Kyllä on kieroa!
Sain vauvan loppuvuonna.
Äitiysraha laskettiin puolenvuoden ansion mukaan koska edellisen silloisen verotuksen olin saanut osittaisen hoitovapaan mukaan..
Kela oli kuitenkin huonontanut naisten rahansaamista "uudistuksella" näin että äitiysraha lasketaan äitiyslomalle päivää jäämisestä, ei enää voinut laittaa hakupäivästä puolen vuoden edeltämää tuloa mikä oli ennen mahdollista.
Pysytkö perässä? :D
Edellinen vauvani oli jo täyttänyt 3 ennen laskettua joten hänestä saatua päivärahaa ei näinkään saanut.
No siinä sitten kun 3 vuorotyötä ei oma kunto enää sallinut ja tipuin kahteen vuoroon laski palkkaa, ja ylitöitä ei luonnollisesti enää jaksanut sekä sairaslomaa oli pakko saatava kun selkä napsahti niin kela säästi kivasti!
No, nyt uusi vauva syntyy ja uuden verotuksen mukaan (nyt se hauska kohta, jännitys tiivistyy) äitiysrahani kasvaa edelliseen verrattuna!
Tämä on ihan sairas maa. Kyllä työnteko kannattaa!
Kommentit (6)
On todella hassua ettei TODELLISTA työtä siis tässä loppuvuonna syntyneestä lapsesta lasketa: sairaslomat ja epätodelliset työvuorot (jokka siis heikenty raskauden myötä) ne ei vastaa raskautta edeltänyttä palkkaa, vaan raskauden aikaa joka on täynnä sairaslomaa ja perusvuoroja..
Miten ihmeessä voi olla että nyt saa verotuksen mukaan parempaa rahaa kun on saamassa toisen vauvan!?
Vai meneekö se siihen kohta että naisten "oikeuksia" karsitaan kohta niin että viimeksi valmistunut verotusvuosi poistuu ja katsotaan vaan ansiot äippälomaa edeltäneeltä ajalta? Sehän olisi semmonen sopiva kaikille naisille sopiva määritelmä tasavertaisesta näkemyksestä -jolla säästää!
Mihin mun sinisilmäsyys on kadonnu?
AP
vaikka hesariin näistä! Muuten nuo päättäjät kaikessa hiljaisuudessa vesittää pikku hiljaa kaiken lisäämällä toisesta päästänäyttävästi kamppanjoiden ja toisesta päästä viedään entistä enemmän!
kuin korottamalla tukia ja sitten laskemalla ne pieleen aina sopivassa kohdin?
käsittänyt mitään vai missä otti vastaan?
Siis sain lapsen loppuvuodesta.
Puolen vuoden tuloilla laski tulot. Se laskettiin äippälomalle jäämisestä.
Äitiyslomaa edelsi sairaslomaa, yövuorot jäi, ylitöitä en tehnyt. Kaikki "normaali" tuloni jäi tän ajan ulkopuolelle.
No esellisenä vuonna oli palkka ollu heikkoa, en tehnyt täyttä päivää, enkä ylitöitä. Joten ihan se ja sama..
Mutta kato aikasemmin kun Kelaan teki hakemuksen tuloista niin ne päiväs puolivuotta hakemuksen jättöpäivästä, näin ei tehdä enää.
Koska sillä SÄÄSTÄÄ jos ollaan saikulla eikä ylitöissä/yötöissä, mitä olisi jos päiväystä katsotaan!!
Nyt kun olen saamassa uuden lapsen, niin minulle avautuukin mahdollisuus saada verotusvuoden mukaan joka sisältää enempi rahaa kuin se edellisen vauvan puolen vuoden palkka.
Tässä possureikä! Uusi vauva, isompi tuki!
Ei miehiä näin kohdeltaisi..
Tasa-arvovaltuutetulle vois kans ihmetellä.
Luulis että naistentasa-arvo ihmisiäkin kiinnostaisi tälläset "uudistukset"?
Ettei vaan viimeisen 6kk:n tulot olis kasvaneet liian suuriksi...