Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monilla lapsilla on hienot merkkivaatteet puistossa?

Vierailija
03.07.2009 |

Itse ajattelen, ettei puistoiluun tenavien kanssa tarvitsisi mennä ykkösvaatteissa, mutta näin ainakin tässä kaupungissa olen nähnyt ihmisten toimivan. Eli viimeisen päälle hienot, sävy sävyyn vaatteet päällä puistossa tuntuu olevan normina, muuten saa pitkiä katseita osakseen. Itse ajattelen, että nuhjuisemmatkin kävisi, koska likaantuvathan ne siellä hiekkalaatikolla kuitenkin.

Onko muilla tätä kokemusta vai lienkö ainut?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteissa puistossa ja muualla?? Siis kyllä mä puen eri vaatteet pihalle/puistoon kun ne todella meidän lapsilla likaantuvat ettei voi kuvitella enää samoja laittavansa kauppareissulle. Ja haluan opettaa lapsille, et eri paikkoihin kuuluu pukeutua eri tavalla...ei teatteriin mennä samalla mekolla kuin hiekkalaatikolle. Ei aikuisetkaan kai teatterin tms. jälkeen mee puutarhahommiin samat kuteet päällä??!!??

Vierailija
2/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta heitän pois reikäiset ym. kulahtaneet rätit joten voi näyttää siltä että meidän pojalla olisi vain parasta päällä. Katson myös mitä värejä vaatteissa on ja yhdistelen ne niin että miellyttävät ainakin omaa silmääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta arkivaatteet ovat kaikki siistejä ja yhteensopivia. Eli samoilla ollaan pihalla, käydään puistossa ja kaupassa. Uusiin vaihdetaan sitä mukaa kun likaantuvat.

Vierailija
4/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei oe tärkeää. vaan se että niissä pystyy liikkumaan ja kyllä pitää näyttää hyvältä myös. Mutta se että jotkut käyttää vain merkki vaatteita on jo ihan säälittävää. Jos on niin huono itsetunto että sitä pönkkitetään vain merkkivaatteilla ni ei hyvin mee.

Vierailija
5/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdetään kotoa (kotona voi olla vähän aikaa aamupalapuuro yöpuvun rinnuksilla ;) ) aina siisteissä vaatteissa, eikä käytetä venyneitä, vanuneita, tahraisia vaatteita koskaan.

Takas voidaankin tulla sitten esim yltäpäältä jätskissä, kurassa tai hiekassa, käytttäväksihän ne on tehty ja onneksi pesemällä lähtee!

Vierailija
6/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ostaa kalliimpia vaatteita, niin kannattaahan niitä käyttää. Se se vasta tuhlausta olisi, että ne olisivat kaapissa

Omasta lapsuudesta on jäänyt mieleen se kuinka kurjalta tuntui kun niitä "hienompia" vaatteita ei ehtinyt käyttää kuin suunnilleen kaksi kertaa ja sitten ne jo kävivätkin pieniksi. Meillä siis esim. joulujuhliin ostettu mekko on joulun jälkeen sitten normaalissa arkikäytössä niin että tyttö saa siitä kaiken irti.

Vierailija
7/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näen siihen vaivaa, vaikka ei olla rikkkaita. Puen sävy sävyyn sukkia/sukkahousuja myöten.

Ostan merkkivaatteitakin alesta ja käytettynä kirppiksiltä ja huuto.netistä, jos miellyttävät silmää. En ikinä merkin takia.

Päiväkodissa ovat ihastelleet tyttöjen vaatteita. Silti leikkiin*/puistoon/päiväkotiin tarkoitetut vaatteet ovat täysin käytännöllisiä käyttövaatteita, eivät rimpsumekkoja ym. kuin harvoin kesällä, jos tullaan suoaan kaupasta vähän puistoonkin. Toinen tyttö on poikatyttö, joten häntä ei muutenkaan mekossa näe kuin juhlissa (jos aina silloinkaan).

Vierailija
8/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkivaate? Tai "viimeisen päälle hienot"? Onko merkkivaate aina kallis, vai ovatko po.p, lego yms. myös merkkivaatteita? Meillä on suurin osa edullisesti hankittuja ketjuvaatteita (lindex, h&m, name it, po.p...), mutta sävy sävyyn puen lähes aina! Oli kyse sitten päiväkotiin, puistoon, kauppaan tai juhlaan menosta. Mua vaan ilahduttaa kun lapsellaNI (ja itselläkin) on kiva kokonaisuus päällä. Mitään tekemistä tällä ei ole sen kanssa, etteikö sävyyn puettuja vaatteita saisi sotkea, se on elämää tai niin kun 3-vuotiaammekin jo osaa sanoa "ei haittaa, meillä on pesukone!"

Koulutukseni, kokemukseni ja työni vaikuttaa taustalla niin, että muiden lasten vaatetusta katson/kummeksun vain jos lapsella on säähän täysin sopimattomat vaatteet. Merkit, värit tai tahrat eivät mua toisten lasten vaatteissa haittaa puoleen tai toiseen!

Vierailija
9/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään pukea lapseni nätisti, minne ikinä sitten menemmekään, eikä meillä erikseen ole mitään varsinaisia "rönttävaatteita", vaan aina mennään ihan normivaatteissa leikkipuistoon. Ja kyllä, minä katson aina, että jopa sukat ovat sävysävyyn muun vaatetuksen kanssa, koska muuten häiritsee silmää, perfektionisti kun olen.. Noin niinkun muuten on mulle ihan sama miten muiden lapset pukeutuu, en katso pahalla vaikka ei niin viimosen päälle olisi :)

Ensinnäkin tuosta sävy sävyyn pukemisesta. Vaikka meillä ei merkkivaatteita olekaan, esikoisen pikkulapsivaiheessa pyrin alkuun siihen, että vaatteet ovat sävy sävyyn. Joo, edelleen teen sitä, jos menemme vaikka kylään, MUTTA olen vuosien varrella (12 vuotta esikoisen syntymästä, 4 lasta) huomannut, että lapselle ei tee hyvää, että äiti syynää aina vaatteiden sopivuuden. Se tappaa äkkiä oma-aloitteisuuden ja luovuudenkin. Esim. ulos/puistoon/päiväkotiin mennessä saa meillä lapset itse päättää mitä pukevat, kunhan vaatetus on säähän sopiva ja muuten asianmukainen. Täytyyhän lasten antaa olla lapsia ja omalla tavallaan luovia pukeutumisessaan.

Toiseksi, meillä on paljon "rönttävaatteita!, käytettyjä, jo parhaat päivänsä nähneitä vaatteita, joita lapset saavat käyttää kotioloissa, pihalla, mökillä jne., mutta joita ei sitten pueta päälle kylään/kaupungille tms. lähtiessä. En jaksa ymmärtää mitä väliä vaatteiden tyylikkyydellä ja yhteensopivuudella on kotioloissa. Minusta kotona täytyy saada olla rennosti.

Vierailija
10/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla rennot?

Hassua jaottelua täällä xD Jos vaatteissa on ominaisuus X, ne eivät voi olla mitään muuta xD

Ja mitä tulee teatteriin, kauppaan ja leikkipuistoon. Kaikkiin noihin voi laittaa siistit, mutta erilaiset vaatteet. Ja kyllä samoja farkkuja voi käyttää niin puistossa kuin kaupassakin. Kai se nyt pestään välissä jos on tarvetta! Dah tätä ajatuksen kulkua täällä...

Vierailija
11/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaa, leikkipuistoon ja teatteriin MUTTA tuskin menet teatteriin ja leikkipuistoon (hellepäivänä) samassa paidassa? Itse ainakin laitan vaikkapa siistin silkkipaidan teatteriin ja leikkipuistoon yleensä yksinkertaisen topin/T-paidan joka H&M:ltä tmv.

Sillä minua kyllä ottaisi päähän jos silkkipaidassani on mansikka tai suklaajäätelötahra, ja toisaalta en noita viitsi lapsilta kieltää siksi että pelkäisin vaatteiden likaantumista.

En myöskään laittaisi teatteriin farkkuja joissa on pinttyneet ruohotahrat polvissa tai joissa on reikiä jotka ovat tulleet jalkapallo potkiessa tapahtuneen kaatumisen seurauksena. Sitä vastoin leikkipuistossa ei paljon haittaa jos vaatteissa on vähän tahroja tai reikiä.

Koitan myös opettaa lapsille tilanteen mukaista pukeutumista, niin etteivät he joskus aikuisina kysele voiko hautajaisiin tulla siisteissä farkuissa tmv. Ja ei, teatteriin ei tarvitse (ensi illoissa en käy) pukeutua iltapukuun, mutta minusta on ihan kiva laittaa siistimpää kun farkut päälle.

Ja muutenkin farkkuja tulee käytettyä niin paljon, että jos lähtee iltaa viettämään niin sitä mielellään laittaa hienommat vaatteet päälle ja korkkarit jalkaan jne. joita en ihan käytännöllisyys syistä leikkipuistoon halua laittaa.

Vierailija
12/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin ym. + joka koossa pikkukengät erikseen. Plus tytöille ja pojille parempi takki kuin ulkoilutakki talven ja kesän juhliin.

Joten leikkimäänkin mennään käytännöllisissä, kauniissa vaatteissa, sävy sävyyn sukkia myöten jne. ei röntyissä.

Joten revi siitä.

Vierailija
13/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikseen, ja eiköhän yleensä ole, mutta nyt puhuttiin merkeistä. Juhlavaate voi olla joku halpakin, tai kallis, ja se puistovaate voi olla kallis merkkivaate, mutta sinne sopiva. Ja sitten voi olla sekaisin näitä, juhlassa voi olla halpa paita ja kallis hame ja päin vastoin, kunhan ovat siistejä ja sopivat yhteen.

Meillä ei muuten tule puistossa mitään jäätelötahroja vaatteisiin, ja hiekat ym sotkut saa kyllä pesussa pois.

Vierailija
14/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jotkut vaan haluavat ökyillä

Vierailija
15/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaapit pursuilevat merkkivaatteita. Mies ostaa työmatkoilta esim amerikkalaisista outleteista puoli-ilmaisia Timberlandeja, Gappeja, Oshkosheja ym, eivätkä vaatteet maksa kuin muutaman euron kappale, joten niitä kannattaa ostaa ennemmin kuin markettivaatteita Suomessa. Joten kyllä liikumme niissä puistossa, mökeillä ja missä milloinkin. Ja juhlavaatteet on sitten erikseen.

Vierailija
16/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta lapsilta ei muuta löydykkää ku merkkivaatetta

Vierailija
17/29 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään että lapset on nätisti puettuja puistossakin. Mutta mulle on ihan sama mitä muiden lapsilla on päällä.

Vierailija
18/29 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas ihan sama mitä muilla lapsilla on päällä, en kiinnitä huomioita.

Omilla on mitä on, ihan siistit kyllä.

Merkkivaatteitakin on, mutta käytettyinä saatuja.

Lumpuissa emme kulje.

Vierailija
19/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään pukea lapseni nätisti, minne ikinä sitten menemmekään, eikä meillä erikseen ole mitään varsinaisia "rönttävaatteita", vaan aina mennään ihan normivaatteissa leikkipuistoon. Ja kyllä, minä katson aina, että jopa sukat ovat sävysävyyn muun vaatetuksen kanssa, koska muuten häiritsee silmää, perfektionisti kun olen.. Noin niinkun muuten on mulle ihan sama miten muiden lapset pukeutuu, en katso pahalla vaikka ei niin viimosen päälle olisi :)

Vierailija
20/29 |
04.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa tekee kaapillisella pitämättömiä liian pienillä vaatteilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä