ota asiaa puheeksi kys. tytön kanssa. Tosin jos vastaavaa vielä käy niin sitten otan. En myöskään tytölleni koskaan tule kertomaan ketä vahvasti epäilin varastamisesta.
ap
että lapsi oli jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota rahaan, toisen perheen hienompiin leluihin yms, ei niinkään että käyhät on varkaita vaan että tähän liittyen rahat oli tullut jo esille ennen varastamista tyttöjen välillä... varmista ensin todenperäisyys, sitten hienotuntesesti kerrot äidille asian...
Jos toistuu niin kerron. Olen itse aikalailla varma siitä mitä tapahtui, mutta asia pysyköön minun henk. koht. tietonani. En aio sitä jakaa lapseni kanssa enkä syyllistää kyseistä tyttöä. Ehkä jonkinlaisen yleisen moraalikeskustelun saatan pitää osoittamatta sitä erikseen hänelle... Ihan yleistä keskustelua niin että oma tyttöni läsnä myös ja suuntaan molemmille.
ap
että lapsi oli jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota rahaan, toisen perheen hienompiin leluihin yms, ei niinkään että käyhät on varkaita vaan että tähän liittyen rahat oli tullut jo esille ennen varastamista tyttöjen välillä... varmista ensin todenperäisyys, sitten hienotuntesesti kerrot äidille asian...
ääneen että ei ole helppoa saada kivoja leluja koska ne maksa ja siksi hänellä ei sellaisia ole. Lisäksi siis pyysi minulta rahaa aiemmin samana päivänä. Ja myös minusta tuo asia lieventää tapahtunutta. Väärin oli silti mutta "pikkujuttu". Asia jääköön nyt justiinsa tähän. En kerro tytön vanhemmille enkä myöskään ota puheeksi hänen itsensä kanssa.
ap
Oma lapseni varasti kaveriltaan lätkäkortin kun oli 7-v. Minun oma, rauhallinen, kiltti poikani. Asia selvitettiin heti, eikä siihen ole koskaan palattu. Lapseni katui asiaa todella, ei ollut tehnyt sitä ilkeyttään vaan ajattelemattomuuttaan. Mutta siitä olen ihan varma, että lapseni ei varmasti tee sitä toistamiseen. Kyllä hän niin katuva ja häpeissään oli. Tämä tapahtui meillä ollessa, mutta totta kai otin asian puheeksi poikani kaverin vanhempien kanssa. Nämä olivat kyllä todella asiallisia. Vanhemmat olivat vielä puhuneet asiasta poikani kanssa seuraavana päivänä, kun olivat samassa iltapäiväkerhossa ja pojalleni tuli todella hyvä mieli, kun asia käytiin läpi.
Tämä on sitä oppia elämää varten. Toivottavasti ap saatte asian hoidettua. Tosi kurja tapaus kyllä.
on se niin jännää
Ei ole kyse siitä. Ja en aio pahoittaa mieltäni vaikka sitä yritätkin. Omakaan lapseni ei ole täydellinen, mutta tässä kohtaa hänen ainoa virheensä oli huolimattomuus ja rahoistaan kertominen tälle kaverille ja rahojen näyttäminen sekä kukkaron jättäminen houkuttelevasti erittäin näkyvälle paikalle.
ap
Olen tuo edellisen kirjoittaja, jonka poika otti sen lätkäkortin.
Ota asia puheeksi lapsen kanssa. Asia vaivaa häntä ihan varmasti. Se, että puhut asiasta antaa hänelle mahdollisuuden pyytää anteeksi ja ns. korvata väärä tekonsa. Lapsi on varmasti toiminut hetken mielijohteesta.
köyhät nyt on kuitenkin vähän huonompia geeneiltään kuin vakaavaraiset. ihmekös tuo jos kateuttaan varastavat. ihme syyttelyä toi tyttösi syyllistäminen. ota yhteyttä poliisiin. et sinäkään turhaan veroja maksa. hienot lelut ja kaikki.
Se, että on syntynyt köyhään perheeseen ei tee kenenkään geeneistä huonompia.
Asia jää tähän. Tämä on lopullinen päätökseni tästä asiasta.
Perhe ja kyseinen tyttö ihania ja siksikin asia oli kurja, nyt kuitenkin "painan villasella". Jos tyttö itse tahtoo ottaa puheeksi/näen että asia vaivaa häntä, niin sitten mietin uudestaan ja tietysti asiaan on puututtava, jos toistuu.
Nyt menen nukkumaan, jotta huomenna jaksan ahertaa töissä. Mukavaa illan jatkoa!
ap
töissäkin vielä joudut ahertamaan ja köyhäilijät vaan lorvii ja pöllii rahat. soita nyt poliisi. on kuitenkin aivan selvää kuka varasti - köyhä tietenkin.
ihan ystävällisesti tiedustelisin,onko tyttö nähnyt sellaista seteliä teillä jossain,kun sellainen on hukassa.. lapsen ilmeestä näet kyllä totuuden.
ja jos hän tunnustaa,sovi vaikka tytön kanssa,että antaa asian olla,et kerro hänen äidilleen,mutta olkoon viimeinen kerta,kun varastaa.
ikäänkuin ystävänä puhelet...
säälittää se tyttö. nimenomaan,kun on köyhistä oloista.
on se niin jännää
Ei ole kyse siitä. Ja en aio pahoittaa mieltäni vaikka sitä yritätkin. Omakaan lapseni ei ole täydellinen, mutta tässä kohtaa hänen ainoa virheensä oli huolimattomuus ja rahoistaan kertominen tälle kaverille ja rahojen näyttäminen sekä kukkaron jättäminen houkuttelevasti erittäin näkyvälle paikalle.
ap
ja varastellaan, tupakoidaan, maistellaan alkoholia. Äiti vaan uskoo ja tietää millainen lapsi on
köyhät nyt on kuitenkin vähän huonompia geeneiltään kuin vakaavaraiset. ihmekös tuo jos kateuttaan varastavat. ihme syyttelyä toi tyttösi syyllistäminen. ota yhteyttä poliisiin. et sinäkään turhaan veroja maksa. hienot lelut ja kaikki.
Anna lapselle tilaisuus hyvittää tekonsa. Ei varmsti tehnyt sitä ilkeyttään. Jos asiaan ei puututa, hänelle voi jäädä kuva, että näin voi toimia jatkossakin.
Lapset kuitenkin harjoittelevat vielä elämää ja kaverisuhteita.
ymmärrä taas tätä koko kuviota.
Mun mielestä teet teille ja kaveritytölle karhunpalveluksen, jos jätät asian tähän. Summa on pieni, mutta teko suuri.
Ymmärrän, jos et halua tytön vanhemmille soittaa, mutta ehdottomasti sinun pitää jutella tytön kanssa, kun näet häntä.
Sanot esim. Näyttikö Paula (=sinun tyttösi) rahapussiaan sinulle viimeeksi kun kävit meillä? Kun keskusteltiin Paulan kanssa ja hän ei tiennyt, että rahoja ei saa näytellä.
Voit myös sanoa, että siellä oli yksi seteli ja sattuiko kaveri näkemään sitä. Ja jos hän näki, voit kysyä sattuisiko hän tietämään missä se on.
Tässä vaiheessa kaveri joko tunnustaa asian tai jos ei, niin minä sitten kuittaisin sanomalla, että taisi pikkuveli keksiä sille hyvän piilon tai pikkuveli taisi viedä sen roskiin, kun sitä rahaa ei löydy.
Asia jäisi sitten siihen. Jos tyttö vaikka tunnustaa, niin sitten joko sovitte asian siinä, etkä ota vanhempiin ollenkaan yhteyttä.
Mun mielestä se pitäisi hoitaa noin. Ja vielä juttelet tyttäresi kanssa aiemmin, että oliko kaveri yksin huoneessa, huomasitko olisiko kaveri katsellut pussia kädessään tms.
Tyttö vai poika? Duunari isä vai äiti? Äiti aina äiti vai kotiäiti?
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1473322
muuten se toistuu. Vie jotain muuta sitten, vaikka lelun.
Meiltä naapurin tyttö varasti, koska hänen mielestä meillä oli, niin paljon.
Asiasta puhuminen voi lopettaa varastamisen.
Nyt kun annat asian olla, niin taatusti varastaa toistekkin, kun lapset nyt on sellasia etteivät osaa lopettaa, vaan jonkun aikuisen on tehtävä se stoppi.
Aina se tietysti on väärin.
ap