Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sovitu palkka ja todellisuus

Vierailija
29.09.2023 |

En kuulu liittoon, joten sitä turha ehdottaa. Selvitän asiani itse. Haastattelussa ja työsopparilla so ittiin palkaksi 2200. Eka palkka tuli, katsoin tililme heti aamulla, summa reilusti alle, useita satasia. Eikö jo ensimmäisen palkan kuuluisi olla ihan täysinäinen jos on tehnyt täyden kuukauden?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 Näin se menee teillä Loismaan liittoon kuuluvilla.

Vierailija
2/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto palkka on eri kuin nettopalkka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt sentään ole brutto- ja nettopalkan käsitteet vieraita?

Vierailija
4/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selittääkin sen, miksi kuukausipalkkoja kysyttäessä täällä palstalla kerrotaan aina nettopalkka. Sun tilillä on nettopalkka. Sopimuksella on sovittu bruttopalkka.

Vierailija
5/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
6/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä selittääkin sen, miksi kuukausipalkkoja kysyttäessä täällä palstalla kerrotaan aina nettopalkka. Sun tilillä on nettopalkka. Sopimuksella on sovittu bruttopalkka.

Sopimuksella lukee "kuukausipalkka työsuhteen alkaessa". Ei mitään erillisiä kirjauksia. Eli tässäkö on jotenkin annettu mun ymmärtää haastattelussa ja sopparilla yhtä ja todellisuus on sitten toista, ja mun olisi pitänyt pyytää jotain tarkennusta? Ihan laillista?

Vierailija
7/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksella lukee "kuukausipalkka työsuhteen alkaessa". Ei mitään erillisiä kirjauksia. Eli tässäkö on jotenkin annettu mun ymmärtää haastattelussa ja sopparilla yhtä ja todellisuus on sitten toista, ja mun olisi pitänyt pyytää jotain tarkennusta? Ihan laillista?

Paljonko siinä sinun palkkakuitissasi mainitaan bruttopalkaksi?

Vierailija
8/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain tänään ekan palkan ja järkytyin, kun olin unohtanut, että verojen lisäksi menee tyelitkin. Saamari mitä rosvousta. 

Vierailija
9/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että voi olla palkanlaskennan virhe? Eli kannattaa pyytää kuitti?

Vierailija
10/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nuori ja ensimmäisessä työssä?

Vierailija
11/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että voi olla palkanlaskennan virhe? Eli kannattaa pyytää kuitti?

Oletko aivan idiootti vai juuri työelämässä aloittanut? Palkkakuitissa kerrotaan bruttopalkka, siitä tehtävät vähennykset ja nettopalkka.

Vierailija
12/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on puhe vain palkasta, mutta käsitteitä on monia.

Työsopimukseen merkitty palkkasi on bruttopalkka. Se tarkoittaa palkkasummaa ennen verojen ja lakisääteisten maksujen vähentämistä. Työnantaja tekee bruttopalkasta verokortin ennakonpidätysprosentin mukaisen veronpidätyksen, jonka tilittää Verohallinnolle, sekä vähentää palkasta muita pakollisia maksuja.

Työntekijä maksaa bruttopalkastaan erilaisten verojen lisäksi työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut, jotka näkyvät palkkalaskelmassa. Työnantaja taas maksaa työntekijän sairas-, työeläke-, työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut. Työnantajan maksut tulevat bruttopalkan päälle, eli ne eivät näy palkkakuitista.

Rahasumma, jonka työntekijä saa käteen verojen ja lakisääteisten maksujen jälkeen, on nettopalkka.

Vierailija
13/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sillä puuttuvalla palkanosalla rakennetaan koulut, sairaalat ja maantiet yms.

Vierailija
14/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19. Kyllä. Pyydän maanantaina kuitin. Jos se ei täsmää työsopimuksen kanssa, niin moka on tapahtunut joko palkanlaskijalla tai minulla siinä sopimusta tehdessä kun en ole tajunnut selvittää palkkaa täsmällisesti.

Vierailija
15/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19. Kyllä. Pyydän maanantaina kuitin. Jos se ei täsmää työsopimuksen kanssa, niin moka on tapahtunut joko palkanlaskijalla tai minulla siinä sopimusta tehdessä kun en ole tajunnut selvittää palkkaa täsmällisesti.

No tiedoksesi: kun sinä sovit palkkaasi, se on bruttopalkka. Se, mitä siitä saat käteesi, on nettopalkka bruttopalkasta vähennetään erinäisiä veroja, mikä ei voi edes sinulle tulla yllätyksenä.

Vierailija
16/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimukseen merkitty palkkasi on bruttopalkka. Se tarkoittaa palkkasummaa ennen verojen ja lakisääteisten maksujen vähentämistä. Työnantaja tekee bruttopalkasta verokortin ennakonpidätysprosentin mukaisen veronpidätyksen, jonka tilittää Verohallinnolle, sekä vähentää palkasta muita pakollisia maksuja.

Työntekijä maksaa bruttopalkastaan erilaisten verojen lisäksi työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut, jotka näkyvät palkkalaskelmassa. Työnantaja taas maksaa työntekijän sairas-, työeläke-, työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut. Työnantajan maksut tulevat bruttopalkan päälle, eli ne eivät näy palkkakuitista.

Rahasumma, jonka työntekijä saa käteen verojen ja lakisääteisten maksujen jälkeen, on nettopalkka.

Kiitos paljonasiallisesta vastauksesta. Tätä pitääkin tutkia lisää. Eli "kuukausipalkka työsuhteen alkaessa" on nimittäin bruttopalkka, ja tilille tuleva on nettopalkka joka on pienempi noiden maksujen jälkeen? . En tiennyt tätä,kun tein sopimusta. Suunnitelmat voi mennä uusiksi nyy. Toinen tyhmä kysymys, milloin nuo palkan päälle tulevat maksut tulee?

Vierailija
17/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi typot...

Vierailija
18/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä ap oikeustoimikelpoinen vai jotenkin vammmainen? Noin tyhmähön ei voi kukaan olla?

Vierailija
19/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljonasiallisesta vastauksesta. Tätä pitääkin tutkia lisää. Eli "kuukausipalkka työsuhteen alkaessa" on nimittäin bruttopalkka, ja tilille tuleva on nettopalkka joka on pienempi noiden maksujen jälkeen? . En tiennyt tätä,kun tein sopimusta. Suunnitelmat voi mennä uusiksi nyy. Toinen tyhmä kysymys, milloin nuo palkan päälle tulevat maksut tulee?

No siinä tilissä, jonka saat. Taidat olla älyllisesti jälkeenjäänyt.

Vierailija
20/33 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule löytämään sellaista laillista työtä, jossa sinulle maksettava palkka on yhtä kuin työsopimuksen palkka. Katsos kun tässä maassa maksetaan palkasta veroja. Vai millä rahoilla luulit käyneesi koulut ja syöneesi siellä ilmaisen lounaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi