Tuo maimisiin.infon "onnelliset lapsettomat" on kyllä netin ilkeämielisin keskustelu!
Siellä kiroillaan ja törkeillään ihan sumeilematta, ihan hillitön raivo heillä tuntuu kohdistuvan lapsiin ja lapsiperheisiin. Ihan ällistyttävää luettavaa.
Kommentit (97)
Toiset tietysti kärjistää enemmän kuin toiset, mutta on siellä ihan älykästäkin pohdintaa ja ihan hyvin perusteltu, miksi ei halua omaan elämäänsä lapsia (esim. juuri se fakta että monet isät elävät kuin ennenkin kun äiti luopuu kaikesta, tai se että äidit aina valittavat elämänsä rankkuutta ja jos joku kehtaa sanoa että meidän vauvan ei valvota ja voin muutenkin hyvin niin alkaa se "odotapas vaan uhmaikää/kouluikää/murrosikää"
Allekirjoitan monet jutut tuolla vaikka olen onnellinen äiti!
Av:n raivo on erittelemätöntä ja hosuvaa, ja siitä on vaikea aina tietää mikä on todellista ja mikä olevinaan vitsikästä, kun taas tuo ketju suuntaa tarkasti kohdistetun myrkkynsä äiteihin ja lapsiin, eikä ole mitään epäilystä etteikö se viha olisi todellista.
Minusta se on enemmänkin ällötystä lapsiperhe-elämää kohtaan, ei mitään lapsivihaa. Itse tunsin samoin ennen omia lapsia.
tiedä mitään.
Mutta yleensä tuollainen viha on kateutta. Johtuu monesti siitä, ettei mies suostu lapsia tekemään ja sitä sitten peitellään selittelyillä.
tiedä mitään.
Mutta yleensä tuollainen viha on kateutta. Johtuu monesti siitä, ettei mies suostu lapsia tekemään ja sitä sitten peitellään selittelyillä.
Ei muuten pidä paikkaansa. Itse olin aikanaan vannoutunut lapseton ja en kyllä keksinyt yhtäkään asiaa mitä lapsiperheiltä olisin voinut kadehtia. Heidän elämänsä näytti loputtomalta kärsimysnäytelmältä (ja sitähän se monilla on, myös tämän palstan mukaan). Oman lapsen myötä tajusin että äitikin voi olla onnellinen, mutta kyllästyttää tuo ainainen kateuskortti. Jos järjellä ajattelee, mitä tavoiteltavaa on valvomisessa, kropan rupsahtamisessa, parisuhteen näivettymisessä ja omien harrastusten hylkäämisellä? (Rautalankaversio hitaammille: minulle ei käynyt noin eikä tietenkään kaikille, mutta se on kooste äitien yleisimmistä valituksen aiheista joten ei ihan hatusta vedetty)
Mietin että jos mistään muusta ihmisryhmästä kirjoitettaisiin samoin, viestit poistettaisiin heti. Jos vanhuksia parjattaisiin samoin ja pidettäisiin heitä ällöttävinä, mitähän mahdettaisiin ajatella?
Ellien Vapaaehtoiset lapsettomat -palstaa? Siellä se kura vasta siekailematta lentää, ihan puolin ja toisin.
Asiasta voisi saada ihan mielenkiintoistakin keskustelua (ennen seurasin aktiivisesti tuota palstaa) mutta jostain syystä se on superaltis provoilulle ja aihe kuumentaa tunteet sekunnissa. Sitten kun niitä toisen sanomisia väännellään, ei olekaan jäljellä kuin veloja, jotka VIHAAVAT ja INHOAVAT lapsia ja MAMMOJA joille ei ole muuta elämää kuin lapsi ja imetys... Haukkumasanat ovat omaa luokkaansa.
Itse asiassa, juri tuon palstan kautta tulin aikoinaan tänne, en muista mikä sensaatio-ketju sinne oli linkitetty;)
Ehkäpä ne viestit on niin kärkkäitä siksi, kun kokevat sosiaalista pakkoa lasten hankintaan mutta eivät lapsista tykkää... joten täytyy korostaa vahasti miksi ei, koska sosiaalinen odotus on kova, että kaikki tahtoo lapsia.
Lapset ovat ihmisiä, siinä missä muutkin, ja jos vihaa jotain ihmisryhmää, vain siihen ryhmään kuulumisen takia, niin onhan se sairasta.
Jos minä perustaisin jonkun palstan, jossa lietsoisin samanmielisten kanssa vihamielisyyttä vaikka jotakin etnistä ryhmää kohtaan, niin ei poliisin kuulusteluissa välttämättä riittäisi, että 'ei kaikista tarvitse tykätä'. Ei tarvitse, mutta kenestäkään ei saa puhua tai kirjoittaa halventavasti, eikä ihmisryhmää kohtaan saa lietsoa vihaa. Se on laitonta.
ilman lapsiakin. Ihminen nyt vaan on aika keskinkertainen olento, joka ei osaa ajatella asioita omaa napaansa kauemmas eli ihminen arvioi asioita omista lähtökohdistaan, oman elämänsä vinkkelistä. Harvemmat jaksavat pohtia asioita mahdollisimman monipuolisesti eri kanteilta. Siitä se vaan johtuu.
Olen itsekin lukenut noita velojen (vela - vapaaehtoisesti lapseton) keskustelupalstoja ja se mikä jäi käteen oli heidän halveksunta ja jonkinlainen inho niitä kohtaan, jotka ovat lapsiperhe-elämän valinneet. Mun on yleensäkin vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka voivat pitää omaa elämäntapaansa niin paljon parempana kuin muiden. Elämä on valintoja ja itse ainakin kunnioitan jokaisen tapaa elää. Jos joku ei halua lapsia, ok, kunnioitan hänen valintaansa enkä pidä hänen elämäänsä yhtään sen huonompana tai parempana kuin omaani. Samanlaista arvostusta ja kunnioitusta odotan toiselta aikuiselta ihmiseltä omia valintojani kohtaan.
Vaikeaa keskustella kun ei tiedä mistä puhutaan.
Enemmänkin minusta kerrotaan yksittäisiä esimerkkejä huonosti käyttäytyvistä lapsista tai vähän yksinkertaisista äideistä. Sama jos av-mamma kirjoittaa, että näimpä tänään hirveän puliukon joka örisi ja haisi pahalle, niin ei kai kukaan ala moralisoida "miten voit tuolla tavalla miehiä arvostella, oletko joku sairas miestenvihaaja"
Jos joku ei halua lapsia, ok, kunnioitan hänen valintaansa enkä pidä hänen elämäänsä yhtään sen huonompana tai parempana kuin omaani. Samanlaista arvostusta ja kunnioitusta odotan toiselta aikuiselta ihmiseltä omia valintojani kohtaan.
Aika harva äiti suhtautuu noin kypsästi esim. vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Äidithän hyökkäävät ihan yhtä lailla lapsettomien kimppuun kuin nämä velat äitien kimppuun. On niin vaikea tajuta että kaikki eivät halua elää samoin.
Miksi te äidit muuten luette noita velapalstoja? Oletteko kenties kateellisia lapsettomille? ;) No ei, näin vaan mammat aina argumentoi jos av-palstalle kirjoittaa joku lapseton
Eihän tuolta löydä yhtään mitään.
niitä joilla kykenemättömyys lapsentekoon henkisellä tasolla on osa mielenterveyden oireilua. Joten eiköhän noihin ketjuihin ole kerääntyneet juuri ne ihmiset.
Mulla on yksi vahinkolapsi - rakas tietenkin. Ilman häntä olisin yksi onnellisista lapsettomista.
Kamoon, onhan se pikkulapsivaihe ihan karseeta. Jäähyväiset omalle rauhalle, kaupunkilomille, pitkille yöunille jne. En ole ikinä tajunnut ihmisiä, jotka rakastavat tuota elämänvaihetta ja vieläpä suosittelevat sitä kaikille muillekin.
Sitten vielä se ihmeellinen keskiluokkainen elämäntyyli, joka usein liittyy lapsiperhe-elämään: pakettitalo Nurmijärvellä/Tuusulassa, Marimekko-kuosi joka puolella, kirjahyllyssä pelkkiä elokuvia ja laseja...Se vain on niin ällöttävä mielikuva.
En. En todellakaan laita tuolle kivalle velapalstalle linkkiä, koska se on tarkoituksella "piilossa" eikä sitä löydy helposti. Miksi mammat haluaisivat sinne tulla?