Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

loma ja aikaisin heräävä lapsi

Vierailija
30.06.2009 |

5-vuotias on joka aamu ylhäällä kukonlaulun aikaan. Emme ole saaneet häntä nukkumaan pidempään millään konstilla. Valvottaminen illalla ei yöunia pidennä, ei pimennysverho eikä mikään muukaan konsti. Lapsi on kertakaikkiaan aamuvirkku ja täysin valmis toimintaan aamulla kello kuusi.

Mikähän avuksi? Onko jonkun vaan pakko nousta lapsen seuraksi aamukuudelta? Seitsemältä voi jättää lastenohjelmien kaitsettavaksi, mutta ensimmäinen tunti on tuskaa, vanhemmat kun useimmiten heräävät täydestä unesta ja mönkivät nopeasti sängystä, ettei muu perhe heräisi.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä laiskat nukkujamammat tässäkin ketjussa kertovat käyttävänsä aamulastenvahtina telkkaria? Toimiiko sama käytäntö teillä myös iltaisin, kun lähdette baariin vetää lähiölärvit? "Kyllähän nyt viisivuotias osaa itse pukea yökkärin, pestä hampaat ja ottaa iltapaa. Siinä sitten katselee Lostin ja menee sitten nukkumaan. Kyllä äiteen pitää saaada vähän lomalla omaa aikaakin."

Vierailija
42/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla lastenohjelmat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä laiskat nukkujamammat tässäkin ketjussa kertovat käyttävänsä aamulastenvahtina telkkaria? Toimiiko sama käytäntö teillä myös iltaisin, kun lähdette baariin vetää lähiölärvit? "Kyllähän nyt viisivuotias osaa itse pukea yökkärin, pestä hampaat ja ottaa iltapaa. Siinä sitten katselee Lostin ja menee sitten nukkumaan. Kyllä äiteen pitää saaada vähän lomalla omaa aikaakin."

Onko sinun mielestäsi samanlaiset asiat että jättää lapsen yksin kotiin tai nukkuu tunnin viereisessä huoneessa?

Vierailija
44/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko surullisempaa näkyä, kun tv lapsenvahtina??

pumpulissa elät...

Vierailija
45/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et lapselle on tuoreet sämpylät aamupalalle kun herää kuudelta. Samalla keitän puuron ja käyn keräämässä mansikat maalta siihen puuron päälle. 10 minuuttia siis lapsi joutuu nukkumaan yksin. Lapsi on 35-vuotias ja sanoo ettei ikinä muuta pois kotoa.

Vierailija
46/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti enkä tunne esittämäänne ongelmaa. Meillä kaikki kolme ovat aina olleet tosi aamu-unisia ja muinoin päiväkotiin lähdöt ja nyttemmin kouluun heräämiset ovat yhtä tuskaa. Kun vapaapäivä tai loma koittaa, on turha odottaa lasten heräävän ennen kymmentä, useimmiten nukkuvat ainakin 11:een tai jopa pidempäänkin. Tämä kaikki riippumatta nukkumaanmenoajasta.

Vierailija
47/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan molemmat heräävät loma-aamuina n. klo 8-9. Pienempinä nukkuivat usein klo 9-10 asti, mutta näköjään kun ikää on tullut enemmän, niin ovat alkaneet herätä aikaisemmin. Nyt ikää on heillä 3 v ja 6 v. Jos lapset heräävät vapaapäivinä klo 8 aikaan, menevät katsomaan itse Pikku Kakkosen aamuohjelmia. Jos 6 v herää ensin, osaa poistua lastenhuoneesta yleensä herättämättä 3 v:tä, mutta 3 v herättää yleensä kyllä 6 v:n. Me herätään miehen kanssa viikonloppuisin yleensä klo 9 aikaan (joskus jään vielä nukkumaan ja mies nousee) ja mennään tekemään aamupalaa. Myös arkiaamuina lapset saavat katsoa muutaman Pikku Kakkosen lastenohjelman sillä aikaa, kun itse teen aamupalaa. Lisäksi saavat katsoa illalla Pikku Kakkosen. Muita ohjelmia eivät TV:stä katso.

Suosittelisin kyllä ap:lle, että opettaa aamuvirkun lapsensa joko leikkimään jotain hiljaisia leikkejä itsekseen (tai vaikka katselee kirjoja) tai laittamaan DVD:n päälle ja katsomaan sieltä jotain lastenleffaa (jotain niin lällyä, ettei varmaan ala pelottamaan kesken katsomisen), jos herää lomallakin klo 6, että muu perhe voi vielä nukkua. Ei ole väärin lasta kohtaan, kun lapsi on kuitenkin jo 5 v.

Meidän esikoinen oli 3 v, kun kuopus syntyi ja koska kuopus huusi tai muuten vaan piti mut hereillä öisin yleensä klo 02-06 välin, en todellakaan noussut heti ylös sängystä, jos silloin 3 v esikoinen sattui heräämään vaikka klo 7 (tälläisiä kausia on joskus ollut), vaan nukuin ainakin klo 8 asti. Esikoinen osasi leikkiä sen aikaa hiljaisia leikkejä omassa huoneessaan ja toisella korvalla kuuntelin hänen touhujaan, kun itse torkuin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme