Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..

Vierailija
08.06.2009 |

Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.

Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.

Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..

Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.

Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.

Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.

Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(

Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.

Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.

Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?

Miten sinä tekisit ?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele vaikka niin, että tuo summa on poissa kummilapsen tulevista lahjoista. Ostat seuraavina vuosina jotain paljon pienempää.

Vierailija
62/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut hyvä puhua. Ei äiti ole välttämättä edes tajunnut, missä hintaluokassa tarjottavat ovat, jos itse ei ole perillä noista asioista.

Aikamoiset ristiäiset kyllä, jos on tarjottava 50 hengelle. Eli paljon on kyllä pyydettykin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni kolmesta kakusta tuo summa on PALJON!!!!!!!!!!!!! Olen tilannut tutulta kakkuja niin niiden hinnat ovat aina olleet noin 30 € kakku (kuiva kakku max 10) Tänän myös nämä perheelliset ovat laskeneet "tekopalkan"

Vierailija
64/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvikkeista ja niiden hinnoista ole neuvoteltu mitään ennen juhlia? Kyllä ainakin minä, joka olen juuri tilannut lapseni juhliin ruokaa (siis ihan pitopalvelusta), olen kovin kiinnostunut siitä, että tarjoilu on kokonaisuus enkä ottaisi vastaan mitä sattuu.

Vierailija
65/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvikkeista ja niiden hinnoista ole neuvoteltu mitään ennen juhlia? Kyllä ainakin minä, joka olen juuri tilannut lapseni juhliin ruokaa (siis ihan pitopalvelusta), olen kovin kiinnostunut siitä, että tarjoilu on kokonaisuus enkä ottaisi vastaan mitä sattuu.

jos kerää "nyyttäriperiaatteella" jotain tarjottava apöytään niin siinä ei auta paljon valikoida...

Vierailija
66/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yksi väsää kakut ja muut ja 49 muuta tulee piparipurkin kanssa.

Vierailija
67/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jätät asian sikseen. En usko että ystäväsi korvaa kulusi ja vaivasi. Koita vain päästä yli ja muista kieltäytyä kun seuraavan kerran pyytää. Olette niin läheiset, että ystäväsi pyysi sinua kummiksi. Toivottavasti ystävyytenne kestää tämänkin, mutta ymmärrän kiukkusi paremmin kuin hyvin.

Vertailun vuoksi: laitoin juuri ruokia kaverin lapsen lakkiaisiin. Kaikki raaka-aineet maksettiin, se oli sekä heille että minulle itsestäänselvä asia. Hakivat mun listan mukaan kaupasta ja toivat kotiin (meillä ei autoa). Vaivanpalkaksi sain kuoharipullon :)

Vierailija
68/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit siis varsin hyvin, kunhan lapsi varsinkin kasvaa, panostaa kummin päätehtävään eli lapsen kristilliseen kasvatukseen ja jättää lahjojen hankinnan muille. Kouluikäisrn voit esim. ottaa kanssanne joulukirkkoon, jos lapsen omat vanhemmat eivät käy kirkossa ja asutte lähekkäin. Monilla paikkakunnilla järjestetään myös pääsiäisnäytelmiä kirkon toimesta, jota kouluikäisen voi viedä katsomaan. Muitakin tapoja toki on.

Vierailija
69/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taman ap:n kaverin olisi pitanyt tehda selvaksi ennen kakkujen vasaamista, etta on kyse nyyttariperiaatteesta. Sitten ap olisi voinut tehda taman perusteella omat johtopaatokset.

Eli pa..a homma ja hyvaksikayttoa. Mutta minkas teet. Fiksu ihminen nyt antaa edes jotain vaivanpalkkioksi..

Vierailija
70/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyseessähän oli täytekakku, kaksi voileipäkakkua ja lisäksi kahta lajia kuivakakkua 50:lle, jos siis näistä tulee tuo 180 euroa, niin ei kyllä senttiäkään ole liikaa, eikä tekopalkkaa edes paljon tullut. Törkeää meininkiä kyllä tuollainen, edes pyytää noin paljon valmistamaan muka nyyttäriperiaatteella. Itse kyllä yrittäisin puhua ystävälle, enkä antaisi asian olla, koska se kuitenkin sinua kismittäisi sitten jatkossa eikä sekään ole mukavaa teidän välien kannalta. Tosin kyllä etukäteen aina kannattaa nuo sopia, uskon, että ystäväsi yrittää nyt vaan vedättää kotiin päin kun huomasi hyvän sauman tulleen. Älä anna kuitenkaan periksi. Kyllä kiukuttaa tuollaiset hyväksikäyttäjät!!!

Vierailija
71/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt voit vain säästää sitten tulevissa lahjoissa.

oikeasti tästä lähtien kysyt ensin rahat tarvikkeisiin, miksi ystäväsi ei esim. antanut jauhoja, munia yms... muuta jos halusi pyytää apua.

Vierailija
72/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa. Ole tarkkana vastaisuudessa nyt kun tiedät hänen tapansa :-(

Vierailija
73/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä? Älä enää anna tuolle kummilapsellesi mitään lahjoja. Säästät tuon summan takaisin kyllä 18 vuoden joulu-, synttäri-, rippi- ja ylioppilaslahjojen muododssa. Minä tekisin juuri noin. Eiköhän sillä lapsella ole muitakin kummeja, jotka voisivat toimia lahja-automaattina.

Jatkossa ole toki kohtelias, mutta älä pidä tuollaista ihmistä enää ystävänäsi, ja kummin "velvollisuudet" voi nyt hyvällä omallatunnolla unohtaa.

Vierailija
74/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän oli täytekakkua 50 hengelle, kahdenlaista voileipäkakkua 50 hengelle ja kaksi erilaista kuivakakkua 50 hengelle. Eli tod. näk. aika monta kakkua,koska esim. tavallinen kuivakakku on n. 12-15 hengelle...

Itse kyllä tarjoutuisin maksamaan kulut. Ihan selvä kusetus koska on aiemminkin maksanut synttärikakut ja useasti... maksatti sulla hulppeat tarjoilut.

Sinuna ottaisin asian vielä kerran puheeksi, sanoisit että et ymmärtänyt, että ystäväsi takoitti, että kustannat tarjottavat. Ja että omassa taloustilanteessasi summa on iso lovi kuukausibudjettiin. Ja annat mahdollisuuden korjata. Jos ei, niin älä tee ikinä enää synttärikakkuja + osta sille kummilapselle pieniä lahjoja, että tasaa kustannuksia.

Ikävä kyllä epäilen, että sinut valittiin kummiksi, koska hän laskee että teet jatkossakin omalla kustannuksella lasten synttärikakut ja tuot silti lahjat, kun olet yhden kummi. jos hän pyytää esim. 1-v-synttäreille, etkä halua kieltäytyä, niin sano, että se tulee sitten lahjaksi (siis muuta lahjaa et vie).

Vierailija
75/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mun mielestä ap:n tulisi viettää aikaansa kummilapsen kanssa ja lahjoa lasta siinä määrin kuin muutenkin tekisi - kukin kai lahjoo senm mukaan kuin katsoo tarpeelliseksi ja omat resurssit riittää ja mukava on. Mutta kummilapsen äitiin saattaa suhde vähän viilentyä. Ja ei varmaan kannata enää suostua leipomaan mitään synttäreillekään.

Vierailija
76/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat teksiviestin tilinumerolla ja pyydät maksamaan leipomukset.

Jos ei kuulu mitään vastausta eikä rahoja, niin sitten ei auta muuta kuin nostaa kissa pöydälle.

Ei kukaan voi pyytää ketään leipomaan 50 hengelle ilmaiseksi, sopimatta siitä etukäteen!

Yhden tai kaksi kuivakakkua olisin vielä ymmärtänyt tai sitten sen, että olisitte sopineet että leipomukset ovat kastelahja!

Vierailija
77/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kopio kuitista, jonka toivottavasti säästit kun ostit tarvikkeet kaikkiin leipomuksiin. Ei kai nyt kukaan KEHTAA olla maksamatta moista herkkumäärää? Toivottavasti ei!

Vierailija
78/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tehnyt mutta ei noihin aineisiin kyllä mene edes 150e että silleen.

Itse olen leiponut monet kerrat voilepäkakkuja, täytekakkuja, hyytelökakkuja yms..

Jos tekee vaikka 25 hengelle kinkkukakun niin mulla menee ehkä n 20e. Lohikakkuun varmaan 5 e enemmän.

Kuivakakku tarvikkeineen maksaa ehkä 5e/kpl.

Minä en ois 100e enempää kehdannut edes pyytää.

Niin ja vielä ihmettelen sitä eikö siitä maksaminesta olisi voinut sopia etukäteen?

Kyllä kyseisen vauvan äiti on todella törppö. ei varmaan tiedä kuinka paljon voileipäkakkujen tekeminen maksaa.

T:kondiittori

Vierailija
79/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi tuollainen meidän ystäväpiirissä kuuloonkaan! Siis TIETYSTI vähintään raaka-aineet korvataan.

Mutta, mutta...Pakko sanoa, että 80 euroa kakun raaka-aineista on ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Siis kakkugalleriasta, joka on yksi pääkaupunkiseudun hienoimpia konditorioita, saa 16 hengen kakun 50 eurolla. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 hengelle kakut olisivat 156 euroa. Siis todella laadukkaat, ammattilaisten tekemät kakut, joihin on laskettu ammattilaisten tuntikorvaus. Että silleen kyllä järkyttyisin ystävänäsikin kakkujen hinnasta.

Kyllä sitä kuitenkin ystävältä "tilatessa" varmaan olettaa pääsevänsä vähän halvemmalla kuin ammattilaisilta tilatessa, ja sitten saisikin makssa monta kymppiä ENEMMÄN (jos raaka-aineet olivat jo 180 euroa ja siihen vielä päälle pyytelit pientä vaivakorvausta).

Miten ihmeessä olit saanut hommaan tuhlattua noin paljon rahaa?

Vierailija
80/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis 180 euroa raaka-aineista kuulostaa käsittämättömän paljolta!