Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankinnoista...

28.06.2009 |

Odottelen tässä raskausviikolla 30+6 ensimmäistä lastani. Nyt haluaisinkin saada vinkkejä mitä kannattaa hankkkia lähinnä vaatetuspuolelta tuon kullanarvoisen äitiyspakkauksen lisäksi? Siis mikä kannattaa ja on kätevää pienelle ihmislapselle joka syyskuun alussa syntyy vasten talven tuloa ja muutenkin? Muistakin hyvistä ja tarpeellisista hankinnoista vinkit ovat tervetulleita.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bodyja ja potkuhousuja. Äitiyspakkauksen vaatteet on liian isoja vastasyntyneelle.

Vierailija
2/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantoliina tai -reppu, sitten tietty vaunut, pinnasänky, sitteri, amme ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla la vasta 22.11. mutta olen hankkinut nimenomaan PIENIÄ vaatteita, koska kivahan se on, että vauva saa sopivan kokoiset vaatteet ylleen. Eli ihan sieltä pienimmästä päästä, 50-52 cm bodyja ja potkuhousuja voisi olla jnkn verran varattuna. Ulkokamppeet olen varannut isommassa koossa 60+.

Vierailija
4/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin äitiyspakkauksen minäkin, koska olin ehtinyt laittaa kaikki vauvanvaatteet jo kiertoon. Olen nyt ostanut pienempiä vaatteita kokoa 50-56cm : bodyja ja puolipotkareita sekä pienemmän kevytvanuhaalarin syyskeleille.

Kestoliivinsuojat ovat huippuja - kertakäyttöisten kanssa en enää värkkäile kyllä! Saa pesuun ja jo 3-4:llä parilla pärjää hyvin. Maidonkerääjä on myös kätevä, jos maitoa alkuun tulee runsaasti. Rintapumppu on myös hyvä apu ylimääräisen maidon lypsämiseen.

Kylpyamme vauvalle. Meillä on sellainen ihan pieni, vauvalle sopiva.

Hoitopöytää en käytä. Hoitoalusta on ihan kätevä. Sen voi heittää tarvittaessa sohvalle tai sängylle tai vaikka lattialle.

Imetystyynyä taas en ole koskaan itse käyttänyt, mutta joku voi tykätä siitäkin.

Tavaroista lienee tärkeimmät sänky, turvakaukalo ja rattaat. Ehkä kantoliinakin, mutta sitä ei kannattane hankkia etukäteen, vaan testailla sitten vauvan kanssa sopiva?

Vanupuikkoja napatyngän putsailuun. Talkkia vaippapyllylle. Omiin mahdollisiin rikkinäisiin rinnanpäihin rasvaa apteekista - osaavat kyllä neuvoa sopivan merkin.

Tässäpä jotain mieleen putkahtanutta. :)

Vierailija
5/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin äitiyspakkauksen minäkin, koska olin ehtinyt laittaa kaikki vauvanvaatteet jo kiertoon. Olen nyt ostanut pienempiä vaatteita kokoa 50-56cm : bodyja ja puolipotkareita sekä pienemmän kevytvanuhaalarin syyskeleille. Kestoliivinsuojat ovat huippuja - kertakäyttöisten kanssa en enää värkkäile kyllä! Saa pesuun ja jo 3-4:llä parilla pärjää hyvin. Maidonkerääjä on myös kätevä, jos maitoa alkuun tulee runsaasti. Rintapumppu on myös hyvä apu ylimääräisen maidon lypsämiseen. Kylpyamme vauvalle. Meillä on sellainen ihan pieni, vauvalle sopiva. Hoitopöytää en käytä. Hoitoalusta on ihan kätevä. Sen voi heittää tarvittaessa sohvalle tai sängylle tai vaikka lattialle. Imetystyynyä taas en ole koskaan itse käyttänyt, mutta joku voi tykätä siitäkin. Tavaroista lienee tärkeimmät sänky, turvakaukalo ja rattaat. Ehkä kantoliinakin, mutta sitä ei kannattane hankkia etukäteen, vaan testailla sitten vauvan kanssa sopiva? Vanupuikkoja napatyngän putsailuun. Talkkia vaippapyllylle. Omiin mahdollisiin rikkinäisiin rinnanpäihin rasvaa apteekista - osaavat kyllä neuvoa sopivan merkin. Tässäpä jotain mieleen putkahtanutta. :)

En ole ap, mutta tarpeellisia ohjeita omassakin tilanteessa. Erityisen hyvä vinkki nuo kestoliivinsuojat, ostan niillä vähän omatuntoa, koska päädymme luultavasti kertakäyttövaippoihin...Myös kylpyamme on hankinta, jota en ole tullut ajatelleeksi! Kiva kuulla, että ilman hoitopöytääkin pärjäilee, koska meilläkin varmaan päädytään pelkään alustaan tai sellaiseen levyyn, joka laitetaan pinnasängyn päälle.

Vierailija
6/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ne isoi, tyttö oli 3575g ja 50cm syntyessään, mut silloin oli talvi eikä se haitannu yhtään et oli vähä isot ne vaatteet. Ku en kehdannu oikeen mitään vaatteita hommata, no ostin mä 7 valkosta bodii, mut ku ei tiedetty, ei haluttu siis kysyä, et kumpi sieltä on tulossa niin ostettiin vasta jälkeenpäin suurin osa tavaroista ku halusin "oikeen" värisii.

Vaunut ostettiin, kummallekin sopivan väriset, etukäteen. Ja syöttötuoli ja hoitopöytä saatiin mun äidiltä. Ja oikeestaan muuta ei sit kyl ollu, pinnasänky oli, mut se oli vihree ja me oltiin jo päätetty maalata se kuhan pieni syntyy. Ja lopulta vauveli muutti meidän vierestä omaan sänkyyn vasta 7kk ikäsenä.

Sit sairaalasta kotiutumismatkalla ostettiin prismasta oikeen väriset: amme, tuttipulloi(vaik ei se niitä viel ois tarvinnu ku imetin), tuttei, sitteri, hoitopöydän alusta, ja muuta vauvakamaa. :)

Vierailija
7/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kietaisubody, jos äitiyspakkausessa ei ole. En tiedä mitä siinä nykyään on.

Vierailija
8/13 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että vinkeistäni oli hyötyä!

Me emme myöskään tiedä tulokkaan sukupuolta, mutta olen ostanut nyt nuo aloitusvaatteet (50cm ja 56cm) ns. unisex-värejä : valkoista, limen vihreää, ruskeaa, keltaista. Sellaisiakin löytyy, kun jaksaa katsella. :) Olen ostanut melkein kaikki vaatteet käytettynä huutonetistä/kirppareilta, ekologisuutta sekin. :) Sitten, kun lapsi on syntynyt ja sukupuoli tiedossa, voi ostaa seuraavat vaatteet (koosta 62cm eteenpäin) sukupuolen mukaan - mikäli se nyt niin tärkeää edes on! :)

Vierailija
9/13 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti paras hankintani, ei tarvitse tunkea pienelle pukuja ja toppapukuja edes kovilla pakkasilla. Lähteminen nopeaa ja vauvan saa hyvin vöihin kiinni kun ei ole pukua edessä. Makuupussin sisälle esimerkiksi talvella riittää villapuku (villahaalari joustavaa neulosta meni meillä 4kk asti vastasyntyneestä, katso esim kauppahalli.eu) joka itsessään hengittää, ei tule pienelle liian kuuma eikä kylmä !

muutama sopiva yöpuku bodyjen ja potkarien kaveriksi, nämä siis kokoa 50-56.

Ja sitten: pienet tumput, mahdollisimman pienet, jotka saa sujautettua käteen vauvan raapiessa kasvoja. Itse käytin pieniä sukkia, esim hennesiltä löytyy ihan mini sukkia jotka menee tumpuistä. Ne äitiyspakkauksen tumput on melko isot vielä vastasyntyneellä ja lähtevät helposti kädestä.

Mieheni osti minulle juomapullon kun jatkuvasti juoksutin häntä hakemaan vettä (imetys janottaa tajuttoman paljon!), oli aivan huippu idea ;D

Vierailija
10/13 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusvaatetta bodyja ja potkareita. :) Itse ostaisin koosta 56 ylöspäin. Meillä ei ainakaan ne 50cm ole olleet ikinä tarpeen... Pienin lapsi oli syntyessään 3800g ja 51cm. :)

Ja tuo turvakaukalon makuupussi vai mikä se onkaan niin on luultavasti myös hyvä hankinta!! Itse ei tullut sitä hankittua mutta monta kertaa ajattelin, että se olis varmaan tosi kätevä.

Muuten mitä vielä tulee mieleen niin harsoja. Meillä on ollut omat harsot pyllypyyhkeiksi ja omat kuviolliset/värilliset pukluihin.. :)

Vierailija
11/13 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasii perus lakkeja jotka peittää korva ja joissa narut.

Vierailija
12/13 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä niitä kosteussuojia ettei pinniksen patja kastu jos käy vahinko et vaippa vuotaa.

Vierailija
13/13 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin odottanut hieman erilaisia ja käytännöllisempia. Tyhmä minä, kun en perehtynyt Kelan sivuilta sen verran, että olisin katsonut, mitä pakkauksessa tulee. Mulla ei ole ollut lainkaan käyttöä niille potkuhousuille vaan käytin body/housu-yhdistelmää lapsella. Ja nyt kesää varten ei ole yhtään lyhythihaista tai lahkeista vaatetta. Just kun lapsi on sen 60 cm pitkä, että alkaa pakkauksen vaatteet olla oikeaa kokoa, ei löydy millään sopivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä