Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..
Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.
Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.
Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..
Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.
Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.
Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.
Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(
Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.
Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.
Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?
Miten sinä tekisit ?
Kommentit (124)
että yksi tekee 90% tarjottavista? Ja olisi se ystäväsikin voinut kertoa periaatteesta valmiiksi, jos vielä aiemmin on maksanut sinulle kakuista. Mun mielestä aivan törkeää hyväksikäyttöä, ja eiköhän "ystäväsi" tiedä sen itsekin.
Itse kyllä vaatisin maksamaan. Ainahan hinnasta ja maksuaikataulusta voi neuvotella.
kyllä ystäväsi olisi pitänyt tietää että laskutat ihan normaalitaksan.
Itse koittaisin sopia vielä ystävän kanssa, että hän maksaisi ainekset sinulle ja unohtaisit sen "palkkion". Näin pääsisit edes omillesi.
Kurja tilanne kieltämättä :/ Itse olen niin kiltti, että jos tulisi omalla kohdalla vastaan, en todellakaan tiedä mitä tekisin. Niin kelju fiilis kyllä jäisi, että vaikka ystävän tahtoon myöntyisin, en taitaisi enää tuon jälkeen pitää ystävään yhteyttä.
vaan ihan todellisen elämän tarina :)
Tuosta sopimisesta etukäteen. Olen tehnyt ainakin 5 vuotta jos en enemänkin leipomuksia tutuille ja heidänkin perheeseen on mennyt 4krt lapsen syntymäpäiville minun tekemä kakku. Aina olen juhlien jälkeen ilmoittanut mitä maksaa ja sen jälkeen leipomukset maksettu. Ihmiset tietää minun "taksat" niin ei tule yllätyksiä hinnoista niin sanotusti.
Ja tarjottavien täytteet/koristelut jne.. katsottiin ystävän kanssa yhdessä, kuten ennenkin ja näistä kaikista koostui n: 180€ lasku.
Oikeasta leipomosta jos olisi kaikki tilannut niin ei olisi tuohon hintaan saanut kuin kolmasosan tarjottavista, jos sitäkään.
kysyt,että voisiko hän ystävällisesti hoitaa tämän laskun,kun hänen vaimollaan ei ilm. ole rahaa hoitaa sitä, ja kun te tarvitsisitte nämä lainatut rahat nyt välittömästi... kun olette jo odotelleet niitä jo jonkun aikaa.
...ja voihan perheessänne olla sairastapaus,johon ne rahat tarvitaan kipeästi juuri nyt.
luulisi miehen hoitavan,ellei ole samanlaista pohjasakkaa kuin tuo ystäväsi...
Mutta, mutta...Pakko sanoa, että 80 euroa kakun raaka-aineista on ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Siis kakkugalleriasta, joka on yksi pääkaupunkiseudun hienoimpia konditorioita, saa 16 hengen kakun 50 eurolla. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 hengelle kakut olisivat 156 euroa.
Ap teki 50 hengelle:
- täytekakut
- sekä liha- että kalakakut (uskoisin että kumpaakin sorttia 50 hengelle...ainakin me teemme aina niin tai tilaamme aina niin eli ei 2 x 25 hengelle vaan 2 x 50 hengelle)
- kaksi erilaista kuivakakkua kumpaistakin 50 hengelle
Eli 50 hengelle nuo täytekakut olisivat ammattilaiselta löytämäsi hinnaston perusteella tuon 156e. Sitten siihen päälle liha- ja kalakakut (yleensä samanhintaisia kuin täytekakut) 2 x 156e eli 312e ja vielä kuivakakut (puoleen hintaan täytekakkuun verrattuna ) 2 x 78e. Ja kuinkas paljon tästä tulikaan??? Olisiko päälle 500e. Näin paljon tarjoomukset olisivat siis maksaneet tilattuna ammattilaiselta.
Kylläpä oli kelju tilanne. Itsekin varmaan tilanteesta kokisin niin pahaa mieltä, että ystävyys muuttuisi, vaikka kävisi lopulta mitä tahansa. Tuo kun on selvää hyödyksikäyttöä kuitenkin.
Ja mitä noihin hintoihin tulee, niin normaaleissa ostoksissa hintaa tulee 2-2,5 euroa per henkilöä kohti voileipäkakulle ja täytekakulle samoin. Yksistään näistä tulisi siis konditoriasta hankittuna ehkä noin 2x50 + 2x50 + 2x50 300 euroa + kuivakakut ehkä 20-50 euroa päälle. Tietystikään tarkoitus ei varmaan ollut kaverille maksaa konditorian hintoja, mutta minusta nyt vähin mitä alkuperäisen ystävä olisi voinut tehdä olisi se, että olisi tarjoutunut maksamaan raaka-aineet. Sen työn olisi voinut sitten pyytää vaikka lahjaksi, mutta ei sitten olettaa, että toinen tuo vielä lahjankin! Onko sinulla kuitit ostoksista?
Alkuperäiselle sanoisin, että härski ystävä sulla, joka ei varmaan tajua yhtään miten paljon kalliimpia voileipäkakun raaka-aineet ovat kuin täytekakun jollain kaupan valmishillolla... huoh.
Yritä unohtaa asia ja sano, että jatkossa et enää kyllä leivo heille. Lapselle on turha kostaa tyhmää äitiä.
Että todellakin teet kakut lahjaksi, etkä osta muuta lahjaa..
Minusta 180e kuulostaa todella kalliilta "ystävän" leipomuksilta. Ymmärrän toki, että kondiittorin tekemänä voileipäkakut ovat kalliita, samoin täytekakut, isot mutta kotona tehtynä niistä ei saa aivan näin arvokkaita. Itse olemme omiin juhliimme tehneet kinkku/kala -kakun sekä täytekakut ja kuivakakut, jotka eivät maksaa yhtään mitään.
Minä en kyllä lähtisi sen enempiä ystäväni kanssa asiasta saikkaamaan, jos hän ei halua maksaa ja kokee, että kehtaa ottaa kakut ja vaivata näin suurella asialla sinua, en itse viitsisi edes yksin ketään pyytää tekemään näin isoa tarjottavaa, niin antaa olla. Kyllä hänen pitäisi itse huomata tulla asia puhumaan ja tarjota maksu. Hän tietää mitä on velkaa ja maksaa jos on fiksu ja se siitä.
joka kummastelee kirjoitustasi. Tekijää on monenlaista ja itse suosin voileipäkakkuja joissa on muutakin kuin leipää eli kunnon täytteet. Tein juuri voileipäkakun joka oli raaka-aineeltaan 35€ ja siitä söi 25 henkeä.
Ap:n ilmoittama summa ei ole liioiteltu ollenkaan.
50 h söi kahta erilaista voileipäkakkua, täytekakkua ja kahvikakkua.
Olen työskennellyt eräässä konditoriassa harjoittelujaksolla ja heidän voileipäkakut oli surkeita, tehty mahdollisimman niukoilla täytteillä ja vähäisellä koristelulla. Päällyste kuulti läpi jne. Voileipäkakku oli todella keveä ja maku surkea.
Meitä ammattilaisia on moneen junaan.
Uskon että raaka-aineisiin menisi itselläni tuolle joukolle
- täytekakkuihin 40- 50 €
- voileipäkakkuihin n. 130 €
- kahvikakkuihin 15 €
työpalkkaa ottaisin tutultakin 80-100 €.
Toki vastaavassa tapuksessa olisin sopinut työpanoksen olevan kummilahjani ja muuta lahjaa ei olisi tullut.
On kummallista olettaa että leipomistaitoinen ystävä tekisi tutuilleen ilmaista työtä ja maksaisi vielä raaka-aineetkin. Työaikaa on mennyt noissa vähintään 10 tuntia. Lisäksi uuniajat vaikkei vieressä tarvitse seisoa. Lisäksi vaiva suunnitella + roudata tavarat kaupasta jne. Lisäksi vaatii kahtena- kolmena päivänä työtä, ensimmäisenä pohjien paistot+ kahvikakut, toisena täytöt ja tarjoilupäivänä pinnoitukset ja koristelu.
Kotileivontaan ostetaan raaka-aineet kaupanhinnoin ei tukkuhinnoilla kuten sen tekee yritykset jotka harjoittaa leipomotoimintaa. Kuivakakkuja pitää tehdä kaksi jos porukkaa on 50 henkeä menipä siitä siivu tai kaksi. Kahvikakun saa tehtyä halvalla mutta juhliin yleensä pistetään parasta pöytään ja tarvikkeisiin satsataan.
olet tehnyt mutta ei noihin aineisiin kyllä mene edes 150e että silleen.
Itse olen leiponut monet kerrat voilepäkakkuja, täytekakkuja, hyytelökakkuja yms..
Jos tekee vaikka 25 hengelle kinkkukakun niin mulla menee ehkä n 20e. Lohikakkuun varmaan 5 e enemmän.
Kuivakakku tarvikkeineen maksaa ehkä 5e/kpl.
Minä en ois 100e enempää kehdannut edes pyytää.Niin ja vielä ihmettelen sitä eikö siitä maksaminesta olisi voinut sopia etukäteen?
Kyllä kyseisen vauvan äiti on todella törppö. ei varmaan tiedä kuinka paljon voileipäkakkujen tekeminen maksaa.
T:kondiittori
mites kun luulit saavasi rahaa raaka-aineisiin,kun on aika kallista tuo voileipäkakkujen askartelu
niin menen heti sieltä hakemaan seuraaviin leipomuksiini ainekset
kysyy suivaantunut kondiittori joka on ylpeä ammattiosaamisestaan
Että todellakin teet kakut lahjaksi, etkä osta muuta lahjaa..
Minusta 180e kuulostaa todella kalliilta "ystävän" leipomuksilta. Ymmärrän toki, että kondiittorin tekemänä voileipäkakut ovat kalliita, samoin täytekakut, isot mutta kotona tehtynä niistä ei saa aivan näin arvokkaita. Itse olemme omiin juhliimme tehneet kinkku/kala -kakun sekä täytekakut ja kuivakakut, jotka eivät maksaa yhtään mitään.
Minä en kyllä lähtisi sen enempiä ystäväni kanssa asiasta saikkaamaan, jos hän ei halua maksaa ja kokee, että kehtaa ottaa kakut ja vaivata näin suurella asialla sinua, en itse viitsisi edes yksin ketään pyytää tekemään näin isoa tarjottavaa, niin antaa olla. Kyllä hänen pitäisi itse huomata tulla asia puhumaan ja tarjota maksu. Hän tietää mitä on velkaa ja maksaa jos on fiksu ja se siitä.
ei niiden raaka-aineisiin mene paljoa rahaa. Myyjäisissä niitä myydään 5€, siinä on tekopalkat mukana!
Voileipäkakkujen kalleimmat raaka-aineet on liha/kala, riippuen minkä verran täytettä käyttää muutoin.
Kaverisi kuuluu tulla itse vastaan maksun kanssa. Olet kertonut summat, raaka-aineista jne. en ottaisi asiaa enää esille.
voi 1 €
sokeri + jauhot + munat 1 €
kerma 1,50 €
pähkinät + suklaa 3 €
mausteet 20 cnt
lisäksi uuninkäyttö + pakkausmateriaalit
+ työpalkka
Myyjäisissä meilläpäin kahvikakut on 10-15 €
vielä sen vaivan, että kuorruttaa.. niin ja myyjäisiinhän yleensä tehdään lahjoituksina, eihän niistä jää mitään katetta, jos niistä maksetaan tarvikkeet ja kakun hinta on 5€, sitä paitsi se on törkeää aliarviointia..
Ite olisin jo tarjonnu maksun tarvikkeista ym.. ja kaverille sanoisin, että kun hän kerran itse pyysi tarjottavat, niin odotan, että hän maksaa ainakin tarvikkeet, että ei ollu tosiaankaan tarkoitus ihan lahjaksi tehdä niin isoa ja kallista työtä.
Itse olen kondiittori ja mulla menee n 12-13 hengen kakkuun n 13e
Itsetehty vuokaleipä jossa 2 väliä.(kinkkukakku)
huomioikaa että isomman määrän saa huomattavasti halvemmalla.
Omat olettamukset voivat pettää. Siksi onkin tärkeää sopia ehdoista aina etukäteen. Kysyä rohkeasti, mikä on hintahaarukka jne... toimittuasi näin, olisit säästynyt tältä pettymykseltä
Nyt pidät suun kauniisti supussa ja nuolet haavasi puhtaaksi. Näin se vain menee.
Itse olen kondiittori ja mulla menee n 12-13 hengen kakkuun n 13e Itsetehty vuokaleipä jossa 2 väliä.(kinkkukakku) huomioikaa että isomman määrän saa huomattavasti halvemmalla.
Kotileipuri ostaa tarvikkeet tavallisesta KAUPASTA ihan sen kaupan ovh hinnoilla. Alennusta ei tasan saa, vaikka ostaisi millaisen kuorman kerralla.
mutta mielestäni kolmesta kakusta tuo summa on PALJON!!!!!!!!!!!!! Olen tilannut tutulta kakkuja niin niiden hinnat ovat aina olleet noin 30 € kakku (kuiva kakku max 10) Tänän myös nämä perheelliset ovat laskeneet "tekopalkan"
Kala- ja kinkkukakku, mansikka- ja kinuskikakki = 132 euroa
sulla menee 13 euroa kinkkukakkuun/ 13 hlö.
eikö tästä voi laskea että 50 hengen kakkuun mennee 50 eur ja lohikakkuun menee ne samat 50 eur sitten täytekakut ja kuivakakut päälle.
Eli 50 + 50 + ... + ...
lisäksi ap sanoi että 180 eurossa on mukana hieman työpalkkaa.
itse teimme kakut ja vieraat teki muut. Kysyimme mitä kukin haluaisi/pystyisi tekemään ja maksoimme pyydetyt summat. Yhdelle tekijöistä mies kävi hänen kanssaan kaupassa maksaen ostokset ja lisäksi sai haluamansa palkan. Jotkut joutuivat perumaan lupaamansa tekemiset ja sitten vaan siirreltiin tehtäviä. Perumisen takia teimme itse kakut.
Minusta on kaverisi ristiäisistä kyllä jäänyt tosi paha muisto. Itse en haluaisi yhdellekään ristiäisvieraalle moista, mutta olen huomannut että nykyään meitä on tosiaan moneksi.
Joudut tulevaisuudessa olemaan tarkkana ettei sinua motiteta uudestaan. Tsemppiä hyvään kummisuhteeseen!
Tulen kohta kertomaan linjoille ruokailustamme ;)
Nyt vain kurkkasin kahvin lomassa tänne palstalle.
Nenä kastelemaan suihkuun, kipinkapin nyt :D
Että ihmiset maksaa ja järjestää heidän juhlat? Jo se että joku ottaa vastatakseen juhlaleipomuksista on iso asia, ei kai oleta vielä saavansa sitä ilmaiseksi? Mun kaveri laittoi ruuat meidän häihin (n 40 henk)(alkuruoka, pääruoka, jälkkäri , itse tein salaatit ja toin leivät yms), häälahjaksi, toki mä maksoin tarvikkeet kyselemättä ja ostin hänelle kiitoslahjan.