Sanalliset arvosanot todistuksessa ovat epäoikeudenmukaisia! Lapseni
ja hänen serkkunssa ovat samalla luokalla. Matematiikassa syyslukukaude kokeide tulokset olivat seuraavat: päässälaskukoe lapsellani 19/20 ja serkulla 14/20. Kokonaisvaltainen koe lapsellani 25/27 ja serkulla 18/27. Kertolasku koe lapsellani 40/40 ja serkulla 30/40. Viimeinen matikan koe lapsellani 28/29 ja serkulla 20/29.
Ja todiskuksessa molemmilla rastit neljässä osisossa siinä toiseksi parhaassa kohdassa! Onko reilua??? Molemmat lapset open mukaan osallistuvat hyvin tunnilla. Johtuuko siitä että serkku on lääkäripariskunnan lapsi ja itse olen vain köyhä yh? Ei kovin reilulta tunne lapseni puolesta. Ilmeisesti ope luokitellut päässään, ettei tuo niin hyvä ole. Kyseessä tokaluokkalaiset lapset.
Kellään vastaavia kokemuksia ja voisivat opet kommentoida.
Kommentit (65)
Yläkouluun siirryttäessä tilanne todellakin muuttuu! Kukaan ei edes tiedä oppilaiden vanhempien ammatteja ja oppilasta arvioidaan heidän oikeiden kykyjensä perusteella.
Itse en koskaan edes katso, mitä arvosanoja oppilaani ovat saaneet opettamissani aineissa alakoulussa. Arvioin oppilaan itse ja jonkun kohdalla numero voi nousta tai laskea rajustikin. Ketään en kuitenkaan suosi, vaan jokainen saa ansionsa mukaan.
että siinä arvostellaan oppiaineessa menestystä. Eikä sitä, minkä luonteinen lapsi on "kiltti" vai vilkas.
Ensimäisillä luokilla lasta yritetään kasvattaa muottiin. Saat hyvän arvosanan jos olet sellainen ja tällainen. Ja pojat voivat olla vilkkaampia ja silti saavat paremman arvosanan. Mutta annas jos on tyttö kyseessä niin kiitettävää ei tipu, koska eihän tyttöjen kuulu olla sellaisia.
Huonotapainen poikakin saa helpommin kiitettäviä kuin vilkas ja itsevarma tyttö.
esim. ei voi saada kymppiä, jos on "vain" ujo ja hiljainen. Nykyisin on oltava myös esimerkiksi muille ja aloitteellinen.
Kyllä sen peruskoulussa itse huomasi kuinka lellitään rikkaiden lapsia. Äitini oli yh ja se ilmeisesti vaikutti siihen mitä arvosanoja ansaitsin.
Aamuisin tervehdin opettajia, aukaisin ovenkin jos satuin olemaan ulko-oven lähellä, hoidin läksyni ja osallistuin tunnilla aktiivisesti ja opin helposti.
Sitten oli näitä, jotka tekivät melkein samoja kuin minäkin mutta kaiken muun mukavan lisäksi nämä toisen pään lapset kiusasivat "köyhempiä". siitä hyvästä he saivat kymppejä ja stipendejä vaikka millä mitalla. En muista yhtään kertaa, että "köyhempi" lapsi olisi saanut stipendin.
Sama jatkui ylä-asteella. Parempiosaiset pinnailivat, unohtelivat läksyjä saaden kiitettäviä todistukseen. Opinto-ohjaaja sanoi joillekkin "vähempiosaisille" :sä et taida olla ihan lukioainesta että haeppa suoraan amikseen!(ihan kuin se olisi huonompi vaihtoehto!Itse ajattelen päinvastoin) ja joidenkin kohdalla oli heittänyt hakupaperit roskikseen. kaikki "paremmasta perheestä" olevat menivät suoraan lukioon. ja varmasti oli meissä köyhissä niitä jotka olisivat päässeet tuosta vaan lukioon sormia napsauttamalla.
Eipä silti. Itse menin amikseen ja viimein käsitin että kuinka hyvä oikeasti olen kaikissa aineissa ja myös sen, että kaikki ihmiset ei ole samanlaisia. Ei ollut samaa syrjintää kuin peruskoulussa. Sain ammatin, töitä ja perheen. Lapsesta asti olen oppinut itsenäiseksi ja hoitanut itse omat asiani.
ja sitten on nämä lellityt, joihin saatan silloin tällöin törmätä ja huomaan kuinka he ovat edelleen riippuvaisia rikkaista vanhemmistaan. He eivät voi koskaan ymmärtää asian kääntöpuolta.
Vaikka en olekkaan mikään sikarikas, mutta olenpahan oppinut elämää ja toivottavasti saan opettua lapsillenikin, että kuinka toisia tulee kohdella ja kaikki ei ole itsestään selvää.
sai 40/40 ja kirjatehtävät aina kaikki oikein Ja vanhempainvartissa opettaja sanoi, että lapsemme osallistuu matkikankin tunnilla aktiviisesti. Luulisi että edes kohdasta "osaa kertotaulu 2-5" antaa arvosanaksi sen korkeimman, mutta ei kun toiseksi paras siinäkin. Eipä kannusta tosiaan yhtään. ap.
sanallisissa arvosteluissa EI verrata lapsia keskenään vaan lasta omaan tasoonsa nähden. ONko hän alisuoriutunut yms
Opettajat katsovat kokonaisuutta, tuntiaktiiisuutta, työrauhaa, myöhästelyjä, positiivista yhteishengenluontitaitoa ym.
t. ope
tiedetään ja testataan ellei kokeista?
