Gallup
Onko tässä maailmassa ( = aihevapaa) yhtään ainoaa ihmistä, jonka mielestä sikiö on ihminen siinä kuin vauva tai lapsi tai aikuinen tai vanhus?
Kommentit (54)
Elämä on arvokasta itsessään. Myös alkio, sikiö, syntymätön vauva, vauva, lapsi, nuori, aikuinen, keski-ikäinen, vanhus, kuoleman rajamailla roikkuva.
En osaa laskea rajaa, jossa joku näistä alkaisi olla "oikeutettu elämään" ja rajan toisella puolella hänellä ei enää tätä oikeutta olisi.
Itse uskon siihen, että elämän synnyttyä elämällä on oikeus elämään. Elämä alkaa siinä vaiheessa, kun elävä kudos alkaa elää toisen ihmisen sisällä. Sillä on silloin kaikki mahdollisuuden elämään, se elää jo. En osaa ajoittaa tätä mihinkään muuhun, kuin hedelmöitysajankohtaan, juuri sen rajan laskemisen vaikeudesta johtuen.
Tämä on mielipiteeni. Se ei ole sodanjulistus, eikä edes asia jonka vuoksi nousisin barrikadeille. Jokaisella on omat mielipiteensä ja oma omatuntonsa, jonka kanssa täytyy oppia elämään.
täällä ainakaan (vastauksena kysymykseen), mikäli tässä nyt on kyse aborteista.
Raskaudenkeskeytyksen hyväksyn ehdoitta ennen kuin alkiosta tulee sikiö (oliko viikolle 8 tai 10?). Senkin jälkeen sitten perustelluista syistä, kuten lapsen vakava kehityshäiriö tai äidin terveydentila yms.
Syntymättömällä lapsella on kuitenkin mielestäni myös oikeuksia, joten kannatan esim. päihdeäitien pakkohoitoa lapsen terveyden turvaamiseksi.
Itse uskon siihen, että elämän synnyttyä elämällä on oikeus elämään.
Minä itse (toivottuja olleet) olen aika aikaisin alkanut kutsumaan vauvaksi sikiötä. Sellaista kun sieltä olen toivonut :)
Mutta ymmärrän jos jotkut eivät pidä alkiota vauvana. Uskoisin niin että jotka oikeasti sen lapsen haluavat, mieltävät alkionkin jo ihmiseksi. :) (Kuten minä)
Sikiöstä tule lapsi siinä vaiheessa kun se olisi valmis, tai lähes valmis elämään kohdun ulkopuolellakin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö keskenmeno voisi vanhemmista tuntua nimen omaan LAPSEN menettämiseltä (joku tuolla ehti jo viisastella aiheesta, siksi tarkennus).
Itse en tekisi aborttia, mutta kannatan silti sen laillisuutta. Abortti on naisen oikeus, niin brutaalilta kuin kuulostaakin. Abortin kieltäminen johtaisi siihen, että niitä tehtäisiin edelleen, mutta laittomasti ja siten tavoilla, jotka vaarantavat naisten terveyden.
Jos oikeasti halutaan vähentää abortteja, tulisi keskittyä parantamaan naisten asemaa ja ihmisten välistä tasa-arvoa yleensäkin. Silloin ei-toivotut raskaudet vähenisivät, ja useammalla vahingossa raskaaksi tulleella olisi mahdollisuus pitää lapsi.
Nämä abortin vastustajat tuntuvat olevan suht älyvapaita hurskastelijoita, niin kuin kiihkouskovaiset yleensäkin. Ei mitään käsitystä siitä miten asiat oikeasti ovat ja millaisia seurauksia erilaisilla kielloilla on. Uskon itsekin, mutta en ole silti menettänyt kykyäni empatiaan ja ennen kaikkea omilla aivoillani ajattelemiseen.
Mutta tuo toisten haukkuminen älyvapaaksi on kyllä melko älyvapaata.
Onko tässä maailmassa ( = aihevapaa) yhtään ainoaa ihmistä, jonka mielestä sikiö on ihminen siinä kuin vauva tai lapsi tai aikuinen tai vanhus?
on jo sinällään mielenkiintoinen. Miksi juuri ihminen on arvokkaampi kuin muut elolliset oliot? Miksi tappaminen olisi ok jos sikiö ei ole ihminen, mutta murha, jos sikiö lasketaan ihmiseksi?
Itse olen täsmälleen samaa mieltä kuin 26; en pidä aborttia toivottavana tai itselleni (ainakaan enää nykyisessä elämäntilanteessani) mahdollisena vaihtoehtona, mutta abortin kieltäminen ei myöskään ole realistinen vaihtoehto. En myöskään halua tuomita ihmisiä ja heidän ratkaisujaan heitä tuntematta.
En voi ymmärtää näitä kiihkeästi aborttia vastustavia, jotka samalla mussuttavat tapettujen eläinten lihaa. Se lehmä tai sika oli jo tunteva ja ajatteleva olento.
Jos elämä on pyhää niin miksette ole kasvisyöjiä? Tässä hyvinvointiyhteiskunnassa ihminen tulee mainiosti toimeen ilman lihaa, joten kysymys on vain mukavuudesta, josta ei HALUTA luopua. Jos on itse valmis rahoittamaan eläinten tappamista vain omien mielitekojensa takia, niin miten voi olla pokkaa arvostella niitä, jotka (ehkä hyvinkin traagisissa elämäntilanteissa) ovat päätyneet aborttiin?
Jos elämä on pyhää niin miksette ole kasvisyöjiä? Tässä hyvinvointiyhteiskunnassa ihminen tulee mainiosti toimeen ilman lihaa, joten kysymys on vain mukavuudesta, josta ei HALUTA luopua. Jos on itse valmis rahoittamaan eläinten tappamista vain omien mielitekojensa takia, niin miten voi olla pokkaa arvostella niitä, jotka (ehkä hyvinkin traagisissa elämäntilanteissa) ovat päätyneet aborttiin?
Tekopyhyyden huiput.
"Viikolla kuusi alkiosta muodostuu sikiö: pää, aivot ja vartalo, jossa on pienet alut käsille ja jaloille. Kehittyvä sydän lyö jo. Sikiö on kahvipavun kokoinen."
Missä vaiheessa muuten kysymyksessä viitattiin aborttiin? Kovasti tuntuu ihmisillä olevan mielipiteitä asiasta, mutta kukaan ei osaa sanoa käytännön esimerkkejä, joilla nykytilannetta voitaisiin muuttaa.
Elämä on arvokas itsensä takia, ei siksi, että se on jonkinlainen. Tuottamatonkin elämä on elämää ja sinällään arvokasta, kuten esim vanhus.
Ja kyllä näen letkuissa makaavan, täysin toisten avulla elossa pysyvän vanhuksenkin ihmisenä. Ei se muutu käsitteistössäni toiseksi, ei inhimilliseksi, ei ihmiseksi. Tällä päättelyllä katson, että myös alkio on elävä ihminen, sen alku, vaikkei vielä hyödyllinen, eikä itsekseen pärjäävä. Itsessään arvokas kuitenkin.
T: Se, jota tässä lainattiin, en muista numeroa :)
Itse uskon siihen, että elämän synnyttyä elämällä on oikeus elämään.
naamalle koskien lihansyöntiä, kertoo olevansa kasvissyöjä.
Aivan varmasti olen tekopyhä monessakin asiassa. Yritän välttää sitä, mutta ihmisen liha on heikko.
Vielä haluan korostaa sitä, etten ole barrikadeille noussut, en mielipidettäni laiksi vaatinut. Kunhan kerroin oman näkmykseni kun sitä kysyttiin.
samaa mieltä...koska itse en kykenisi aborttia tekemään koska suhtaudun jo alkioon melkein kuin valmiiseen vauvaan. mutta mielestäni se on jokaisen oma asia pitääkö alkiota ihmisenä vai ei ja jokaisen on asia punnittava itse pystyykö tekemään abortin vai ei.
samaa mieltä...koska itse en kykenisi aborttia tekemään koska suhtaudun jo alkioon melkein kuin valmiiseen vauvaan. mutta mielestäni se on jokaisen oma asia pitääkö alkiota ihmisenä vai ei ja jokaisen on asia punnittava itse pystyykö tekemään abortin vai ei.
Mutta jokaisella on oma tarinansa, enkä niitä tuomitse ennenkuin tiedän sen tarinan.
t: enkelinkoskettama
oma kantani on että ei.