Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut odottajat menee neuvolaan tai ultraan jo viikoilla 6-7?

Vierailija
08.06.2009 |

Lueskelin odotus-palstaa ja törmäsin kyllä mulle aivan outoon juttuun. Miksi neuvolaan mennään heti kun viiva on testissä näkynyt eikä vasta viikolla 9-10? Miksi mennään ultraan heti eika vasta sitten kun "virallinen" kutsu sairaalasta tulee? Ja jos raskaustesti on positiivinen, miksi jotkut tekee sen uusiksi muutaman päivän päästä?

VAlaiskaa joku mua...

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksaa joidenkin mielestä kuukauden piinan. Tuota monta kertaa testi eri testeillä en myöskään ymmärrä. Ei se vaan voi näyttää väärin.

Vierailija
2/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nyt vaan ovat niin innoissaan ja onnessaan. Ja mitä vikaa siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 5 keskenmenoa

Vierailija
4/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole tullut mieleenkään vielä tuolloin edes soittaa neuvolaa. Kun olen soittanut ehkä vk 8 neuvolaan niin ekaa aikaa on tarjottu aikaisintaan vk 10. Missä päin edes pääsee noin aikaisin neuvolaan, ja mitä ihmeen järkeä siinä on kun noilla viikoilla voi aivan hyvin käydä keskenmeno??

Vierailija
5/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon täyttyessä ultrassa on kaikki hyvin, keskenmenon riski on sen jälkeen jo varsin pieni. Ja jos ei ole kaikki kunnossa, niin epäonnisen raskauden voi sitten keskeyttää ennemmin kuin odotella monta viikkoa raskausoireiden kanssa, että luonto hoitaa keskenmenon loppuun. Itse en näe mitään järkeä elää epätietoisuudessa. Sitä paitsi noilla viikoilla on raskauden keston määritys tarkinta.

Vierailija
6/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, seuraavan kerran kun plussasin, niin pelotti aivan saatanasti. Kävin ultrassa, koska halusin pelätä vauvan puolesta enkä tuulimunan... Voi mua hölmöä!

Vierailija
7/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että on pitkä yritys useine keskenmenoineen takana, ja ne on kaikki olleet varhaisilla viikoilla: alkion sydän ei ole alkanut lyödä. Tahdoin sitten viikolla 7 nähdä, että sydän lyö, kun ei ole vielä vuotanut ulos.

Neuvolaan soitin myös niihin aikoihin, tai itseasiassa soitin terveysasemalle, josta puhelu käännettiin neuvolaan. Jalassa oli tulehdus, mikä ei sinänsä liittynyt raskauteen, mutta terveysasemalta silti käänsivät. Sain samalla kertaa neuvola-ajan, mutta se oli vasta viikolla 8.

Vierailija
8/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin rv 6 ultrassa koska raskaudet olivat IVF-hoidoilla alkuun saatuja. siinä alkuraskauden ultra kuului seurantaan ja kyllähän se hermoheikkoa rauhoittaa. Hermoheikkous oli syynä myös siihen, että tein varmaan 10 raskaustestiä, kun en voinut uskoa tulosta todeksi ja pelkäsin että raskaus jotenkin "katoaa" jos en sitä joka päivä testillä varmista. Järjellä ajateltuna toki typerää... Toisella kerralla olin jo hillitympi, ja tein vain pari testiä ;-)

Vierailija
9/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain viikolla 12 ekassa ultrassa tietää, että alkio oli kuollut hyvin varhain, tai kyse oli tuulimunasta. Mielummin tuollaisen tiedon aiemmin ottaa kuin myöhään, kun on ehtinyt jo iloita ja suunnitella koko elämänsä uusiksi. Toisen yrityksen kanssa meninkin heti viikolla 7 ultraan. Sydän löi ja gyne sanoi, että mahdollisuus keskenmenoon enää 5%. Suurin osa km:sta on tuulimunia.

Vierailija
10/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain tarkistamassa, että siellä oikeasti on jotain - eli ei tuulimuna, kun äidilläni ollut keskenmenoja ja meitä vain 2 lasta hyvin suurella ikäerolla vaikka mitään ehkäisyä ei käytetty ja lapsia olisi saanut tulla --- haluttiin saada kerrottua raskaudesta suvulle tiettynä juhlapäivänä, joten haluttiin varmistaa ennen sitä, että ollaan oikeasti raskaana, ettei tarvitse heti perua puheitaan... neuvolaan olen kyllä aina pyrkinyt menemään mahdollisimman myöhään, seuraavista lapsista vasta normaaliin ultraan ja muille asiasta kerrottukin vasta sen ekan ultran jälkeen...

Vierailija
11/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sen takia koska en tiennyt missä vaiheessa mennään. Normi kierron mukaan olisi pitänyt olla neuvolaan mentäessä rv10+4, mutta olikin oikeasti rv6+2 :)

Vierailija
12/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Ap:tä ettei itsellä ole varaa mennä ultraan alkuraskaudesta, vai mikä on? ;)

Mutta oikeasti. Neuvolasta pyydetään nykyään heti käymään kun raskaustesti positiivinen. Silloin käydään läpi raskauteen liittyviä juttuja, kunten ruokavalio ym. Nehän luonnollisesti pitää tietää jo heti alussa.

On totta että jos viikoilla 6-7 näkyy alkio ja syke, niin hyvin suurella todennäiköisyydellä ns. varhaista keskenmenoa ei tule. Jos joillakin on mahdollisuus yksityisellä käydä ultrassa, niin mitä se jotain häiritsee?

Neuvolajärjestelmän ultraus on rahakysymys. Eli jos rahaa olisi rajattomasti, niin ultrattaisiin varmasti jo aikaisemmin. Miksi pitää äitiä tietämättömyydessä 12 viikkoa?

Vierailija
13/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten itse ole utelias?

Mulla ei ollut varaa käydä ylimääräisissä ultrissa mutta neuvolaan varasin ajan jo viikolle 6. Ensikertalaisena en edes tiennyt milloin kannattaa aika varata mutta soittaessani sain silloin ajan. Se käynti meni lähinnä esitietojen parissa.

Raskaustestin tein kahdesti: toisen kerran ehkä pari viikkoa ensimmäisen kerran jälkeen koska olin vaan niin ihmeissäni siitä että miten tämä on mahdollista ja tuntui että ei se voi olla totta. :D No, onneksi oli!

Vierailija
14/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tästä joskus vielä raskaaksi tulen, niin eka ultra taitaa olla ihan lääkärin määräyksellä jo vkolla 6. Samoin raskaustesti tehdään kp 28 joka kuukausi ja hcg-arvojen nousemista käsittääkseni seurataan (siis jos eka testi positiivinen).

Ja vaikka ei olisikaan näitä hoitoja, niin menisin varmasti ultraan aikaisin, ei todella olisi mukava saada tietää vasta viikolla 11, että alkio on ollut kuolleena jo monta viikkoa.

Vierailija
15/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taisin olla ensimmäisessä neuvolakäynnissä viikoilla 5. Siellä selviteltiin laskettua aikaa ja kyllä, myös ultrattiin. Ja raskaustestejä tuli useampikin tehtyä (myös verikokeet menin ottamaan koska viiva ei ollut raskaustesteissä vahva) ja tämä johtui ihan uskon puutteesta. Eikä tässä mielestäni mitään outoa ole. Asia oli vain uutta, ihmeellistä ja odottamatonta.

Vierailija
16/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uteliaisuudesta alkuraskauden ultrassa yksityisellä. Hyvä että menin, koska kyseessä oli tuulimuna ja sain samantien lähetteen kaavintaan. kahdessa seuraavassa raskaudessa kävin sitten myös mielenrauhan vuoksi, en olisi kestänyt jännitystä sinne viikolle 13 kun olisi päässyt niskapussiultraan.

Ja sitä paitsi, että sairaalasta osataan lähettää kutsu np-ultraan ajoissa, pitää ainakin täällä helsingissä mennä ajoissa neuvolaan. Kuopusta odottaessa menin neuvolaan vasta viikolla 8+ (kun olin jo siinä ultrassa varmistunut että sydän sykkii) niin terkkarille tuli hätä käteen ettei ehdi enää saada sitä np-ultra-aikaa, kun se pitää tehdä just tietyillä viikoilla.

Vierailija
17/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, jos 7. raskausviikolla kaikki on ok, keskenmenon riski on enää muutaman prosentin luokkaa.

(Hassua, että monet silti odottavat sitä maagista kolmen kuukauden rajaa, että voi huokaista helpotuksesta ja kertoa raskaudesta muille.) :)

Vierailija
18/58 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oli useita keskenmenoja takana, näistä yksi tuulimuna joka havaittiin varhaisultrassa myös. Olen siis tainnut käydä varhaisultrassa yhteensä kymmenkunta kertaa ja näistä on tuloksena kaksi lasta, eri raskauksista. Jos vielä plussaan niin varmasti menen varhaisultraan taas, siitä saa mielenrauhan kun näkee pikkuisen sydämen lyövän.

Vierailija
19/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka tuulimuna meni rv 14 ennenkuin alkoi vuotamaan. Lääkäri vielä neuvolassa rv 12 oli kuulevinaan sydänäänet joten en ollut huolissani. Toinen tuulimuna selvisi jo rv 9 kun kävin yksityisellä ultrassa. Tuulimunassa kun on ihan normi raskausoireet ettei sitä mitenkään voi erottaa.

Testit olen tehnyt vain kerran mutta ultraan olen rahaa kuluttanut kaikissa neljässä raskaudessa.

Vierailija
20/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko käydä alkuraskauden ultrassa jo aika aikaisin, sillä huomasin housuissani verta. Kaikki oli onneksi tällä kertaa hyvin ja uskaltauduin odottamaan rohkeasti varsinaista kunnan tarjoamaa ultraa, joka oli vasta viikkojen kuluttua. Viimeksi kun huomasin pöksyissäni samanlaisia tahroja, kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno... Ei sitä piinaa jaksaisi millään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan