ELOTÄHKÄT VIIKKOON 22 ( kesäkuu lähestyy!!)
Huomenta kaikille!
Nyt on tosi flunssainen olo tällä mammalla, olen varmaan ollut ulkosalla viikonlopun aikana enemmän kuin edelliseen pariin viikkoon yhteensä...:)
Palelee, nenä on tukossa ja kurkkua karhentaa ja lapsilla sama homma. Pienimmät meni tarhaan ja ovat puolipäiväisiä nyt enää 3 päivää ja sitten alkaa heillä 3 kk:n kesäloma. Esikko on vielä tämän viikon ja sitten hän onkin jo tokaluokkalainen ( sniif..mihin se aika menee?)
Mulla on siis aamupäivä omaa rauhaa ja aionkin hyvällä omallatunnolla köllötellä sängyssä Nora Robertsin kera ...siis kirjan, hih...! Kerkeän imuroida ja tehdä muut kotityöt iltapäivällä.
Mä kuvittelisin, että mun pieni ystäväiseni mahassa tosiaan teki sen kuperkeikan toissa päivänä ja nyt on koko eilisen ja tämän päivän potkut tuntuneet sivuilla ja jopa tuossa pallean alla, lisäksi istuessani tuntuu alavatsalla aivan kuin hartiat välillä liikahtelisi...hyvä vaan jos on löytänyt hyvän asennon pää alaspäin ja pysyttelisi siinä.
Mulla on enää (lukekaa: VIELÄ!) kymmenen viikkoa laskettuun aikaan ja sitten kait sitä viimeistään on laitoksella..olen nähnyt kahtena yönä unta vauvasta: edellisenä yönä hän oli jo parikymppinen mies, joka oli kassien kanssa lähdössä johonkin ja äitillä oli huoli...:( ja viime yönä pidin sylissäni sellaista vuosikasta, jolla oli vaalea, niskasta kihartuva tukka ja kunnon pulleroposket...
Ei muuta kuin päivänjatkoja kaikille!
TarjaMamma 29+5 ja poitsu
p.s. meillä on yli puolet talosta nyt maalattuna kauniin keltaisella ja ai että tuntuukin ihanalta...
Kommentit (50)
Harmi, että pitää istua sisällä töissä. No, illalla sitten ulos. Tai itse asiassa menemme lasten kanssa remonttipuuhien alta evakkoon mummolaan, joten ei ehkä tänään tule ulkoiltua, mutta huomiselle on suunniteltu liikennepuistoa ja muuta.
Meille tuli tämä nykyinen koira kuopuksen ollessa vajaan vuoden, eli ei nyt ihan pieni vauva. Näin jälkeen päin ajattelen, ettei yhdsitelmä ollut paras mahdollinen, kun lapset olivat vajaan kolme vuotta ja vajaan vuoden, sekä lisänä kaksi vanhempaa koiraa. Arjen pyöritys kyllä sujui ihan mukavasti, mutta koirat jäivät turhan vähälle huomiolle, mikä kai osaltaan vaikutti siihen, että ensin vanhat rouvat alkoivat tapella keskenään, ja kun toinen vanhus muutti mummolaan, alkoivat vanhempi ja nuorempi tapella. Lopulta viime kesänä luovuttiin tuosta toisesta vanhasta koirasta, kun sille löytyi hyvä koti. Tilanteet on aina tietysti yksilöllisiä, riippuvat koirasta ja perheestä paljon. Mutta omassa tilanteessani tekisin siis nyt ihan toisin. Koiravauvakuume ei ole lähimaillakaan, nyt kun täystuho on kasvanut sen verran, ettei enää yritä pistää taloa matalaksi...
Kaikille Elotähkille aurinkoista viikonloppua!
AJ: Itseasiassa matka Rovaniemelle on lyhyempi kuin Ouluun, mutta kuusamolaisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä Ouluun. Kuusamo kun sijaitsee Oulun läänissä, joten varmaan siksi on ainoa vaihtoehto.
Sisuliinillako se käsi oli kipeä? Se rannekanavaoireyhtymä. Multa on leikattu vasen ranne aikanaan sen vaivan vuoksi, ei tosin raskausaikana. Oireina oli just käden tunnottomuus ja kipeytyminen. Oikea käsi kipeytyi vaivan vuoksi kun odotin tuota perheen esikkoa. Lääkäri sanoi että on hyvin tavallinen raskausaikana, kun on turvotusta. Sanoi että yleensä helpottaa vauvan syntymän jälkeen, eikä lähdetä leikkaamaan raskausaikana ellei sitten vaivaa ihan tosissaan. Mulla se onneksi tuntui vain öisin, joten sanoin että enköhän pärjää loppuun asti. Mutta tiedän toki että voi olla tosi inhottava ongelma, pahimmillaan käsi voi olla täysin tunnoton ja voimaton päiväsaikaankin. Niin ettei pysty kirjaa nostamaan tai pienten esineitten esim. napin nostaminen pinsettiotteella ei onnistu. Silloin on varmasti parempi leikata.
Mutta nyt pitää lopetella, ensin poika parturiin puolen tunnin päästä ja sitten lähdetään käymään työkaverin luona kylässä. Häntäkään kun en enää 2vk päästä näe, silloin istutaan pojan kanssa lentokentällä ja odotetaan pääsyä koneeseen joka kuljettaa meidät loppuelämäksi sinne Kuusamoon.
PV 30+6
Täällä taas tällainen enemmän taustailija... mitä nyt välillä kirjoittelen.
Joku kuulutteli ensikertalaisia. Mullakin on esikoinen masussa, vaikka ikää jo onkin 32v. Muilla mun ikäsillä elotähkillä taitaa olla jo kolmas tai neljäs...
Rannejutuista sisuliinille?: aika yllättävää, että ranteeseen suoraan ehdotetaan leikkausta, vielä raskausaikana. Oletko käynyt siinä tutkimuksessa, missä pistellään sähköä käteen ja katotaan miten hermoimpulssi kulkee? Se kertoo kuinka pahassa tukossa tuo rannekanava on. Mutta on tosiaan käsittääkseni hyvin yleinen vaiva raskausaikana, ja monilla helpottaa raskauden jälkeen, jotenka helposti ei lähdetä mitään tekemään.
Mulla on ollut samaa vaivaa oikeassa ranteessa pitkään, ihan työperäisesti alkanut (kun tää tietokoneen naputtelu on niin rankkaa, heh), mutta ei ole leikattu. Siihen pistettiin joskus kortisonia muutamaan otteeseen, mutta ei se mun mielestä vaikuttanut. Rannetuen käyttö - myös/varsinkin yöllä on mulla auttanut jonkun verran. Kun pari vuotta sitten tehtiin remonttia, oli ranne tosi huonona, joinain aamuina sormet ei yksinkertaisesti liikkunut.... Mutta kun remonttihommat väheni, niin vaivakin taas lieveni siedettävälle tasolle. Saas nähdä miten käy, jos rupee kesällä turvottamaan, tai sitten kun pientä vauvaa kanniskelee. Tai jos talvella joutuu kovasti autosta lumia pyyhkimään ja jäitä skrapaamaan - se on ihan tappoa mun ranteelle! (täällä etelässä nyt on niin lämpimiä talvia ollut, ettei hirveesti tuota puuhaa tarvinnut harrastaa)
ON: täällä aletaan jo olla kesälomatunnelmissa, enää 13 työaamua ennen kesälomaa ja kesälomalta jäänkin sitten suoraan äippälomalle. Vielä ei ole ollut kummemmin vaivoja, selkä ehkä kipeytyy helpommin, jos on huono asento. Masu on jo aika iso, viimeksi rv25+3 sf-mitta oli 25,5 eli yläkäyrällä. Tosta on kohta kaksi viikkoa ja mukavasti tää pötsö on kasvanut. Itse olen tällainen puolitoistametrinen tappi, katotaan koska alkaa ahdistaa...
Ja takas töiden pariin;)
Olipas muuten viime yönä tää meän Elli melko voimanaisena - olin oikeella kyljellä/mahallani, nii yhtäkkiä tuli kolme aivan järetöntä monotusta, että ihan säikähin, ko koko kroppa heilu. Tais neiti halua äiteensä toiselle kyljelle ;) Ikinä ei oo kukaan näistä mun tenavista näin mua monottanu. Tulee ilmiselvä futari, kuten äitinsäkin on ollu....;)
*PV* Ehän mie heti sitä hokannutkaan, että Kuusamohan on Oulun lääniä ja sieltä mennään Oys:n synnyttään eikä mihkään Rovaniemelle. Hih, hyvä minä!
Kukas se puhukaan siitä rannehommasta..? Mulla itellä oli myös sitä viime raskauden loppuvaiheessa eikä oo mitään mukavaa, ko ei saa öitään nukuttua, ko ranteita/sormia pakottaa/puuduttaa. Onneksi kaikki vaivat hävis sitten synnytyksen jälkeen ja kuulostaa todella ihmeelliseltä, että ehottaneet leikkausta raskausaikana. Oon ymmärtänyt, että raskausaikana tehään vaan akuutit ja välttämättömät leikkaukset, joista ei oo vauvalle mitään vaaraan (esmes umppari).
Pitää lähteä tästä kauppaan ja lahjanostoon - huomenna naapurintytön lakkiaiset eli taas saa syyä "kiellettyjä herkkuja" ihan luvan kanssa ;)
-AJ&E-
Olipas täällä luettavaa. En ole sunnuntain jälkeen ollut koneella ja nyt oli kiva lueskella juttuja. Ehkäisyasiat olivat mielenkiintoisia (kolmas tulossa ja tähän voisi sitten jäädä, mutta ikää kuitenkin mulla alle 30) ja toki itselläkin on synnytys ollut enenevissä määrin mielessä. Me oltiin koko perheen voimin siellä halkiokurssilla tää viikko, ja siellä pohdittiin vanhemmuutta ihan synnytyksistä lähtien.. Oli muuten taivaallista olla täysihoidossa viikko. Nyt onkin sitten pyykkivuoret ja kaupassa käynnit ja siivoukset ja muut edessä...
Oman voinnin suhteen on ollut yksi mukavimmista viikoista: ei flunssaa, ei selkäsärkyjä eikä vihlontoja. Suppareita ollut jonkin verran, mutta ne on olleet harjoitusluonteisia. Meidän Untamo on kyllä tämän viikon kanssa mellastanut aika lailla ja välillä herään yöllä "neidin" kuperkeikkoihin. On oikeastaan aivan ihanaa olla raskaana!
Joku pohdiskeli, että miten osaa tokan kanssa lähteä synnärille. Mulla oli tokan kanssa sama ongelma. Ja niinhän siinä kävi, että yhden kerran olin sairaalassa yönkin yli eikä synnytys lopulta käynnistynytkään.. Mulla on molemmat synnytykset kestäneet virallisten paprujen mukaan jotain 10-13h eli kiirettä ei ole ollut.. Ja jotenkin uskon, että kolmas jatkaa samaa rataa, mutta eihän sitä tiedä.
Supistuksista ja seksistä on sanottavana vain.. "ai mikä seksi?" Ei vaan tee mieli...
Mulla tulee rv28 täyteen sunnuntaina ja se tuntuu niin hyvältä. Kutakuinkin kolme kuukautta enää. Töitä on vain 13 kokonaista päivää (kuten oli jollain muullakin) ja sitten lomaillaan lasten kanssa.
Mukavaa aurinkoista viikonloppua elotähkille!
Nostelen meitä takasin eka sivuille, ko oltiin tiputtu hiljasen oman pinon takia alaspäin.
Mulla alko sittenkin siitepöly vaivaan, oon aivastellu nyt viikonlopun ja käkätin vuotaa, mutta sinnittelen ilman Heinixiä tai Zyrteciä, ko silmiä ei (vielä) onneksi kutise. Ja eiliset juhlat näky aamulla heti paasto-arvossa :/ Nooh, lääkäri sanoi, että ruokavaliolla selviän todennäköisesti tästä, mutta eihän sitä nyt eilen malttanut olla syömättä herkkuja. Pitää skarpata eteenpäin.
Huomenna lähen lasten kans pariksi päiväksi reissuun, joten en välttämättä pääse koneelle, mutta kaikille Elotähkille oikein hyvää kesäkuuta.
-AJ&E-
Ah mikä ihana kesäsää!! kesän ekat rusketusrajat saatu =)
Pistäydyin sitten loppuviikon Tampereella, siskoni luona, nyt ei varmaan tule sitten tänä kesänä enää siellä käytyäkkään. Vähän jännitti lasten kanssa lähteä, jos rupeaa supistelemaan, ilman miestä siis mentiin. Mutta reissu sujui tosi hyvin, muutamia supisteluja tuli, mutta harjoitussuppareiden listaan täysin menivät!!
Olo on muuten nyt ihan hyvä, mutta matkaväsymystä hieman. Toivottavasti minut lasketaan ensi viikolla töihin!
Ah ihanuus olla kotona, lapset käyttäytyivät kuin enkelit koko reissun, mutta nyt on sellaiset ravit menossa, että täytyy mennä erotuomariksi, ennen kuin suurempia vahinkoja sattuu!!
-E- 27+
Täällä on tullut niin paljon juttua että en muista nimiä jne..mutta itse odotan pikkukakkosta ja en kyllä tunne itseäni sen viisaammaksi/kokeneeksi synnyttäjäksi tmtn..eli samallla tavalla sitä miettii että millon sitä pitää lähteä,olikohan tää nyt harjotus suppari vaiko oikea:Dja jokainen synnytys kun on erilainen.Ainut mitä tietää niin millon on suurinpiirtein lähtö synnärille,koska oikea supistus on paaljon napakampi ja tuntuu alhaalla asti..
Ehkäsystä sen verta että itse ajattelin minipillereillä mennä kun ne saa alottaa jo seuraavana päivänä synnytyksestä ja ei vaikuta imetykseen...näin olen ainakin lukenut...
Mulla sf-mitta oli rv 27 23-24 ei ollut ihan varma..mutta johtuu kuulema siitä kun poitsu on perätilassa niin ei saa kunnolla mitattua..
ON:Nyt on pojan 4-vuotis synttärit juhlittu,että oli hulinaa:Dkokopäivä meni paistellessa pasteijoita ja piirakoita.Ihme kyllä mutta ei illalla supistellut ollenkaan:)potkua sai kylkiin kyllä:)Mullakin on ollut hyvä viikko kun ei oo niin paljon ollut kpua selässä ,supistelut on kanssa vähentyneet (koputtaa puuta)ja olo ollut virkeä.ainut on turvotus,mutta taitaa johtua näistä lämpimistä säistä!
Nyt lähen jatkamaan auringonottoa kun sain toissapäivänä jo rajatkin:D
Vielä ois pari kuukautta laskettuun aikaan jäljellä. Olo alkaa olemaan jo tosi vaikea ja toivon että tämä neiti syntyis jo rv38 ei tarttis ihan viime metreille tuskailla (vaikka raksaudesta kuulemma pitää nauttia :) )
Pitkästä aika kirjoittelen ja mukava lukea teän kuulumisia. Oletteko vielä laittaneet vauvalle mitään valmiiksi? Kuten vaatteita silitelly tai vastaavaa? Mulla olisi tarkoitus aloittaa tuo vauvan huoneen laitto ja vaatteiden laitto heti kun jään kesälomalle eli kahden viikon päästä. Hyi ei yhtään jaksais olla enää töissä yök..Supistelee, närästää ja paikat on tosi helliä. vauva on niin alhaalla, että häpyluu tuntuu hajoavan kun siellä möykkää. ALapään tilanteesta en tiedä mitään kun meillä ei sitä lääkäriä ole täällä vasta kuin rv37. Olisi se kuitenkin mukava tietää kuinka alhaalla tuo vaaveli on ku niin kovasti painaa tuolla jo.
Teillä oli synnytysjuttuja juteltu ainakin täällä. Täytyy kyllä myöntää, että mun esikoinen oli liian helppo tapaus joten kauhulla odotan että miten tämän kanssa käy. Synnyttelenkö nyt sen vuorokauden hirveiden tuskien kera..Kun kahta samanlaistahan ei ole ja eka oli jo se helppo.....
POika syntyi rv39. kokonaiskesto 5.12. Ponnistin 16min. Olin auki vasta 2cm kun synnärille menin, mutta suihkun jälkeen hurahdin sinne 5cm jonka jälkeen otin epiduraalin. Sitten ei mennytkään enää kauan kun olin 9.5 cm auki ja sitä hemmetin puolta senttiä piti ootella melkein tunti ja mua ponnistutti ihan kauheesti koko ajan, mutta kätilö vaan toppuutteli ja vähän käski puhista mutta ei voimalla pukata. Sitten onneksi sain pukata ja kyllä täytyy sanoa että se pukkaaminen on se helpottavin osuus koko synnytyksessä.
Mitä mieltä muut olette mikä on se helpottavin/helpoin vaihe synntyksessä?
Nyt pitää lähteä ulkohommiin =)
Sanna ja vaaveli 32+1 (viikot menee niin nopeaa)
Hyviä huomenia.. Täällä aamu alkoi oikeen kunnon potkusarjalla.. Hih.. Nyt on onneksi rauhottunut..
Eilen rannelääkäri sano että joudun luultavammin leikkaukseen enne vauvan syntymää.. Tulipas äkkiä ja enkä ollut osannut arvata.. Joku rannekanavan tukkeutuminen tai vastaava oli syynä ranne kipuuni.. Pitäisi kuulemma leikauksella kipujen loppua..
Meille tulee tänään Suomenajokoiran pentu.. Isäntä on kova metsästämään ja täällä maalla on mahdollista pitää metsäsätyskoiraa.. Mitähän siitäkin tulee? Kun on hauvavauva ja sitten tulee vielä ihmisvauvakin? Onko teillä kokemusta että on eläinpentu ja vauva ihan pieniä?
Jaaha mutta täytyy lähteä ulos kun on niin kesäinen ilma...
Hyvää perjantaita ja viikonloppuja kaikille..
Sisuliini 29+5