Reikiä hampaissa ja raskaana
Kävin viimeviikolla hammashoitajalla, otettiin röntgenit ja mulla on kolme reikää. Sain ensimmäiseen paikkaukseen ajan vasta 25.9, tällä viikolla kuitenkin selvisi että oon raskaana, eikös ne reiät pitäisi hoitaa kuntoon hyvissä ajoin? Soitanko maanantaina lääkärille ja sanon että pakko on saada aikaisemmin aika paikkaukseen?
Kommentit (5)
Kyllä raskaana ollessa voi hammaslääkärillä käydä. Eli ei mitään syytä siirtää aikaa.
mä luulin, että siitä on jotain haittaa jo vauvalle..ehkä mä sit pärjään sinne syyskuulle asti, ei niitä kuitenkaan säre eikä vihlo.
Itse sain eka ajan rv21 ja reikien paikkaus on vasta rv24.
Täälläpäin pääsee nopeampaan jonoon neuvolan kautta.
Luultavasti en olisi muuten saanut aikoja edes tälle vuodelle.
t: rv23
on suositeltava aika mennä hammashoitoon.
Hgin kaupungin sivuilta:
"Hammaslääkärikäynti raskausaikana
Jos äiti on äskettäin käynyt hampaiden tarkastuksessa, niin uuteen tarkastuskäyntiin ei ole raskausaikana tarvetta. Jos odottavan äidin hammastarkastuksesta on kulunut pitkähkö aika, niin hänen on kannattaa käydä tarkastuksessa ja hoidossa raskausaikana.
Minkä takia on hyvä käydä hammaslääkärillä raskausaikana?
Raskauden aikaisen hormonaaliset muutokset vaikuttavat ikenien kuntoon ja hampaiden tukikudos muuttuu paksummaksi ja sylki ei samalla tavalla huuhdo hampaita. Mahdollinen alkuraskauteen liittyvä oksentelu myös rasittaa hampaiden kuntoa.
Raskausaikana ei oteta hampaista röntgenkuvia, ellei siihen ole pakottavaa tarvetta. Molempien vanhempien kannattaa hoidattaa hampaat kuntoon odotusaikana. Hampaiden reikiä aiheuttavat bakteerit voivat tarttua myös lapseen.
Missä raskauden vaiheessa on hyvä käydä hammaslääkärillä?
Suositeltavin aika hammaslääkärikäynnille on raskauden toinen kolmannes. Raskauden alkuvaiheessa saattaa olla pahoinvointia, mikä vaikeuttaa hampaiden tarkastusta ja raskauden loppuaikana kohtu saattaa taas painaa alaonttolaskimoita niin, että äidin on vaikeata olla selällään tarkastuksen ja hoidon aikana.
Ajanvaraus hammashoitoon kannattaa tehdä ajoissa eli jo raskauden alussa, koska hammashoitoon pääsy on hoidon ruuhkautumisen takia vaikeaa. Tällöin myös lapsen isällä on mahdollisuus päästä hoitoon ennen lapsen syntymää."
Hampaat suositellaan hoidettavan kuntoon ennen synnytystä, joten hyvinhän sulla on aikaa.