Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

loma ja aikaisin heräävä lapsi

Vierailija
30.06.2009 |

5-vuotias on joka aamu ylhäällä kukonlaulun aikaan. Emme ole saaneet häntä nukkumaan pidempään millään konstilla. Valvottaminen illalla ei yöunia pidennä, ei pimennysverho eikä mikään muukaan konsti. Lapsi on kertakaikkiaan aamuvirkku ja täysin valmis toimintaan aamulla kello kuusi.

Mikähän avuksi? Onko jonkun vaan pakko nousta lapsen seuraksi aamukuudelta? Seitsemältä voi jättää lastenohjelmien kaitsettavaksi, mutta ensimmäinen tunti on tuskaa, vanhemmat kun useimmiten heräävät täydestä unesta ja mönkivät nopeasti sängystä, ettei muu perhe heräisi.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole enää moneen vuoteen herännyt lapsen kanssa yhtä aikaa. Nyt kersa on seitsemänvuotias.

Olen opettanut, että sängystä saa nousta aikaisintaan klo 7. ("Kun viisarit osoittavat..." toimii hyvin.)

Ainakin pari viime vuotta lapsi on tehnyt itselleen ne aamupalansa ja touhuillut yksin sinne 11:een saakka, jolloin mää herään.

Luultavasti mua pidetään provona, mutta tänä kesänä lapsen aamutoimiin on kuulunut myös aamupalan tekeminen mulle sekä ajoittain jopa TISKAUS.

Laiska äiti kasvattaa omatoimisia lapsia; se on taivahan tosi. Näinä yksinäisinä aamuina lapsi on oppinut lukemaan, tuntemaan kellon ja tekemään kaikenlaisia kotihommia. Eikä hän mitenkään onnettomalta lapselta vaikuta. Tosin tiedän kyllä, että lastensuojeluilmoitus pitäis tehä ja moni säälii lastani etc.

Olen vakaasti sitä mieltä, että taaperoiän jälkeen vanhemmat voivat siirtyä takaisin normaalielämäänsä. IKINÄ en vois itse ainakaan lomalla heräillä kukonlaulun aikaan yli 4-vuotiaan kanssa.

T: huono mamma

Vierailija
22/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lapsi (5v) saa omassa huoneessa touhuilla vaikka kuinka aikaisin, mutta meita ei herata enne seitsamaa. Huoneessa on kello josta osaa katsoa milloin klo on 7 ja sitten tulee meita herattaaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset valvottavat, ei siitä pääse mihinkään.

Jos perusterve lapsi valvottaa vanhempiaan, on peiliinkatsomisen paikka.

Vierailija
24/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 8v. mutta näkyi täällä 2v.olevan, joten onnea vaan.

Et onnea vaan sulle...

Vierailija
25/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen lapsi on aamuvirkku ja herää aamuisin meidän muiden rytmiin nähden aikaisin. Usein tulee pötköttämään meidän vanhempien väliin, mutta jos uni ei tuu, menee lukemaan, leikkimään tai katsomaan televisiota (tykkää siitä telkun tietovisasta, joka tulee ennen lastenohjelmia).

Klo 8-9 välillä jompikumpi vanhemmista nousee tekemään aamupalan. Tässä välissä toinenkin lapsi on yleensä herännyt.

Lapsilla ikää 4 vuotta.

Vierailija
26/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamu-uninen itsekin, mutta jos herää aikaisemmin kuin me vanhemmat, niin ei tule herättämään meitä, vaan katselee itsekseen lastenohjelmia tai DVDitä, kunnes me heräämme. Taitaa oikein nauttia siitä, että saa rauhassa ja luvan kanssa töllöttää telkkaria, eikä kukaan ole patistelemassa ulos leikkimään tai muihin puuhiin. :) Aamupalakaan ei ole ongelma, yleensä hänelle ei edes maistu aamiainen kuin vasta pari tuntia heräämisen jälkeen, mutta jos joskus nälkä yllättää ennen kuin me heräämme, niin osaa kyllä ottaa jääkaapista jugurtin tmv. ja syödä sen ensi hätään.

