Isojen perheiden äidit!
Miten teillä hoidetaan pienen tai pienten päiväunet nyt kesäaikaan, kun koululaisetkin ovat kotona?
Minä olen nyt ryhtynyt heittämään vanhimmat ulos säällä kuin säällä - eilenkin ulkoilivat pari tuntia kaatosateessa. Pieni ei yksinkertaisesti osaa nukkua siinä metelissä, joka isoista lähtee, ja isoille taas näyttää olevan täysin mahdotonta olla hiljaa, vaikka kuinka asiasta sanoisi.
Vähän vain siis mieltä kaihertaa tuo, kun joutuvat värjöttelemään kaikilla ilmoilla ulkona. Onkohan mitään muuta ratkaisua?
Kommentit (10)
Vuosikas nukkuu omassa huoneessaan ja isommat touhuavat omiaan.
mutta käytäntönä on se että vauva nukkuu jos nukkuu, herää jos herää
pahinta meteliä koitan vähän rajoittaa päikkäriaikaan mutta ei se niin traagista ole vaikka pienimmän unet jäis vähän lyhyemmäksi kuin yleensä
Jos pienin ei saa nukuttua, hän huutaa ja kiukkuaa koko ajan. Sitten ei saada mitään tehtyä eikä mihinkään lähdettyä.
ap
Meilläkin pieniä ja isoja, vaikea yhtälö.. :)
Meillä pienimmät 1v ja melkein 3v ja isoimmat kouluikäisiä.
Yksivuotias nukkuu suht hyvin sisällä vaikka olis vähän mekkalaa mutta tuo isompi joka selkeesti tarvii unet ei kyllä nuku ei sitten millään jos isommat touhuaa täällä..hermot mennyt jo monta kertaa. Meilläkin nyt isommat painuvat pihalle siksi aikaa että nukahtaa ja sitte nvoivat tulla sisään kattoo esim telkkaa tai jotai nhiljaista puuhaa. Mutta ongelma on usein esikoinen jolla adhd..ei osaa olla hiljaa ja jos ei pienemmät saa nukkua säällisiä unia koko loppupäivä on pilalla, ei sille voi mitään.
Ja kyllä meilläkin pienet "osaa" nukkua metelissä, esim yöllä eivät herää vaikka toinen pieni huutaisi korvan juuressa kipeänä tms, mutta päiväunet on ongelma täälläkin..
Muutenkin arki on melko vaikeaa tällä kokoonpanolla, isot haluavat tehdä ihan toista kuin pienet, tai pienillä siis tuo rytmi olis niin tärkeää että mikään sujuu mitenkään..
Voimia sinne, anna isojen olla pihalla sen aikaa että pienet nukkuu! :)
Kiva, että joku ymmärtää ongelmani.
Meilläkin toiseksi vanhin on lievästi erityislapsi, ja hän ei tosiaan pysty olemaan normaaliin tapaan hiljaisesti, vaikka hetken muistaisi yrittääkin.
ap
ja vähän isommat mukaan kävelemään, koululaiset jää kotiin. Pienin (2v) nukkuu sen minkä nukkuu. Joskus otan lapset autoon ja ajamme ostoksille, pienin nukkuu vaikka autossa olisi mekkalaakin. En stressaa tuosta nukkumisesta, laitan sitten pienen aiemmin illalla nukkumaan, jos unet jää lyhkäisiksi.
Joskus nukkuu sisälläkin, jos isommat tuijottaa sadesäällä leffaa tai pelaa. Useimmiten ei, koska meillä on kavereita lähes joka päivä ja ääntä näiden omienkin lisäksi riittää.
Meillä nuorin on kasvanut syntymästään saakka isossa ja äänekkäässä perheessämme. Ei ole tuottanut ongelmia nukkua metelissä...
Olen tietoisesti "opettanut" vauvan nukkumaan metelin seassa. En kertakaikkiaan voi järkätä hiljaisuutta joka armaan päiväunien aikaan.
Itsekin tykkään torkahtaa metelissä. Tiedän, että lapset ovat tallessa, eivätkä karussa tai tihutöissä jossain. Totta kai puoliso vastaa lapsista minun unien aikana, mutta se meteli ei minuakaan haittaa. Kiva vaan kuunnella meteliä unilääkkeeksi, kun tietää, ettei tarvitse itse siitä välittää. Menipä aiheen vierestä.
Nukkuu ulkona vaunuissa ja isot ovat ulkona säällä kuin säällä. Eivät ole ulkonakaan hiljaa...
Vauva on tottunut ääniin, ei herää vaunuissa meluun.