ADD-ihmiset
..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
Kommentit (240)
Uskaltaako sitä lääkitystä pyytää lapselle, vai onko riskinä, että alkaa käyttää huumeita.
.
Eikös tästä yhteydestä ole puhuttu, vai kuinka?
Kysyin lapseni neuropsykologilta ja hän ei ollut kuullutkaan mistään sopeutumisvalmennuskurssista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:15"]
Uskaltaako sitä lääkitystä pyytää lapselle, vai onko riskinä, että alkaa käyttää huumeita. . Eikös tästä yhteydestä ole puhuttu, vai kuinka?
[/quote]
ADHD:ta sairastavilla on korkeampi riski päätyä huumeidenkäyttäjäksi, jos eivät ole hoidon ja lääkityksen parissa.
Sopeutumisvalmennuskursseja järjestää ainakin adhd-liitto. Yksilövalmennusta Tampereella järjestää Omavoima ry. Jono on pitkä, mutta kannattaa jonottaa. On sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 22:43"]Kysyin lapseni neuropsykologilta ja hän ei ollut kuullutkaan mistään sopeutumisvalmennuskurssista.
[/quote] Katso adhd-liiton sivuilta.
Meillä lääkäri nimenomaan korosti että lääkitys vähentää riskiä huumeiden käytölle ja muille riippuvuuksille. Ilman lääkitystä kokeilunhalu ja "helpotuksen" etsintä levottomaan oloon kasvaa.
Mutta eikö tuo add-lääke ole lähellä jotain huumetta? (Amfetamiiniko se oli?) Eli eikö sen huumeen kokeilun kynnys laskisi, kun on jovtottunut tällaiseen käyttöön?.
.
Miksi joku tässä ketjussa piti tärkeänä, että käyttää lääkettä mahdollisimman harvoin. Esim vain yo-kirjoitusten aikaan oli kuulemma käytyänyt. Mikä riski on jatkuvassa käytössä?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:41"]
Mutta eikö tuo add-lääke ole lähellä jotain huumetta? (Amfetamiiniko se oli?) Eli eikö sen huumeen kokeilun kynnys laskisi, kun on jovtottunut tällaiseen käyttöön?. . Miksi joku tässä ketjussa piti tärkeänä, että käyttää lääkettä mahdollisimman harvoin. Esim vain yo-kirjoitusten aikaan oli kuulemma käytyänyt. Mikä riski on jatkuvassa käytössä?
[/quote]
Jatkuvan käytön "riskit" ovat lisääntyneet haittavaikutukset ja lääkkeen tehon väheneminen. Mitään yhteyttä adhd-lääkkeiden käytöllä ja amfetamiinin käytöllä ei ole todettu.
Kannattaa ehkä pyytää jotain luotettavaa ystävää, puolisoa tms. auttamaan diadnosointihommassa. Se on ihan suunnaton apu, kun joku vähän muistuttelee hoitamaan asioita eteenpäin. Ja se, kun sille henkilölle voi sitten myöhemmin kertoa, että hei, minä hoidin sen.
Jos kokee, että ad(h)d-oireista on merkittävää haittaa elämässään, niin kyllä se diagnoosi kannattaa hankkia. Sitten on mahdollisuus sopeutumisvalmennuskursseihin, terapiaan ja lääkitykseen.
Ilman diagnoosiakin voi mennä vertaistukiryhmiin ja ainakin joissain kaupungeissa voi saada yksilövalmennusta eli coachingia. Toisissa kaupungeissa coachingiin tarvitsee lähetgeen ja maksusitoumuksen, joita ei kai ilman diagnoosia saa. Näin ainakin Helsingissä. Tampereella tietääkseni valmennus on ilmaista ja lähetteitä ei tarvita.
Tämä on kiinnostava ketju. Kertokaa lisää!
Mulla ei ole add, mutta kuvauksesi kuulosti todella tutulta. Tiskit seisovat altaassa vedessä monta päivää, saan kodin räjäytettyä hetkessä kaameaan kuntoon ja siivoan vain pakon edessä, vaikka sen jälkeen tuntuukin paljon mukavammalta. Jouduin yliopistossa käyttämään varmasti 5-kertaisen ajan johonkin kielen tenttiin lukemiseen kuin muut. Olen myös hyvin epäjärjestelmällinen eli jätän jälkeeni sotkun mitä vain teenkin. Sotkun siivoamiseen menee aikaa yhtä paljon kuin itse työhön.
Kiitos tästä aloituksesta!
Millaisia teidän ihmissuhteenne ovat...siis te, jotka tunnistatte samoja piirteitä itsessänne kuin ap?
Minulla ihmiset vaihtuvat yhtä tiuhaan kuin kiinnostuksenkohteet yleensäkin.
Add on vanhentunut nimitys. Nykyään se on adhd ilman ylivilkkautta.
Kiitos tiedosta. No, entä miten lääke vaikuttaa kehittyviin aivoihin? Onko pysyväisvaikutuksia?
.
Huolettaa niin lääkkeen aloitus. Neuropsykologi laittaa ehkä lapselle lähetteen psykiatrille lääkettä miettimään.
...mutta mulla ainakin lukee parin vuoden takaisissa diagnoosipapereissa F90.0 / ADD
Eikö f-alkuiset diagnoosit ole mielenterveyspuolen juttuja? :(
Kummaa, mutta meille neuropsykologi sanoi toissavuonna, että se on adhd ilman ylivilkkautta.
Mistä vertaistukiryhmä? Lapselle?
Auttaako teitä muita klassinen musiikki? Kuuntelen usein klassista tai rentouttavaa tai keskittymistä parantavaa musiikkia youtubesta, kun yritän saada jotakin tehtyä loppuun asti. Usein tehtäviä on kesken useita. Mm. pyykkikoneen tyhjennys, tiskaaminen, koulutehtävä. Pompin sitten niiden väliä, jotten kyllästyisi.
Kodin karsiminen tavarasta on auttanut myös. Kaipaisin kuitenkin diagnoosia ja lääkitystä, niistä olisi kohdallani valtavasti hyötyä. En vain jaksa taistella vastaan, diagnoosin saaminen itsessään vaatisi, että olisin normaali ihminen, pitkäjänteinen ja asiat loppuun vievä.