Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten irtisanoudutaan töistä?

Vierailija
22.06.2009 |

Kesäloma alkamassa 2 vko kuluttua ja sain uuden työpaikan jossa pitäisi aloittaa 10.8. Jos irtisanoudun huomenna, niin miten se vaikuttaa mm. lomarahoihin? Eikös irtisanoutuminen tehdä kirjallisesti?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostilla tai soittaa pomolle puhelimella tai jättää hänen pöydälleen kirjeen, jossa irtisanoudut.

Sulla on työsopimuksen mukainen irtisanomisaika sekä itsesi puolelta että työnantajan puolelta. Riippuen mm. siitä, kauanko olet ollut töissä, määräytyy se, kauanko sun pitää jatkaa töissä irtisanoutumisesi jälkeen. Eli jos olet ollut talossa pitkään, voi hyvin olla niin, että sulla on pidempi irtisanoutumisaika kuin 1 kk ja jos työnantaja on kelju, se voi pitää sut töissä viimeiseen päivään asti siitä irtisanoutumisajasta.

Lomarahat saat ihan sen mukaan miten sulla on lomaoikeutta.

Vierailija
2/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kunnalla on irtisanomiseen ihan kaavake olemassa, mutta suullinenkin saattaa riittää.

Jos pidät kesäloman ja palaat vielä vanhaan työpaikkaasi, ei vaihdos vaikuta lomarahoihisi millään tavalla. Paitsi tietysti siten, että saat rahana viimeiseen työpäivääsi saakka kertyneet lomat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut 5 vuotta töissä samassa paikassa, niin ilmeisesti irtisanomisaika on 1kk.

Vierailija
4/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijän puolelta 1 kk. Tyonantajan puolelta aika voi olla pidempi talossaolon perusteella.

Vierailija
5/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma alkamassa 2 vko kuluttua ja sain uuden työpaikan jossa pitäisi aloittaa 10.8. Jos irtisanoudun huomenna, niin miten se vaikuttaa mm. lomarahoihin? Eikös irtisanoutuminen tehdä kirjallisesti?

et saa lomarahoja. Tai jos ne on maksettu, niin ne voidaan vähentää lopputilistä.

Vierailija
6/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja katso, että lomaasi on vähemmän kuin 2 vkoa ennen kuin irtisanoudut. Työnantajalla on oikeus siirtää lomaa, mutta sen täytyy tapahtua viimeistään 2 vkoa ennen loman alkua.

Vierailija
7/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha maksetaan vain jos palaat lomalta töihin. Jos jäät vuosilomasi jälkeen suoraan pois töistä, niin et saa lomarahaa, joka on puolet loma-ajan palkastasi.

Jos irtisanoudun huomenna, niin miten se vaikuttaa mm. lomarahoihin?

Vierailija
8/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja keskeyttää lomani. Sanookin että et saa pitää 4 viikkoa putkeen, vaan tulet takaisin kahden lomaviikon jälkeen?

Vierailija
9/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan irtisanoa itsensä irtisanomisajan puitteissa. Esimerkiksi jos sulla on kuukausi irtisanomisaikaa, niin sitten sanot kuukauden etukäteen ennen kuin haluat lopettaa.

Loma-ajan palkkaan ei vaikuta. Lomarahaan yleensä vaikuttaa, jos et palaa lomasi jälkeen takaisin nykyiseen työhösi. (Tarkemmin löydät alasi työehtosopimuksesta tai työsopimuksesta.)

Työpaikasta riippuen irtisanominen tehdään joko kirjallisesti tai suullisesti. Kirjallinen on aina hyvä dokumenttina, jos tulee jotain epäselvyyttä yms. asian suhteen myöhemmin. Älä kuitentaan lähetä ilmoitusta tekstiviestinä.

Vaikka jättäisit ilmoituksen kirjallisesti, olisi varmaan korrektia käydä juttelemassa asiasta esimiehen kanssa (voit vaikka samalla jättää sen kirjallisen ilmoituksenkin).

Jutteleminen on varmaan siinäkin mielessä hyvä, että jos siirryt kilpailijalle tms. (riippuen nykyisistä tehtävistäsi), voi olla, että joudut "lähtemään" heti. Irtisanomisaika kuitenkin on normaali ja palkka juoksee, mutta töihin et saa enää tulla.

Vierailija
10/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska arvelin, että muuten saattaa tulla jotain ikävyyksiä. Tiesin, että hän siis tulee suuttumaan lähdöstäni. Olipahan ainakin mustaa valkoisella.

Vierailija
11/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että meidän henkilöstöhallinnollakin on kattava paketti asiasta tietoa... Pitänee tutustua

ap

Vierailija
12/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaanko lomarahaa vai ei, jos ei palaa enää töihin loman jälkeen. Ei kaikissa sopimuksissa puhuta loman jälkeisestä ajasta yhtään mitään, riittää että aloittaa loman sovittuna ajankohtana...

Vierailija
13/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaamuotoisesti kirjoittanut irtisanoutumisesta ilmoituksen, jossa päivämäärät ja muut tiedot. Sen olen pomolle sitten käteen vienyt, tietysti itse huomioiden sen, että irtisanomisaika pitää vielä olla duunissa. Olen irtisanoutunut aina vasta sen 2 viikkoa ennen uuden työn aloitusta (lomista huolimatta), mutta jos esimiehesi jää nyt jo lomille, niin kerro ihmeessä ennen sitä. Laita paperiin selkeästi viimeinen päivämäärä, jolloin olet vielä vanhassa työsuhteessa. Tapauksessasi se voi siis olla vielä 9.8. (irtisanomisaika alkaa siis 27.7.). Irtisanomisajan voi kuluttaa myös lomalla ollessa.

Lomarahoihin irtisanoutuminen ei vaikuta, mutta jos et ehdi pitää kaikkea lomaasi, loput maksetaan rahana.

Vierailija
14/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja keskeyttää lomani. Sanookin että et saa pitää 4 viikkoa putkeen, vaan tulet takaisin kahden lomaviikon jälkeen?

Ainahan voit jäädä selän vuoksi sairauslomalle ;-). Ei ketään voi pakottaa palaamaan lomalta aiemmin kuin haluaa, jos pomosi on loma-anomuksesi jo aiemmin allekirjoittanut = hyväksynyt. Kai te olette kirjallisesti lomastasi sopineet?

Vierailija
15/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaika on aina työntekijän puolelta 1 kk. Tyonantajan puolelta aika voi olla pidempi talossaolon perusteella.

Mulla on irtisanomisaika kaksi viikkoa! Ja olen työntekijä. Notta silleen!

Vierailija
16/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaika on aina työntekijän puolelta 1 kk. Tyonantajan puolelta aika voi olla pidempi talossaolon perusteella.

Mulla on irtisanomisaika kaksi viikkoa! Ja olen työntekijä. Notta silleen!

(PAM:in TES) eli irtisanomisaika riippuu työnantajan noudattamasta työehtosopimuksesta...

Vierailija
17/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanomisaika työntekijällä on yli 2vkoa.

Vierailija
18/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahden kuukauden irtisanomisaika, koska olen ollut kauan samalla työnantajalla.

Vierailija
19/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit jäädä selän vuoksi sairauslomalle ;-). Ei ketään voi pakottaa palaamaan lomalta aiemmin kuin haluaa, jos pomosi on loma-anomuksesi jo aiemmin allekirjoittanut = hyväksynyt. Kai te olette kirjallisesti lomastasi sopineet?

etenkin, jos et ole saanut pyytämääsi lomaa.

Vierailija
20/29 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on ainakin maksettu lomarahat aina määräaikaisen työsuhteen päättyessä. Nehän on ennakkoon tienattua rahaa, ei mikään palkinto siitä että töitä on loman jälkeenkin.

Lomaraha maksetaan vain jos palaat lomalta töihin. Jos jäät vuosilomasi jälkeen suoraan pois töistä, niin et saa lomarahaa, joka on puolet loma-ajan palkastasi.

Jos irtisanoudun huomenna, niin miten se vaikuttaa mm. lomarahoihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme