Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan annostelemisesta lautasille - eikö muut tee valmiita annoksia?

Vierailija
16.06.2009 |

Tuli vaan mieleen tuosta aiemmasta aloituksesta, että ihanko kaikilla teillä on aina kaikki perunat, laatikot, salaatit yms pöydässä ja jokainen ottaa siis itse? Minä kun tapaan tehdä aina aina annokset kaikille perheenjäsenille valmiiksi. Hihkaisen joskus ja kysyn onko iso vai pieni nälkä ja säädän sen mukaan. Lisää saa toki ottaa jos jää nälkä. Ja joskus laitan vaan vaan pääruoan lautasille ja saa ottaa itse salaatin ja leivät. Tykkään tehdä kauniita valmiita annoksia. Olenko ainoa? Käytän myös aina leipälautasia, sain juurikin tästä tavasta kummastelevaa palautetta vierailtamme. Hmmm... Me vaan käytetään niitä ihan aina; helpompi pyyhkiä pöytä ruokailun jälkeenkin.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ruoat joko kattiloissa (arkena) tai tarjoiluastioissa (pyhä) pöytään ja jokainen ottaa itse, pienintä (2,5v.) vielä autetaan. Huolehdin, että lapset ottaa tarpeeksi kasviksia ja muutenkin annostelee sopivasti, mutta itse saavat ottaa. Ja meillä mies kyllä jättäisi ruokailut väliin, jos "mamma" annostelisi hänen ruokansa! Kyllähän aikuinen mies itse päättää, miten iso nälkä on ja mitä haluaa lautaselleen ottaa. En totta vieköön itsekään tykkäisi, jos joku muu laittaisi mulle ruoka-annoksen eteen.

Meillä ruokaa myös tehdään aina niin, että kaikki saa mahansa täyteen, ei tarvi säännöstellä. Jos sitä jää niin pakkaan miehelle loput evääksi. Jos ei jää niin sitten ei jää.

Vierailija
22/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne on hellan päällä. Ja koska se on yleensä kuuma, laitan lapsille annokset valmiiksi. Miehelle en yleensä laita, vaikka tiedän, että se tykkäisi siitä. En halua kuitenkaan päättää siitä, kuinka paljon mies syö... Jos mies laittaa ruokaa, se tekee myös minulle valmiin annoksen rakkaudenosoituksena, vaikka mieluummin ottaisin itse. Mies usein laittaa mulle liian ison annoksen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minulla vain yksi lapsi eikä miestä. Teen meille annokset valmiiksi. Salaatitkin ihan kuin ravintolassa. Siitä sitten kiva syödä.

Vierailija
24/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin pääruokaa, mutta jos innostun kokkaamaan alkuruokaa ja jälkkäriä niin ne laitan sitten useammin valmiiksi annoksiksi. Tykkään kauniista kattauksista ja syödä ravintoloissa ja kun ei ole varaa käydä niissä lempipaikoissa niin usein kun haluaisi niin pitääs itten kotona mielikuvamatkailla :D

Vierailija
25/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasareita pöytään, kun annostella valmiiksi?

Meillä annostelu johtuu puhtaasta laiskuudesta.

Vierailija
26/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ruoka-astiat ovat kyllä pöydässä ja aikuiset ottavat itse haluamansa määrän. Lapset ovat vielä niin pieniä, että heidän en anna itse ottaa. Meillä siis molemmat aikuiset osaavat koota itse itselleen kauniit annokset.

Meillä ei syödä lämpimän ruoan kanssa leipää, mutta erilliset salaattilautaset katan aina. Inhoan syödä salaatin samalta lautaselta kuin muun ruoan ;-). Ja lautasliinat laitan aina myös. Monilla lapsiperheillä näyttää olevan vain talouspaperirulla pöydällä tönöttämässä.

Lasten osalta kyllä on minusta helppo määrittää annoskoko, mutta lähempänä kouluikää on mielestäni ihan järkevää opettaa lapselle omatoimisuutta annosten määrittämisessä, koska monissa kouluissa ruoka otetaan itse. Lapsen tulisi itse tietää, kuinka paljon yleensä jaksaa syödä.

Vierailija
27/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi annoksista tulee kauniimpia kun ne voi koota kerralla kaikille valmiiksi. Aikuisille jopa yleensä lämmitetään lautaset ja kootaan niille suoraan.

Jos minä teen ruoan, annostelen ne kaikille ruokailijoille, sekä omille että vieraille. Jos mieheni tekee ruoan, hän toimii samoin.

En tiedä onko kyseessä sen erityisempi läheisyyden osoitus kuin ihan yksinkertaisesti tapa. Yhdessä pannussa voi olla lämmin kasvishöystö, toisessa lihaa/kalaa/kanaa ja ehkä vielä perunoita kattilassa - miksi nostaa näitä kaikkia pöytään? Lapset saattaisivat polttaa itsensä kuumiin astioihin. Yksinkertaisempaa minusta on koota annokset lieden ääressä suoraan lautasille kuin alkaa latoa ruokalajeja vaikkapa tarjoiluastioihin pannuista ja padoista ja nostaa ne sitten esille.

Ruokapöydässä on aina salaattikulho ja vesikannu.

Me olemme mieheni kanssa molemmat aika käteviä keittiössä ja tykkäämme syödä hyvin joka päivä.

Lapset oppivat kyllä riittävästi annostelua, koska saavat itse nostaa salaattia lautasilleen ja kaataa vettä laseihinsa. Koulussa toimitaan koulun tavoilla, ei mitään ongelmia.

Vierailija
28/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siirrän ruoan kauniisiin astioihin, vuokaan, tarjoiluastiaan jne. ja nostan ne pöytään. Teen näin siksi, että kokkaan isoja määriä, joita säästyy usein seuraavalle päivälle. Tarjoiluastioihin minulla on hyvät kannet, joten ne on helppo nostaa jääkaappiin säilytykseen. Kattiloita tarvitsee sitten kuitenkin puuronkeittoon jne.

Mutta valmiita annoksia en annostele muille kuin juhlapäivinä tai jos on erillinen alkuruoka (arkena harvoin).

Vierailija
29/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä syystä ettei pöytään mahdu kattiloita/paistinpannuja/tmv.. Tai mahtuisi jos vaan laittaisi mutta ahdas pöytä näyttää ikävältä.

siksi kattilat ja kipot pidetään hellalla ja vaan lautaset, lasit, leipä, salaatti ja juomat on pöydässä.

Ei se nyt iso vaiva ole laittaa niitä ruokia valmiiksi lautasille :)

Vierailija
30/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat kyllä riittävästi annostelua, koska saavat itse nostaa salaattia lautasilleen ja kaataa vettä laseihinsa. Koulussa toimitaan koulun tavoilla, ei mitään ongelmia.

toimii, mutta voin kertoa, että se on hurjaa, miten paljon kouluissa ruokaa joutuu "sikaämpäriin", kun lapset eivät tiedä tuon taivaallista itselleen sopivista annoskoista vaan lappavat ruokaa nälkäisenä aina silmillään enemmän kuin suullaan. En myöskään pue kouluikäisiä lapsiani, miksi minun pitäisi nostaa ruoka heidän lautaselleen. Arvostan omatoimisuutta.

Vierailija
31/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus laitan annoksen valmiiks miehelle lautaselle, ei oo iso homma. Saa ottaa sit lisää jos tahtoo

Vierailija
32/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä syystä ettei pöytään mahdu kattiloita/paistinpannuja/tmv.. Tai mahtuisi jos vaan laittaisi mutta ahdas pöytä näyttää ikävältä.

siksi kattilat ja kipot pidetään hellalla ja vaan lautaset, lasit, leipä, salaatti ja juomat on pöydässä.

Ei se nyt iso vaiva ole laittaa niitä ruokia valmiiksi lautasille :)

Vaiva ei ole iso, mutta periaate on.

Vierailija
33/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä syystä ettei pöytään mahdu kattiloita/paistinpannuja/tmv.. Tai mahtuisi jos vaan laittaisi mutta ahdas pöytä näyttää ikävältä. siksi kattilat ja kipot pidetään hellalla ja vaan lautaset, lasit, leipä, salaatti ja juomat on pöydässä. Ei se nyt iso vaiva ole laittaa niitä ruokia valmiiksi lautasille :)

Meillä mies ei yhtään tykkää mistään holhoavasta asenteesta, joten saisi kyllä sätkyn ruoan valmiiksi annostelusta!

Lapsillehan olisi helpompaa annostella itse, mutta minusta heidänkin on hyvä oppia arvioimaan oma ruokamääränsä jo heti pienestä.

Meillä on ihan normaali ruokapöytä ja kyllä siihen tarjoilukulhot mahtuu.

Ja noista kauniista annoksista vielä: ihanko oikeasti näin iso osa lapsiperheistä arkena makaronilaatikkoa vääntäessää miettii, että tästäpä tulee näyttävä annos, kun laittaa porkkanaraastetta reunalle ja kukkakaalin kukintoja päälle. Niin ja ketsupista hymynaama ;)

Vierailija
34/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran on taidettu thedä :) Useimmiten syödään italialaista tai ranskalaistyyppsitä sapuskaa, tai kiinalaista. Niistä saa helposti tehtyä nättejä annoksia.

Ja noista kauniista annoksista vielä: ihanko oikeasti näin iso osa lapsiperheistä arkena makaronilaatikkoa vääntäessää miettii, että tästäpä tulee näyttävä annos, kun laittaa porkkanaraastetta reunalle ja kukkakaalin kukintoja päälle. Niin ja ketsupista hymynaama ;)

Vierailija
35/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran on taidettu thedä :) Useimmiten syödään italialaista tai ranskalaistyyppsitä sapuskaa, tai kiinalaista. Niistä saa helposti tehtyä nättejä annoksia.

Eihän av-mammat tarjoa normaalia kotiruokaa edes arkena töitten jälkeen, vaan tehdään ranskalaistyyppistä pataruokaa, jota haudutetaan uunissa 3 tuntia.

Vierailija
36/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataruokia syödään meillä talvella :) Arkena syödään kotiin tultua välipala ja ruoka vasta myöhemmin. Ja silloinkin yleensä jotain minkä tekoon menee 20-30 minuuttia :) No keittoja haudutetaan pidempään, mutta se ei haittaa kun ei niiden tarvitsekaan olla heti kotiin tultaessa valmiita (ja aktiivinen tekovaihe on silloinkin se 20-30 min).

Olemme molemmat kasvaneet perheissä joissa ruokaa arvostettiin paljon, eikä sitä ns. tavallista kotiruokaa juurikaan tarjottu. Tai siis tuo meidän ruokailutyyli on meille se tavallinen kotiruoka :)

Eihän av-mammat tarjoa normaalia kotiruokaa edes arkena töitten jälkeen, vaan tehdään ranskalaistyyppistä pataruokaa, jota haudutetaan uunissa 3 tuntia.

Vierailija
37/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tehdä itse annoksensa. Siinä harjoitellaan samalla oikean määrän annostelemista. Samoin levän voitelee jo 2-vuotias itse. Isommat tietysti autamme pienempiä. Leipälautasia käytämme tietenkin, ja aina servettejä.

Vierailija
38/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kattiloita ei nosteta pöytään, vain salaatti. Aikuinen nostaa kattilaa alemmas hellalta ja tarjoaa, kun lapset tulevat hakemaan omaa annostaan.

Vierailija
39/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosin havoin myöskään kokkaan meillä. ;) Mies hoitaa ruoanlaittopuolen ja hän annostelee kaikille valmiiksi, myös minulle.

En tiedä tuleeko tapa kotimaastaan Italiasta, mutta meillä syödään yleensä hieman eritavoin, kuin suomalaisittain yleensä eli ei perunaa ja kastiketta, vaan pastaa johon on jo kastike sekoitettu kattilassa, risottoa tms. eli vain yhdestä astiasta.

Minusta se ei ole mitään passaamista. Eri asia olisi, jos voitelisi leivätkin valmiiksi.

Salaatit ja leivät jokainen ottaa itse.

Vierailija
40/79 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiva ei ole iso, mutta periaate on.

tätä kummmallista suomalaisnaisten periaatteellisuutta. Ollaan olevinaan niin hemmetin tasa-arvoisia että ei voida ruokaa toisille annostella.

Meillä on ihan riittävän tasa-arvoista kotona, ettei tarvitse tällaisia periaatteita pitää... Kukin vuorollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi