Voiko asperger lapsi olla normaalilla luokalla?
Meidän poika on nyt ekan luokan käynyt ja hyvin pärjäsi. Luokalla on tosin vain 17 oppilasta. Tuota aspergeria on epäilty pienestä saakka, mutta en halua mitään diagnoosia lapselle, jos pärjää normaalisti normaalilla luokalla. Mihinkään tutkimuksiin ei siis olla lähdetty. Tosin mitä enemmän aspergerista saa tietoa ja vertaa muihin, niin onhan tuolla paljon piirteitä. Silti varmaan lievänä, koska hän osaa leikkiä muiden kanssa. Ei tosin ymmärrä jos häntä kiusataan ja joutuu herkästi kiusatuksi. On myös ujo ja arka, joten se lisää vaikeuksia toisten lasten kanssa. Epäsosiaalisuus on siis ainut ongelma koulussa. Päiväkodissakaan ei ollut ikinä ongelmia. Ne ongelmat näkyy kotona, jossa uskaltaa olla oma itsensä.
Kommentit (2)
Jos saisitte diagnoosin voisi tosiaan saada henkilökohtaisen kouluavustajan, mutta jos asperger on lievä pärjää todennäköisesti ilman avustajaakin. Osaatte varmaan itsekin etsiä tietoa aspergerista ja olla oikeanlaisena tukena lapsellenne, jolloin koulunkäynnistä ei tule pahempia ongelmia.
Itse olen lievä asperger-tapaus, ja silloin kun minä kävin koulua ei tällaisia ongelmia tunnettu, joten normaalissa luokassa olin koko kouluajan ilman mitään tukea tai apua. Pärjäsin kohtuullisesti, mutta jouduin kiusatuksi. Paremmin olisin pärjännyt jos vanhempani olisivat osanneet tukea minua ja opettajat olisivat tienneet jo silloin aspergerista
Jos epäilette vahvasti aspergeria, niin miksi ihmeessä ette vie häntä tutkimuksiin? Diagnoosista olisi vain hyötyä esim normaaliluokalla ollessa. Hänen olisi mahdollisuus saada avustaja, mikäli ns normaaliluokka on tosi iso, mihin hän menee. tai mikäli ongelmia tulisi, niin avustajasta olisi hyötyä monessa asiassa. Ja ilman diagnoosia hänen paikkansa on ehdottomasti normaali luokka. Erityissiitopäätöksiin tarvitaan aina asiantuntijalausunto.