Imettäjät - paljonko varaan 6,5kk vauvalle maitoa?
Heippa kaikki imettäjät ja miksei muutkin!
Mulla on viikon päästä reilun vuorokauden mittainen reissu, jonne tahtoisin ja jonne vauvaa ei voi ottaa mukaan, vaan 6,5-kuukautinen kuopus jää sisarustensa ja isänsä hoitoon.
Aiempien lasten kanssa olen ollut poissa tuollaista aikaa vasta vanhempana, joten kaipaan nyt apua.
Olisin poissa noin kello 9:stä seuraavaan päivään kello 12:een saakka. Vauva on maistellut kiinteitä nyt reilu kolme viikkoa ja nykyään syö ehkä reilut puoli piltti-purkillista lounaalle, jonkin verran tätä vähemmän päivällisellä ja ilta- ja aamupuuroa ehkäpä kaksi-kolme teelusikallista. Eli todella pitkälti mennään vielä maidolla ja yölläkin syö, todellakin.
Miten paljon mun pitäisi varata maitoa tuollaista reissua varten?
Korviketta ei ole koskaan saanut, jos en saa tarpeeksi pumpattua, niin miten tuohon korvikkeeseen pitäisi suhtautua? Voiko antaa sitten tarvittaessa suoraan vai pitäiskö sitä maistella etukäteen jo vähän vai mitä?
Pumpun otan mukaan, mutta miten monta kertaa suunnilleen mun tarvitsisi reissussa pumpata?
Vanhempia lapsia olen imettänyt 1,5-2-vuotiaaksi ja samoin haluaisin toimia tämän nuorimmankin kanssa. eli siltä pohjalta kaipaisin vastauksia. Kiitokset jo etukäteen!
Kommentit (10)
Esikoisella meni sen verran, kun kävin reissussa. Nyt olis reissu tiedossa, mutta itse joudun jättämään väliin. Meillä 6kk vanha ei suostu pullosta/nokkamuksita syömään eikä kiinteät mene alas ollenkaan. Osaako teillä syödä pullosta/nokkamukista?
on ehkä kerran kahdessa viikossa syönytkin mun harrastuksen takia. Nokkamukista osaa vettä maistella, joten ehkä osaisi maitoakin juoda...
2 litraa kuulostaa kyllä tosi paljolta, on tässä urakkaa edessä ;)!!
Muita neuvoja?
sitä pulloa nyt enemmän oman maidon kanssa ja kai korvikettakin kannattais kokeilla ainakin ettei oo isukki ihan pulassa ellei se maistukaan ?
noin litra maitoa riittää. Eli mitä sulla on pumppumaitoja ja lisäksi korviketta. Täysimetetty vauva syö vuorokaudessa noin 7 dl maitoa, siihen plus miinus jotain vauvasta riippuen.
Luultavasti hän ehkä ei syö ihan niin paljon kuin normaalisti, kun itse et ole paikalla imettämässä. Ainakin mun lapsista voin sanoa näin, mulla on kolme lasta.
varsinkin kun kiinteitäkin kuitenkin jo menee. Tietysti se on yksilöllistä. Korvikettahan voi olla varalla, jos et saa hirveästi pumpattua, ei se mitään myrkkyä ole.
eikös tätä pitäisi ennemminkin kysyä niiltä, joiden vauvat juo pelkkää korviketta, hehän paremmin osaavat määrän arvioida.
Minä en ole koskaan tiennyt, minkä verran minkäkin ikäinen vauva maitoa juo, mistäpä sen tietäisi, kun ei tississä ole mittaria :D
joko ä-maitoa tai korviketta.
Tietenkin jos rinnasta suoraaan imettää voi olla vaikeaa arvioida maidon kulutusta, vauva syö minkä tarvitsee ja jos ei ole punninnut syötön jälkeen ei voi ymmärtää että esim. 300ml ole imenyt kerralla, ei millään...
Jos vauvasi syö kuusi kertaa vuorokaudessa, riittää n, 1,5 litraa, joka on enemmän kuin minun vauvani söisi, ei yöllä kuin kerran enintään.
Annoskerta n. 150-200ml ei yli 250ml kerralla, johan vatsakin venyisi ihan...
kuulostaa oikealta määrältä, sillä olen joutunut lypsämään omalleni kaiken tarvittavan maidon matalan nännin takia. Vauva ei saanut otetta...
Lypsin keskosillekin, sillä nän sain pumpun ilmaiseksi käyttööni kunhan vähimmäismäärä täyttyi viikottain, ja maksoivat lisäksi maidosta hyvin. Vuorokausimääräksi sain mielestäni hyvin, n, 1,7 litraa, josta vauvani joi n. litran, loput keskosille. Kiinteät vähensivät maitomäärää.
olla varalla, kunhan saat n. 1-1,5L maitoa varastoon.
Pumpata ei välttämättä reissussa tarvitse, kuin ne pahimmat pois, yks vrk ei lisää eikä vähennä maidontuotantoa. Tietty voi tyhjäksikin pumpata, miten vain.
Nauti reissusta!
Pakasta pienissä erissä.
Pumpata kannattaisi yhtä tiheästi kuin imettääkin, jos vain on mahdollisuus. Mun oli kyllä vaikea saada herumaan pumpulle kiireessä, ja sit rinnat pakkautuivat.