Lasta tosiaan verrataan omaan kehitykseen eikä tosiaankaan verrata muiden numeroihin.
omat arvioinsa neljän kohdan taulukolla myös. Miksi ne huomioidaan vielä toiseen kertaan vaikka kertotaulussa. Ja huom. lapsi myös tunnilla aktiivinen. ap.
verrataan vai lapsen omaan edistymiseen) kun kertotaulua on eka kerran vasta tokaluokalla?? Selittäkääpäs se!!!
Opetussuunnitelmassa tulee määritellä yleiset ja oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet.
Oppilaalle ja hänen huoltajalleen tulee antaa etukäteen tietoa arvioinnin perusteista ja
pyydettäessä on selvitettävä jälkikäteen, miten niitä on arvioinnissa sovellettu.
Oppiaineet, aineryhmät ja käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti, numeroarvosteluna
tai näiden yhdistelmänä. Numeroarvosana kuvaa osaamisen tasoa. Sanallisella arvioinnilla
voidaan kuvata myös oppilaan edistymistä ja oppimisprosessia. Tässä kohtaa ei sanota että edistymistä verrattaisiin toisiin lapsiin!!!
Sanallista arviointia käytettäessä lukuvuositodistuksesta tulee
käydä ilmi, onko oppilas saavuttanut vuosiluokan tavoitteet hyväksytysti
http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf
sanallinen arvio katoaa kun yläasteelle mennään...
t. ope
kyllä opettaja tietää miten lapsi tekee tehtäviä tunnilla ja kotona että miten menestyy kokeessa. Sukulaisesi lapsi saattaa hallita asiat erittäin hyvin mutta kokeessa ei pärjää esim. jännittämisen vuoksi. Hän kuitenkin hallitsee asiat.
merkkejä kun lapsellani 99% kaikki oikein, Kyllä ainoa selittävä tekijä on perhetausta. ap.
... ja tämäkö kokeissa erinomaisesti suoriutuva ei sitten hallitse asioita, kun häntä rokotetaan...jostain?
kyllä opettaja tietää miten lapsi tekee tehtäviä tunnilla ja kotona että miten menestyy kokeessa. Sukulaisesi lapsi saattaa hallita asiat erittäin hyvin mutta kokeessa ei pärjää esim. jännittämisen vuoksi. Hän kuitenkin hallitsee asiat.
Eli voit ajatella, että oma lapsesi sai 8 näistä ja serkku 7. Tunnilla osallistuminen vaikutta aika paljon myös.
Oliko käyttäytymistä ja työskentelyä arvioitu ? Siitä näkee hieman jos lapsellasi ei ole kiitettäviä keskittyminen, työrauhan antaminen ja jne. Niin sekin voi vaikuttaa noihin muihinkin arvosanoihin.
Noiden koetulosten perusteella olisi kyllä pitänyt kiitettävä antaa edes kertolaskuista.
Meidän lapsi sai hyvät lukemisesta ja kirjoittamisesta, vaikka joka kokeesta tuli täydet pisteet. ilmeisesti kuitenkaan lukeminen ja kirjoittaminen ei tunnilla onnistunut niin hyvin.
tietääkseni vaikuttaa muutakin kuin arvosanat testeistä ja kokeista. Tunti osallistumisella on myös iso asia numeroiden osalta... jospa tuo serkku on tunneilla aktiivisempi..............
Mutta pärstäkerroin ei miellytä. On siis oikeasti luokkansa paras ja ehtii tunneilla myös auttaa heikompiaan esim. matikanlaskuissa yms.
On myös toinen tyttö, joka on kympin tyttö. Ei ihan yhtä hyviä arvosanoja kuin minun tyttö.
Mutta......:)
Ero tuleekin siinä, että minun tyttö on vilkkaampi ja rohkeampi. Ns. poikatyttö, joka välitunneilla kiipeilee poikien kanssa ja pelaa jalkapalloa yms.
Tämä toinen tyttö on sellainen opettajan ihannetyttö. Vaalea pitkä tukka ja ujo ja hiljainen.
Ja kas kummaa. Tämä toinen tyttö veti täyden kiitettävärivin todistukseensa. Meidän tyttö sai kiitettäviä vain 2.
Vähän oli vaikeaa selittää lapselle näitä oikeudenmukaisuusjuttuja päättäjäisten jälkeen. Oli vain pakko todeta, että pärstäkerroin ei miellytä ja sillä selvä.
Kevään todistukseen on jo nyt tiedossa arvosanojen alennusta, koska tyttömme halusi pukeutua vappunaamiaisiin rokkariksi:)
Voin kuvitella, että uskovainen opettaja vetää räät kurkkuunsa kauhistuksesta. Ei auta, vaikka on ekaluokasta asti saanut täydet pisteet kaikista kokeista ja tekee koko ajan lisämonisteita, koska koulun tehtäväkirjat on liian helppoja.