Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..

Vierailija
08.06.2009 |

Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.

Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.

Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..

Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.

Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.

Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.

Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(

Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.

Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.

Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?

Miten sinä tekisit ?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan, jälkiviisaus on helppoa... Muista ensi kerralla kun jonkun juhliin jotain teet, menette yhdessä kauppaan ja hän maksaa tarpeet =)

Mä en ole ikinä työstä pyytänyt mitään,kun omaksi ilokseni teen, mutta yleensä jotain aina maksavat... Nyt sun ei kyllä auta kun antaa asian olla, ettei kummius ala riitelyllä.. =/

Vierailija
82/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis 180 euroa raaka-aineista kuulostaa käsittämättömän paljolta!

Hyviin voileipäkakkuihin uppoo helposti enemmänkin... =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 hengelle, ja siis tuolla laskukaavalla kakut maksaisivat 4*3*50 euroa, eihän kakkuja nyt osissa osteta ja tarjota, eli hinnaksi olisi tullut 600 euroa. Ap:n hinta on siis alle kolmasosan tuosta.

tulisi tuollainen meidän ystäväpiirissä kuuloonkaan! Siis TIETYSTI vähintään raaka-aineet korvataan. Mutta, mutta...Pakko sanoa, että 80 euroa kakun raaka-aineista on ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Siis kakkugalleriasta, joka on yksi pääkaupunkiseudun hienoimpia konditorioita, saa 16 hengen kakun 50 eurolla. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 hengelle kakut olisivat 156 euroa. Siis todella laadukkaat, ammattilaisten tekemät kakut, joihin on laskettu ammattilaisten tuntikorvaus. Että silleen kyllä järkyttyisin ystävänäsikin kakkujen hinnasta. Kyllä sitä kuitenkin ystävältä "tilatessa" varmaan olettaa pääsevänsä vähän halvemmalla kuin ammattilaisilta tilatessa, ja sitten saisikin makssa monta kymppiä ENEMMÄN (jos raaka-aineet olivat jo 180 euroa ja siihen vielä päälle pyytelit pientä vaivakorvausta). Miten ihmeessä olit saanut hommaan tuhlattua noin paljon rahaa?

Vierailija
84/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole velvollinen kummilapsellekaan ostamaan mitään. jos aikaa haluat vbiettää, niin sitten sen luulisi olevan arvokkaampaa. mutta tässä tilanteessa tuskin on aikasi niin tärkeää, kuin nuo palvelukset/leipomiset ym. ja lahjat. ei kummius ole just sitä lahjoen ja lahjusten roudaamista. itse oikeastaan inhoan koko kummijuttua. vanhanaikainen tapa, josta on tullut just tuota materiaalin haalintaa. mulla on monta

kummilasta, eikä kukan erityisen tärkeä. en oo kummi-ihminen... jos ois ollu pokkaa oisin kieltäytynyt kunniasta. omiakin lapsia monta, joita voisi viedä tapahtumiin, niin ei riitä kummilapsille aikaa, eikä jaksamista. sitten ne pakolliset lahjat joka merkkipäivänä, jotenkin.... maku menee siitäki tuhusta, eikä vanhemmatkaan mulle mitään bestfrendejä.

no ei näytä olevan tuo sunkaan kummilapset äiti/vanhemmat kovin hyviä kavereita, joten sanoisin suoraan, että hyväksikäytön makua ja katsoa onko edes ystävyyttä tuossa suhteessa ollenkaan. ite en jaksais tai haluais olla tommosessa yst.suhteessa osapuolena.

Vierailija
85/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
86/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakustannehintaan sukujuhliin ( eli vain aineet maksetaan, työ ilmaista) Ja kyllä mun mielestä 180 e on erittäin kohtuullinen summa, kunnon ainekset maksaa. Katselin meidän työpaikkaruokalan sivuilta kakkujen hintoja ( ja mun mielestä ne on kohttuulliset). Täytekakku 20 henkelle on 50 e ( siitä tosin tulee 30 hengelle oikeasti), mutta voileipäkakut maksaa 12 hengelle / 45 e.

Vierailija
87/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

=D

Vierailija
88/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko tehnyt voileipäkakkuja molempaa sorttia 50:lle vai yhteensä 50:lle. siinä on vissi ero.

Montako täytekakkua teit ja minkäkokoisia? mitä sulla oli täytekakussa?

Noi on aika oleellisia juttuja.

T:tuo yks kondiittori.

Vierailija
89/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta typerää luvata tekemään noin iso määrä ilman mitään mainintaakaan korvauksesta - ystävä ei tiennyt ollenkaan että mitään laskua saa perään, kun olit vain luvannut että toki teet mielelläsi.

Ystävällesi tuli täytenä yllätyksenä lasku, en itsekään ole koskaan maksanut kenellekään joka on mielihyvin tarjoutunut tekemään kakkuja. Ei hän ollut varannut sanoja tuollaiseen tilanteeseen.

Jos antaa toiselle jotain lahjaksi, ei siitä voi oikein jälkikäteen mennä pyytelemään maksua.

Epäreilu tilanne kyllä, että sinä yksin teit käytännössä kaikki leipomukset, ilman apua ja omasta pussistasi. Ystäväsi varmasti tietää tämän, eikä olisi pahitteeksi että sanoisit asiallisesti että mielestäsi ystäväsi käytti sinua hyväkseen.

Älä ota tätä pois kummilapseltasi, laitoit HÄNEN lahjaansa rahaa - mutta kakut menivät ystävällesi eivätkä vauvalle. Huomioi vauva merkkipäivinä, mutta ei kannata rahaa antaa vaan jotain suoraan vauvalle.

Vierailija
90/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele vaikka niin, että tuo summa on poissa kummilapsen tulevista lahjoista. Ostat seuraavina vuosina jotain paljon pienempää.

Mun mielestä on noloa jättää maksamatta tai olettaa, että joku ilmaiseksi tekee tuollaisen määrän tarjottavia - ja vielä maksaa ainekset. SE on noloa ja härskiä hyväksikäyttöä.

Ei ristiäiset oo mitkään nyyttärit. Mä jäädyttäisin välit tähän hyväksikäyttäjään. Kummilasta muistaisin, mutta vanhempia en. Törkeetä!

Vierailija
91/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi tuollainen meidän ystäväpiirissä kuuloonkaan! Siis TIETYSTI vähintään raaka-aineet korvataan. Mutta, mutta...Pakko sanoa, että 80 euroa kakun raaka-aineista on ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Siis kakkugalleriasta, joka on yksi pääkaupunkiseudun hienoimpia konditorioita, saa 16 hengen kakun 50 eurolla. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 hengelle kakut olisivat 156 euroa. Siis todella laadukkaat, ammattilaisten tekemät kakut, joihin on laskettu ammattilaisten tuntikorvaus. Että silleen kyllä järkyttyisin ystävänäsikin kakkujen hinnasta. Kyllä sitä kuitenkin ystävältä "tilatessa" varmaan olettaa pääsevänsä vähän halvemmalla kuin ammattilaisilta tilatessa, ja sitten saisikin makssa monta kymppiä ENEMMÄN (jos raaka-aineet olivat jo 180 euroa ja siihen vielä päälle pyytelit pientä vaivakorvausta). Miten ihmeessä olit saanut hommaan tuhlattua noin paljon rahaa?

Vierailija
92/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joillakin ihmisillä ystävien hyväksikäyttöön ei ole mitään rajaa. Olen todella pahoillani ap. Ihanhan tuossa menee maku ystävyydestä.

Vierailija
93/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ko. äiti on aiemmin useasti (oliko se 4 krt) pyytänyt tekemään synttärikakut ja maksanut niidenkin kustannukset jälkeenpäin?

Minusta typerää luvata tekemään noin iso määrä ilman mitään mainintaakaan korvauksesta - ystävä ei tiennyt ollenkaan että mitään laskua saa perään, kun olit vain luvannut että toki teet mielelläsi. Ystävällesi tuli täytenä yllätyksenä lasku, en itsekään ole koskaan maksanut kenellekään joka on mielihyvin tarjoutunut tekemään kakkuja. Ei hän ollut varannut sanoja tuollaiseen tilanteeseen. Jos antaa toiselle jotain lahjaksi, ei siitä voi oikein jälkikäteen mennä pyytelemään maksua. Epäreilu tilanne kyllä, että sinä yksin teit käytännössä kaikki leipomukset, ilman apua ja omasta pussistasi. Ystäväsi varmasti tietää tämän, eikä olisi pahitteeksi että sanoisit asiallisesti että mielestäsi ystäväsi käytti sinua hyväkseen. Älä ota tätä pois kummilapseltasi, laitoit HÄNEN lahjaansa rahaa - mutta kakut menivät ystävällesi eivätkä vauvalle. Huomioi vauva merkkipäivinä, mutta ei kannata rahaa antaa vaan jotain suoraan vauvalle.

Vierailija
94/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kakun voisi kuvitella pyytävän tekemään ilman korvauksia, mutta kyllä tuollaisesta määrästä leipomuksia jokaisen normaalijärkisen ihmisen kuuluisi ymmärtää tarjota maksuna edes ne tarvikekulut. Eihän ystävän (edes lapsen kummin) kuulu kustantaa ristiäisiä!

Vierailija
95/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa vartenhan nuo kakutkin olivat. eivätkä menneet ystävälle, vaan vieraiden ihmisten suihin...

et ole velvollinen osteleen kellekään mitään tai tekemään ilmaiseksi. sano tuolle "ystävälles", että nyt ei riitä enää budjetti noin kalliiseen kummiuteen.

en ymmärrä miks jotkut juuri teroittaa sitä, ettei saa kostaa lapselle jos vanhempi on kuspää. onko se kostamista jos ei ostele kalliita lahjoja. läsnäolo ja rukous riittäköön, sehän on sen kummiuden tarkoituski. sano et rukoilet nyt joka pv sen lapsen puolesta, niin luulis et riittää lahjaksi jos 16-18 vuotta sitä teet. =DD

saattaa ottaa mammaa pattiin, kun ei enää saakaan palveluksia tai kalliita lahjoja, minkä varaan on laskenut kummiutesi.

Vierailija
96/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite en olis edes kusipään lapsen kummina. ei kukaan oo velvollinen kenenkään toisen lasta lahjomaan, ja turhaa on vetää joitain lapselle kostamisia tämmösiin juttuihin... ettäkö jonkun täytyis olla uhri ja martyyri ettei toisen raukan vauva kärsi, huhhuh.

ei vauva kärsi jos se ei saa lahjoa tai ihania voileipäkakkuja ristiäisissä. eikä se kärsi nytkään jos laitat kylmästi välit poikki. kyl tommonen hyväksikäyttäjä löytää uuden uhrin vauvaansa hyysäämään. eikä kyse oo siitä kuin monta sataa tai kymppiä on jotku kakut maksaneet, vaan periaatteesta. jos ois vaikka 50e pyytäny ja äiti ois sanonu, et "luulin sun haluavan kustantaa meidän ristiäiset" niin summasta vii. hyväksikäyttöä, tökerää käytöstä, siis en ymmärrä tommosia ihmisä yhtään.

Vierailija
97/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ns. ystäväsi.

eli hän on ilm. persaukinen?

nyt sinä pyydät "ystäväsi" teille kylään,keität kahvit,istutte kahvipöydän ääreen, ja sanot,että haluat keskustella asiasta.

teet selväksi,että sinulle ei missään vaiheessa kerrottu,että joutuisit teidän perheen ruokarahoista laittamaan raaka-aineet HÄNEN juhliinsa.

tarjoa vaikka,että voit unohtaa sen minimaalisen tekopalkan,mutta raaka-aineet hänen on maksettava.

jos ei hänellä ole rahaa,niin anna mahdollisuus hoitaa osissa.

kerro hänelle,kuinka tiukkaa se lovi teki teidän taloudellenne.

ja et missään tapauksessa halua että ko. asia tulee teidän väliinne.

todella,todella törkeä hyväksikäyttäjä.

olen ollut uskossa,ettei tuollaisia voi olla olemassa,mutta näköjään on.....

olen pöyristynyt.

Vierailija
98/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jo vuosia sitten ja maksoijo silloin lähes sata euroa.... joten mitä te muut olette ostaneet, kun niin halvalla olette päässeet?

Vierailija
99/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta tapansa kullakin.

Ei niitä leipomostakaan saa ilmaiseksi tai vaikka tekisi itse, niin eivät synnyt ilmaiseksi ja itsekseen.

Yhden kakun voisi kuvitella pyytävän tekemään ilman korvauksia, mutta kyllä tuollaisesta määrästä leipomuksia jokaisen normaalijärkisen ihmisen kuuluisi ymmärtää tarjota maksuna edes ne tarvikekulut. Eihän ystävän (edes lapsen kummin) kuulu kustantaa ristiäisiä!

Vierailija
100/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopiciksi karannut tämäkin. AP kysyi:

"Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?

Miten sinä tekisit ?"

Minä siis tekisin niin, että soittaisin ystävälleni tai menisin käymään. Kertoisin, että teen tätä juhliin leipoimista mielelläni, mutta aina niin että tilaaja maksaa tarvikkeet. Kertoisin myös, että 180 euron leipomiset ovat liian kalliita että niitä voisi pitää kohtuullisena nyyttärikustannuksena, kertoisin että 1 kakku olisi ollut sopiva tuominen, jotta sitä olisi voinut pitää lahjana.

Pyytäisin ystävääni maksamaan kulut ja kertoisin että pahoitin mieleni hänen käytöksestään. Jos ystävä ei suostu tai alkaa muuten vedättämään, kertoisin että tämä valitettavasti vaikuttaa niin ystävyyden kuin kummiuden laatuun, koska en pidä siitä tunteesta, että minua käytetään hyväksi. Sanoisin että olen nauttinut ystävyydestä tähän asti, mutta nyt minun on pakko ottaa etäisyyttä, koska en pidä ystävän käytöksestä. Sanoisin myös, että varoitan yhteisiä ystäviä tekemästä vastaavia "palveluksia" tälle ystävälle.

Sitten toivoisin että rahat tulevat ja ystävyys saisi toisen mahdollisuuden, tai alkaisin tosiaan pitää etäisyyttä, enkä kokisi velvollisuudeksi ostella tuolle kummilapselle enää lahjoja. Lapselle "kostamista" se ei mielestäni olisi, eihän pieni lapsi muutenkaan ymmärrä kummiudesta mitään vielä moneen vuoteen, ja siinä vaiheessa kun ymmärtää, voi kummilapsene pitää yhteyttä muulla tavoin kuin kalliilla lahjoilla.