en tajua miksi perheillä on jopa 2 autoa!
vaikka asuvat pk-seudulla. meillä ei ole autoa OLLENKAAN. lapset 9 ja 1-vuotiaat. mies polkee työmatkan sään salliessa (16kim suuntaansa) ja minä olen kotiäiti. koulu on kahden kilsan päässä, tyttö kävelee sinne tai menee busilla. lähin kauppa on myös kahden kilometrin päässä, samoin neuvola.
en käsitä miksi meitä aina taivastellaan, että kuinka te ilman autoa pärjäätte. minä taas en ymmärrä kuinka kukaan viitsi tuhlata rahojaan ja luontoa, ja hankkia jopa kaksi autoa, vaikka elämäntilanne olisi sama kuin meillä.
Kommentit (43)
kaksilapsista perhettä, josa toinen töissä, toinen kotona. vanhemmilla ja lapsilla harrastuksia, ja koti pk-seudulla.
jos pitää olla just sama perhetilanne, just samat työmatkat ja just samat harrastukset kuin teillä.
Kuljetatte isoa lasta kärryissä vain siksi, että kauppakassit kulkee sillä.
HALOO! Eihän noilla spekseillä autoa tarvitse, jos ei koskaan missään käy tai käy vaan siellä, minne kävelee.
et tainnut lukea huolella.
ap
Kaikilla ei ole asunto esim. keskustassa tai radan/metron varressa. Jos ostaa kämpän vähän kauempaa (ehkä vielä isomman omalla pihalla), säästää noin 100000 euroa ja sillä ostaa jo auton ja pitää sitä yllä.
Nämä on valintoja, toiset arvostaa väljempää asumista ja helppoa liikkumista.
meillä on kolme autoa ja naapuriperheellä neljä. Helpottavat elämää kummasti. Minä voisin ihmetellä miten perhe jolla on sama elämäntilanne kuin meillä tulisi ilman autoa tai kahta toimeen, ei mitenkään.
Mutta onneksi ymmärrän että jokaisen elämäntilanne on erilainen.
Kuljetatte isoa lasta kärryissä vain siksi, että kauppakassit kulkee sillä.
kannetaan kaikki käsin. tai sitten käytetään "mummokassia" eli perässä vedettävää kärriä.
ap
helsinkin pääsee kolmesti tunnissa. elämä on valintoja.
niin ja asunto on rivari, oma. ja aivan landella :)
ap
se kolmilapsinen autoton perhe siis kyseessä
Jos asuu pk-seudulla ja työmatka sujuu julkisilla tai pyöräillen.
Auton käyttö on kallista: bensa, vakuutukset, pääomakulut jnejne. ovat niin hurjat, että sillä hinnalla käyttää satunnaisiin matkoihin taksejakin vallan loistavasti JA ostaa kk-liput julkiseen liikenteeseen.
MUTTA. Ap on luksustilanteessa, koska hän on kotona. Jos olisit töissä, saattaisit hyvinkin harkita uudelleen. OK, aina se auto ei edes ole kovin kätevä ja nopea työmatkaväline, mutta jos kuljet duuniin epätyypillisiin aikoihin tai hankalan matkan päähän (ei suoraa bussireittiä tms.), niin kumman valitsisit: 2 h työmatkoihin ja lapsille 10 h tarhapäivän VAI sen auton ja 20 min työmatkat...?
Jopa ihan stadin sisällä voi julkisilla kulkeminen olla yllättävän hidasta. Kun asuimme Lauttasaaressa, työmatkani Pasilaan Ylelle kesti yhdellä välineen vaihdolla (bussista ratikkaan tai junaan) noin tunnin suuntaansa! Eikä edes liene mikään ennätys tuo.
Joten laajenna mielikuvitustasi, niin johan ymmärrät.
ja käsiäni särkee jo ajatuskin, että 5h perheen ruuat pitäisi roudata julkisilla tai jollain pyörällä. Ja jos lapsen harrastus alkaa klo 17 ja työt loppuu klo 16, olisi julkisilla kulkeminen mahdoton yhtälö, kun ensin pitäisi hakea lapsi kotoa (työmatka julkisilla 45min). Mies kulkee työmatkat autolla, minä julkisilla.
pienempi auto normikulkemisiin ja avoauto kesäkäyttöön
autoa. Näin iso osa oman hiilijalanjäljen pienentämiseen on tehty!
Mutta.
Asut ap kuitenkin melko hyvällä paikalla, jos bussiyhteydet ovat noin hyvät!
Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Suomessa on surkeat bussiyhteydet! Joiltakin alueilta ei kulje busseja lainkaan enää. Vuoroja lakkautetaan, koska seudut tyhjenevät.
Asuin Joensuun taajamassa, 8 km:n päässä Joensuun keskustasta. Mutta. Kevyen liikenteen väylää ei ollut. Maantien vartta piti ajaa talvella pimeällä, pientareella, mitä ei käytännössä talvella enää ole lumen takia. Lisäksi 2 kilometria auraamatonta tietä (auraauto tuli vasta myöhemmin).
Kävin Ilomatsissa töissä: linja-auto ei mennyt sinne seitsemäksi (kuten ei mene moneen muuhunkaan paikkaan).
Monilla aluilla lähin kauppa saattaa olla monen kymmenen kilometrin päässä. Ja busseja ei ole. Peruskoululaiset lapset kuljetetaan kouluihin, sen jälkeen on your own.
me emme tarvitse kahta autoa; molemmat pääsevät julkisilla kätevästi töihin, kaupat ja koulut on lähellä. Siksi toinen aina on seisomassa ja toinen käytössä.
Miksi meillä sitten on kaksi autoa? Olemme tuoneet ne muuttoautoina Suomeen, kun halvalla ja veroitta ne saimme. Emme voi kummastakaan luopua: tarvitsemme niitä molempia.
Toinen niistä on aivan liian pieni, jotta voisimme elää vain sen kanssa. Takakonttiin mahtuu korkeintaan ruokaostokset, mutta ei lomatavaroita - mutta tuo urheiluauto on aivan sairaan ihana ajaa. Kun on kerran ajanut luksusautolla ymmärtää luksuksen ja karvamallin eron.
Siksi toinen autoista on iso, vähän liiankin iso perheellemme. Mutta me tykkäämme automatkailla ja lasketella, jolloin se on juuri sopiva.
Kun me tätä yhtälöä väännämme edestakaisin, emme pysty sovittamaan näitä paloja yhteen: tarvitsemme pari kertaa vuodessa isoa autoa. Ja tuollaisesta ihanasta autosta ei vain voi luopua.
Meillä on kaksi autoa. Molempien työmatkat n. 25 km suuntaansa. Mies ei pääse julkisilla töihin. Minulla menisi matkaan, joka autolla kestää 25 min., bussilla ja kävellen 1h 10 min. Vaikka teemme miehen kanssa eri vuoroja, niin hän tulee kotiin, kun minä olen jo lähtenyt. Eli yhdellä autolla ei pärjättäisi. Mummolaan ei julkisella pääse. Miehellä tonnin auto ja minulla n. kahdeksan tonnin auto.
pitkät työmatkat joihin on hankala julkinen liikenne, ei lainkaan julkista tai se kestää puolet pidempään kuin oma auto. meillä kumpikin reissaa enemmän tai vähemmän säännöllisesti työajoa, pitää olla auto niitäkin varten. vaikka lapsen vie autolla päivähoitoon, on se vähintään 20min ylimääräinen mutka, olisi enemmän millä muulla keinolla tahansa ja voisi toteuttaa vain jos tarha aukeaisi aikaisemmin (jotta ehtisi käydä nopean fillaroinnin jälkeen suihkussa jotta ehtisi nippanappa ajoissa töihinkin vielä).
nyt sitä taas saadan pk-seudulle metron jatketta ja se raha otetaan pois muusta joukkoliikenteestä, vaikka monet toivovat poikittaiseen liikenteeseen huomattavasti parannusta. että lisääntyy entisestään joillakin auton tarve...
kakkosauto tarkoittaa myös tasa-arvoa: ei tarvitse aina toisen joustaa. joku laskee sille arvoa, joku toinen ei.
mutta tulee kakkosautot lisääntymään, kun eläkepommi iskee, palvelut heikkenee ja itse pitää enemmän huolehtia itsestään JA lapsistaan JA vanhemmistaan.
jos verotus olisi järkevämpää, ostaisin yksiön kokoisen asuntoauton ja ajelisin biodieselillä.
ja meilla on 2 autoa.
Mies on toissa 13km paassa ja julkiset olisivat liian hankalat, mina taas toissa 8,5km paassa vastakkaiseen suuntaan ja lasten koulu on 1,8km paassa, eivatka he voi sinne yksin kavella. Bussien kanssa aamulla taas taytyisi lahtea kukonlaulun aikaan JA silti kavella se 800m...
Mita tekisitte tilanteessamme, pitaisitteko silti 2 autoa?
Lapset ovat eri päiväkodeissa, oma työmatka 20 km suunta (kolmivuorotyö) ja mies tarvitsee autoa työssään, kun liikkuu kolmen firmanväliä tarpeen ja kokousten mukaan työaikansa puitteissa (ei ehdi pitämään ruokataukoa, joten ei varmasti ehtisi julkisia käyttämään).
Kahden auton käyttö antaa enemmän aikaa lapsille, lyhemmät hoitopäivät ja voimme liikkua paljon vapaammin vapaa-ajan asunnollemmekin vapaapäivieni puitteissa, kun ei tarvitse pyytää mieheltä autoa.
Kukin tavallaan, mutta kahden auton elämä on meille paljon matkustaville ja liikkuville paljon mukavampaa, kuin bussipysäkillä kökkiminen.
Asumme espoossa ja meillä 2 autoa. Toinen olisi myynnissä, kun itse hoitovapaalla ja mies jäämässä työttömäksi.
Kirjoitin ylempänä (olenkohan 24), että meillä on 2 autoa, vaikka emme niitä sinänsä tarvitse. Asumme metron varrella ja työpaikka on 2 km sisällä metropysäkistä.
- Silti lapsilla olisi 40 min pitempi päiväkotipäivä, jos kulkisimme julkisilla töihin.
- Mies menee työpäivän päätteeksi, parina päivänä viikossa, pelaamaan tennistä. Kun hän pääsee autolla, hän voi lähteä töistä aikaisemmin ja pääsee nopeammin takaisin kotiin. Ja on näin ollen kotona jo klo 17.30. Ilman autoa tämä kertautuisi molemmista päistä ja hän olisi kotona vasta klo 19.
- Menen jumppaan autolla. Muutenkin ilta on lyhyt, kun käyn jumpassa: lähden autolla klo 17.30 ja olen kotona 19.30. Jos menisin fillarilla/bussilla, niin joutuisin lähtemään klo 17 ja olisin kotona vasta klo 20.
-jne
-jne
-jne
Kahden auton käyttö antaa enemmän aikaa lapsille, lyhemmät hoitopäivät ja voimme liikkua paljon vapaammin vapaa-ajan asunnollemmekin vapaapäivieni puitteissa, kun ei tarvitse pyytää mieheltä autoa. Kukin tavallaan, mutta kahden auton elämä on meille paljon matkustaville ja liikkuville paljon mukavampaa, kuin bussipysäkillä kökkiminen.
Lapsia on kolme, 6-v, 5-v ja 10kk. Meen ensi kuussa töihin ja mieheni on myös töissä. Molempien työmatkat kuljetaan bussilla. Mulla menee matkoihin 30 min suuntaansa ja miehellä 15 min. Ei tarvita autoa mihinkään. Lasten päiväkotiin on 200m ja kauppaan noin kilometri. Koulu on myös 200metrin päässä. Kesällä joskus vuokrataan pariksi päiväksi tai viikoksi auto, jos on jotain mökkireissuja tai puuhamaahan halutaan lasten kanssa. En mäkään tajua, mitä me kahdella autolla tehtäisiin. Lähes kaikilla meidän naapureilla on kyllä vähintään se yksi auto.