ADD-ihmiset
..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
Kommentit (240)
Tuntuu vaikealta soittaa ja varata aika testeihin. Ja se epävarmuus että saanko diagnoosin ja kuinka kauan kestää ja PALJON MAKSAA. Kun olen matalapalkka-alalla.
Mistä voi hakeutua testeihin, tietääkö kukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:28"]
[/quote]
Psykiatrille. Kerro tilanteesi ja sano että haluat lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan.
Ap, voi olla että sinulla on ADD. Itse käsitin tilanteen kun yritin käydä kursseja avoimessa yliopistossa mutten päässyt tenteissä lähellekään hyväksymisrajaa vaikka tiesin että olin lukiossa niissä aineissa hyvä. Hakeuduin tutkimuksiin, sain diagnoosin ja lääkityksen ja hain kokopäiväiseksi opiskelemaan ainetta. Nyt menestyn erinomaisesti.
-25
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 01:17"]
Jos saa diagnoosin, niin millaista apua voisi saada. Millaista apua kannattaa pyytää?
[/quote]
Kun sain oman diagnoosini, aloitettiin lääkitys jota käytän tarvittaessa. Sen lisäksi hain ja sain kelan tukemaa terapiaa, ja käyn terapeutilla joka tietää nimenomaan ADHD:n hoidosta. Syksyllä aloitan lisäksi jonkinlaisessa vertaistukiryhmässä tai ryhmäterapiassa, johon valittiin 12 potilasta. Lääkitys ja kelan tukema terapia ovat varmasti näistä yleisimmät, terapeutti pitää vain itse löytää.
Numero 8, kuvailiailit minut täsmällisesti. Monta palikkaa osui nyt kohdilleen. Kiitos. Hakeuduin sairaanhoitajaksi, koska tiedostin sen, että minulle sopii, että työtehtävät tulevat pääasiassa yksi kerrallaan ja ne on suoritettava sitä mukaa, eikä siinä työssä ole mahdollista siirtää tehtävien suorittamista. Kun potilas soittaa kelloa, on mentävä kysymään asiaa heti ja toimittava sen mukaan esim vietävä kipulääkettä. Tehtävät eivät pääse kasaantumaan. Myös työajat ovat selkeitä ja täsmällisiä. Virheille ei ole sijaa, joten kaikki on pakko tehdä hyvin.
Kotityöt vaikeita. Ja olen perfektionisti, joten harmittaa, kun ei saa aikaiseksi. Mies tykkää onneksi paperitöistä. Itse en varmaan saisi koskaan haettua vakuutuskorvauksia tai verotusoikaisuja.. Mies hoitaa useimmat juoksevat asia, on nopea ja näppärä niissä onneksi. Kotihommissa auttaa ehkä sellainen kaiken lokerointi ja nimeäminen, esim laatikko sukille, jossa lukee sukat. Elämä mahd yksinkertaiseksi ja kaikki turha tavara pois vaikka järjestelijänä avulla. Muiden mielestä kuulostaa varmaan aika hullulta.. Tsemppiä kaikille add:stä kärsiville.
kuulostat ihan pojaltani, jolla on ADD, paitsi ettei hän ole hyvä kielissä, mutta hänellä on myös dysfasia (kielellinen erityisongelma).
Minkälaisia arjestaselviytymiskeinoja teillä muilla Andeilla on?
Tuo kelan tukema terapia? Miten monta kertaa sitä on oikeus saada? Millaista se on?
(Lapsellani on lukihäiriö ja add. On käynyt neuropsykologilla kohta maksimimäärän, mutta siellä on hoidettu tuota lukivaikeutta luullakseni vain. Miten tuota add:tä saisi hoidettua?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:28"]
[/quote]
Psykiatrille. Kerro tilanteesi ja sano että haluat lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan.
[/quote]
Neurologille varaa aika.
T.aikuinen addi
Mulla lähes kaikki edellä kuvatut piirteet ja lisäksi mulla on tapana listata asioita. Listaan kaupasta haettavat asiat, siivousjärjestyksen, hankintalistoja, joka kuukaudelle budjetti sisältäen listan tarvittavista menoeristä, koulutehtävät, joululahjat, soita sinne tai tänne-listat, lue nämä kirjat-listat yms. Lista mun tekemistä listoista on loputon. Listoista on tosin ollut se hyöty, että pikkuhiljaa olen oppinut saattamaan ne loppuun. Aloittaminen on vaikeaa ja usein huomaan ekayneeni ihan jonnekkin muualle, kuin mitä olin tekemässä ja unohtelen asioita. Listat kuitenkin helpottaneet elämääni. Se on hieno tunne, kun voi yliviivata viimeisenkin kohdan.
Voiko diagnoosista olla haittaa?
Minulla on kyllä ihan kaikki samat piirteet kuin ap:llä.
Joku mainitsi janontunteen puuttumisen ja korkean kipukynnyksen, niitä ei mulla ole.
Sillä lailla tämä oma kuvioni on vaikeuttanut elämää että aika pikapäätöksillä olen vaihtanut työpaikkaa ja alaa useita kertoja. Kyllä sitä toivoisi jotain pysyvää, mutta jokainen työ vie minut lopulta henkisen uupumuksen partaalle, vaikka aina olen saanut kiitosta kaikesta mitä teen ja töitä olisi ollut.
Olen myös tosi lyhytuninen, vaikka nukahdan nopeasti. Tarvitsen unta vähän. Nuorempana kärsin unettomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:25"]
Puolisollani on add. Varmasti voisi olla add. Puolisoni hukkaa usein tavaroita, on jossain asioissa superhyvä, ja ne asiat mitkä kiinnostaa niin voisi keskustella niistä loputtomiin. Ja jos kiinnostuu jostai uudesta, oppii nopeasti ihan huipuksi ja imee kaiken tiedon kuin pesusieni. Ja taas ne asiat mitkä ei kiinnosta,niin ei kykene keskittymään niihin ollenkaan. Ja yksi aika yleinen tunnusmerkki onn se,että unen laatu on erilaista kuin normaalisti. Nukahtaa ihan sekunneista muutamaan minuuttiin,ja jos nukahtamiseen menee esim. viisikin minuuttia niin ei saa kuulemma unta. Nämä nyt itselläni tuli ekana mieleen vierestä seuranneena. Ja juurikin tuo mainitsemasi töiden tekemättä jääminen on tuttua. Juuri ne vastahakoiset asiat jää yleensä kesken! Toisaalta,jos asian kanssa pystyt elää niin diagnoosia ei välttämättä tarvi tehdä. Mutta jos asia vaivaa mieltäsi,niin kannattaa hakeutua neurologille ,luultavasti pääsee vain lähetteellä ellei mene yksityiselle. Diagnoosin saamiseen menee aikaa,meillä eka kerralla asia jäi muutamaksi vuodeksi,kun ei jaksanut asiaan sitoutua. Ja add saa myös lääkityksen käsittääkseni sama lääkitys mitä myös adhd käytetään.
[/quote]
Tämä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:54"]
..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.
Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään. Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.
En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.
Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.
Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.
Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.
En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen, laiska ja hullu;)
[/quote]
Olet addi.
Kaikki kuulostaa tutulta!
Onko lääkitykselle esteitä?
Samaa olen ajatellut. pitäis hakeutua jonnekin testeihin. samankaltaisia oireita.