Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..
Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.
Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.
Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..
Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.
Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.
Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.
Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(
Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.
Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.
Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?
Miten sinä tekisit ?
Kommentit (124)
Ihan ensin täytyy sanoa, että kyllä jotkut ihmiset on täällä törkeitä, mutta meitä mahtuu moneen junaan ;)
-Puututaan ihmisten kirjoitusvirheisiin (tänne varmaan, kun kirjoittelee, niin vain kirjoittaa ilman suurempia tarkastelematta tai "oikolukemisia" ) tai ainakin niin minä teen. En jaksa välittää tuliko varmasti sana oikein, mutta toki saa edeleen korjata jos siitä olo paraneen.
Ja tämä lainaus:
Musta alkaa tuntumaan että tää olikin provo
nimittäin ap kävi aamulla kirjoittamassa viestin hävisi kuin pieru saharaan sen jälkeen.
eikä ole välissä kommentoinut ollenkaan.
--jos olen jossain välissä käynyt aamulla kirjoittamassa viestin, niin mitä sitten koska sen tein?? Ja sekö merkki provosta heti?
Ei minulla ole aikaa roikkua koneella jatkuvaan ja katsoa mitä vastasitte tai haukuitte, halusin vain kuulla mielipiteitä tästä asiasta ja niitä sain, en siis käydä asiasta keskustelua jokaisen vastauksen jälkeen.
Koneella käyn yleensä iltaisin, aamulla aamukahvin aikaan ja ehkä päikkäreiden aikana. Muilloin jos koneelle kerkeän niin on extra luksusta. Lapset, harrastukset ja kotihommat vievät aikana aika tehokkaasti.
Ja sitten itse aiheeseen.
Asian on onnellisesti päätöksessä, eli sain rahat leipomuksista, niin juuri, sen -riisto- hinnan 180e, kuten täällä sanottu. Mut toiset tykkää äidistä ja toiset tyttäristä, niin kakkujakin tehdään erilaisilla raaka-aineilla ;)
Ystäväni oli keskustellut ristiäisten jälkeen sukulaistensa kanssa IHANISTA JA NÄYTTÄVISTÄ leipomuksista ( ja ihan teitä muutamia kiusatakseni laitoin isolla) ja kertonut minun tehneen kaikki yksin, paitsi pikkuleivät. Sukulaiset olivat ihastelleet, että on varmaan kondiittori, kun osaa tuollaisia tehdä ja yhdistellä makuja noin taitavasti. Olivat pohtineet että ei varmaan ollut halvat tarjottavat ja siinä vaiheessa ystäväni oli tajunnut, että eihän hän voi antaa minun maksaa oman lapsensa ristiäs syömisiä, halaus tuosta oivalluksesta hänelle. Hän oli kertonut hinnan ja kaikki oli äimistelleet miten sillä rahalla sai loihdittua tuollaiset tarjottavat.
Eli siinäs kuulitte, ei ollut mitään "herne-maissi-paprika" tekosia.
Ja sinulle jollekin joka kirjoitit, - että maksat ystäväsi ruuankin, niin en maksanut, vaan hän tarjosi minulle :)
Kiitos teille tuhannesti, jotka jaksoitte tsempata minua kirjoituksillanne ja annoitte minulle hyviä näkökulmia asiaan, jos asia ei olisi selvinnyt näin helposti, kiitos.
Nyt poistun tämän kirjoituksen parista ja samoin ketjun.
Olen siis saanut asian selvitettyä, elämä hymyilee jälleen.
Kauniita unia kaikille.
Ja minusta nuo sinun leipomukset kuulosti aivan ihanilta. =)
Hyvä kun asia järjestyi.
kondiittori
Ei kukaan terve ihminen maksata juhliaan ja tarjottaviaan muilla. Jos mulla olis tollanen ystävä, ei olis enää. käskisin painua pitkälle perämettään...enkä koskaan enää pitäis minkään näköstä yhteyttä.
Oli sitte kummilapsen äiti, tai ei. Paska , mikä paska. Normaali ihminen tajuaa antaa vaivanpalkkaa. No, toivottavasti pistät ystävyyden hiiteen ja etit uuden frendin. Niin mä tekisin. En mä ainakaan haluais olla kavereiden juhlien rahottaja ja hyväntekijä.