Lapsi hoidossa, itse kotona
Oletteko kertoneet päivähoidossa hoitajalle, jos olette itse kotona esim. vapaapäivällä ja viette lapsen hoitoon. Toinen asia joka mietityttää äitinä, tarvitseeko teidän mielestä lapsi lomaa vai voiko olla päivähoidossa vanhempien lomankin aikana?
Itse podin tätä parhaillaan koska haluaisin lomallani levätä...
Kommentit (27)
ymmärrän jos on satunnaisesti hoidossa kun vanhemmat lepää koytona mutta en sitä että koko lomaa pidetään=)
Hekin väsyvät hoidossa olemiseen, joka-aamuiseen herätykseen ja päivän rutiineihin. He tarvitsevat myös aikaa jolloin saa nukkua niin pitkään kuin haluaa ja tehdä mitä haluaa tai olla tekemättä.
Lue (vai osaatko?)edes yksi lapsen kehityspsykologiaa käsittelevä kirja. Sen jälkeen kirjoita tällaista, jos kehtaat.
.. minäkin.
Olen itse lto:na päiväkodissa ja minulla on myös oma uhmaikäinen lapsi. Itse lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että lapsille kuuluu loma, siinä missä vanhemmillekin. Tottakai ns. ykkösvapaat on asia erikseen ja olen itsekin vienyt joskus oman lapseni hoitoon esim. kun olen viikovapaalla (olen vuoropk:ssa) ihan hyvällä omalla tunnolla (pitänyt vaikka siivouspäivää tai ihan levännyt).
Mutta suosittelen silti pitämään pidemmät esim. kesäloman ajan kotona, jos sellaista on (nykyajan pätkätöiden maailmassa), koska lapsen hoitopäivää voi hyvin verrata aikuisen työpäivään, koska varsinkin päiviäkodissa on melu yksi todella kuormittava tekijä. lapsen loman jälkeen on ihana hoitaa levännyttä ja selvästi seesteisempää lasta, kuin koko kesän hoidossa olleita (en siis syyllistä pätkätöiden/kesätöiden tekijöitä kuitenkaan). Lapsi reagoi hoidossa myös siihen, kun äiti/isä tai molemmat on kotona, vaikka sitä salailtaisiin, niin silti lapsi on hyvin tarkkavaistoinen näissä asioissa. Minulle on sattunut henk. koht. tilanne, jossa erään lapsen vanhemmat toivat lapsen hoitoon uuden vauvan synnyttyä (siis aivan heti, vaikka isäkin oli isyyslomalla) halusivat "tutustua uuteen perheenjäseneen rauhassa" lapsi reagoi tähän todella voimakkaasti aloittamalla mm. kastelun uudestaan ja olemalla erittäin agressiivinen hoidossa, kotona kuin enkeli, jottei äiti ja isä enää "hylkäisi". tämä esimerkki siksi, kun haluaisin kertoa, että lapsi voi reagoida hoidossa ollessaan hyvin eri tavoin näihin asioihin.
Mielestäni ehkä tärkeämpi asia on miettiä lapsen hoitopäivän pituutta (varsinkin pienten lasten) kuin välttämättä joka ykkösvapaalla kotona pitoa. Voin vannoa, että jokaisen lapsi jossain vaiheessa päivää kyselee, että milloinka hänet haetaan ja voi sitä riemua kun tullaan "yllärinä" hakemaan aijemmin kuin tavallisesti!! Tässä omia mietteitä.
ps. tähän pph keskusteluun vielä: ymmärrän toisaalta myös henkilöitä, joita vähän kirpaiseekin hoitaa lomailevien lapsia, koska oma loma on hyvinkin voinut siirtyä juuri siksi, kun heidän perheen lapset on ilmoitettu tarvitsevan hoitoa. (koska ainakin meidän kaupungissa käytetään sijaisia niin vähän kuin mahdollista kesän aikana!) olen itsekin ollut tilanteessa, jossa jouduin muuttamaan oman lomani ajankohdan, koska erään ison perheen lapset "tarvitsivat" hoitopaikan, koska vanhemmat halusivat pitää lapset hoidossa koko lomansa ajan. tämä kirpasee kieltämättä, mutta toki työ on hoidettava kunnolla, vaikkakin mielessä kiehuu..
anteeksi, en vain noi ymmärtää, kuinka perheenjäsensestä toinen voi haluta lomaa toisesta??
millä oikuedella SINÄ ansaitset lomaa, mutta lapsesi ei?? lapsesi ei tarvitse levätä kesällä, vaan hän revitään ylös aamulla ja VIEDÄÄN HOITOON??
huooooooooooooooooooooooooooh....
minä lomailin 3 vkoa ja ei tod olisi tullut mieleenikään viedä LAPSIA HOITOON SILLOIN PÄIVÄKOTIIN!!??
maattiin rannalla, kierrettiin korkeasaaret, lintsit, seurasaaret, uimalat, kylpylät,laivareissut, mökkeilyt. ihanaa ja
rentouttavaa yhdessä oloa perheen kanssa!!
nyt minä jo töissä, ja mies lasten kanssa 3vkoa vielä lomalla, ihanaa kun lapset saavat jatkaa vielä lomaa ja huoletonta kesä elämää, syksyllä ehditään taas herätä aikaisin ja käydä ihanassa päiväkodissa.
NAUTTIKAA HYVÄT IHMISET LAPSISTANNE, PERHEISTÄNNE! :)
minulle lomani aikana "omaa lomaa" oli eism lounaat välillä ystävien kanssa ja ale myynneissä shoppailu :)
t.4v ja 6v: n äiti ja kolmonen masussa :)
Aikuisella perheellisellä ihmisellä se perhe kuuluu vähän väkisinkin niin lomaan kuin arkeen. Vaikka ne lapset olisivatkin kotona niin onhan se lomaa kuitenkin kun ei töissä tarvitse käydä!
Eikö sinua ottanut päähän työntekijänä se että vanhemmat oli kotona ja sinä hoidit heidän lasta?
Tuohon maksu asiaan pitäisi saada muutosta ja näin kannustaa vanhempia pitämään lapsia kotona lomilla ja vapaapäivinä