15-vuotias tyttöni on raskaana ja neuvolassa oli heti ehdotettu aborttia!
Olin ihan järkyttynyt kun kuulin asiasta, siis tuosta neuvolan ehdotuksesta. Miten edes kehtaavat ehdottaa vauvan tappamista? Varsinkin kun tyttöni oli heti kertonut että haluaa pitää lapsen, on seurustellut poikaystävän kanssa 2 vuotta ja suunnittelevat yhteen muuttoa yms.
Ei se äitiys neljäkymppisenäkään helppoa ole. Tyttö ehtii käydä peruskoulun lähes loppuun ja äitiyslomalla käy sitten puuttuvat jutut vielä. Sitten voi olla vauvan kanssa kotona ja aloittaa opiskelut. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Itse autan toki lapsenhoidossa yms.
Mutta oikein suututti tuo neuvolan ehdotus ja soitinkin sinne jo kiukkuisen puhelun.
Kommentit (78)
Minäkin tulin raskaaksi 15-vuotiaana. Esikoinen syntyi kun olin 16, toinen kun olin 17 ja kuopus ollessani 19. Esikoista odottaessani minullekkin suositeltiin aborttia ja ensimmäisellä tapaamisella lääkärin kanssa lääkäri jopa oletti minun siihen päätyvän, vaihtoehdoista ei keskusteltu.
En koe mitenkään menettäneeni nuoruuttani ja lapsillani on myös isä.
Hienoa että jaksat tukea tytärtäsi, hän varmasti tarvitsee tukeasi. :)
eihän tosta olekkaan kun 2v. Ainaki jo tietää millasta se elämä oli sitte
Luulenpa että näin on. Ikävä kyllä, ei se 15v uskalla olla mitään muuta mieltä kuin äitinsä. Mut hei, ap voi ehdottaa omalle tyttärelleen sen kuuluisan av ohjeen. Ole raskaana 9kk ja anna se sitten adoptioon. On niin paljon lapsettomia...
kun soitit kiukkuisen puhelun. Tietysti ne tuollaista ehdottaa varmaan vähän vanhemallekin. Kuitenkin ihanaa tuo sinun asenteesi. Onnea teille kaikille
niin kyllä on ihan hyvät mahdollisuudet pärjätä nuorenkin äidin. Meillä muuten oli aikanaan opettaja, joka oli aloittanut seurustelun 13-vuotiaana ja ovat yhdessä vielä nyt eläkepäivinäänkin.
Meilläkin oli opettaja, joka oli 1800-luvulla aloittanut seurustelun sakkolihaiässä, ja olisivat yhdessä äijänsä kanssa vieläkin, jos henki pihisisi.
haluanko pitää lapsen. Olin silloin 28 v. Ihan normaali kysymys varmaankin.
Ihanaa kuulla, että on äitejä, jotka tukevat nuoriaan tuollaisessakin tilanteessa! Ihmiset ovat yksilöitä, mutta sitähän te yksinkertaiset ihmiset, joille abortti on tässä kohtaa ainoa vaihtoehto, ette mitenkään voi käsittää.
Porvoon neuvolat nyt vaan on sellasii.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2008 klo 13:57"]
Olin ihan järkyttynyt kun kuulin asiasta, siis tuosta neuvolan ehdotuksesta. Miten edes kehtaavat ehdottaa vauvan tappamista? Varsinkin kun tyttöni oli heti kertonut että haluaa pitää lapsen, on seurustellut poikaystävän kanssa 2 vuotta ja suunnittelevat yhteen muuttoa yms.
Ei se äitiys neljäkymppisenäkään helppoa ole. Tyttö ehtii käydä peruskoulun lähes loppuun ja äitiyslomalla käy sitten puuttuvat jutut vielä. Sitten voi olla vauvan kanssa kotona ja aloittaa opiskelut. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Itse autan toki lapsenhoidossa yms.
Mutta oikein suututti tuo neuvolan ehdotus ja soitinkin sinne jo kiukkuisen puhelun.
[/quote]
Huoh. Kaikki ei todellakaan halua elää mitään remuvaihetta. Itse olen 25-nainen, enkä käy baareissa, en liiemmin käytä alkoholia, perjantaina ja viikonloppuisin leivon ja katselen dokkareita. En todellakaan remua nyt, enkä ennen enkä tulaveisuudessa. Kantin ja Hegelin ajatusten lukeminen ja mustikkapiirakan leipominen ovat minulle miljoon kertaa nautinnollisempia asioita kuin bileissä, kaupungilla tai baareissa käyminen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:00"]Lapsonen on nyt jo kouluiässä.
[/quote]
Niinpähän muuten onkin :D Ja trolli eläkeiässä :D
Sain lapsen 18-vuotiaana ja voin kertoa, että se pilaa elämän. Ei se alle 20-vuotiaana vailla mitään elämänkokemusta tai näkemystä hankittu poikaystävä ole oikea pidemmän päälle kuin ehkä 1% todennäköisyydellä. Sitäpaitsi ihmiset muuttuu ja kasvaa (ainakin toivottavasti), joten ei se nopanheitto oikein kumppanin valinnassa (tai tulevan isän vallinnassa) onnstu. Omalle kohdalle onneksi sattui hyvä tyyppi, mutta mitään avioliiton elementtejä ei suhteessa pidemmän päälle ollut. Olemme ystäviä. Eikä KUKAAN jaksa seksiä yhden ihmisen kanssa pelkästään koko elämäänsä.
Opiskelut ja uran rakentaminen lapsen kanssa oli ihan hirveää työtä ja tuskaa. Olen aina ollut älykäs ja saanut hyvin helpolla hyviä arvosanoja, joten pystyin rakentamaan uran enkä onneksi joutunut ikuiseen köyhyysloukkuun. Toisaalta en silti koskaan pystynyt saavuttamaan elämässä niitä asioita mitä halusin. Lapsi ei ole mikään saavutus, kuka tahansa osaa haarat aukoa ja tulla raskaaksi, jos raskaaksi pystyy tulemaan. Lasta toki rakastan ja fiksu ihminen siitä tuli, mutta kyllä ehdottomasti abortti on näissä tilanteissa paras vaihtoehto.
Sitä elämänkokemusta ilman lasta ei korvaa MIKÄÄN. Ja elämänkokemus on paljon muutakin kuin bilettäminen - itseasiassa se on jotain aivan muuta. Lapsen kanssa se ei onnistu läheskään samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:18"]Sain lapsen 18-vuotiaana ja voin kertoa, että se pilaa elämän. Ei se alle 20-vuotiaana vailla mitään elämänkokemusta tai näkemystä hankittu poikaystävä ole oikea pidemmän päälle kuin ehkä 1% todennäköisyydellä. Sitäpaitsi ihmiset muuttuu ja kasvaa (ainakin toivottavasti), joten ei se nopanheitto oikein kumppanin valinnassa (tai tulevan isän vallinnassa) onnstu. Omalle kohdalle onneksi sattui hyvä tyyppi, mutta mitään avioliiton elementtejä ei suhteessa pidemmän päälle ollut. Olemme ystäviä. Eikä KUKAAN jaksa seksiä yhden ihmisen kanssa pelkästään koko elämäänsä.
Opiskelut ja uran rakentaminen lapsen kanssa oli ihan hirveää työtä ja tuskaa. Olen aina ollut älykäs ja saanut hyvin helpolla hyviä arvosanoja, joten pystyin rakentamaan uran enkä onneksi joutunut ikuiseen köyhyysloukkuun. Toisaalta en silti koskaan pystynyt saavuttamaan elämässä niitä asioita mitä halusin. Lapsi ei ole mikään saavutus, kuka tahansa osaa haarat aukoa ja tulla raskaaksi, jos raskaaksi pystyy tulemaan. Lasta toki rakastan ja fiksu ihminen siitä tuli, mutta kyllä ehdottomasti abortti on näissä tilanteissa paras vaihtoehto.
Sitä elämänkokemusta ilman lasta ei korvaa MIKÄÄN. Ja elämänkokemus on paljon muutakin kuin bilettäminen - itseasiassa se on jotain aivan muuta. Lapsen kanssa se ei onnistu läheskään samalla tavalla.
[/quote]
Taidat olla vieläkin aika lapsi. Sinulle sitä muksua ei ois kannattanu suoda ollenkaan.
Mitä pahaa siinä on abortin esittelee vaihtoehtona? Hyvä se on teinin tietää, että valinnan varaa on.
Vieläkö ne jälkiaborttia suosittaavat? 6 vuotiaasta lapsesta!?
näin se on.jotkut ovat valmiitä äidiksi 15vuotiiaana.itse olen 15.ensivuoden puolella 16.mielestäni olen valmis äidiksi ja suunnitelmat ovat valmiina koulutuksineen ja muun elämän hoitamiseksi.