Syödäänpä taas halpisranskalaisia loppuviikko!
Onni yksillä, kesä kaikilla! Meillä on taloudellisesti tiukkaa, vaikka ympärillä on ihana vehreys ja suloinen kesä, ja lapsilla loma. Kaksi koululaista lisäsuina ruokittavana. Lounaallekin tehtävä ihan eri tavalla ruokaa kuin talvela, kun kotona olivat vain 2-ja 5-vuotiaat.
Kävin tänään 30 euron ruokaostoksilla. Näillä ruuilla pitäisi pärjäillä ensi viikon maanantaihin. Oikein tympäisi ostaa wc-paperia, kun senkin rahan olisi voinut pistää "tärkeämpään" eli ruokaan, mutta kuka sitä nyt sormellakaan pyyhkii... :/ Huomasinpahan vain, että kilon ranskalaisia sai eurolla ja niitä lähti pari pakettia mukaan. Ostin toki pussin tavallisiakin perunoita. Pahaa teki ostaa halpoja atrian eineslihapullia (kamalan makuisia ja hajuisia!) ja X-tra-lenkkimakkaraa, mutta pakko oli yrittää haalia kasaan mahdollisimman monelle päivälle ruuat. Jauhelihapaketin ja hernekeittopurkin myöskin sain ostettua. Kananmunia, hiivaa, jauhoja... Valion arkijugurtti maksaa onneksi vain 0.99c/litra. Paljoapa tuolla summalla ei tosiaan irtoa! Ei auta kuin yrittää kitkutella.
Jotenkin latistaa mieltä, kun ei ole lapsille tarjota kesälomalla mitään, kun jo ruuan riittämisen kanssa saa tapella kunsin hampain.
Kommentit (27)
Ainakin itse. Tosin on se jo nytkin käytössä mulla, mutta pitäisi kai hommata paperin sijaan käsipyyhe siihen pytyn viereen... Mutta miten opettaa se poikalapsille?! :)
Ap
Olen monasti huomannut tämän kevään aikana kun on taloudellisesti ollut tosi tiukkaa lomautusten sun muiden kanssa ja liitot on ihan tukossa anomuksien määrästä ettei tahdo ees rahojaan saada. Pienellä budjetilla on jouduttu menee. 50e/vko on ollut pistää rahaa ruokaan. Tuntuu että ei sillä oikeesti saa yhtään mitään.
Olen kanssa ostanut tarjouslenkkimakkaraa 0,70e/pkt ja pakastanut. Siitä saa makkarakeittoa ja makkarakastiketta. Lapset ja mies tykkää mutta itse inhoan makkaraa. Salaattia ei ole ollut varaa tehdä joka päivälle, mutta hedelmiä on toistaiseki riittänyt mutta niidenkin syömistä on pitänyt rajoittaa ettei yksi ihminen voi syödä niitä ylenmäärin vaan että kaikille riittää.
Lisäksi meille ollaan hankittu jopa eineksiä jo punaisella lapulla koska kaikki on normaalihinnaltaan niin kallista. Myös lihaa on joudutt ostaan punaisella lapulla. Sämpylöitä leivon joka toinen päivä, tai sitten hiivaleipää. Ei tarvitse ostaa kaupastakaan ruisleipää kuin harvoin kun omatekoiset on kelvanneet porukalle.
Mutta on tässä kyllä opittu että tosi pienelläkin pärjää mutta se on tosiaan aika kitkuttamista. Eikä se ihan niin terveellistäkään ole.
kun pilkkoo tavalliset pestyt perunat (ei tarvitse edes kuoria) lohkoiksi, sekoittaa mauste-öljyseoksessa (mitä mausteita nyt kelläkin kotoa sattuu löytymään - toimii melkein kaiken kanssa!) ja uuniin. Ei tunnu halpikselta vaikka halpaa onkin, kun maistuu niin hyvältä.
(ja jos joskus harvoin ostan eineksiä - ne ovat niin ylihintaisia etteivät punalapuillakaan tule halvaksi) vaikka olen hyvätuloinen. Sehän on vain järkevää, ei mikään kurjuuden ilmentymä.
Enpä ole noitakaan tullut koskaan itse tehneeksi. Voisi vaikka jo huomenna kokeilla lapsille lounaaksi!
Ap
lanttua ja porkkanaa, saat hyvän lisukkeen kun pilkot em. lohkoiksi uunivuokaan, kuumenna tilkka vettä ja sekoita joukkoon hunajaa ja kaada juuresten päälle, on hyvää...!:)
Samoin punajuuresta saa hyviä ruokia ja on halpaa kun ostat isossa pussissa, esim. punajuurivuoka, punajuuri"röstit", punajuuripihvit jne. lisukkeeksi vaikka kermaviili tai jugurttikastike.
kasviruuissa se hyvä puoli, että saatte vitamiineja enemmän mitä "roskaruuasta" +hedelmät ovat kalliita, juurekset edullisia, samoin kaali.
Kannattaa myös mennä joku päivä kalastamaan, hyvällä tuurilla saatte kalaa ilmaiseksi, ahvenistakin tulee hyvö keitto:)
niin pienillä tuloilla, etten osaa edes kuvitella, että voisi ruokakaupassa ostaa mitä haluaa. Kaikki minkä vaan voi, ostan alesta, päiväystuotteet on meillä arkipäivää.
Joskus olisi kiva käydä ruokakaupassa ja ostaa ihan mitä haluaa, mutta ei.
:(
Samassa tilanteessa ollaan oltu usein.
Täältä Joensuusta vain ei tahdo ale-ruokaa löytyä enää. Tiedätkö paikkakuntasi ruuanjakelupisteitä?
Hyvän ja terveellisen ruuan saat viikoksi kun teet yhtenä päivänä esim. kasvissosekeittoa (perunaa, porkkanaa, kukkakaalia/purjoa, mitä nyt halvalla saat ja mukaan lihaliemikuutio). Toisena vaikkapa kastikkeen broilerisuikaleista ja riisistä, kolmantena makkarakeittoa tai pinaattikeittoa (osta 1 valmispakastekeitto ja lisäksi pussi pakastepinaattia ja lisää vähän maitoa ja suurusteeksi vehnäjauhoja niin saat keiton neljälle) jalisäksi kananmuna jokaiselle. Ja jos vielä halvemmalla haluat ni kerää nokkosia, nyt niitä on. Yhdelle päivälle tomaattipasta, eli mitä pastaa nyt sattuu olee ja kastikkeeks tölkki tomaattimurskaa, pilkottu puolikas sipuli (kuullotettu öljyssä), lihaliemikuutiota, oregaanoa ym. mausteita ja joukkoon joko purkki kermaa/ranskankermaa tai sitten vaan jotain kasvista esim. kesäkurpitsaa tai jos sattuu olemaan esim. tlk herkkusieniä. Ja muussi + kalapuikot on myös suht halpa ellet sitten tosiaan niitä kaloja saa ihan ilmasiks pöytään
- martta-
Huomasin jossain vaiheessa kasvissyöntiin livuttuani, että lihansyönti on oikeasti pirun hintavaa. Vaikka olen taas sekasyöjä, en osaa vieläkään oikein ostaa lihaa, kun hinta hirvittää.
Pienellä budjetilla ruokaa laittavalle ainakin soijarouhe ja -suikaleet ovat pelastus. Pavut ja kikherneetkin ovat hyviä, mutta suhteessa vähän kalliimpia. Soijajuttujen käyttö on helppoa, keitetään viitisen minuuttia (itse keitän aina liha/kana/kalaliemikuution ja/tai muiden mausteiden kanssa) ja käytetään sitten kuten tykätään. Ravintoarvotkin kohdillaan, ettei tarvitse mitään puutoksia pelätä. Varsinkin makkara häviää 6-0. :)
Ja vaikka "pupunruuan" kanssa olisikin jotain periaate- tai lapset ei syö -ongelmia, noi soijasuikaleet on silti aika käteviä. Itse tein huijauskanakastikkeen keittämällä suikaleet vahvassa kanaliemessä ja paljastin vasta jälkeenpäin, ettei ollutkaan kanaa. Yllätyksenä tuli. Yksi pussi maksaa kolmisen euroa ja siitä tekee 3 4-6 hengen kastikeannosta. Soijarouhe on vieläkin riittoisampaa. Mutta ne kyllä TÄYTYY maustaa, au naturel eivät maistu miltään.
miten asutte. mutta olettaisin että kerrostalossa. Hae ämpäriin multaa ja kylvä muutama herne ja salaattia parvekkeelle, herneenversot on syötäviä ja niitä voi laittaa myös ruokiin, saat lapsille vihreää.
Ei myöskään kannattaisi ostaa hernekeittopurkkia, kun ison 10 litran sopan keittää itse hernepussillisesta ja se riittää 3 päivää. Tulee halvemmaksi kuin purkkiruoka. Herneet vaan yöksi likoon, aamulla kiehumaan, lihaliemikuutiot sekaan, kuorit vaahdon pois, jauhelihanokareet kyytiin ja pari tuntia annat porista.
Jos on aikaa, menkää sunnuntaina koululaisten kanssa ongelle. Matoja löytyy savipelloista ja kompostoreista ym. jos vaan on lainata joltain lapiota.
Katsele tarkasti näkyykö lauantai-aamuna pulloja. Ja kauppojen roskisdyykkauskin voisi olla...
Kannattaa kumminki ennemmin ostaa se iso säkki niitä pottuja ku ranskalaisia!
Hernekeittopurkin sijasta hernepussi ja keität pussista ison kattilan maistuvaa hernekeittoa.
Leivät leipoo helposti itse ku ostaa leseitä sekä ruisjauhoa saa myös lisäksi terveellistä leipää.Sämpylän muodossa uppoaa lapseen ku lapseen.
Pinaatti pussista saa mahtavan pinaattikeiton, pinaattilättyjä helposti itse tehtyä ja taatusti halvemmalla ku valmisruoka..
Keitot yleensäkki on halpaa ruokaa.
Puuroja tulee nopeesti uunissa, keittämällä jne....
Ilman herkkujakaan ei tarvi olla tiukan budjetin ruokalistalla ku tekee pullaa.
Ja lihapullia halvalla isosatsi itsetehden.
Kasviksia ja salaattia ei kannata ees tiukassa budjetissa unohtaa, kannattaa miettiä mitä ostaa. Hedelmien tilalle marjoja jos niitä pakkasesta löytää.
Monta kertaa ollaan penniä venytetty ja ite valmistetaan alusta loppuun ruoka varsinki sillon.
tossa martta ja ja tuo edellinen anto aika hyviä vinkkejä edullisen ruuan laittamiseen.
oletko laskenut ihan pennilleen, että saarioisen lihapullat tulee halvemmaksi kuin itsetehdyt? ostat jauhelihan ja kuusi munaa, kaksi munaa menee lihapulliin, 4 jää siihen martan ehdottamaan pinaattikeittoon. ja muita aika normivinkkejä...
jatkuvasti -30% tuotteita S-Marketeista.
En ole yli vuoteen ostanut yhtään broileri tai lihapakettia normaalihintaisena.
Ostan jogurtteja myös alehintaisina ja ruisleipää. Leipää ja sämpylöitä leivon ahkerasti koska se tulee halvaksi. Ihan valkoista leipää ei syödä, lisään taikinaan leseitä, ruisjauhoa, ohraa jne.
aikainen kana jyvän nappaa
sillä itsetekemällä tulee edullisemmaksi.
Ostat jauhelihat -30% alesta niin tulee halvaksi. Saa paljon maistuvampaa.
rahaa olisi alle kymppi loppuviikon sapuskoihin, enkä millään halua pyytää keneltäkään.. Onneksi soitin tonne s-pankin asiakaspalveluun ja sain kuulla että meillä on siellä muutama kymppi bonuksia kertyny, lähenki tästä prismaan niitä nostamaan.. Pikkusen edes tulin paremmalle tuulella... Täälläkin kolme lasta olis ruokittavana ja pienin vasta 6kuinen... =/
on myös todella hyvää, samoin kasvissosekeitto, jota voi seuraavana päivänä jatkaa vaikka raejuustolla ja seuraavana siitä voi tehdä jauhelihakasvissosepataa uunissa.
Minä olen viime talvena opettelemalla opetellut käyttämään kaalia ruoanvalmistuksessa. Panen sitä nykyään suvereenisti kaikkiin keittoihin ja patoihin ja oma herkkuni on paistaa sitä pannulla pelkässä voissa ja syödä sitä lisukkeena (ei perunaa, ei mitään muutakaan). Lapset ei kyllä tykkää tuosta viimeisestä, mutta muuten menee.
Lapset tykkää kaalista myös raakana, mutta salaateissa ja raasteissa se ei oikein uppoa.
Ei tarvitse vessapaperia enää kuin nimeksi.