pihiyden huiput
Sukulaiseni ostaa kaikki lahjat kirpputorilta, eikä haittaa vaikka vauvalahjaksi saaduissa sukkahousuissa koko on 120 cm ja niissä eikä.. Kaikki teepussit kuivattaa ja käyttää uudelleen, vieraiden käyttämät servetit, jos siistejä kierrättää seuraaville vieraille. Kuinka tälläiseen voi suhtautua? Onko muilla vastaavia sukulaisia tai ystäviä. Tunnen suurta myötähäpeää!!
Kommentit (176)
joka kerta kylässä ollessaan et olisko mitään ruokaa. usein hän tulee suoraan kotootaan meille esim. kahville, en ymmärrä miksei voi ensin syödä kotona ennen kun tulee kun ei kerran ole kutsuttu syömään vaan kahville. ennen kun meillä oli lapsia hän kävi monta kertaa kuussa kylässä ja saattoi vierailla kerralla yli 5 tuntia vaikka asui melko lähellä, aina hänelle piti antaa syötävää eikä pelkkä yksi leipä kelvannut vaan jos sai pelkästään leipää niin niitä piti sitten syödä ainakin kolme. ja mielummin söi ihan lämmintäruokaa ja jälkkäriä piti saada myös. kun hänet kutsuttiin illanviettoihin toi vain itselleen juomat ja niitäkin yleensä liian vähän. aina lupaili että sitten kun on enemmän rahaa niin tarjoaa meille vaihteeksi mutta eipä näin ole käynyt vaikka töitä on löytynyt jo vuosia sitten. kerran veljeni oli kylässä ja tämä kaverini tuli myös (taas suoraan himasta). veljeni pyysi leivän kun oli tullut suoraan töistä ja kaverini halusi myös, sanoin ettei se nyt käy kun ei ole paljoa leipää enkä jaksa mennä tänään kauppaan ja lapselle pitää tästä vielä jäädä iltapalalle. kaveri siihen että miksi veljesi saa mutta ei hän, sanoin suoraan että veljeni kuuluu perheeseen ja näin ollen saa vapaasti käydä jääkaapillani mutta kavereitani en ole velvollinen ruokkimaan..
Sanot vaan jatkossakin suoraan, että ruokaa on omalle perheelle. Pummia ei pidä elättää. Ei kukaan pummia tarvitse "kaverikseen". Miehelläni oli tällainen kaveri, ja se "kaveruus" loppui, kun mieheni tajusi lopettaa alituisen vippaamisen ja kahvien kustantamisen.
(Tekstiäsi olisi muuten helpompi lukea, jos aloittaisit lauseet isoilla kirjaimilla. Ihan ystävällisenä vinkkinä.)
Mummoni 86-v. on pihi. Säästää aivan kaiken. Mummo on niin pihi, että tapasi pitää moneen kertaan paikattuja reikäisiä vaatteita, ja oli siitä oikea kylän surkuttelun aihe, vaikka vaatekaappi oli pullollaan avaamattomia lahjavaatepaketteja. Kerran mummo lähti tätini kanssa syntymäpäiville, ja sillä välin minä ja serkkuni menimme mummon kaapeille ja heitimme kaikki reikäiset päällysvaatteet saunan uuniin. Mummo ihmetteli kovasti vaatteiden katoamista, mutta olimme serkun ja tädin kanssa viatonta naamaa. Sen jälkeen ei ole reikäisiä vaatteita mummon päällä näkynyt. Mummon pihiydestä kertokoot myös se, että mummo ei raski ostaa erikseen piirustuspaperia, vaan säästää kaikki mahdolliset pahvit ja mainosten takaosat lapsille piirreltäväksi.
ja käyttää tosiaan kaikki vaatteet viimeiseen asti, käytöstä ne poistuu vasta, kun ovat tosiaan ihan puhki, pikku reikä ei vielä haittaa. Sitten hän on laittanut kaikki lahjaksi saamansa vaatteet ja esim. työstään saadut mainosvaatteet kaappiin säilöön. Eihän niitä kannta ottaa käyttöön, jos käytössä olevat paidat on vielä ihan hyviä ja pitokelpoisia. Sitten vuosien tai vuosikymmenien päästä ottaa sieltä kaapista ne käyttöön, kun edelliset on ihan puhki. On ollu välillä naurussa pitelemistä, kun on ottanut jonkun 70-luvulla korruptiolahjaksi saamansa mainos paidan käyttöön! Paita on ihan upouusi, kun ei sitä ole pidetty, mutta väri ja malli kertoo kyllä paidan iän!
