Tajusin että juon ainakin 4 litraa vettä joka päivä, onko tää normaalia?
Juon koska janottaa. Usein menee 4dl lasi yhdellä huikalla ja näitä kertyy päivän aikana tosi monta! Treenipäivinä sitte varmaan vielä enemmän. Työ on toimistotyötä, syön normaalisuolaista ruokaa, ehkä aavistuksen suolaisempaa kuin pitäisi mut ei sen suolaisempaa kuin jotkut valmisruuat tai vaikka lounasravintoloissa. Ja tietysti sitten käyn pissalla jatkuvasti.
Näin on ollut jo monta vuotta, en ole mitään syytä nähnyt olla huolissaan mut nyt näin artikkelin että keskimäärin nainen tarvii 1,5-2 l päivässä. Ja tajusin että olin juonut 1,5l ennen puolta päivää. Mittasin sitten ja neljä litraa oli lukema, ei treeniä sinä päivänä.
Onko muita litrahuulia? Onko tää jotenkin huolestuttavaa vai ihan normaalia yksilöllisyyttä?
Kommentit (32)
Ei tuo nyt ihan normaalilta kuullosta. Oletko tarkistanut sokeriarvosi? Tuollainen jano voi olla diabeteksen oire.
Vierailija kirjoitti:
Janottaa. Miksi?
Mulla on kyllä lääkkeestä johtuen vähän kuiva suu, hitsi, voiskohan olla toi! Jotenkin se vaan tuntuu eri asialta kuin janon tunne. Monesti otan vaan pienen huikan ja pidän vettä suussa pitkään, kun ajattelen että juurihan join eikä pitäisi olla jano. Mut alkaa ärsyttää kun ei saa vettä tarpeeksi ja sit juon lasillisen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt ihan normaalilta kuullosta. Oletko tarkistanut sokeriarvosi? Tuollainen jano voi olla diabeteksen oire.
Paastosokeri oli viimeksi verikokeessa 5,4.
Ap
Minä havahduin hurjaan juomiseeni alkukesästä (join n. 4l päivässä, jano oli jatkuvasti) ja pyysin lähetteen sokerirasitukseen. 2 tyypin diabeteshan minulla oli puhjennut.
Käyhän tarkistuttamassa, ei ole normaalia juoda noin paljon. Virtsarakkokin venyy tuossa ja voi tulla virtsanpidätysongelmia.
Olen juonut vastaavia tai lähes vastaavia määriä yli viisikymmenvuotisen elämäni. Lapsena testattiin mm. diabetes moneen kertaan ja iän myötä on tehty useita testejä terveystarkastusten yhteydessä laidasta laitaan. Kaikki arvot priimaa aina.
Joitakin vaan janottaa. Jossain määrin se on myös opittu tapa. Tällä menen jatkossakin. Toisinaan ja kesällä aina saatan lisätä hyvälaatuisen suolan määrää tai käyttää elektrolyyttijauheita, jos tuntuu, että pelkän veden ja hikoilun yhdistelmä vetää jalat voimattomaksi.
Hyvä puoli tässä on se, että kestän kuumaa ja rasitusta huomattavasti paremmin kuin samanikäiset samankuntoiset ystäväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janottaa. Miksi?
Mulla on kyllä lääkkeestä johtuen vähän kuiva suu, hitsi, voiskohan olla toi! Jotenkin se vaan tuntuu eri asialta kuin janon tunne. Monesti otan vaan pienen huikan ja pidän vettä suussa pitkään, kun ajattelen että juurihan join eikä pitäisi olla jano. Mut alkaa ärsyttää kun ei saa vettä tarpeeksi ja sit juon lasillisen.
Ap
Et ole kyllä mikään fiksuin ihminen kun teet tällaisen ihmettelyaloituksen kertomatta mitään sairauksistasi ja lääkityksistäsi. Hohhoijakkaa taas
Nuo suositukset on todella alakanttiin. Jos urheilee niin ei mikään 1,5 litraa riitä päivässä. Monet juomapullot on 750 ml, niin kyllähän sen hikiliikunnassakin nopeasti juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janottaa. Miksi?
Ap
Et ole kyllä mikään fiksuin ihminen kun teet tällaisen ihmettelyaloituksen kertomatta mitään sairauksistasi ja lääkityksistäsi. Hohhoijakkaa taas
No en kai sitten, mut ei vaan tullut mieleen😅 Kyseessä unilääke.
Ap
Mullakin paljastui diabetes kun janoa valittelin lääkärille ohimennen.
Mäkin juon liikaa vettä. Näin ainakin sanoivat mulle terveydenhuollossa, kun olin vuorokausivirtsatutkimuksissa. Pitäisi yrittää vähentää.
Tää on siinä mielessä ongelmallista, että se valtava pissahätä kun tulee sitten on oltava vessa lähellä. Ei mitään pidätysongelmia ole, mutta onhan se tuskaa kun rakko on aivan pinkeänä. Tai jos haluan vapaapäivänä ottaa kunnon päiväunet, herään aina kesken unien vessahätään.
Ja tietysti joka paikassa on oltava se vesipullo mukana.
Ap
Sairasta tuo veden latkiminen. En juo ikinä vettä.
diabete, se janotuttaa. äkkiä selvitä
Vierailija kirjoitti:
Sairasta tuo veden latkiminen. En juo ikinä vettä.
Huomaa kyllä, moni ihminen on todella hapan täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko painat? Laihduta.
173/72
Ap
Juotko muuten vielä lisäksi kahvia, teetä, muut juomat ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janottaa. Miksi?
Ap
Tästä syystä juon itsekin reilusti, käytössä stimulanttilääkitys. Toki ne myös kuivattavat elimistöä joten ihan hyväkin, että tulee juotua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janottaa. Miksi?
Ap
Mikä lääke sulla kuivattaa suuta? Aikoinaan mulla eräs inhalaatiolääke astmaan kuivatti suuta niin, että koko ajan teki mieli ottaa vettä ja menihän sitä päivässä pari litraa. Moni lääke kuivattaa suuta, kannattaa lukea tuoteseloste.
Janottaa. Miksi?