Ärsyttää äidit jotka laukovat "kyllä musta 7 vuotiaan pitäisi osata jo uida."
"Meillä lapset opetettiin 4-vuotiaina uimaan"
Opettivatkohan ne äidit lapsensa myös syömään ja puhumaan... Meillä on 10-vuotias tyttö, joka on käynyt monta kertaa uimakoulussa ja olemme kuljettaneet häntä uimassa, mutta koska on luonteeltaan varovainen, hän ei osaa/uskalla vieläkään uida. Häntä on myös kiusattu asiasta, mikä on mielestäni kohtuutonta. Väitän että sekä minä että lapsi olemme tehneet paljon paljon enemmän työtä uimisen oppimiseksi kuin tuo nelivuotiaansa uimaan "opettanut" äiti. Aina kyse ei ole siitä että vanhemmat olisivat laiskoja asian suhteen.
Kommentit (58)
opettajat ovat olleet päteviä.
...pitäisi ja pitäisi. Oppiiko lapsi uimaan sillä että minä sanon hänelle, että "kyllä sinun pitäisi jo osata". Ei, vaan hänelle tulee siitä yhä enemmän paineita ja yhä pahempi mieli.
varsinkin 10-vuotiaan pitäisi jo osata uida. 7-vuotiaana olisi vielä parempi.
Missä ihmeen uimakoulussa olette kuljettaneet jos lapsi ei opi uimaan?
pumpulissa olette lasta kasvattanut jos noin arka on? ei tuo nyt normaalia enää ole jos on useamman kerran ollut uimakoulussa eikä ole oppinut.
että sanon hänelle että "ei ole normaalia että et osaa vielä uida". Ei auta ei.
ap
9v:lla on uimakoulusta vasta alkeismerkki, 10v:llä on taitomerkki. Yhtä aikaa menivät uimakouluun, nyt olivat alkukuusta kolmannen kerran. 9v vain ei ole yhtä rohkea ja peloton kuin isoveljensä. Osaa kuitenkin jo jotain.
Mutta lapset ovat erilaisia. Oman kokemukseni mukaan tuon ikäisen todellakin pitäisi osata uida, mutta kaikillahan on erilainen näkemyspohja. Toisen mielestä joku asia on normaalia ja toisen ei.
Itse olen tätä mieltä siksi, koska meidän poika oppi uimaan ihan opettamatta alle nelivuotiaana. Nyt 4,5v iässä ui ihan ilman mitään apuvälineitä 6-7 metriä, sukeltaa, tekee kuperkeikkoja vedessä yms. Mutta vesi onkin ollut hänelle tuttu ja rakas elementti jo vauvasta lähtien vaikkei missään vauvauinnissa käynytkään.
Kukin oppii ajallaan.
Kaikki ovat käyneet samassa uimakoulussa, samoilla opettajilla, ja osa oppi, osa ei. Rohkeat ja reippaat oppivat, mutta arat ja varovaiset eivät oppineet. He oppivat sitten omia aikojaan, kun saivat rauhassa harjoitella ilman pelkoa, että joku roiskii vedet silmille, hyppää päälle tai peräti työntää pään veden alle.
9v:lla on uimakoulusta vasta alkeismerkki, 10v:llä on taitomerkki. Yhtä aikaa menivät uimakouluun, nyt olivat alkukuusta kolmannen kerran. 9v vain ei ole yhtä rohkea ja peloton kuin isoveljensä. Osaa kuitenkin jo jotain.
on vain niin vaikea ymmärtää että lapset ovat eriluonteisia ilman että heitä erityisesti kasvattaa "pumpulissa".
Minua ärsyttää myös sellainen "kerskaileva"
tyyli.
Meilläkin naapuri muistaa aina kertoa miten erinomaisen hyvin ja aikaisin heidän lapsensa on jos minkäkin taidon oppinut. Ihan kiva, ja yleensä olen sanonutkin että no sehän on mukavaa- ihan vilpittömästi. Mutta kun se kehuskelu jatkuu ja jatkuu..kyllä vaan pääsi harrastukseen, johon on tosi vaikea päästä.Niin-ja-niin monta hakijaa oli. Ja oppi uimaan niin-ja-niin- aikaisin.
Joo-o. Ihan kiva. Jotenkin vaan kuulostaa että se lapsen taito on joku kehuskelun aihe. Että pönkitetään jotenkin sitä omaa vanhemmuutta? Vai mitä se on, en tiedä..
Ja unohdetaan juuri se, että kaikki lapset ovat niin erilaisia. Toiset oppivat lähes "itsestään" kun toiset tosiaan vaativat paljon treeniä.
Meillä myös sellainen"kömpelömpi" lapsi (olen itsekin ollut sellainen..). Ja kannustamme liikkumaan, mutta tosiaan sitä harjoittelua tarvitaan paljon. Esim.pyörällä ajo on melko huteraa vielä..moni samanikäinen viipottaa jo menemään ilman apupyöriä jne.
Tärkeintä on minusta se että lapsi kuitenkin kokee onnistumisen riemua, ettei tule sellaista oloa lapselle "ettei hän kuitenkaan osaa" :( Vaan että edetään rauhalliseen tahtiin..silloin niitä onnistumisiakin tulee enemmän.
5-6 vuotiaana jos ei vielä ui.
Minä olen oppinut uimaan 9-vuotiaana ja johtui siitä ettei aiemmin oltu asuttu veden äärellä ja tuohon aikaan ei kuljetettu lapsia uimaan ainakaan meillä.
Ensimmäinen kesä muuttomme jälkeen ja opin uimaan ja siskolleni joka on kaksi vuotta minua vanhempi oli uimaanoppiminen hankalampaa koska oli arempi mutta hänkin oppi toki ei niin rohkeaksi tullut kuin minä joka hyppi veneestä ja sukelteli yms. hauskaa.
Mielestäni sopiva ikä on viedä lapsi uimakouluun kun täyttää 5.
Uimaan oppii helpommin nuorempana.
Uiminen on nimittäin niitä taitoja, joihin lapsi ei voi olla motorisesti valmis ennen kun 7-vuotiaana. 10-v kohdalla kyllä ihmettelen, varsin jos on uimakouluja käynyt. Veisin tutkittavaksi.
Tuo alle 7-v uiminen vähän naurattaa, pikkaisen sama asia kuin meidän Maija ei enää tarvitse vaippaa. Ai niin, unohtui mainita, että meillä pestään lakanapyykkiä päivittäin ja housujakin vaihdetaan useamman kerran päivässä.
mutta siitä ei ollut paljonkaan hyötyä, koska lapsi ei uskaltanut tehdä siellä juuri mitään. Hän ei pidä siitä että nenään tai korviin menee vettä tai että muut ruiskivat.
ap
Ne on sellaisia tyyppejä, jotka ilmeisesti elävät jonkin tiukan koodiston mukaan koko elämänsä. Tekevät asioita itsekin, koska PITÄÄ tehdä. PITÄÄ hankkia kaksi lasta, okt ja volvo. PITÄÄ harrastaa seksiä 2,4 kertaa viikossa. PITÄÄ harrastaa aerobiccia ja marttoja. PITÄÄ leikata tukka lyhyeksi tietyssä iässä ja PITÄÄ tilata avotakka.
Ja kaikki jotka siitä koodistosta lipeää, on jotenkin outoja, viallisia ja vihattavia. :)
Uiminen on nimittäin niitä taitoja, joihin lapsi ei voi olla motorisesti valmis ennen kun 7-vuotiaana. 10-v kohdalla kyllä ihmettelen, varsin jos on uimakouluja käynyt. Veisin tutkittavaksi. Tuo alle 7-v uiminen vähän naurattaa, pikkaisen sama asia kuin meidän Maija ei enää tarvitse vaippaa. Ai niin, unohtui mainita, että meillä pestään lakanapyykkiä päivittäin ja housujakin vaihdetaan useamman kerran päivässä.
Ei se siitä ole tosiaan kiinni vaan arkuudesta enemmänkin. Olen nyt ärsyttävä ja selitä näitä "meidän lapsi osasi" -juttuja, mutta meidän vanhempi lapsi oppi ihan helposti uimaan uimakoulussa 5-vuotiaana ja nuorempi oppi uimaan ihan itsekseen jo nuorempana. Kävin hänen kanssaan 3-10 kk vanhana vauvauinnissa ja sitten jatkoimme uimahallissa käymistä (ei mitenkään hurjan tiuhaan) ja lapsi sukelteli ensin ja tajusi sitten jossain vaiheessa, että pään voi välillä jostaa pinnalle, ottaa happea ja jatkaa matkaa. Ei se nyt 6-vuotiaanakaan 200 m jaksa uida, mutta ei kyllä heti huku, jos vedenvaraan joutuu.
sillä minusta on ihan ok, että ei osaa vielä 7-vuotiaana uida.
Ikävä kyllä olen törmännyt samaan asenteeseen kymmeniä kertoja. "Kyllä pitäisi jo sitä ja tätä... Outoa kun ei vielä osaa... Pitäisi pitäisi ja pitäisi..." Olen niin täynnä sitä.
Oma esikoiseni on kehittynyt kuin suoraan oppikirjoista. Mutta kuopus ei. hän käyttää edelleen 6-vuotiaana yövaippaa ja käy puheterapiassa koska puhe on paljon myöhässä. Ja ei, en tod sano pojalle et "kyllä sun pitäisi jo osata puhua tai herätä pissahätään"
Kaikki lapset eivät opi kaikkia taitoja samaan aikaan samalla tavalla. Olet antanut lapsellesi mahdollisuuden opetella uimaan; ole kärsivällinen edelleenkin ja vie häntä veteen.
Ja jätä moukkamaiset kommentit omaan arvoonsa. Älä saata niitä ainakaan lapsen tietoon.
varsinkin 10-vuotiaan pitäisi jo osata uida. 7-vuotiaana olisi vielä parempi.
Missä ihmeen uimakoulussa olette kuljettaneet jos lapsi ei opi uimaan?