Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis vieläkö joku käyttää muistitikkuja??

Vierailija
15.07.2015 |

Vähän hävetti kun olin mutsin kanssa kaupassa ja se löysi sieltä jostain muistitikun ja alkoi selittämään että joku työkaveri oli selittänyt että siihen voi tallentaa vaikka valokuvia ja kantaa niitä mukana. Mä olin ihan että ei noita käytä enää kukaan. Hävetti mennä kassalle sen kanssa kun se maksoi sen. En edes tiennyt että niitä myydään enää. Myyjän kanssa vaihdettiin merkitseviä katseita. Toi oli niin noloa. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:20"]

Siis mitä sitten pitäisi käyttää?

[/quote]Dropboxia tai muuta vastaavaa pilvipalvelua. Kaikki tiedostot pysyvät turvassa ja tallessa koko ajan itsestään, eikä tarvitse itse kantaa mitään tikkuja tai muistaa ottaa varmuuskopioita. Helppoa!

Mikään järjestelmä, jossa äyttäjän täytyy varmuuskopioida manuaalisesti, ei ole turvallinen.

Vierailija
22/49 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:28"]

Muistitikkuja tai ulkoisia kovalevyjä, tottakai niitä käytetään, jos tallennat tiedostosi pilvipalveluun, ovat ne muidenkin ulottuvilla, kuten voi päätellä esimerkiksi taannoin olleesta kohusta, jossa joitain ihmisten yksityisiksi tarkoitetuista kuvista vuoti julkisuuteen... ap ei ole järin fiksu tapaus :D

[/quote]

Jos tarkoitat The Fappeningia, ne julkkiskuvat eivät vuotaneet iCloudista (monellahan oli Android-puhelin). Kyseessä oli iso kokoelma kuvia, jotka ovat liikkuneet hämäräperäisillä foorumeilla jo pitkän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"]
Mikään järjestelmä, jossa äyttäjän täytyy varmuuskopioida manuaalisesti, ei ole turvallinen.
[/quote]

Vaan se onkin niin, että mikään järjestelmä, joka on yhteydessä nettiin, ei ole 100% turvallinen. Jos laite on netissä, tietojenkalastelijan EI tarvitse saada käsiinsä fyysistä kovalevyä, toisin kuin jos laite ei olisi yhteydessä nettiin.

Vierailija
24/49 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Dropboxia tai muuta vastaavaa pilvipalvelua. Kaikki tiedostot pysyvät turvassa ja tallessa koko ajan itsestään, eikä tarvitse itse kantaa mitään tikkuja tai muistaa ottaa varmuuskopioita. Helppoa!

[/quote]

Mulla on ainakin Dropbox tullut jo ajat sitten täyteen eikä kiinnosta maksaa siitä joka kuukausi, että saan säilytellä siellä kamaa - varsinki jotain sellaista, mitä en aktiivisesti tarvitse, mutta jota haluan kyllä säilyttää, kuten vaikka valokuvia.

Vierailija
25/49 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap on varmasti 13-vuotias. Siinä iässä hävettää kaikki mitä vanhemmmat tekevät

Vierailija
26/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:05"]

Mä käytän tikkua autossa musan kuunteluun. On paljon kätevämpää laittaa tikulta musa kuin ruveta säätämään cd-levyjen kanssa saati puhelin bluetooth tms hässäkkä

[/quote]

Mites Spotify?

Vierailija
27/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"] Mikään järjestelmä, jossa äyttäjän täytyy varmuuskopioida manuaalisesti, ei ole turvallinen. [/quote] Vaan se onkin niin, että mikään järjestelmä, joka on yhteydessä nettiin, ei ole 100% turvallinen. Jos laite on netissä, tietojenkalastelijan EI tarvitse saada käsiinsä fyysistä kovalevyä, toisin kuin jos laite ei olisi yhteydessä nettiin.

[/quote]Tuota noin, eihän se fyysinen kovalevy ole yhtään sen turvallisempi, jos käytät sitä koneessa, jossa on nettiyhteys. Itse asiassa sinun koneesi on täynnä keyloggereita ja troijalaisia paljon todennäköisemmin kuin pilvipalveluiden käyttämät serverit.

Vierailija
28/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:44"]

[/quote]

Mulla on ainakin Dropbox tullut jo ajat sitten täyteen eikä kiinnosta maksaa siitä joka kuukausi, että saan säilytellä siellä kamaa - varsinki jotain sellaista, mitä en aktiivisesti tarvitse, mutta jota haluan kyllä säilyttää, kuten vaikka valokuvia.

[/quote]Minulla on valokuvat kotikoneella säilössä, ja ne on varmuuskopioitu avulla pilveen. Dropboxin ilmaiset gigat riittävät hyvin tekstitiedostojen ja muun sälän säilömiseen, mutta jos tarvitsee enemmän tilaa, Google Drivesta saa maksutta 15 gigaa.

Kiinnostaisi tietää, miten saat yhtä hyvän turvan datalle tuota halvemmin.

Vierailija
29/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]Minulla on valokuvat kotikoneella säilössä, ja ne on varmuuskopioitu avulla pilveen. Dropboxin ilmaiset gigat riittävät hyvin tekstitiedostojen ja muun sälän säilömiseen, mutta jos tarvitsee enemmän tilaa, Google Drivesta saa maksutta 15 gigaa.

[/quote]
Tee oma pilvipalvelu esim Raspberry Pillä. Tällöin et tarvitse murehtia jos se vuotaa tiedostosi.

Vierailija
30/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]
Tee oma pilvipalvelu esim Raspberry Pillä. Tällöin et tarvitse murehtia jos se vuotaa tiedostosi.
[/quote]

Ei nää 50-v av-mammat mitään raspista tiedä :)

Vierailija
31/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levyke on parempi vai? Sinne saa 1,44 MB dataa tallennettua. Menee helposti rikki ja todella hidas. CD:lle menee noin 700 MB, ja DVD:lle 4,5 Gt, molemmat myös rikkoontuvat helposti. Muistitikulle menee 16-64 Gt tietoa, ja USB 2.0 tai 3.0 siirtää tiedot melko nopsaan. Ja muistitikku on näistä pienin media, eikä mene rikki helposti. Itse asiassa muistan kun itselläni oli C64:nen 80-luvulla, yhdelle levylle meni 170 kilotavua, oli hidasta, ja levyt rikkoontuivat helposti käytössä. Kasetit olivat itse asiassa parempia tallennuskapasiteetiltaan, mutta hitaampia kuin disketit.

Vierailija
32/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt jumalauta tajuta, että pilvipalvelut ovat erittäin suuri tietoturvariski. Lisäksi tietosi ovat vaarassa sielläkin, kun kyseinen firma menee nurin. Oikein odotan sitä, kun parin miljardin ihmisen valokuvat ja tiedostot ekan kerran häviävät taivaan tuuliin jonkun konkurssin tai hakkeroinnin seurauksena! Idiootit...

Vierailija
33/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin noloa porukkaa. Kuuntelee jotain kasarirokkia ja käyttää muistitikkuja.

Vierailija
34/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:44"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:09"] [quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:20"] Siis mitä sitten pitäisi käyttää? [/quote]Dropboxia tai muuta vastaavaa pilvipalvelua. Kaikki tiedostot pysyvät turvassa ja tallessa koko ajan itsestään, eikä tarvitse itse kantaa mitään tikkuja tai muistaa ottaa varmuuskopioita. Helppoa! Mikään järjestelmä, jossa äyttäjän täytyy varmuuskopioida manuaalisesti, ei ole turvallinen. [/quote] Mulla on ainakin Dropbox tullut jo ajat sitten täyteen eikä kiinnosta maksaa siitä joka kuukausi, että saan säilytellä siellä kamaa - varsinki jotain sellaista, mitä en aktiivisesti tarvitse, mutta jota haluan kyllä säilyttää, kuten vaikka valokuvia. [/quote]Minulla on valokuvat kotikoneella säilössä, ja ne on varmuuskopioitu avulla pilveen. Dropboxin ilmaiset gigat riittävät hyvin tekstitiedostojen ja muun sälän säilömiseen, mutta jos tarvitsee enemmän tilaa, Google Drivesta saa maksutta 15 gigaa. Kiinnostaisi tietää, miten saat yhtä hyvän turvan datalle tuota halvemmin. [/quote] Tee oma pilvipalvelu esim Raspberry Pillä. Tällöin et tarvitse murehtia jos se vuotaa tiedostosi.

[/quote]

Minulla on kyllä kotiserveri, jossa on RAID ja BT Sync käytössä, mutta en maininnut siitä mitään, kun se ei ole realistinen mustitikun vaihtoehto useimmille. Suurimpien pilvipalveluiden tietoturva on oikein hyvää, mutta erityisen paranoidit voivat toki käyttää vielä omaa kryptausta palveluntarjoaan lisäksi. Itse en suostuisi enää palaamaan turvattomaan ja epäluotettavaan tikkujen kanssa sähläämiseen.

Vierailija
35/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 02:02"]

Koittakaa nyt jumalauta tajuta, että pilvipalvelut ovat erittäin suuri tietoturvariski. Lisäksi tietosi ovat vaarassa sielläkin, kun kyseinen firma menee nurin. Oikein odotan sitä, kun parin miljardin ihmisen valokuvat ja tiedostot ekan kerran häviävät taivaan tuuliin jonkun konkurssin tai hakkeroinnin seurauksena! Idiootit...

[/quote]Et ole ymmärtänyt varmuuskopioinnin ideaa. Se on: tiedostot ovat jatkuvasti turvassa useammassa paikassa. Ei vaikkapa Dropboxin yhtäkkinen konkurssi vaikuttaisi minun dataani mitenkään, vaikka palvelua paljon käytänkin.

Missä näyttö kohonneista turvallisuusriskeistä verattuna samantasoiseen vaihtoehtoiseen varmuuskopiointiratkaisuun? Aivan: näyttöä ei ole.

Vierailija
36/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

One Drive ja Dropbox käytössä. On pelastanut pinteestä monta kertaa, tärkeät koulutiedotot aina mukana ja tallessa ja valokuviinkin pääsee aina käsiksi. Kaikilla laitteilla, eli kone, kännykkä ja tab.

Vierailija
37/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:20"]Siis mitä sitten pitäisi käyttää?
[/quote]

Pilvipalveluja tietenkin. Ai että jotkut on tyhmiä.

Vierailija
38/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:27"]Kuukuppi-pilvipalvelupenskako ne nyt äitiään häpee, kun se käyttää siteitä ja muistitikkua. Mitäs teet, jos kone tilttaa ja olisi saatava tietoa ulos, esim. tutkielman tarkastettavaksi. Toimitat tikun takastajalle ja se on siinä. Ja yritä nyt ymmärtää, että me mummot tulemme jälkijunassa joka tapauksessa. Miksi sinä häpeäisit, kun me emme itsekään häpeä. Ja muista: kerran sinustakin tulee hidas ja vanhanaikainen!
[/quote]

Jos kone tilttaa saa sen tiedoston vaikka kännykällä lähetettyä sille tyypille pilvipalvelusta.

Vierailija
39/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:29"]En luottais pelkkiin pilvipalveluihin. Ja niissä itellä tulee tosi äkkiä yläraja vastaan eli niissä on liika vähän tilaa eikä kinosta maksella, en luota niiden tietoturvaankaan.
[/quote]

Sun tikkuko on tallelokerossa?

Vierailija
40/49 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 13:31"]

Aika hauska et ihmiset tääl kilpaa parjaa pilvipalveluiden tietoturvaa, kun se sama tietoturva-aukko voi olla ihan hyvin sun omassa koneessakin, missä säilytät näitä arkoja kuvia ja vaik kuinka niit ois muistitikullakin.

[/quote]

Voi kulta pieni, tämä on nyt varmasti vaikeaa ymmärtää mutta yritäs nyt: fiksut käyttää useampia tallennusmenetelmiä tärkeille tiedostoille ja kuville. Ota nyt pää pois sieltä pilvestäs.

[/quote]

Minäkin käytän useampia tallennusmenetelmiä, usko pois :D Musta vaan on huvittavaa että jotkut luulee ettei muistitikkua muka vois tietomurtaa, että se jotenkin olisi paljon varmempi systeemi kuin pilvipalvelu.
[/quote]

Tietokoneen ei ole pakko olla yhteydessä nettiin, kun siirtää tiedostoja tikulle. (Oletetaan, että netin katkaisemisen jälkeen tietokone myös osaavasti puhdistetaan kaikista haittaohjelmista yms ennen siirtämistä) Noniin. Kun tiedot on tikulla, tikun voi kryptata, jolloin jos joku saa tikun käsiin, on hänen ensin murrettava salaus, jotta pääsee tietoihin käsiksi. Eli nyt hakkerin pitäisi ensin tulla varastamaan fyysinen tikku, ja sen jälkeen murtaa salaus päästäkseen tiedostoihin. Pilvipalvelussa taas hakkeri voi kotona tyytyväisenä imuroida tiedostot pilvestä koneelleen (mikäli tietysti on riittävän etevä murtaakseen suojan ensin). Noniin, vieläkö löytyy näsäviisasteltavaa ääliöllä?
[/quote]

Ketä vittua kiinnostaa sun lomakuvat noin paljon? Tai mun koulutiedostot? Ei mua pelota et joku ne sieltä imuroi, ihan rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi