yllätyslöydöksenä c-hepatiitti...
Eli hakeuduimme yksityiselle klinikalle lapsetomuustutkimuksiin... tuloksisksi saatiin miehellä tod. huonot siitiöt ja yllärinä c-hepatiitti. Mitäs nyt sitten? Onko kenelläkään kokemusta c-hepatiitista? Hoito siihen näyttäisi olevan ainakin netin mukaan... Mitäköhän kautta pitäisi hoitoon hakeutua ja onko kiire? Vauva-haaveet jäi nyt ainakin hetkeksi jäihin...
Kommentit (67)
Oletteko normi elämässä mitenkään suojautuneet taudin leviämiseltä? Oletteko kertoneet asiasta läheisillenne? Miten tauti on muuten vaikuttanut elämäänne?
ap
paljon helpommin kuin HIV? Jos näin on, niin riski ei ole pieni suojaamattomassa yhdynnässä! HIV riskikin on iso HIV+ henkilön kanssa yhdyttäessä, varsinkin jos hän ei ole kovalla viruslääkityksellä ja seurannassa.. Onkohan C-hepatiittiin olemassa lääkitystä, joka pienentäisi viruksen pitoisuutta verenkierrossa?
C-hepatiitti. Saanut sen luultavasti likaisista tatuointivälineistä, sillä suonensisäisiä huumeita ei ole käyttänyt, eikä seksuaalisesti ole ollut kovin aktiivinen paitsi minun kanssani. Minulla ei ole tartuntaa (yhteiseloa 11 vuotta) ja meillä on 2 lasta (ihan luomusti alkunsa saaneet).
että miehesi ei ole höylännyt muita niin useasti kuin sua ???? Hah, miten oletkaan sinisilmäinen.
Verensiirto annettiin tilanteessa, jossa luovuttajina olivat sairaalan henkilökunta aikaa tai mahdollisuutta testata verta ei ollut, olihan kyseessä kehitysmaa. Toisaalta, siinä tilanteessa oli vaihtoehtona varma kuolema heti (auto-onnettomuus, jossa menetti todella paljon verta), joten verensiirto oli se ainoa järkevä vaihtoehto.
Pitäähän siitä verestä joka tapauksessa tehdä sopivuuskokeet ja käsitellä se ennen luovuttamista, muuten menee henki. Ei sitä nyt suoraan letkulla siirretä ihmisestä toiseen niin kuin jossain Lostissa.
Kannattaisikohan sinun oikeasti alkaa vähän kyseenalaistaa miehesi juttuja? Kyllä ne kehitysmaan ihmiset ovat fysiologisesti ihan samanlaisia kuin täälläkin. Kokoverellä ei tee oikeastaan mitään vuototilanteessa.
kuten meillä Suomessa! Ei tarvitse mennä ajassa taaksepäin kuin 60 vuotta niin Suomseesakin vielä hätätilanteessa annettiin verta suoran suonesta suoneen ilman mitään testejä tai käsittelyjä. En yhtään ihmettelisi jos kehitysmaisssa edelleen olisi tilanne tämä. Toisaalta on totta, ettei kokoveri ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin eri komponenttien anto tarpeen mukaan, mutta jos vaihtoehtoon kuolema tai kokoveri.... valitaan varmaankin kokoveri ja riski saada jokin tauti veren mukana! Uskaltaisin väittää, että kehitysmaissa on muutenkin suurempi riski saada hepatiitti tai HIV verensiirronmukana kuin esim. Suomessa.
joka ottaa myös Auroorassa vastaan. Pyydätte lähetteen sinne.
jossain viestissä miehesi oli kotoisin sivistysmaasta
Meitä on tässä keskustelussa 2 Hepatiitti-c:tä sairastavan vaimoa!
Minun (=ap) mies on venäläinen eli sivistysvaltiosta! ja joku muu oli jonka mies on kehitysmaasta, hänen miehensä oli saanut verensiirron onnettomuuden jälkeen.
Minun mieheni on myös saanut lapsena useita verensiirtoja myöskin onnettomuuden jälkeen. Mies saanut lapsena pahoja palovammoja tulipalossa ja niitä hoidettu pitkään sairaalassa mm ihonsiirroin, saanut siis myös verta!
ap
hepatiitin. Tai kehitysmaassa myös. Ei niinkään tartu sukupuoliteitse. Narkkareiden tauti Suomessa.
Jos mies on ulkomaalaista syntyperää kuten olin ymmärtävinäni, niin C-hepatiitti on todella yleinen esim. Etelä-Euroopassa ja Aasian maissa... Se selittäisi myös, miksi tämä löydös tuli yllätyksenä.
Uskoisin että voitte jatka aihan normaalia elämää. Näin tekee ainakin tuttavani, jolla lapsuudesta saakka ollut tartunta.
tuttua joilla c-hepatiitti, (huumeiden käytön takia)
Mutta siis todella harvinaista että tarttuisi yhdynnässä. Yksi tutuista seurustellut 10v eikä koskaan käyttänyt kumia naisystävänsä kanssa, nainen ei ole tartuntaa saanut.
Tartunnasta tirsin jo yhteiselomme alussa, ja suojaamatonta seksiä harrastettu on, meillä 3 lasta.Lääkäri (sukupuolitauteihin erikoistunut) sanoi, etten minä ole vaarassa saada tartuntaa, riski saada c tarynta seksin yhteydessä on minimaallinen. Toisen lapsen saamisen jälkeen aloitettiin puoli vuotta kestänyt rankka hoito, ja c hävisi. Hoito vaatii ehdotonta tarkkuutta ja sitoutumista ja esim. alkoholi on täysin kielletty, ja maksa-arvoja seurataan tiiviisti. Ihan julkisella puolella pääsi tähän hoitoon, mutta koska se tosiaan vaatii sitä sitoutumista, sitä ei esim. narkomaaneille tarjota, joten teidän tapauksessanne u8skon että hoitomahdollisuudet on hyvät, joten ei kun ottamaan aselvää tästä. Ja tsemmppiä! Kaikkia kuulopuheita ei kannattaisi tietämättömien mennä totuutena levittelemään...
Kiitos vastauksestasi.
Miten te olette muuten suojautuneet tartunnalta? Miehelläni toisinaan vuotaa ikenet verta hampaita pestettä samoin myös minulla, miten tulisi suojautua tämän suhteen? Voiko c tarttua harjasta toiseen? Entä voiko tarttua esim. hammastahnatuubin välityksellä?
Moi, en tiedä onko aihe enää ajankohtainen, mutta meillä on sama tilanne, eli miehellä c-hepatiitti perintönä railakkaasta elämästä 13 vuoden takaa + hitaat siittiöt.
Helsingin klinikat tekevät inseminaatiohoitoja siltikin, eli ei se siihen kaadu. Itse olemme lähdössä helsinkiin inseminaatioon, sielä vain siittiöt huuhdellaan eri kaapissa kuin "terveiden" . Mutta on se raskasta kun joka paikkaan joudutaan antamaan nyt selostusta tilanteestamme, ja väestöklinikka ainakin käski pysymään nyt maltillisena....ei jaksais odottaa...
tai vuoden onnistunutta korvaushoitoa esimerkiksi buprenorfiinilla.
Kuka hullu alkais käyttää "supua" vuoden että pääsis c-hepatiitistä eroon,taitas olla menoa sen jälkeen.
Mitä teille kuuluu? Pääsikö miehesi interferonihoitoon?
Olen itse käynyt onnistuneessa interferonihoidossa kunnallisella puolella jokunen vuosi takaperin. Hoito oli rankka, mutta lopputulos sen arvoista.
Tauti ei todellakaan tartu helposti normaalissa elämässä eikä tavallisessa yhdynnässä- verieristys pitää toki muistaa jos haavereita sattuu.
Kuka vittu sä olet kastitteleen ihmisiä.
mikä vittu se sinä oot sanomaan kuka on alakastia ja kuka ei!! tuomosia ei tarvis olla hoitoalalla ollenkaan!!!
Hoitoalalla minäkin ja tavannut mm ihan tavallisia yli 80v vanhuksia, joilla C-hepatiitti. Samoin maahanmuuttajia, jotka tietty sinä saatat lukea alakastiin, vaikka ovatkin ihan "kunnon kansalaisia".