Tai pihiyttä?
kun juo vettä mukista, niin se kaataa loput kukille, jos ei juo mukia tyhjäksi.
Tai pihiyttä?
kun juo vettä mukista, niin se kaataa loput kukille, jos ei juo mukia tyhjäksi.
mä teen samoin ja esim. teepannusta veden kun se on jäähtynyt...
Jos teepannun vesi taas on vielä kuumaa, saatan käyttää sitä tiskivetenä tms. Minusta se on vain säästäväisyyttä?
Ennen kaikesta vain on ollut pula ja on pitänyt säästää /olla kekseliäs! Eikä heidän eläke vieläkään piviä hivo.
Vaikka naurattaa se sukulaispapan naulojen suoristaminen vasaralla!
Ja kaikkien pikkurisujen sahaaminen polttopuuksi. Isoja puitahan ei metsästä viedä!! Mitähän varten niitä sitten on kasvateltu ja vaalittu...
Se käytetään sämpylöihin
Jos halusi perheensä selviävän hengissä. Nyt on pullamössöillä varaa naureskella, ei tainnut silloin perheenäitejä naurattaa nälkäisen lapsilauman keskellä.
kävelyllä tutkii josko metsässä olisi kaatuneita puita ja käy sitten pilkkomassa nitä kotiin takkapuiksi. Naapurit kuulemma nauravat jo äijälle.
Suotakoon tietysti hurjan köyhiin oloihin 1910-luvulla syntyneelle piian aviottomalle lapselle... Mutta joskus se sai omituisia piirteitä.
Hän nukkui kuolemaansa asti eli vuoteen 2002 50-luvun patjoissa ja tyynyissä. Uudet oli paketeissa kaapeissa, kun "vanhat on ihan hyvät". Vaatteet oli samat vuosikymmenestä toiseen. Ei ikinä eläessään syönyt varmaan ulkona. Kirjasi jokaisen menonsa ja tulonsa vihkoihin aina 40-luvulta asti. Kirjasi myös saamansa lahjat ja antamansa lahjat. Kuoltua oli hassua lukea, että "Väisäsen Matti toi sokeria noin 2dl lahjaksi". Ei raskinut edes sisävessaa rakennuttaa papan kanssa. Pappa ehkä olisi voinutkin sellaisen teettää, mutta mummu ei ikipäivänä olisi sellaiseen tuhlannut rahoja. Kampaajalla ei käynyt elämässään kertaakaan vaan tukan leikkasi lähinnä aikuiset poropeukalotyttäret tai -miniät. Silmälasit oli teipattu, kun "ne oli niin kalliit... että en ala uusia ostamaan" ja mallia 1962.
Kun isovanhemmat kuoli ihan peräkkäin 2002, niin talon lisäksi jäi hurjat määrät metsää ja muhkeat pankkitilit. Kumpikin oli tyhjästä aloittanut, pienipalkkaista työtä tehnyt ja eläkkeetkin oli yhteensä pienemmät kuin mun ensimmäinen palkka opiskeluaikana kesäharjoittelijana.
Niitä on vinopino laatikossa ja sopivia sitten joulunalla etsitään.
Ja olenpa ollut tyhmä kun ei ole tullut mieleenkään. Vihlaisee niin heittää menemään ihan kelpoa tavaraa, varsinkin tuollaista metallista valmistettua johon on selvästi kulunut aika paljon luonnonvaroja ja eneriaa, mutta en tullut ajatelleeksi, että voisin pestä ne :O
Meillä käytetään roskapusseina isoja wc- ja talouspaperisäkkejä. Hiukan leikkaan reunoja, niin se on hyvä. En ole koskaan eläessäni ostanut roskapussia ja olen jo melkein 40v.
Mutta olisiko syy kuitenkin appivanhempien tyhmyys?! En oikein itsekään tiedä. Meillä appi on sentääm tohtori, joten kai mä sitten olen huono miniä?!
Me saimme aikoinaan ekaa kertaa yhteen mutettaessa appivanhemmilta tuparilahjaksi yksi kahvipaketti höystettynä kommentilla: "Ei ollut muutakaan kaapissa." Olishan sitä voinut vaikka kaupasta hakea kylpypyyhkeet, köyhillä opiskelijoilla kun ei ollut mitään.
Esikoinen kun syntyi emme saaneet mitään lahjaa vauvalle saati minulle, vain kommentti "meillä nyt sitten ei olekaan tuliaisia", kun appivanhemmat tulivat sairaalaan katsomaan vauvaa.
Me saatiin miehen vanhemmilta kihlajaislahjaksi litra pakastettuja, itsekerättyjä mustikoita maitotölkissä pakastettuna. Sinänsä ihan kiva lahja, mutta rikkailta appivanhemmilta aika erikoinen valinta. Sanomattakin lienee selvää, että synnytyslaitokselle vauva (heidän ainut lapsenlapsi) tai minä emme saaneet appivanhemmilta mitään, emme edes kukkia. No, mutta ei tämä oikeasti ehkä pihiydestä kerro. Ennemminkin siitä, että minä en ole mieluisa miniä.
Mitä outoa tuossa on? Etkö itse palauta pulloja!?
Olin kerran serkun ja vaimonsa kyydissä pidemmällä automatkalla ja pysähdyimme eräälle huoltoasemalle syömään ja juomaan. Kun olimme lähdössä kävi serkku kysymässä kassatytöltä kuka omistaa hänen ko huoltoasemala juuri ostamansa ja juomansa limupullon. Tyttö vastasi pullon olevan serkun omaisuutta ja niinpä serkku palautti pullon kassatytölle ja sai siitä rahat takaisin. Serkku huuteli meitäkin tulemaan kassalle palauttamaan omat pullomme... aika montaa ympärilläolijaa hymyilytti.
tietysti kotoa pulot palautetaan, ihan ekologisista syistäkin. Mutta enpä viitsisi lähteä huoltoaseman kassalle jotain 15 snetin pulloa palauttaamaan, kun pullo menee kuitenkin siitä tarjottimelta pullojen kierrätykseen.
Huvittavaa pihiyttä on juuri nuo jutut, joissa nähdää iso vaiva erittäin pienen edun vuoksi!
Tuttu osti melko kalliin käytetyn auton. Siinä sattui ostohetkellä olemaan kitkarenkaat ja tämä saituri ajaa nyt niillä kesänkin kun ei raski ostaa oikeita kesärenkaita.
Nuuka vaihtaa kesärenkaat, koska kesärenkaat on halvemmat ostaa ja turha kuluttaa kalliita talvirenkaita kesällä.
Tuttu osti melko kalliin käytetyn auton. Siinä sattui ostohetkellä olemaan kitkarenkaat ja tämä saituri ajaa nyt niillä kesänkin kun ei raski ostaa oikeita kesärenkaita.
että montako kuppia aiot juoda... Tulee sellainen olo että ei kehtaa sanoa että haluaisi juoda enemmän kuin yhden kupillisen.
Ei tuu keitettyä turhaan kahvia liikaa. Ja kyllä mä aina kehtaan sanoa kylässä jos oon jossain kylässä paljonko juon.
En mä vähän vieraammilta vierailta kysele, mutta ystäviltäni kyllä, varsinkin, kun harvoin juon itse kahvia, kun raskaana olen. Ei mun kaverit oo outona pitäneet ja ovat sanoneet, jos enemmän haluavat. Ja yleensä oon kuitenkin pistänyt siihen vähän vielä lisää, jos haluavatkin enemmän, ettei tule sellainen fiilis, että loppuu kesken. Meillä vielä juodaan isoista kupeista, jos on ihan vaan kavereita kahvilla. Mutta jos sanoo, ettei halua kuin kupillisen, niin turhaa keittää kolminkertaista määrää.
syö nälkäänsä purkkaa. Tosin se purkka on jo moneen kertaan syöty, mutta nälkä kuulemma lähtee, kun tarpeeksi kauan syö. Yhtä teepussia käyttää 2 päivää. (Omasta mielestäni jo toisessa kupillisessa maku alkaa laimeta, kolmas on jo mauton)
Kantoi opiskeluaikana koulusta vessapaperit, ei ostanut yhtäkään rullaa. Ketsuppi ja sinappi oli niissä pienissä annospusseissa, kantoi niitä myös kotiin, ja palasokeria.
Hesessä, tms. syödessään pyysi ison kasan suolaa, pippuria ja grillimaustetta (niitä annospusseja) ja vei kotiin mausteiksi, samoin ketsupit ja sinapit...