Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias tyttöni on raskaana ja neuvolassa oli heti ehdotettu aborttia!

Vierailija
22.12.2008 |

Olin ihan järkyttynyt kun kuulin asiasta, siis tuosta neuvolan ehdotuksesta. Miten edes kehtaavat ehdottaa vauvan tappamista? Varsinkin kun tyttöni oli heti kertonut että haluaa pitää lapsen, on seurustellut poikaystävän kanssa 2 vuotta ja suunnittelevat yhteen muuttoa yms.

Ei se äitiys neljäkymppisenäkään helppoa ole. Tyttö ehtii käydä peruskoulun lähes loppuun ja äitiyslomalla käy sitten puuttuvat jutut vielä. Sitten voi olla vauvan kanssa kotona ja aloittaa opiskelut. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Itse autan toki lapsenhoidossa yms.

Mutta oikein suututti tuo neuvolan ehdotus ja soitinkin sinne jo kiukkuisen puhelun.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai terveydenhoitaja saa ehdottaa aborttia. Sehän on vain ehdotus, ei sitä silti tarvitse tehdä.

Ja sille joka tekee lapsilleen selväksi että aborttia ei tehdä, kannattaisi ehkä hiukan löysätä pipoa. Onko se sitten parempi vaihtoehto että tyttäresi mahdollisesti tekee abortin salaa vanhemmiltaan? Siinä tilanteessa tyttäresi varmasti tarvitsisi äitinsä tukea.

Vierailija
42/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisille lapsille puhtaat lakanat, äidin sylissä olo ja omenan syöminen eivät ole poikkeuksellinen ilonaihe vaan normaalia arkea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin seurustelemaan mieheni kanssa 14-vuotiaana ja esikoinen syntyi pian, nyt 4 lasta ja ikää 32 vuotta, kyllä se itseänikin vähän hirvittää kun ajattelen että jos oma lapseni.....mutta kyllä sitä voi pärjätäkkin, itse olen tyytyväinen että aloitin nuorena, nyt on enemmän aikaa omiin juttuihin, eikä ole ihan ikäloppukkaan vielä!

Vierailija
44/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on nyt viimeinen vaihtoehto, ja minä äitinä kyllä kannustaisin pitämään lapsen. Hyvä että ap olet valmis olemaan tukena tyttärellesi. Toivon voimia sekä tulevalle äidille että mummulle :-)

Itse olen nyt 24 ja kolmas lapsi tulossa. Hyvin olen pärjännyt, vaikka tukiverkkoa minulla itselläni ei olekaan tällä paikkakunnalla tai lähistöllä. Tämä kommenttina sille, joka sanoi ettei lapsia alle 25-vuotiaille.

Vierailija
45/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 15-vuotias tarvitse lapsen tuomaa vastuuta.

Mä olen saanut ensimmäisen lapseni 16-vuotiaana. Nyt olen 36-vuotias. Lapsia on kohta neljä ja yksi lapsenlapsikin on jo. Olen opiskellut, tehnyt työtä ja opiskellut lisää ja nyt olen akateemisesti koulutettu, esimiesasemassa. Mutta mies on minua vanhempi ja ymmärtänyt alusta lähtien lähes pakottaa minut kouluun. Mä oisin vaan silloin 20 vuotta sitten aloittanut kotileikit vauvan kanssa.

Meillä ei silloin ollut äitejä ja mummoja apuna ja se oli luultavasti myös hyvä juttu. Meidän oli pakko pärjätä yksin ja mun oli pakko selvitä.

Vaikka meillä on minulla on asiat luonnistuneet ihan loistavasti, ollaan oikeinkin onnellisia, en todellakaan voi suositella kenellekään teiniäidiksi ryhtymistä.

Vierailija
46/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta huolehtimaan toisesta ihmisestä. Abortti ei ole mikään häpeä. Lapsia voi tehdä/saada sitten myöhemminkin, suunnitellusti, oikeasti parempaan aikaan. Tämä on selkeästi kuitenkin ollut ns. vahinkoraskaus eikä suunniteltu juttu vaikka kuinka olisi seurustellut "jo" kaksi vuotta.

Vierailija
47/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee oma lapsi, jos haluat vauvaa hoivata....

Vierailija
48/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksamisesta ja pärjäämisestä. Mutta aborttia hän ei todellakaan saa ehdottaa.

Vierailija
49/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen satavarma, että ap on itsekin teiniäiti. Tuo asia kun tuntuu periytyvän suoraan äidiltä tyttärelle.

Vierailija
50/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtautumista raskauteen. Olen itse varmaan niin silminnähden iloinen asiasta, ettei minulta (33-vuotiaana) kysytty mitään. Terveydehoitaja kysyi kyllä, "miten aviomiehesi suhtautuu tähän asiaan?". No hyvilläänhän hänkin oli, että meillä tärppäsi.

Vierailija
51/78 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Mummille!

Terveisin terv.hoitaja

Vierailija
52/78 |
23.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielestäni selviytyäkseen hänen täytyy TODELLA haluta lasta. Niinpä en pidä abortin ehdottamista pahana. Joutuupa tyttö sitten itsekin perustelemaan itselleen miksi ratkaisuunsa päätyy.

Vierailija
53/78 |
23.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tyttö tietää mitä haluaa, niin ei siinä mitään vaikka toinenkin vaihtoehto olisi otettu puheeksi. Onko poikaystävä alle 18-vuotias?

Vierailija
54/78 |
23.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse 19 vuotiaana äidiksi tulleen lapsena voin sanoa, että EN SUOSITTELE äitiyttä kellekkään alle 25 vuotiaalle, oli miten "kypsä" omasta mielestään tahansa. Itse sain esikoiseni 31v ikäisenä, kun koulut oli käyty, opiskelijabileet remuttu, kämppä ostettu ja vakituinen duunipaikka saatu. Ja päivääkään en vaihtaisi pois mistään.. en äitiydestä enkä sitä ennen eletystä vastuuttomasta nuoruudestani. Molemmat ihminen tarvitsee, ja jos sitä remuvaihetta ei hoida ensin alta pois, sen viettää sitten sen lapsen kanssa, ja siinä sen tukiverkon vahvuus sitten kyllä todella punnitaan. Itselläni oli onneksi erittäin vastuuntuntoinen mummo, joka hoiti mua viikkokaupalla, kun äiti lomaili poikaystäviensä kanssa milloin missäkin päin Suomea ja mä olin tuolloin jo sellainen 10v eli äitikään ei ollut enää mikään pikkutyttö.

Etkä sä voi kaikkia yleistää jos just sulle on käynyt noin kymmenvuotiaana!!

ei mullakaan koskaa ole ollut mitää hirveitä remuvaiheita, enkä edes kaipaa sellaisia!

Mä sain esikoisen ilosena yllätyksenä 22 vuotiaana ja mulla oli jo asunto ja vakkari duuni, niin oli miehellänikin, vaikka onkin ton vakkarin jälkeen vaihtatanut duunia neljä kertaa ja taas vakkari duunissa! nyt odotan toista syntyväksi ihan just näinä päivinä ja olen oikeasti tosi onnellinen kun sain esikoisen noin aikaisin, niin on tässä ollut aikaa muuhunkin ja paljon, ihan omsta tahdosta teemme lapset meille sopivilla ajan väleillä!

ei aika ainakaan päälle paina voi tehdä oman jaksamisen ja elämän tilanteen mukaan... nuorena jaksaa paremmin, niin se vaan on.

Vierailija
55/78 |
23.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää väittää että jokainen teiniäiti on samanlainen! Kaikki olemme yksilöitä. Edes kaksoset eivät ole täysin samanlaisia. Milloin oikeen ymmärrätte? Ap:n teksti vaikuttaa provolta, mutta jollekin se on varmasti täyttä totta. Suoraan sanottuna vituttaa kun täällä riittää näitä kaiken tietäviä yliäitejä. Miettikää

oikeesti joskus pitää paskaa kirjoitatte, uskotteko itsekään itseänne...

Vierailija
56/78 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias on vielä lapsi ja eihän se sikiö siellä sisällä vielä mikään vauva ole, vaan sikiö.

Vierailija
57/78 |
01.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolakäynnin 27 v. naimissa olevana tulevana äitinä, että

kai tämä on toivottu raskaus? Juu, toki oli.

Enpä siis olisi yhtään järkyttynyt, jos 15 v:n raskautta kyseenalaistetaan.

Päinvastoin, ihmettelisin, jos neuvolassa todettaisiin, että hienoa,

tässä on suunniteltu raskaus ja paljon onnea tulevalle lapsiperheelle...

neuvolan täti kysyi minulta, että saako onnitella vai pahoitella.

Vierailija
58/78 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 15 vuotias ja raskaana. Neuvolassa kyseen alaistetaan heti jos alle 20 vuotias on raskaana joten ehdottavat heti aborttia. Älkää odottako vielä pitkään aikaan mitää onnitteluja äidiksi tulemisesta neuvolasta...

Voi olla kuitenkin rankkaa lapsen kanssa ,varsinkin yksin ,joten vanhempien ja poikaystävän tuki on erittäin tärkeää! Tyttöä ei saa jättää yksin lapsen kanssa missään nimessä.

Jos tyttö pitää lapsen olkaa tukena ja ymmärtäkää hänen päätöstään. Puhukaa asiasta avoimesti.

Onnea odotteluun! :)

Vierailija
59/78 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15v lapsesi olisi raskaana niin olit mennyt neuvolaan mukaan.

Neuvolassa ei koskaan ehdoteta tuollaista. Vaihtoehdot saatetaan käydä läpi.

Vierailija
60/78 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kerran on hyvä tukiverkosto ja itse haluaa pitää lapsen, niin ei siinä sitten mitään. :)

Mutta eniten pisti silmään tuo teksti että ei lapsia alle 25 vuotiaille?? jos kerran sen kirjoittajan äiti ei ole 19v ikäisenä lastaan kunnolla hoitanut, ei todellakaan tarkoita että kaikki olisivat samanlaisia. Minä sain esikoiseni 19v iässä, tällä hetkellä 21v, asun omakotitalossa ja sanottaisko näin että elämä on paremmin kuin hyvin.

Ja ajatella, toinen tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan