Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..
Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.
Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.
Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..
Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.
Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.
Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.
Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(
Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.
Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.
Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?
Miten sinä tekisit ?
Kommentit (124)
Ja jos sulla on joskus vapaata aikaa, voit ap tulla meillekin leipomaan ja tekemään ihania tuotoksia. Voin jopa maksaa 50 % enemmän kuin pyysit ystävältäsi, koska ei olla tuttuja.
Virtuaalihalaus !
Maksat vielä tuon kaverin syömisetkin ravintolassa, koska sinä hänet kutsuit. Saattaa ajatella vanhojen tapojen valossa niin
tämä on oma vikasi. Sinun olisi pitänyt kysyä että paljonko rahaa saa kulua tarpeisiin. Aika torvi olet.
Ap:han siinä kertoo että on aikaisemminkin tehnyt useamman kerran ko. ystävälle tarjoomuksia ja aina on maksettu niistä. Joten miksi pitäisi sopia asiaa uudelleen joka on jo tapa?
josko sitten avautuisi - suurin osa tuomitsee hänen toimintatapansa.
Olen kondiittori joka ymmärtää että raaka-aineet tuli kalliiksi tuollaiselle porukalle.
Käyköhän ystäväsi tällä palstalla ja on ehkä nähnyt tämän ketjun. Olisi kyllä anteeksipyynnön paikka hänellä, toki on niitä jotka eivät tajua kuinka röyhkeitä ovat.
Ja kertoo meille, miten tässä käy. Tässä ketjussa on muutama idiootti ollut sitä mieltä, että ap:n oma vika, kun ei maksua perännyt etukäteen... Anteeksi vaan! EI KUKAAN OLE NIIN TYHMÄ, että olettaa kummin maksavan tarvikkeet ja tekevän tarjoilut 50:lle vieraalle ILMAISEKSI.
Kyllä tuo on selvää kusetusta ja hyväksikäyttöä ap:n ystävältä. Varsinkin kun aikaisemmin on maksut hoituneet.
josko sitten avautuisi - suurin osa tuomitsee hänen toimintatapansa. Olen kondiittori joka ymmärtää että raaka-aineet tuli kalliiksi tuollaiselle porukalle. Käyköhän ystäväsi tällä palstalla ja on ehkä nähnyt tämän ketjun. Olisi kyllä anteeksipyynnön paikka hänellä, toki on niitä jotka eivät tajua kuinka röyhkeitä ovat.
Et tainnut oikein ymmärtää asiaa! Jos juhliin on kutsuttu 50 henkeä, yleensä leipomuksiakin varataan joka lajia 50 henkilölle. Sinun laskujen mukaan jokaiselle vieraalle riittäisi vain yksi pala jotain, ei siis esim. pala voileipäkakkua sekä pala täytekakkua ja vielä jopa kuivakakkupalanenkin. Ainakin minulla on tapana juhlissa maistella useampaa sorttia eikä vain yksi palanen jotain lajia.
AP:lle! Älä ihmeessä anna asian olla vaan yritä saada omasi pois. Kaikki eivät selvästikään ymmärrä, kuinka suuresta summasta on kyse. Ainakin meidän perheessä tuollainen yllättävä meno saisi talouden sekaisin. Onnea sulle perintään!
Kyllä meillä on ainakin kaikkien kolmen lapsen ristiäiset järjestetty niin, että itse on tehty mahdollisimman paljon ja loput on tilattu muualta.
Itse olen tilannut ystäväni äidiltä paljon ja sopinut maksusta jo etukäteen ja maksanut leipomisia haettaessa.
Minusta on todella hölmösti tehty ystävältäsi. Säästi kyllä ison pennin (vai centin) tuolla toiminnalla. Älä enää ystävälle leivo yhtän mitään tästä eteenpäin.
Häpeällistä toimintaa. Vanhemmat järjestää juhlat ja tarjottavat, ostaa tai valmistaa muttei kerjää ilmaiseksi keneltäkään mitään.
Kyllä meillä on ainakin kaikkien kolmen lapsen ristiäiset järjestetty niin, että itse on tehty mahdollisimman paljon ja loput on tilattu muualta.
Itse olen tilannut ystäväni äidiltä paljon ja sopinut maksusta jo etukäteen ja maksanut leipomisia haettaessa.
Minusta on todella hölmösti tehty ystävältäsi. Säästi kyllä ison pennin (vai centin) tuolla toiminnalla. Älä enää ystävälle leivo yhtän mitään tästä eteenpäin.
Miten kävi? Toivottavasti "ystävä" tajusi viimein maksaa...
tekemään noin paljon, varsinkin kun sulla 3 omaa lasta.
millaisesta summasta on kyse?
Sinuna ottaisin asian puheeksi ystäväsi kanssa, kerro että oletit automaattisesti, että he maksavat raaka-aineet. Ystäväsi varmasti tietää tilanteenne (sinä kotona) eli tuskin asiasta tulee sen kummemmin riitaa, ystäväsi olisi pitänyt mainita etukäteen, että haluaa leipomukset ilmaiseksi.
Mutta provohan tämä oli, eikös?
korvauksesta olisi pitänyt sopia etukäteen. Sinulla ei ole juuri vaihtoehtoja. Mikäli haluat ystävyyden ja etenkin kummisuhteen säilyvän, sinun pitää niellä tappiosi, mutta olla varuillaan tämän ystävän kanssa. Härskisti toimittu kaverilta kyllä.
tekemaan tuollaista maaraa 50 hengelle. Varsinkin, jos sinulla on kolme lasta, mika taas tarkoittaa, etta ainoastaan olet voinut tehda tyosi kun lapset ovat olleet nukkumassa=yolla.
Ja ymmarran, etta sinua harmittaa ja inhottaa alkaa jalkeenpain pyytamaan korvauksia.
Itse olen vain sellainen nyhvero, etta antaisin asian varmaan olla, mutta jos sinulla on luonnetta enemman kuin minulla...
vaan ihan todellisen elämän tarina :)
Tuosta sopimisesta etukäteen. Olen tehnyt ainakin 5 vuotta jos en enemänkin leipomuksia tutuille ja heidänkin perheeseen on mennyt 4krt lapsen syntymäpäiville minun tekemä kakku. Aina olen juhlien jälkeen ilmoittanut mitä maksaa ja sen jälkeen leipomukset maksettu. Ihmiset tietää minun "taksat" niin ei tule yllätyksiä hinnoista niin sanotusti.
Ja tarjottavien täytteet/koristelut jne.. katsottiin ystävän kanssa yhdessä, kuten ennenkin ja näistä kaikista koostui n: 180€ lasku.
Oikeasta leipomosta jos olisi kaikki tilannut niin ei olisi tuohon hintaan saanut kuin kolmasosan tarjottavista, jos sitäkään.
eihan ystavasi pyytanyt sinua ilmaiseksi leipomaan, mutta oletti siis sinun leipovan ilmaiseksi. Ikavaa kuitenkin!
ainakin jatkossa annat kummilapselle lahjoja oman mielesi mukaan. Älä kysele eukäteen toiveita, jos sinun on hankala sitten kieltäytyä kalleista lahjatoiveista.
ostin kummitytölleni kultaisen enkeliriipuksen kaiverruksella 89€
Meidän lapset on saanet tuollaiset aikoinaan lahjaksi ja on kovin rakkaat 5 ja 7vee tytöille, poika 2vee ei niin perusta :)
Ja tiedän todellakin että raaka-aineet maksaa paljon tuollaiselle joukolle tekemiisi leipomuksiin.
Ei todellakaan voi olettaa että sinä kustantaisit heidän ristiäistarjottavansa. Ilmeisesti "uhri" vaihtuu sillä jo kolmannet ristiäiset jotka ovat teettäneet muilla.
Olen kondiittori ja ymmärrän tuskasi. Minulta pyydetään usein että leivonko ja teekö johonkin juhliin tarjottavia ja aina niistä on maksettu raaka-aineet ja vaivanpalkkaakin.
Raaka-aineet kuuluu ystäväsi maksaa sehän on päivänselvää ja jos siitä loukkaantuu ei ole ystävyyden arvoinen ihmissuhde kyseessä. Tuossa pyynnössä on puhuttu ainoastaan tekemisestä ei kustantamisesta.
Kuulostaa kamalalta. Paprikaa, kinkkua, suolakurkkua... yöks! Kas kun ei hernemaissipaprikaa. Tulis vielä halvemmaks. Hei jotain tajua. Ja tohon vielä persiljaa?! Haloo.
terv. ei-kondiittori