Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD-ihmiset

Vierailija
20.05.2015 |

..Minkälaisia olette? ja miten teidän keskittymishäiriö näkyy jokapäiväsessä elämässä? ja koska "poikkeavuus" on todettu? Itse olen miettinyt tässä jo useamman vuoden, että voiskohan mulla olla ADD. Itse asiassa olinkin 20-vuotiaana kunnallisella psykologilla testeissä, jossa tehtävänä oli kooota palapeli ja vastailla erilaiisin kysymyksiin kuten, kuka on Suomen presidentti ym. Tällä syvällisellä testillä ei todettu ADD:Tä. Nyt olen allle 3-kymppinen.

Olen vaan koko elämäni taistellut erilaisten oireiden kanssa, jotka vois viitata ADD:n Esim. olen käyttänyt varmaan puolet elämästäni erilaisten esineiden etsimiseen, aina on hukassa jotain. Mulla on todella huono suuntavaisto. Olen erittäin huono siivoamaan tai siivouksen alottamisessa. Ainut millon oikeastaan pystyn siivoamaan on, kun joku on tulossa kylään.  Sotkun saan aikaiseksi ihan hetkessä "huomaamatta" jää tavarat laittamatta paikoillleen, kun alan tehdäki kesken jotain muuta.

En ole koko kouluhistoriani aikana pystynyt keskittymään lukukäksyihin, olen lukenut kokeisiiin/tentteihin aina vain pakon edestä viimeisinä iltoina. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta alempaa korkeakolututkintoa, muutama vaikeampi kurssi on rästissä, joihin en vaan ikinä löytänt tarpeeksi keskittymiskykyä, että olisi asiat saanut käytyä läpi.

Olen ollut hyvä kielissä ja en tiedä voiko sanoa, että on hyvä muisti kun olen kuitenkin aika hajamielinen joissakin asioissa. Mutta esimerksiki joitain tarkkoja keskusteluja tai vanhojen luokkalaisten syntymäaikoja muistan tarkkaaan vielä vuosienkin jälkeen ulkoa. Koulussa olen aina ollut ihan keskikastia, välillä saanut kiitettäviä ja välillä huonompia. Kouluun en ole ikinä mitenkään kovin paljoa panostanut. Olin todella usein myöhässä tunneilta.

Olen todella epäjärjestelmällinen ihminen ja esim. entisessä työpaikassa olen saanut palautetta, kun työpöytä on ollut täynnä tavaraa tai olen merkannut huolimattomasti jonkun asian, vaikka mielestäni olen sillä hetkellä keskittynyt hyvin.

Eikä epäjärjestelmällisyys liitty pelkästään sisiteyteen, vaan esimerkiksi jos aikomuksena on tiskata ja olen valuttanut jo tiskiveden, niin huomaanki että puhelin soi toisessa huoneessa. Puhelun jälkeen jäänkin selailemaan kännykkää tai jotain muuta ja tiskit voi "unohtua" veteen pitkäksi aikaa. Tai jos olen esimerkiksi pesemässä hiuksia, niin voin pesun jälkeeen unohtaa olenko pessyt jo hiukset ja pestä ne uudestaan.

En oo täältä hakemassa diagnoosia mutta jos ADD-ihmisä linjoilla, niin olis kiva kuulla, jos on vastaavia "oireita"? Voisko mulla olla ADD, vai oonko vaan muistihäiriöinen,  laiska ja hullu;)

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:45"]

Miten noi lääkkeet sitten "potkii" ei-sairailla vs. Addeilla?

[/quote]

Jos lääkkeet ovat piriä, tai läheistä sukua, niin siitä voit päätellä.
[/quote]
En ole kokeillut piriä, eli ei mitään hajua!

Vierailija
42/240 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP. 

Miksi diagnoosi on niin vaikea saada? Onko se epäedullinen jollain tavalla vai mikä siinä on?

VRT että masennusdiganoosin saa tosta noin vain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/240 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorten vanhemmille tarkoitetussa huumevalistusillassa. Siellä sanottiin adhd-ihmisten olevan suuressa vaarassa alkaa narkkareiksi. Hoitavat levottomuuttaan huumeilla. Kysyin, että entä add. Huumelääkäri sanoi, ettei heillä.

Vierailija
45/240 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut laiha
Olen iltavirkku
En tupakoi
Alkoholi tekee hyvän olon aluksi
Olen aina vihannut siivoamista
En pärjännyt kielissä ja matematiikassa
Inhoan hidastempoisia pelejä
Inhoan jos mulle ei heti vastata kun kysyn

Vierailija
47/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaa HYVÄÄ neurologis Helsingistä. Joka oikeasti tietää asioista.

Vierailija
48/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADD, tutkittiin neuropsykologisilla tutkimuksilla ja käynneillä n. 3vuotta sitten. Keskittymis vaikeudet on näkyny mulla aina. Yksinkertaisesti en VOI keskittyä jos on muita häiriötekijöitä samassa tilassa. Pienenä tein paljon sitä, että laitoin sormet korville kun tein läksyjä, ja se auttoi ehkä vähäsen. En ole kovin sotkuinen ihminen, en myöskään siisteimmästä päästä. Olen ihan normaali. Asioiden aloittaminen ja loppuunvieminen on mulle kaikkein vaikeinta, lukio mulla venyy esim 5.5vuoteen. Olen TODELLA impulsiivinen ja temperamenttinen ja mielialat vaihtelee usein. Tarvitsen kannustusta ja tukea erilaisiin asioihin elämässäni. Minulta ei puutt kykyjä esimerkiksi siivota, mutta sen aloittaminen vie enemmän energiaa kuin muilla. Lisäksi jos aloitan jonkun tehtävän ja syvennyn siihen, pystyn keskittyä siihen vaikkapa 3 tuntia helpostikkin keskeyttämättä, mikä taas ei ole "normaalille" ihmiselle kovin tavanomaista. Minun on taas erittäin vaikea sitten pitää vaikka tunnin kohalla taukoa, ja siitä uudestaan lähteä tekemään tehtävää. Keskittymisvaikeus ei todellakaan näy vaan esim koulu asioissa vaan ihan kaikessa arjen asioissa, vaikkapa tekstarin lähettämisessä.
.
Kirjoitit tossa että huono suuntavaistosi voisi liittyä ADD:hen, mutta ei se kyllä varmaan liity. Mulla on todella hyvä suuntavaisto koska muistini on paljon keskiverto ihmistä parempi. Muistan helposti reitit missä ollaan ajettu, ja vaikka ei oltais ajettukkaam aiemmin niin pysyn silti ns kartalla ajo suunnasta. Add:hen ei myöskään liity mitään normaalia vaikka alhaisempaa älykkyyttä yleensä, eikä kyllä ehkä korkeatakaan. Mulla on korkea äo (140) ja sen avulla pärjäsin peruskoulussa hyvin vaikka en koskaan tehnyt numeroiden eteen mitään.
.
Jos sua epäilyttää se että sulla on ADD niin lähinnä kysymys on siinä että mitä
haluaisit että sille tehtäisiin? Lääkkeitähän voi ottaa, mutta en ehkä suosittelisi ellei ole välttämätöntä. Pienillä erikoisjärjestelyillä jne voi saada paljon aikaseksi, ja esim sillä että
läheiset tietää.
.
Itse olen 20-vuotias, ja ajattelin lääkkeet ottaa vain väliaikaisesti yo-kirjoitusten ajaksi.

Vierailija
49/240 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Mistä saitte diagnoosin? Mä kallistun jo yksiyisen puoleen. Mahdotonta vissiin saada julkiselta!

Vierailija
50/240 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD = MBD = Mininal Brain Dysfunktion

Vierailija
52/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minimal

Vierailija
53/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö muille usein, että joku sanoo kertoneensa jonkun jutun jo aiemmin, mutta itse ei muista koskaan kuulleensakaan? Epäilen itselläni add:tä, moni oire passais:(

Vierailija
54/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 22:22"]

Käykö muille usein, että joku sanoo kertoneensa jonkun jutun jo aiemmin, mutta itse ei muista koskaan kuulleensakaan? Epäilen itselläni add:tä, moni oire passais:(

[/quote]

Ei mulla itselläni, mutta miehelläni jatkuvasti. Koko ajan on tilanteita joissa hän kysyy asiaa josta keskustelimme joitakin päiviä sitten, ikään kuin ottaisi asian ensimmäistä kertaa puheeksi.

Hän myös jatkuvasti keskeyttää muiden ihmisten puheen kesken lauseen ja vaihtaa kokonaan toiseen aiheeseen ilman minkäänlaista aasinsiltaa, ikään kuin hän ei oikeasti kuulisi mitä ne muut ihmiset sanovat (tai että sanovat yhtään mitään). Eikä se ole mitään tylyä "nyt en enää jaksa tätä kuunnella" -tyyppistä keskeyttämistä vaan hän todella käyttäytyy kuin ei edes tajuaisi että joku toinen puhuu eikä tämä liity millään lailla siihen hänen kommenttiinsa.

114

Vierailija
55/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi!

Vierailija
56/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni jää paloja puheesta täysin kuulematta ja unohtaa asioita ja on huolimaton. Lisäksi nukahtaa herkästi, jos on monotonista toimintaa. Vaarallista autolla-ajossa.
.
Lapsellani diagnosoitu. Hän on huolimaton ja asioiden aloittaminen ja oman toiminnan ohjaus surkeaa.

Vierailija
57/240 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaiset harjoitteet auttaisivat?

Vierailija
58/240 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/240 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/240 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kaikkein paras harjoite on se, että opettelee hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja jos on add niin koittaa hakeutua selkaisiin töihin, jossa add-piirteet voi kääntää hyödykseen.
Mulla on add ja työskentelen kulttuurialalla, jossa idearikkaudestani on hyötyä.

Myös lääkityksestä olen saanut apua tarvittaessa sellaisten asioiden kanssa, jotka ovat muuten vaikeita. Lääkkeisiin ei jää koukkuun eikä niistä päihdy, mutta niiden kanssa kannattaa olla varovainen ja olla syömättä joka päivä. Mä yritän olla mahdollisimman usein ilman. Tiedän että silloin en saa niin paljon aikaan, mutta sille ei mahda mitään.

Mindfulness ja rentoutumisharjoitulset ovat myös tosi hyviä. Kannattaa hankkiutua johonkin kurssille tai muualle missä niihin saa opastusta.
Myös Leena Pennasen Mindfulness-sovellus (saa ainakin androidiin ja iphoneen) on hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme