Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita MIGREENIpotilaita raskaana?

06.07.2006 |

Arrrgh, taas on muutama painajaismainen kuukausi edessä ...

Olen ihan raskauden alussa ja poden migreeniä, mutta lääkkeitä ei saa tietenkään nyt syödä!

Ensimmäisen raskauteni ensimmäisinä kuukausina podin migreeniä 4 kertaa, kunnes kai muuttuineista hormonaalisista syistä se vihdoin lakkasi ainakin vuodeksi.

Mutta taas on menoa ... sillä erolla että jaloissa pyörii kaksivuotias taapero, eikä saa rauhassa levätä! On muuten IHAN tuskaa!

Soitin joskus silloin ekan raskausmigreenin aikana pääkaupunkiseudun terveydenhuoltoneuvontaan ja kysyin eikö raskaana olevalle migreenipotilalle tosiaankaan ole muuta helpotusta kuin parasetamolia ... johon täti vastasi kerta toisensa jälkeen ettei raskaana ollessa yleensä tule migreeniä. Kiitos avusta!

Onko kohtalotovereita? Selviämisvinkkejä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa mennään täälläkin ja nyt on onneksi elämä sen verran hyvillä kantimilla, ettei tarvitse stressata = migreeniäkin tulee vähemmän.

Esikoista odottaessa oli muutamia kertoja, on totta että raskausaikana oli vähemmän kuin normaalisti, mutta ei se poissa ollut kuitenkaan. Ja tytön syntymän jälkeen alkoikin olla 1 krt / vko todella kovia kohtauksia. Ei ollut hauskaa, kun ei itse päässyt sängystä ylös!

Valitettavasti mullakaan ei ole antaa sinulle mitään kivunlieventämisohjeita, mutta akupunktio (en ole kokeillut, mutta meinaan kokeilla) kuulemma auttaa. En tiedä saako sitä raskausaikana tehdä. Tytön syntymänjälkeen kävin vyöhyketerapiassa, jossa muutaman kerran käytyäni kohtaukset loppuivat, mutta viime kevään stressi toi migreeninkin takaisin :( En tiedä tuosta vyöhyketerapiastakaan, että miten sitä voi tehdä raskausaikana, imetyksen aikana ei ainakaan saanut tehdä " täysivaltaisesti" . Ajattelin itse ettei se ota, jos ei annakaan - eikä kuitenkaan ollut niin kallista, etteikö voisi kokeilla. Vaikka varsinaisesti en yleensä mihinkään nk. " huuhaahan" uskokaan :)

-neet

Vierailija
2/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kärsinyt koko raskauden ajan migreenistä ja sain siihen lääkkeeksi panacod merkkistä lääkettä joka on auttanut kun on vaan huomannut oireet ennen kunnon kohtausta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja raskaus viikkoja jo 39+6

Vierailija
4/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin pahasta migreenistä eli noin 10% prosenttia kaikiosta migreeni potilaista kärsii samasta.

Minulla on siis aura, puutuminen, puheen menetys, kova päänsärky...Syön estolääkkeitä säännöllisesti päivittäin.

Odotan nyt kolmatta ja joka raskaudessa eka kolmannes on ollut tuskaa koska en voi ottaa estolääkitystä ja kipulääkkeitäkään en voi ottaa koska ovat minulla niin vahvoja. Kun ensinmäinen kolmannes on ohi niin enään loppuraskaudesta ei ole kohtauksia, mutta aikaisemmin ovat alkaneet uudetaan noin kuukausi synnytyksestä.

Noilla estolääkkeillä saan pidettyä kohtaukse pois mon6takin kuukautta mutta sitten kohtaus saattaa olla niin kova, että on pakko mennä lääkäriasemalle ottamaan piikki.

Vierailija
5/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla särkee vähän väliä päätä. Tätä vielä lisää se, kun rinnat on kasvaneet kupista B --> E-F, eli hartiat on jumissa ja siitä se särky sitten aina lähtee...

Olen vaan mennyt aina nukkumaan kun koskee niin kovasti ettei tolkuissaan pysy.

Onneksi nyt toisessa raskaudessa on särkenyt vähemmän päätä kuin ekassa.

Parasetamolia en ole ottanut, kun ei se auta niin mitäs turhaan ottamaan.

Kaikkea me naisparat joudutaan kärsimään!

Vierailija
6/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt n. 11-vuotiaasta lähtien aurallisesta migreenistä (näköhäiriö, pahoinvointi, toispuoleinen kova päänsärky) ja tähän mennessä ei täsmälääkitystä ole useista kokeiluista huolimatta löytynyt. Ennen raskautta käytössä olivat lähinnä voimakkaammat kipulääkkeet tuohon kovaan päänsärkyyn (mm. Miranax, Forten), mutta luonnollisesti nyt raskaana ollessa niitä en ole voinut käyttää..

Alkuraskaudessa migreenini reuhahti aika pahaksi, kohtaus tuli pahimmillaan 3 krt/vko ja kun asiasta lueskelin netistä, olikin " tuomio" aurallisessa migreenissä se, että se saattaa pahentua raskauden aikana palatakseen taas " normaaliksi" synnytyksen jälkeen (En ole siis koskaan kärsinyt ns. hormonaalisesta migreenistä, joka esiintyy mm. menkkojen aikaan kun horppatasot romahtavat ja sama homma on siis ilmeisesti synnytyksen jälkeenkin). Ajattelinkin, että jepjep, kiva homma, taitaa olla piiitkä raskausaika edessä.. MUTTA, nyt raskauden edetessä ovat kohtaukset jääneet taakse ja orastava aurakin silloin tällöin on keskeytynyt eli kohtausta ei ole tullut. Eli toivoa on, vaikka alussa pahalta näyttääkin/tuntuukin!

Lääkitykseksi minullekin raskauden ajaksi lääkäri määräsi panacodia, mutta kyseinen lääke ja ilmeisesti juuri tämä toinen vaikuttava aine kodeiini tekee minulle hengen ahdistusta ja järkyttävän huonon olon eli en ole voinut käyttää. En siis osaa auttaa raskauden aikaisessa lääkityksessä, mutta jos akupunktiota raskausaikana saa ottaa (en siis tiedä saako), suosittelen kyllä kokeilemaan, koska itselläni siitä oli apua kyllä ennen raskautta lähinnä " estolääkityksenä" eli kohtaukset pysyivät poissa pitkäänkin hoitojakson aikana.

Tsemppiä ja toivottavasti kohtaukset kohdallasi helpottavat!

Malla_78 + pieni rv 23+2

Vierailija
7/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa migreeni oli liki päivittäistä, kipupäiviä oli enemmän kun kivuttomia ja raskausaika oli kamala kun aina oli joko kohtaus menossa tai sitten kohtauspäivien jälkeinen väsymys. Töissä koitin käydä, mutta en tainnut olla montaakaan päivää töissä koko raskausaikana, aina sairaslomalla migreenin takia. Jouduin jopa sairaalaan yhden erityisen pahan kohtauksen takia, silloin sain kipuihin morfiinia, toinen annos vasta vei kipua pois siedettävälle tasolle. Minäkin sain lääkkeeksi Panacodia, mutta mulle tuo lääke tekee kamalan tokkuraisen olon, ihan kun olis jossain huumeessa :(

Akupunktioon en usko, mutta se kyllä auttoi. En tiedä kuinka, kun en oikein usko koko touhuun edelleenkään. Mutta jotenkin vain työpaikkalääkäri sai kohtaukset helpottumaan niin että pääsin edes ajamaan työpaikkakunnalta kotiin. Ja oma terveyskeskuslääkäri asensi loppuajasta pariksi kuukaudeksi akunastat (olivat siis koko ajan ihosa kiinni) ja kohtaukset harvenivat. Eli saa raskausaikana akupunktiota tehdä ja suosittelen kokeilemaan!

Tuon jälkeisessä raskaudessa ei migreeniä ollut kuin muutaman kerran, olo oli ihana, kun ei koskenut =) Ja nyt tässäkin raskaudessa on migreenit jääneet muutamaan kertaan. Nyt olen kyllä käynyt hierojalla koko raskauden ajan, luulisin silläkin olevan vaikutusta, mulla nuo migreenit liittyvät joskus lihasjumeihin. Ja tuoksuja vältän, kauppareissun aikana kun yleensä migreeni saa alkunsa, samoin kirkkaat valot tekee mulle migreenin. Eli niiden välttämistä kannattaa myös kokeilla. Luulen ekassa raskaudessa ison osasyyn jatkuvaan migreniin olleen tuon että koitin töissä käydä (kaupassa, jossa on kirkkaat valot, hälyä ja voimakkaasti tuoksuvia hajuja) ja altistuin noille migreenin aiheuttajille koko ajan. Nyt kaksi raskautta kun olen saanut kotona myhjätä, niin ei ole tarvinut hajuvesiä haistella =)

Mulle sanoi nyt lääkäri, että saa ottaa Buranaa tms ibuprofeiini-valmistetta, jos panadol ei auta. Edellisten raskauksien aikana sama lääkäri kielsi ibuprofeiinit, mutta nyt on kuulema suositukset muuttuneet.

Kivutonta ja mukavaa odotusta!

Hinpu 26+5

Vierailija
8/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mielettömät päänsäryt aina tuonne rv24 saakka jolloin oli vipa kunnon migreenikohtaus. Oli siis n. kolmena päivässä viikossa pää niin kipeä ettei mistään tullut mitään. Lääkitykseksi sai Litalginia (reseptilääke) jota on perinteisesti käytetty sappikohtausten hoitoon. On tosi vanha lääke ja sen käytöstä tiedetään paljon, ihmeellistä on se että se auttaa raskausaikaiseen päänsärkyyn. Lisäksi sain luvan käyttää ibuprofeiinia 4 tbl viikossa aina rv 32 saakka. Panacodiakin olisin saanut käyttää mutta se ei auta mulla päänsärkyyn (muuten sopii mulle kyllä).

Nyt kolmannessa raskaudessa ei ole pääsärkyä ollut kuin ihan alkuviikkoina pariin otteeseen. Sain jo luvan saman lääkecocktailin käyttöön kuin viimeksi mutten tosiaan ole sitä tarvinnut. Että oliskohan taas tyttö tulossa (esikoinen on tyttö ja keskimmäinen poika)... Mun lääkäri on siis gyne eli ei neuvolalääkäri (koska neuvolaan en halua lääkärille mennä, olis yleislääkäri).

Kannattaisko kysyä reseptiä tuohon Litalginiin ?

Vierailija
9/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kokeillut aikaisemmin Panacodia, mutta se ei tehonnut mulle ollenkaan. Mun migreeni on hormonaalista sekä hartioiden jumuitumisesta johtuvaa, aina toispuoleista.

Normaalisti eli ilman raskautta tai imetystä oon käyttänyt Maxaltia tai Nagramia mutta nyt ne on hyllytetty ... kurjaa sinänsä, koska auttavat aina!

Täytyypä miettiä jos kysyisin lääkäriltä tuota sappilääkettä, kuulosti ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta ainakin kokeiltavaksi.

Ja onko TOSIAAN niin, että IBUPROFEIN on taas sallittua raskausaikana? Eihän siitä oo pitkä aika kun sen todettiin aiheuttavan keskenmenoja?!!

Voimia ja jaksamista teille, odottavat migreenipotilaat! Jokainen päivä on askel eteenpäin ...

Vierailija
10/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 32 asti niin uskallan kyllä antaa sulle luvan ottaa sitä 4 tbl /vkossa " mulla siis vahvuutena 600mg. Suosittelen kysymään lupaa ibuprofeiiniin lääkäriltä ja sit tuohon Litalginiin. En itsekään oikein uskonut ensin sair.hoit. kun olen siihen mutta kun totesin auttavan tosissaan niin pakko oli uskoa :D Tässä raskaudessa oon tarvinnut sitä vaan 3 krt (ihanaa kun ei ole ollut päänsärkyjä).

Vierailija
11/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aurallinen migreeni. Yleensä kohtauksia on ollut tosi harvoin, ehkä kerran-pari vuodessa, mutta ne on sitten tosi pahoja. Esikoisen raskausaikaan ei tainnut olla yhtään kohtausta, mutta synnytyksen jälkeen oli sitten muutama sarjassa.

Viime syksynä tulin raskaaksi ja samaan aikaan alkoi tosi tiheät kohtailut. Raskaus päättyi keskenmenoon, mutta migreenikohtaukset jatkuivat jopa 3 krt/vko. Jouduin niiden takia magneettikuvaukseenkin, ja sain ensimmäistä kertaa elämässäni täsmälääkkeet, maxaltin, joka ei vienyt kohtauksia pois, mutta lyhensi kyllä niiden keston muutamaan tuntiin. Tätä kamalaa mustaa kautta kesti noin puoli vuotta, ja sitten kipukohtaukset yhtäkkiä loppuivat helmikuussa, ja lähes päivittäiset auratkin pikkuhiljaa harvenivat.

Nyt olen taas raskaana ihan alkuvaiheessa, eikä vielä ole tullut migreeniä. (koputtaa puuta). Neurologin kanssa juttelin raskaushaaveista silloin magneettikuvauksen yhteydessä, ja hän sanoi, että joitain estolääkkeitä voi pahassa tapauksessa käyttää myös raskauden aikana. Niitä ei toki suositella ihan kevyin perustein, mutta jos on jatkuvasti pahoja kohtauksia, niin ne voivat kuulemma olla sikiölle pahempi juttu kuin lääkitys. Sain ohjeet, että jos raskaana ollessa migreeni äityy taas pahaksi, niin äitiyspolilla pitää puhua asiasta ja he konsultoivat sitten neurologia asiassa.

Vierailija
12/12 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se tehoaa, kun ottaa niitä kaksi ja pureskelee ne rikki suussaan ennen nielemistä. Vaikka itse kuulunkin siihen ryhmään, jolla panadolin teho on purukumia heikompi, niin tuolla tavoin otettuna ko lääke auttoi migreeniin. Tosin kannattaa silti muistaa, että ei niitä saa montaa syödä päivässä..