Vierailija
27/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina ollut tuollainen aikainen lintu.

Aamuvirkkuushan on kuulemma geneettinen ominaisuus. Eli ei sitä kai kauheasti voi vaikuttaa siihen. Meillä mies yleensä nousee lapsen kanssa (hän on enemmän aamuihmisiä kuin minä) ja mä sitten vielä nukun hetken. Seitsemältä sitten ollaan yleensä hereillä koko perhe.

Vierailija
28/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi noi 7-vuotiaat eivät osaa tehdä yhtään mitään. Pukeutuminen, ruuanottaminen, perunankuorinta...kauhean vaikeita taitoja monelle 7-vuotiaalle. Puhumattakaan siitä, että osaittaisiin vain olla rauhassa kiipeilemättä verhoihin.

Jos niitä lapsia ei viihdytettäis niin paljon, niin ne oppisivat viihtymään yksinkin ja keksimään tekemistä itselleen. Ainakin kouluelämän kannalta tuo paapominen on todella tyhmää eikä palvele kenenkään muun kuin äidin mammaegoa.

Relatkaa, yli nelivuotiaiden äidit. Antakaa ohjeet, mistä leipää löytyy ja käskekää lasten puuhailla omia juttujaan aamuisin. Sama juttu iltaisin. Lapset sänkyyn klo 20, niin saatte aikaa itsellennekin.

Vierailija
29/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun mielestäni on aika surullista jos lapset yksinään aamulla häärivät ja keksivät vaikka mitä, ja samaan aikaan aikuiset röhnöttää sängyn pohjalla.

Eri asia jos kyseessä on jo vaikkapa kouluikäiset, mutta kyllä joku neljävuotias on musta vielä liian pieni yksinään hääräämään tuntitolkulla. Vaikka nyt sitten osaisikin sen aamupalansa itse ottaa.

Aika itsekkäitä vanehmpia.

Vierailija
30/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräävät viikonloppuisin 7 aikoihin ja manevät katsomaan lastenohjelmia tai lukevat tms. Itse herätään miehen kanssa 8 aikaan ja laitetaan koko perheelle aamupala. Tai voin kävästä antamassa lapsille jotain ja menen vielä hetkeksi pötköttämään.

Vierailija
31/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin puolitoista tuntia pitää osata hääriä yksin senikäisen. Loma on sitä varten, että levätään. Eihän siitä mitään tule, jos esim. mun pitäis herätä lomallakin klo 7, jolloin lapsi herää.

Kyse on siitä, miten äitiyttään haluaa toteuttaa. Jos tahtoo synkronoida oman unirytminsä lapsen unirytmin kaa, niin be my guest. Kaikki eivät halua, ja on ihan ok opettaa lapsi viihtymään aamuisin yksin.

Ja on toisekseen aika outoa, että joidenkin lapset alkavat heti tehdä ilkeyksiä, jos äiti nukkuu aamulla. Luulisi, että se superkasvatus ja lapsen kans ajanviettäminen nimenomaan aikaansaisi hyvinkäyttäytyviä ja fiksuja tenavia.

Nyt tuntuu siltä, että ne eniten paapotut lapset riekkuvat ja riehuvat eniten. MIKSI?

Vierailija
32/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun mielestäni on aika surullista jos lapset yksinään aamulla häärivät ja keksivät vaikka mitä, ja samaan aikaan aikuiset röhnöttää sängyn pohjalla. Eri asia jos kyseessä on jo vaikkapa kouluikäiset, mutta kyllä joku neljävuotias on musta vielä liian pieni yksinään hääräämään tuntitolkulla. Vaikka nyt sitten osaisikin sen aamupalansa itse ottaa. Aika itsekkäitä vanehmpia.

Ja ainakin meillä osaavat leikkiä ihan nätisti keskenään. Sulla ei taida olla luottoa omiin lapsiin? Et varmaan laske niitä uloskaan yksin vaan olet vieressä koko ajan vahtimassa?

Vierailija
33/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh.Meillä perhe syö yhdessä ja tekee paljon muutakin.Lapset osaavat kyllä itse tehdä ruokaa senkin pahvi

Vierailija
34/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole siitä muuksi muuttuneet, vaikka esikoinenkin on jo 15 vee ja kaiken järjen mukaan teinien pitäisi valua sängyssä vähintään 12:een.

Mä olen itsekin aamuvirkku, sille ei vaan voi mitään, mutta en mä lomalla sentään kuudelta nouse.

Lapset on oppineet ajan kanssa leikkimään itsekseen.

Vierailija
35/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan meilläkään ei saa nousta ylös ennen klo 8. Omassa huoneessa saa olla, eli säöngyssä ei tarvitse maata, mutta ei saa metelödiä vaan pitää leikkiä rauhassa, lukea tms. Ja sit kun alkaa lastenohjelmat niitä voi katsella. Kyllä meidän lapsi osaa jo jonkun jugurtin kaapista ottaa jos meinaa nälkään kuolla.

Vierailija
36/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä saa ruokaa ja miten laittaa tv päälle?

ei meillä onneksi nouse kuin toinen vanhempi.

ap

Vierailija
37/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sängystä kömpiessään niin hellyyttävän unenpöpperöisiä, en minä ainakaan haluaisi laittaa heitä yksikseen kaivamaan kaapista jotain leipää tms. :-( Vaikka vanhin onkin jo 6 v.

Jos joskus on pakko, niin lapset saavat opetella kaivamaan itselleen aamiaisen ja pärjäämään aamuhetken yksin. Mutta jos työaikataulujen puolesta onnistuu, niin kyllä minä haluaisin olla toivottamassa lapsilleni hyvää huomenta vielä muutaman vuoden päästäkin heidän herätessään eikä pari tuntia myöhemmin.

Eikä ole kyse siitä, että lapset eivät osaisi leikkiä yksin tai ottaa vaikka välipalaa. Mutta juuri heränneinä ovat jotenkin herkempiä ja haavoittuvaisempia, hellyyden tarpeessa eri tavalla kuin myöhemmin päivällä.

Vierailija
38/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tallennat digiboksille ohjelmia, mitä voi katsoa. Meidän poika on 4 vuotiaasta asti katsellut viikonloppuisin tv:tä kunnes muut jaksavat nousta. Nyt 6 vuotiaana on alkanut nukkua 10 asti, siis ollaan lomalla.

Vierailija
39/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä itsekseen. Ja osaa varmaan kaapista ottaa vaikka jugurtin jos kamala nälkä iskee.

Vierailija
40/47 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei musta muutenkaan ole vielä yksinään tarkoitettu haahuilemaan pihoilla. Onko sun mielestäsi 4 v. sitten tarpeeksi iso pyöriäkseen yksin niin kotosalla äipän vähän vetäessä lonkkaa ja ulkona, kun äippää ei nyt huvita mennä pihalle?

Mä priorisoin kyllä lapseni tarpeet omien nukkumis- ja laiskotteluhalujeni edelle. Kaikki ei niin tee, ja se on niiden häpeä.

kyllä mun mielestäni on aika surullista jos lapset yksinään aamulla häärivät ja keksivät vaikka mitä, ja samaan aikaan aikuiset röhnöttää sängyn pohjalla. Eri asia jos kyseessä on jo vaikkapa kouluikäiset, mutta kyllä joku neljävuotias on musta vielä liian pieni yksinään hääräämään tuntitolkulla. Vaikka nyt sitten osaisikin sen aamupalansa itse ottaa. Aika itsekkäitä vanehmpia.

Ja ainakin meillä osaavat leikkiä ihan nätisti keskenään. Sulla ei taida olla luottoa omiin lapsiin? Et varmaan laske niitä uloskaan yksin vaan olet vieressä koko ajan vahtimassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi