Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilainen näkökulma lapsettomuuteen

Vierailija
06.07.2009 |

En ymmärrä miksi pitää kokea muiden vauvat ja lapsijutut niin kateellisen negatiivisesti. Eihän se ole lapsettomalta pois kaverien lapset. En myöskään ymmärrä miksi loukkaannutaan jokaisesta vauvautelusta ja kommentista, nehän kuulut elämään tietyssä iässä. Eikö kyselijöille voisi kertoa totuutta, että vauva on toivottu, muttei vielä ole onnistanut. Miksi hoidoistakin on niin noloa puhua, puhutaanhan sitä muistakin sairauksista. Varmasti ihmiset olisivat hienotunteisempia mikäli tietäisivät jos jollakin on vaikea lisääntyä.

Eli turhan herkkähipiäisiä ja omaan napaan tuojottavia lapettomia tuntuu pyörivän tälläkin palstalla jatkuvasti. Löysätkää pipoa ja kertokaa ihmisille ongelmistanne niin loppuu/vähenee vauvautelut ja saatatte huomata että monet lapsellisetkin ystäväne ovat joskus olleet samassa tilanteessa.

t: entinen lapseton, joka nyt odottelee kolmatta icsi-vauvaansa

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA löytyy joku jolla on asiat paskemmin. "Lapseni kuoli", " mitäs siinä valitat, multa kuoli lapsi ja ukko" -tyyliin... huono esimerkki mutta kuitenkin

Vierailija
22/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vauhdilla kasvaa tällainen ketju, joka on täynnä lapsettomien saamalle huomiolle kateellisia kirjoittajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli juuri lapsettomuus,jonka seurauksena pitkät terapiat.

Ihmisiä on erilaisia joka lähtöön.Eihän tältä palstalta heru myötätuntoa eikä empatiaa.

Vierailija
24/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken järjen mukaan lapsettomuudesta johtuva masennus pitäisi sentään olla aika paljon ymmärrettävämpää kuin synnytyksen jälkeinen masennus. Ja se on kuitenkin jo ihan tunnustettu sairaus.

Niin mikä sitten saa?

harva heistä on 40v työkyvyttömyys eläkkeellä

Synnytys laukaisee aivoissa kemiallisia reaktioita. Jokainen synnyttänyt tietää miten kumma olo on synnytyksen jälkeen. Kyllä synnytyksen jälkeinen masennus on aika paljon ymmärrettävämpää.

Vierailija
25/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni hedelmöityshoitoja ei pitäisi antaa julkisella puolella ollenkaan. Ne, jotka sitä lasta epätoivoisesti haluavat menkööt yksityiselle.

Vierailija
26/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lapseton, mutta jos olisin, voisin kuvitella miten kamalaa se olisi. Ja kyllä, ihan ehdottomasti olisin kateellinen lapsellisille. Miettisin miten paljosta jään paitsi, miltä tuntuu vauvan potkut mahassa, miltä tuoreesta äidistä tuntuu pidellä vastasyntynyttä, miltä oma vauva tuoksuu... Kateushan näin luonnollista olotilaa kuin äitiyttä kohtaan on musta ihan ymmärrettävää. Äitiyteen samaistutaan jo pikkutyttönä kotileikeissä, sitä mietitään nuoruudessa, että sitten joskus kun on omia lapsia jne. Ei sitä voi verrata mihinkään muuhun. Olen myös vakuuttunut, että toiset haluaa äidiksi toisia enemmän, jolloin myös kokee lapsettomuuden suurempana menetyksenä. Jos olisin jäänyt lapsettomaksi, kokisin varmasti suuren osan itsestäni jääneen toteutumatta, minä joka nuorena haaveilin viidestä lapsesta.

En sano kateuden olevan hyvästä, mutta ymmärrettävää tässä tilanteessa. Ihan hyvin voin myös kuvitella alle köyhyysrajan elävän haaveilevan elämästä, jolloin ei joka senttiä tarvitsisi venyttää.

Vierailija
27/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin järkyttää ja melkein pelottavaa, miten vihamielisesti osa suhtautuu toisten lapsettomuuteen :O Haluaisin todella tietää, mistä sellaiset reaktiot johtuvat.

miten vauhdilla kasvaa tällainen ketju, joka on täynnä lapsettomien saamalle huomiolle kateellisia kirjoittajia.

Vierailija
28/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen onnekas saan lapsen eikä siitä, että hankin lapsen koska kaikkien tulee pystyä saamaan lapsia.

Asennekysymys.

Mistä päättelit, että lapsettomat haluavat hankkia lapsia, koska kaikki muutkin pystyvät saamaan? Ei sillä lapsettomuudella on muiden lastenhankinnan kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
29/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva heistä on 40v työkyvyttömyys eläkkeellä lapsettomuuden vuoksi. Monet lapsettomat vaan tuntuvat nykyisin olettavan että heiltä on otettu pois jotain joka heille syntymälahjana kuuluu.

Taitaa olla muitakin henkisiä ongelmia jos sen takia työkyvyttömäksi menee.

Vierailija
30/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni hedelmöityshoitoja ei pitäisi antaa julkisella puolella ollenkaan. Ne, jotka sitä lasta epätoivoisesti haluavat menkööt yksityiselle.

Itselläni on ollut varaa hankkia lapseni ihan yksityisellä hoidolla, ilman jonoja ja klinikalla kävelymatkan päässä kokoani.

Omassa taloudessani nuo summat eivät tunnu missään. Olen vaan periaatteesta sitä mieltä, että lapsen saaminen ei ole mikään perusoikeus jokaiselle.

Vierailija
31/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itselläni on ollut varaa hankkia lapseni ihan yksityisellä hoidolla, ilman jonoja ja klinikalla kävelymatkan päässä kokoani.

Omassa taloudessani nuo summat eivät tunnu missään. Olen vaan periaatteesta sitä mieltä, että lapsen saaminen ei ole mikään perusoikeus jokaiselle.

[/quote]

Eikä lapsensaaminen ole vain varakkaiden lapsettomien oikeus. Demokraattisessa yhteiskunnassa kaikki hoidetaan julkisin varoin.

Vierailija
32/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsettomuus osuu vielä omallekin kohdalle sekundäärisenä. Vai onko äidit sitten vaan niin helpottuneita, kun itse on onnistunut saamaan lapsia, että vahingonilolla sitten nostaa vielä omaa asemaansa entisestäänkin. Jokin tunneyhteys tässä täytyy olla. En vain halua uskoa, että tällaisia selkäänpuukottajia olisi oikeasti näin paljon.

Jotenkin järkyttää ja melkein pelottavaa, miten vihamielisesti osa suhtautuu toisten lapsettomuuteen :O Haluaisin todella tietää, mistä sellaiset reaktiot johtuvat.

Vierailija
33/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen onnekas saan lapsen eikä siitä, että hankin lapsen koska kaikkien tulee pystyä saamaan lapsia.

Asennekysymys.

Mistä päättelit, että lapsettomat haluavat hankkia lapsia, koska kaikki muutkin pystyvät saamaan? Ei sillä lapsettomuudella on muiden lastenhankinnan kanssa mitään tekemistä.

Kenenkään ei tulisi ottaa annettuna sitä, että niitä lapsia TULEE. Vaan tiedostaa että kaikki eivät niitä saa.

Ymmärrän kyllä kuitenkin miten asia voi olla kauhean kova, kyllähän oma vauva on suuri asia... mutta asenteellaan asiaan voi varmaankin vaikuttaa siihen miten pahana sen kokee. Mutta vaikeaa se varmaan on jos on aina halunnut lapsia...

Tsemppiä kaikille.

Vierailija
34/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee nukuttamaan lapsensa ja palaa lukemaan näitä vihamielisiä viestejä myöhemmin.

Vierailija
35/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minussakin moni asia aiheuttaa noita tunteita toisia ihmisiä kohtaan. En silti potki naapurin uutta autoa lommoille, mutta lapsettomuudesta kärsivä tuttuni saa olla ilkeä 5v lapselleni, ilmeisesti?

Kyse on myös lapsettomien käytöksestä, ihmiset eivät voi tietää lapsettoman ajatuksia, onko hän vapaaehtoisesti lapseton tai eikö hän vielä edes yritä saada lasta vai onko asia todella kipeä, kyselyt ovat varmasti 99% hyväntahtoisia ja loput ovat kateellisia kun eivät ole vauvoiltaan viimeiseen vuoteen saaneet nukkua 2h enempää kerrallaan.

Vierailija
36/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään lapsettomana hyväksy huonoa käytöstä lasta kohtaan. Toisaalta taas myönnän, että jossain vaiheessa minun oli vaikea tavata pieniä lapsia, sillä he muistuttivat minua jostain, mitä minulla ei ole.

Itse on kyllä tunne ketään lapsetonta, joka olisi omalla käytöksellään pahoittanut lapsellisten mieltä, enkä mielestäni itse ole ainakaan tehnyt niin. Toisaalta taas tunnen monia lapsellisia, jotka ovat - yleensä tahtomattaan - pahoittaneet minun mieleni. Tietenkin katsomme tätä asiaa aivan eri näkökulmasta, ehkä olisin tavannut niitä katkeria, huonosti käyttäytyviä lapsettomia jos minulla olisi lapsia.

minussakin moni asia aiheuttaa noita tunteita toisia ihmisiä kohtaan. En silti potki naapurin uutta autoa lommoille, mutta lapsettomuudesta kärsivä tuttuni saa olla ilkeä 5v lapselleni, ilmeisesti? Kyse on myös lapsettomien käytöksestä, ihmiset eivät voi tietää lapsettoman ajatuksia, onko hän vapaaehtoisesti lapseton tai eikö hän vielä edes yritä saada lasta vai onko asia todella kipeä, kyselyt ovat varmasti 99% hyväntahtoisia ja loput ovat kateellisia kun eivät ole vauvoiltaan viimeiseen vuoteen saaneet nukkua 2h enempää kerrallaan.

Vierailija
37/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti toivon hienovaraisuutta niitä kohtaan jolla on erilainen mielipide tähän.. ei siinä ole mitää itsekästä jos jostakusta tuntuu pahalta joskus kun lapset hyörii jokapaikassa. Ihan normaali reaktio siihen tuskaan..

muista etteivät kaikki ole samanlaisia. Jopa minä 24vuotias sen ymmärrän,joten luulisi muidenkin. Jokainen reagoi erillailla! Älkää syylistäkö heitä.

Vierailija
38/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minussakin moni asia aiheuttaa noita tunteita toisia ihmisiä kohtaan. En silti potki naapurin uutta autoa lommoille, mutta lapsettomuudesta kärsivä tuttuni saa olla ilkeä 5v lapselleni, ilmeisesti?

Varmasti löytyy sellaisiakin, jotka kateuksissaan potkivat naapurin uutta autoa. Toisaalta suurin osa lapsettomista ei varmasti ole ilkeä kenenkään lapselle, vaikka sinun tuttavasi onkin.

Vierailija
39/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi ilkeä lapselle vain siksi että tämä on lapsi.

lapsettomuudesta kärsivä tuttuni saa olla ilkeä 5v lapselleni, ilmeisesti?

Ja olen aika monta lapsetonta tavannut.

Vierailija
40/57 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella oletin jotain oikeasti virkistävää tähän keskusteluun. Mutta sieltä tulikin sitä samaa vanhaa.

Ja jos sinä et ymmärrä miksi lapsettomuus on joillekin arka asia, niin sehän on vain sinun ymmärtämättömyyttäsi. Mutta jos sinä et ymmärrä, niin ei se tarkoita, ettei lapsettomuus voi tai saa olla vaikea asia. Etkä sinä varmaan voi ymmärtää, että kaikki eivät halua tehdä elämästään niin julkista kuin sinä, mutta kuten joku jo sanoi, niin kyllä sitä silti saa odottaa ympäristöltä jotain alkeellisia käytöstapoja.

Ei kai kyse ole siitä, ettei lapsettomat tiedä miten ympäristön saa hiljaiseksi. Kaikkia vaan ei kiinnosta alkaa joksikin tän koko yhteiskunnan asennekasvattajaksi. Ja ihmisellä pitää myös olla oikeus vetää yksityisyydelleen jonkinlaiset rajat.

T. Yksi lapsensa helposti saanut empatiakykyinen ihminen.

t. lapseton

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi