Syödäänpä taas halpisranskalaisia loppuviikko!
Onni yksillä, kesä kaikilla! Meillä on taloudellisesti tiukkaa, vaikka ympärillä on ihana vehreys ja suloinen kesä, ja lapsilla loma. Kaksi koululaista lisäsuina ruokittavana. Lounaallekin tehtävä ihan eri tavalla ruokaa kuin talvela, kun kotona olivat vain 2-ja 5-vuotiaat.
Kävin tänään 30 euron ruokaostoksilla. Näillä ruuilla pitäisi pärjäillä ensi viikon maanantaihin. Oikein tympäisi ostaa wc-paperia, kun senkin rahan olisi voinut pistää "tärkeämpään" eli ruokaan, mutta kuka sitä nyt sormellakaan pyyhkii... :/ Huomasinpahan vain, että kilon ranskalaisia sai eurolla ja niitä lähti pari pakettia mukaan. Ostin toki pussin tavallisiakin perunoita. Pahaa teki ostaa halpoja atrian eineslihapullia (kamalan makuisia ja hajuisia!) ja X-tra-lenkkimakkaraa, mutta pakko oli yrittää haalia kasaan mahdollisimman monelle päivälle ruuat. Jauhelihapaketin ja hernekeittopurkin myöskin sain ostettua. Kananmunia, hiivaa, jauhoja... Valion arkijugurtti maksaa onneksi vain 0.99c/litra. Paljoapa tuolla summalla ei tosiaan irtoa! Ei auta kuin yrittää kitkutella.
Jotenkin latistaa mieltä, kun ei ole lapsille tarjota kesälomalla mitään, kun jo ruuan riittämisen kanssa saa tapella kunsin hampain.
Kommentit (27)
vuoksi (vaikkei rahaa liikaakaan ole) vaan sen terveellisyyden. Myös sipulit ovat terveellisiä - ja edullisia.
Jos lenkkimakkarasta tekee uunimakkaran, niin se riittää yhdelle aterialle. Jos taas siitä tekee keiton se riittää ainakin kahdelle aterialle.
Nyt on kesä! Harrastatte hyödyllisiä kesäpuuhia. Käytte kalassa, vähän myöhemmin marjassa ja sienessä. Opettele käyttämään villivihanneksia, niitä löytyy mistä vaan. olisko lähistöllä viljelypalstoja? Sinne perunat maahan (vielä ehtii) ja teillä on koko loppukesä perunaa. Kesäkurpitsa kasvaa vaikka parvekkeella jne.
uunimunakkaaseen : ) Sekoitin vain soseen, kananmunia ja kermatilkan sekaisin ja kaadoin uunipannulle. Kun se oli hyytynyt, levitin pinnalle jauhelihakastikkeen lopun ja rullasin koko komeuden : ) Oli hyvää, mutta olisi pitänyt käyttää runsaammin mausteita.
meepä Rantakadun s-markettiin klo 7 aamulla niin löytyy aletuotteita ja halvalla.
Jos mulla on nyt vaikka tasan kymppi rahaa ja pitäis ruokaa tehdä, niin tasan on järkevämpää ostaa se euron maksava eineslihapullapaketti kuin tehdä ne pullat itse, jolloin hinta vähintään kolminkertaistuu (jauheliha, kananmunat). Määrällisesti voin saada useamman pullan (ei paljoakaan, es-paketissa 500g/1€), mutta kyllä se sillä hetkellä verottaa lompakkoa enemmän. Tuolla kympillä syö oikeesti monta päivää nimenomaan ostamalla eineksiä. Ranskanleipä maksaa 70senttiä, sämpyläjäuhot, munat, hiivat, siemenet ym aika paljon enemmän. Ja siis painotan nyt että jos sitä rahaa on juuri nyt hirveän vähän, niin einekset on fiksumpi hankinta. Toki pitkällä tähtäimellä on edullisempaa tehdä kaikki itse.
perustarvikkeita perheellisellä ihmisellä. Jauhelihajatkeet löytyy kaapista ainakin meiltä milloin vain. Kananmunatkin ostan -30% alesta sillä ne säilyy useita viikkoja viimeisen parasta ennen käyttöpäiväsuosituksen jälkeen.
Einesoyöryköiden lihapitoisuus on vähän eri kuin kotikutoisten samoin maku. Vehnäjauhoja saa alle eurolla 2 kg pussin ja hiutaleita/leseitä linee kaikilla aina kaapissa.
Jos mulla on nyt vaikka tasan kymppi rahaa ja pitäis ruokaa tehdä, niin tasan on järkevämpää ostaa se euron maksava eineslihapullapaketti kuin tehdä ne pullat itse, jolloin hinta vähintään kolminkertaistuu (jauheliha, kananmunat). Määrällisesti voin saada useamman pullan (ei paljoakaan, es-paketissa 500g/1€), mutta kyllä se sillä hetkellä verottaa lompakkoa enemmän. Tuolla kympillä syö oikeesti monta päivää nimenomaan ostamalla eineksiä. Ranskanleipä maksaa 70senttiä, sämpyläjäuhot, munat, hiivat, siemenet ym aika paljon enemmän. Ja siis painotan nyt että jos sitä rahaa on juuri nyt hirveän vähän, niin einekset on fiksumpi hankinta. Toki pitkällä tähtäimellä on edullisempaa tehdä kaikki itse.
kokkailussa, luovuus kukoistaa