Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käpylehmilläkö AV-mammojen lapset leikkivät? Eikö heillä todellakaan ole kuin

21.12.2008 |

pari lelua per naama? Näissä joululahjaketjuissa tulee selväksi, että hyvis AV-mammojen lapset eivät saa jouluna kuin viisi lahjaa, joista korkeintaan kaksi leluja. Leikkivätkö lapsenne tosiaan pelkillä käpylehmillä vai millä? Jos viisivuotias lapsi on saanut koko ikänsä kolme lelua vuodessa (kaksi jouluna ja yhden syntymäpäivänä) hänellä on viisivuotiaana joulun jälkeen yhteensä 15 lelua, joiden joukossa varmaankin mm. yksi helistin, yksi unirätti ja varmaan pari muutakin vauvalelua. Näin siis olettaen, että mitään ei ole mennyt rikki.

Kyllähän sitä sanotaan, että leikkikalujen vähyys kehittää mielikuvitusta, mutta eikö tuo ole hieman äärimmäistä?

Jos taas 5-vuotiaallanne on yli 15 lelua vauvalelut mukaanluettuina, niin selvästikin niitä leluja ja lahjoja annetaan juhlien ulkopuolella. Miksi ihmeessä juuri joulu on se aika,kun päätätte opettaa lapsillenne kohtuutta ja sitä, että "kaikkea ei tarvitse saada"? Jos siis niitä leluja yms. muuten ostetaan ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Kerrotaan kuinka lastenhuoneet ovat täynnä tavaraa ja kuitenkin lelulahjoja ostetaan vain jouluna ja silloinkin 2 per lapsi. Jokin ei täsmää. Meillä leluja ostetaan harvoin muuten kuin synttäri- tai joululahjoiksi, joten silloin ei kyllä pihistellä määrissä.

Vierailija
2/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinu mielest viis lahja olla vähän? Onha siinä paljon illo pienel. Miksi kerral pitäs antaa ni monta lahja, siitä mennä pieni vaa ymmälle... En mine isoja lelumääri paheksuma, mut mun mielestä vähempi kerral on enempi. Ja voi niit lelui muullonki anta ku joulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka haluavat hemmotella leluilla pitkin vuotta. Ilman vanhempien lupaa.

Jos minulta kysytään, mieluummin jouluna paljon ja synttäreillä 1-2 lahjaa ja muuten ei ollenkaan. Mutta koska niitä hemmottelijoita löytyy pitkin vuotta ja huone on täynnä leluja, toteutetaan vaan ne 2 lahjatoivelelua.

Vierailija
4/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.apseni saavat vain sen pari, kolme lelua jouluna. Olen vain huomannut sen että turhia koristuksia ei kannata hankkia, kun lapsi leikkii sillä suunnilleen pari kertaa ja sen jälkeen se jää nurkkaan keräämään pölyä.

Poika leikkii vuodesta toiseen sillä samalla junaradalla ja duploilla. Vaikka mitä muuta yrittäisi joululahjaksi ostaa.

Ja tytöllä päivittäin käytössä ovat pet shopit. Sitten kun siitä vaiheesta yli päästään, niin hankitaan jotain muuta.

Lisäksi lapset ovat saaneet serkuiltaan vanhoja leluja leikittäviksi.

Vierailija
5/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vähän liioiteltuna. Olen mä ostanut jotain pientä joskus Lelujen ostamattomuus ei ole mulle ideologinen kysymys, olen vaan aatellut että kun leluja tulee kummeilta, mummeilta ja muilta sukulaisilta enemmänkin kuin olisi tarvetta niin ostan sitten itte kirjoja ja vaatteita tai jotain tarpeellista.

Vierailija
6/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kerrallaan vain 2-3.

Vierailija
7/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on lapsilla tosi paljon leluja, niitä tulee syntymäpäivinä, jouluisin ja tuliaisiksi. Katsos kun vaikka me vanhemmat ostamme esim. syntymäpäivälahjaksi yhden lahjan, tulee siinä samassa lahjoja mm. seuraavasti:

2 kpl kummeilta

2 kpl molemmilta isovanhemmilta

1 kpl minun vielä elossa olevalta mummoltani

1 kpl minun kummitädiltäni joka on tosi läheinen

2 kpl siskoltani ja miehen veljeltä

n. 8 kpl lastenkutsuille tulijoilta

Tämä tekee pelkästään synttärinä 17 isompaa ja kavereilta sitten ihan tosi pientäkin lahjaa. Ei minusta kauhean ankeaa.

Olen ostanut lapsillemme toistaiseksi yhdet pienet lahjat. Silti meillä on varastossa Ikean kassillinen lahjoja joita on tullut eri puolilta. Siispä ostan vielä yhdet, hiukan isommat lelut lapsille ja se on siinä.

Meillä on kyllä kokemusta siitä, että kerrankin mies lähti vielä aattona ostamaan lahjoja kun pelättiin että on liian vähän. Sitten kuitenkin siinä viidennen paketin kohdalla alkaa lapsilla puhti hiipumaan eikä kaikista lahjoista jakseta kiinnostua. usein on käynyt myös niin, että joku aivan vähäpätöinen pieni täytepaketti on ollut se kaikkein rakkain lahja ja Muumitalot, Merirosvolaivat, Ponilinnat , Littlest Pet Shopit sun muut on jääneet ihan taka-alalle.

Sitten kuitenkin sukulaiset kyselevät että mitä tykkäsi siitä ja tästä lahjasta, noloa jos kyseinen lahja on hukkunut sinne tulvaan ilman että lapsi on edes sitä noteerannut.

Vierailija
8/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat lisäksi sukulaisilta lahjoja.

Ja toki lahjoja tulee syntymäpäivinäkin, eli ei lelusaldo ole pelkästään se 1/ vuosi.

Tuntuvat leikkivän vuodesta toiseen samoilla leluilla (pikkuautot, legot, dublot, junarata) ja uutuudenviehätyksen jälkeen kaikki uudet lelut jäävät käyttämättömiksi. Tämä on nähty nyt jo niin monena syntymäpäivänä/ jouluna, että en halua haaskata rahaa enkä luontoa siihen, että ostan jätesäkillisiä uusia leluja nurkkiin pölyttymään.

Vierailija
9/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarvetta ostaa jouluna monia lahjoja, kun kotona on jo niin paljon. Edellisillä synttäreillä, kuukausi sitten, esikoinen sai 23 lahjaa. Jostain kumman syystä hänellä ei ole edes ainuttakaan lahjatoivetta jouluksi. : )

Vierailija
10/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ne kaikki eivät tule vanhemmilta. Täällä on kuitenkin monissa ketjuissa kerrottu, kuinka lapsi _saa_ 5 joululahjaa, joista yksi tai kaksi leluja. Ei siis vanhempien antamia, vaan yhteensä. Lapsen kannalta se on ihan yksi lysti keneltä mikin lahja on tullut.

Vierailija
11/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän, että ne sukulaiset antamat lelut jäävät myös hyllyyn pölyttymään.

Jos sukulaisilta ei tulisi mitään, ostaisin ehkä 2 lelua. Tai vaihtoehtoisesti 1 lelun ja 1 pelin. Pelit ovat aina hyvä lahja, toisin kuin lelut...

t. 8

Tietenkään ne kaikki eivät tule vanhemmilta. Täällä on kuitenkin monissa ketjuissa kerrottu, kuinka lapsi _saa_ 5 joululahjaa, joista yksi tai kaksi leluja. Ei siis vanhempien antamia, vaan yhteensä. Lapsen kannalta se on ihan yksi lysti keneltä mikin lahja on tullut.

Vierailija
12/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mine veikkaa, et kaikil ei o niin pal rahhaa/lähisukku, et vois ostaa/saada lapsel kymmenii lahjoi. En mine usko et laps siit trauma saa, kyl viis lahjaa on ihan mukava määr.

Vierailija
13/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Lesoilee *

Vierailija
14/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kannata ollenkaan sellaista tyyliä, että ostetaan ostamisen vuoksi mitä tahansa. Vaan että ostan mielummin harkitusti ja hyvää, sellaista josta tiedän lapsen ilahtuvan, ja jolla hän oikeasti leikkii. Siis ne hartaimmat toiveet toteutetaan. Meidän lapset saavat varmasti 3 lelua/lapsi, yhteensä paketteja kertyy kymmenkunta per lapsi. Olen aivan varma, että lapset ilahtuvat lahjoistaan, voipi olla että sitten kouluiässä ostetaan lahjoja enemmän. Mutta nyt mennään näin, ja tähän asti lapset ovat olleet onnellisia ja "lelurikkaita :)

Vierailija
15/23 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuntuu että kaikki lelut on vaan käyttämättä. Esim. poneja ja barbeja on, nukkeja, leikkikeittö, mutta ei niillä ole koskaan oikeastaan leikitty (tytöt 5 ja 2 v). No keittiöleikit on juuri tuossa 2-3 v:nä kiinnostaneet. Vanhempi askartelee, askartelee, piirtää ja askartelee :) Nuorempi selaa kirjoja, tekee palapelejä, pelataan yhdessä, isosiskon kanssa jotain omia juttuja tekevät.

Me ei toivota leluja eikä itse osteta, koska todellakin, suurinta osaa ei käytetä. Brio junarata ja duplot on olleet eniten käytössä.

Vierailija
16/23 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan päinvastoin, lähes kaikissa perheissä leluja on liikaa!

Vierailija
17/23 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat käytössä kaikki isompien vuosien varrella saamat lelut niin määrä alkaa lähennellä sataa... vaikka muulloin leluja ei todellakaan osteta kuin jouluna ja syntymäpäivinä. Ongelma on se, että mikään ei poistu käytöstä.

Ei todellakaan tarvi olla huolissaan, että meidän lapsilla ei raukoilla olisi leluja. Niillä on niitä liikaakin.

Vierailija
18/23 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni leikkii kesäisin todellakin käpylehmillä. Talvisin käpyjen saannin vaikeuden vuoksi hän leikkii mielikuvitusystävänsä Pertsan kanssa. Pertsa ei vie paljon tilaa huushollissamme, siksi pidetty leikkikaveri kaikkien mielstä. Joskus leikkaa paperinkeräyslaatikosta pengotuista naistenlehdistä henkilöhahmoja, joille väsää sitten itse vaatteita.

Vierailija
19/23 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasetn kohdalla olen ainakin huomannut sen, että yleensä on yksi ehdoton lahjatoive ja yleensä lapsi sen saakin. Kaikki muut lahjat ei "tunnu" lapsesta miltään, kun näkee vain sen kovasti odottamansa lelun. Meillä tosin tulee muitakin lahjoja, mutta siellä on vaatteita, villasukkia tms. Meillä alspet eivät oikeastaan edes kaipaa muuta kuin sen yhden kovasti toivoman lelun.

Meillä ei muutenkaan kovasti osteta leluja, mutta nitä tosin saadaan sukulaisilta ja kavereilta. Vastalahjaksi minä taas annan meidän leluja eteenpäin. Vasta annoin tytön bratzeja ja muuta oheiskamaa ison kasan tuttavan tytölle. Heillä on rahat hyvin vähissä ja kovasti oli onnellinen niistä bratz-nukeista.

Meillä yritetään opettaa sitä kohtuullisuutta ihan ympäri vuoden.

Vierailija
20/23 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjatoiveet ja leikit menevät yleensä aika yksiin, joten kaikki lelut menevät lopulta aina yhteiskäyttöön.

Jos jokainen saisi 1 lahjan, olisi se jo 3 uuttaa lahjaa lasten leikkeihin. Harmi vain, että luulen sukulaisten taas ostaneen liikaa kaikkea, itse uskoisin tuon 1 jokaiselle olevan riittävä määrä tässä vaiheessa kun niitä leluja on 5 vuotta jo kerääntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän