Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhottava tilanne ystävän kanssa ristiäisten osalta..

Vierailija
08.06.2009 |

Ystäni lapsen ristiäiset oli hiljattain ja minä myös olen lapsen kummi.

Ennen ristiäisi ystäväni tiedusteli minulta haluaisinko tehdä heidän juhliin täytekakun, voileipäkakut (kala/kinkku) ja kuivakakkuja 2 erilaista, 50 hengelle.

Suostuin tähän mielihyvin, kun tykkään leipoa ja teen paljon kakkuja tutuille/ystäville/sisarruksille jne..

Ristiäispäivän koittaessa toimitin leipomukset tilaisuuteen ja nautin tilaisuudesta.

Tilausuuden päättyessä sanoin ystävälleni että näistä leipomuksista tulee xx summa (raaka-aineet, tarvikkeet ja minimaalisen pieni vaivanpalkka, joka vastaa kondiittorin max: 2h palkkaa) niin ystäväni tähän että mähän pyysin sua leipomaan ristiäisiin, heillä aina ollut tapana et ristiäisvieraat tekee nyyttäri periaatteella syömiset, niin heidän ei tarvitse itse tehdä vauvan ja 2 muun lapsen pyöriessä jaloissa. Ja muille vieraille jäi pikkuleipien tekeminen, joita oli yhtä sorttia.

Jäin suu auki katsomaan ystävääni, enkä osannut sanoa sanaakaan hänelle ja hän liihottikin siitä samantein sit pois.

Kiukuttaa niiiiin suunnattomasta, olen liki 2 vuorokautta uhrannut heidän juhlien valmisteluun saamatta siitä mitään, kaikki meni mukamas omasta pussista ja ei käynyt halvaksi noin ison porukan leipomukset :(

Itse olen kotiäitinä 3 lapsen kanssa ja elämme miehen tuloilla, eli ei se raha kasva puussa meilläkään.

Kummilapseni on rakas, kuin mikä, mutta silti harmittaa, että hänen lahjaankin laitoin n:100e + kaikki muu meno juhlissa..eli ei tämä kummius alkanut edullisesti.

Haluan keskustella tästä ystäväni kanssa, mutta kuinka tämän teen ilman että tulee turhaa riitaa?

Miten sinä tekisit ?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen se jonka tarvikkeet maksoi 35 €.

Minun kakussa oli kerroksia 6. Yhteen kakkuun meni kilo palvikinkkua, mitään suikaleita en käytä koska ne ovat niin kumimaisia ja ensisijaisesti tarkoitettu pizzan päälle.

Jauhan savukinkun kutterissa + lisään makuaineita oman salaisen reseptini mukaan.

Leivät maksoi jo pelkästään 7 €. Päällysteet maksoin nekin, pari pakettia ohuen ohuita siivuja naudanpaistia ja possua joista tein ruusukkeet + kasviksia.

Kostutan lihakakun lihaliemellä.

Leipiä en ehtinyt leipoa itse koska tarve oli jo seuraavaksi päiväksi kun tilattiin.

Olen tässä elämäni varrella nähnyt jos jonkinlaista kökköä mitä voileipäkakuksi nimitetään ja ymmärrän monien ennakkoluulot kun eivät koskaan ole hyvää voileipäkakkua saaneet maistaa.

Vierailija
22/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat käydä tämän asian läpi ystäväsi kanssa, sinun pitää se tehdä.

Hän varmaan tietää että teet muille kakkuja ja saat niistä korvauksen ja hänen olisi pitänyt kertoa että he haluavat kaikki ilmaiseksi. Jos tämänkään jälkeen ei suostu mitään maksamaan, kyllä kumpikin tietää että tämä vaikuttaa teidän tuleviin väleihin.

Suosittelen että keskustelun käyt kun mieskin on paikalla, yleensä miehet ovat fiksumpia raha-asioissa, tai ainakin rahan tuhlaamisessa.

Ja sano että sinusta tämä oli hyväksikäytöstä eikä kukaan moiseen suostuisi. Ei voi sanoa kuin nuijaa !!! Ja kuten joku yllä kirjoitti, jos ei muuta, niin lähetä linkki tähän keskusteluun, ehkä sitten tajuaa miten homman nimi on. Meillä tehdään paljon asioita ns talkootöinä, mm ristiäiset, mutta jokaiselle sanoin heti antakaa tilinumeroa ja summia ja kielsin heitä tuomasta mitään ristiäislahjaa. Summia ei ole tullut ja paketteja tuli, mutta tarjottavat eivät olleet lähellekään sinun tasoasi. Ei tietenkään, koska he ovat ystäviäni. Sinun tarjoilut olivat tilaustyötä, josta pitää saada sen mukainen palkkio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin leipomosta 2 täytekakkua + iso pullakranssi + kilo pikkuleipiä = 130 e.

Mitä ap olet nyt miettinyt?

Vierailija
24/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin lapsemme 1v synttäreille tarjoilut 25 hengelle (kaikki aikuisia kun suvussa ei pahemmin ole vielä/enää lapsia). Tilaukseen meni lohikakku ja lihakakku, täytekakku x 2, kaksi kuivakakkua ja keksejä. Eli aika sama juttu kuin ap:lla oli tehtynä. Hinnat olivat:

- lihakakku 20-25hlöä 69,10e

- kalakakku 20-25hlöä 69,10e

- täytekakku 2 x 16-18hlöä á 56,60 (yht. 113,20e)

- kuivakakut 2 x 10-15hlöä á 25e (yht 50e)

- keksit 25e

Eli yhteensä 326,40e. Ja tässä oli siis vain 25 hengelle tilattuna. Jos oli 50 henkilölle tämä olisi maksanut 652,8e. Olettaen että ap:n tarjoomukset ovat suht. hyviä niin 180e kuulostaa enemmän kuin hyvältä hinnalta! :)

Vierailija
25/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle puoleen hintaan huomattavasti laajemmat tarjoilut. Törkeää hyväksikäyttöä!!

kaverin leipomosta 2 täytekakkua + iso pullakranssi + kilo pikkuleipiä = 130 e. Mitä ap olet nyt miettinyt?

Vierailija
26/124 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toivottavasti ap älyää tulevaisuudessa sanoa hinta-arvion etukäteen, miksi ihmeessä siitä ei puhuttu, kun kaikki muu sovittiin. Aika järjetöntä minusta olla puhumatta hinnasta etukäteen, sehän on kaikissa töissä tapana. Eivät monet tosiaan tajua hintoja, ja monille tuollaiset summat ovat isoja rahoja.

Vierailija
27/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. karjalassa on tapana antaa suvulle ilmaiset ruuat ristiäsiin ja häihin

meidänkin lapsen ristiäiseen mummi ja täti leipoi 2 isoa mansikka kaukkua ja kustansivat kaiken

t. karjalainen

Vierailija
28/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kummi, joka on itsekin lapsiperheen äiti. En missään tapauksessa oleta, että kaverini suhtautuvat perheeseemme samoin kuin vanhempamme.

esim. karjalassa on tapana antaa suvulle ilmaiset ruuat ristiäsiin ja häihin meidänkin lapsen ristiäiseen mummi ja täti leipoi 2 isoa mansikka kaukkua ja kustansivat kaiken t. karjalainen

Vierailija
29/124 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska aika harva voileipäkakun tekijä tekee leivänkin itse.

Hintaan lisättävä vähintään 2,5€ itse leivän kustannukseen.

=> 13h kakun hinta onkin 16,5€. Näitä 50hlölle pitäisi olla 4kpl = 66€ Tämä siis vasta kinkkuvoileipäkakku, sitten vielä lohikakku ja täytekakut. Edelleenkin päästään siihen samaan: PELKÄT RAAKA-AINEET tulevat maksamaan vähintään 150€.

mutta hävisi. Yritän uudestaan. Minä en sais 35e menemään millään ilveellä 13 hengen kakkuun.

Itsetehty vuokaleipä (2 väliä)

tuorejuustoa 200g on 2e

kinkkusuikaleet 2e

kurkkua 1e

suolakurkkua 0.50e

parikaa 1e

ympärille levitän sekä päälle että reunoille:

kuohukermaa vaahdotettuna 1e

ranskankermaa 1,50e

reunoille juustoraastetta ja persiljasilppua 2-3e

päälle kinkkurullia 1,5e

kurkkua jota laitoin myös sisään

ehkä 1 tomaatti 0,50e

muutama viinirypäle(niitä meillä on aina kaapissa)

no näistä tulis 14e ja kun itse teen vuokaleivän niin se ei maksa juuri mitään ja kostutaan lihaliemellä, mutta mulle on maksettu tällasesta kakusta 20-25e ja ihan olen tyytyväinen ollut.

Lohikakku on vähän kalliimpi tehdä.

Tuorejuustoihin, kylmäsavuloheen, ravunpyrstöihin, tuoreisiin yrtteihin ym. huomattavasti ennemmän kuin 13 €!! Kyllä varmast se jonkun aikaisemman ammattilaisen 35 € tarvikkeisiin/kakku on lähempänä totuutta. Ei ihme että jotkut ei tykkää voileipäkakuista, jos ne on tosiaan pelkkää kuivaa leipää kuten allaolevan kondiittorin tekeleitten täytyy olla.

Itse olen kondiittori ja mulla menee n 12-13 hengen kakkuun n 13e Itsetehty vuokaleipä jossa 2 väliä.(kinkkukakku) huomioikaa että isomman määrän saa huomattavasti halvemmalla.

Kotileipuri ostaa tarvikkeet tavallisesta KAUPASTA ihan sen kaupan ovh hinnoilla. Alennusta ei tasan saa, vaikka ostaisi millaisen kuorman kerralla.

Vierailija
30/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuo 180 oli edullinen hinta.

tulisi tuollainen meidän ystäväpiirissä kuuloonkaan! Siis TIETYSTI vähintään raaka-aineet korvataan.

Mutta, mutta...Pakko sanoa, että 180 euroa kakun raaka-aineista on ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Siis kakkugalleriasta, joka on yksi pääkaupunkiseudun hienoimpia konditorioita, saa 16 hengen kakun 50 eurolla. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 hengelle kakut olisivat 156 euroa. Siis todella laadukkaat, ammattilaisten tekemät kakut, joihin on laskettu ammattilaisten tuntikorvaus.

Vierailija
31/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjetön määrä vieraita, tän siis täytyy olla provo!

Vierailija
32/124 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain 2 € edestä kinkkua. Pelkät koristekinkut ja lihaleike maksoi minun tekemässä kinkkukakussa yhteensä 4 € (lue yksi kakku josta söi 25 hlö) ja sisällä 800 g palvikinkkua joks maksoi yli 10 euroa.

Sekavuokaleipä maksaa 3 € paikkeilla ja niitä pitäisi olla 8-9 kpl tuolle väkimäärälle. Leivät kantataan niin ettei niissä ole kuorta mukana.

koska aika harva voileipäkakun tekijä tekee leivänkin itse.

Hintaan lisättävä vähintään 2,5€ itse leivän kustannukseen.

=> 13h kakun hinta onkin 16,5€. Näitä 50hlölle pitäisi olla 4kpl = 66€ Tämä siis vasta kinkkuvoileipäkakku, sitten vielä lohikakku ja täytekakut. Edelleenkin päästään siihen samaan: PELKÄT RAAKA-AINEET tulevat maksamaan vähintään 150€.

mutta hävisi. Yritän uudestaan. Minä en sais 35e menemään millään ilveellä 13 hengen kakkuun.

Itsetehty vuokaleipä (2 väliä)

tuorejuustoa 200g on 2e

kinkkusuikaleet 2e

kurkkua 1e

suolakurkkua 0.50e

parikaa 1e

ympärille levitän sekä päälle että reunoille:

kuohukermaa vaahdotettuna 1e

ranskankermaa 1,50e

reunoille juustoraastetta ja persiljasilppua 2-3e

päälle kinkkurullia 1,5e

kurkkua jota laitoin myös sisään

ehkä 1 tomaatti 0,50e

muutama viinirypäle(niitä meillä on aina kaapissa)

no näistä tulis 14e ja kun itse teen vuokaleivän niin se ei maksa juuri mitään ja kostutaan lihaliemellä, mutta mulle on maksettu tällasesta kakusta 20-25e ja ihan olen tyytyväinen ollut.

Lohikakku on vähän kalliimpi tehdä.

Tuorejuustoihin, kylmäsavuloheen, ravunpyrstöihin, tuoreisiin yrtteihin ym. huomattavasti ennemmän kuin 13 €!! Kyllä varmast se jonkun aikaisemman ammattilaisen 35 € tarvikkeisiin/kakku on lähempänä totuutta. Ei ihme että jotkut ei tykkää voileipäkakuista, jos ne on tosiaan pelkkää kuivaa leipää kuten allaolevan kondiittorin tekeleitten täytyy olla.

Itse olen kondiittori ja mulla menee n 12-13 hengen kakkuun n 13e Itsetehty vuokaleipä jossa 2 väliä.(kinkkukakku) huomioikaa että isomman määrän saa huomattavasti halvemmalla.

Kotileipuri ostaa tarvikkeet tavallisesta KAUPASTA ihan sen kaupan ovh hinnoilla. Alennusta ei tasan saa, vaikka ostaisi millaisen kuorman kerralla.

Vierailija
33/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi voileipäkakkua a 20 hengelle. (eli yhteensä 40 hengelle). Maksoivat yht. 130 euroa. Ja piti itse hakeakin.

Mä soittaisin ystävälle ja kertoisin tilanteen niin kuin se on. Että sua harmittaa vietävästi, käytit rahaa ja aikaa ja ajattelit, että kyllä he korvaavat edes raaka-aineet. Toivoisit, että he maksaisivat leipomuksista 180 euroa, koska ne menivät raaka-aineisiin eikä teilläkään liikaa rahaa ole. Laitat kohta tekstarina tilinumeron ja sitten he saavat päättää, mitä tekevät.

Sanot myös, että kummius ei tietenkään rahahommiin lopu, koskapa ihana kummilapsesi ei tehnyt mitään väärää. Sanot että sun virhe oli se, ettei asiasta sovittu etukäteen, mutta käsitit, että automaattisesti raaka-aineet korvataan.

Kävi miten kävi, älä nyt ainakaan enää tee heille tarjoomuksia. Jos maksavat niin unohdatte koko homman. Jos eivät, niin kärsit tappiosi ja unohdatte koko homman.

Vierailija
34/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin ap kävi aamulla kirjoittamassa viestin hävisi kuin pieru saharaan sen jälkeen.

eikä ole välissä kommentoinut ollenkaan.

Vierailija
35/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä vielä jutella? Ei varmaan tiedä, miten paljon työtä ja kustannuksia noissa on.

Hirveän kalliit kakut tosin, en kyllä maksaisi minnekään tarjoiluista 180e.

Minulle kävi niin, että kaverini (kakuntekijä muuten, myy kakkuja, en tiedä, millä hinnalla :-)) teetti minulla oman alani työn, meni tiiviisti noin 7 h ja ajattelin pyytää palkaksi vaikka 70 euroa (halpa työhön nähden, mutta periaate, että tutulta ei paljon), oletin ilman muuta, että maksaa, niin ovat kaikki muutkin maksaneet. Mutta lähetti vain kiitoskortin. En viitsinyt jälkikäteen pyytää maksua, kun ei tullut puheeksi etukäteen, vähän törppönä kyllä pidin kaveriani.

Vierailija
36/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdella r:llä?

Vierailija
37/124 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee jo ihan tavallisiin lasten syntymäpäiväjuhlatarjoiluihin about 100€, vieraita yleensä noin 20-30.

Ja tarjottavana yleensä paria laatua makeaa ja pari suolaista.

Esim. jo pelkän täytekakun tekeminen on kallista, ja vielä jos vieraita on 50 kuten ap: n tapauksessa, niin tuo 180€ on todellakin perusteltu summa.

Vierailija
38/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on muka provo??

Kysyit miten ristiäisissä voi olla 50 vierasta?

Noh, vaikka niin et ystävälläni on sisarruksia 3kpl itsensä lisäksi ja heillä yhteensä lapsia: 9 + aikuiset: 6kpl, isovanhemmat x 2, isoisovanhemmat x 4

Miehen puolelta sisarruksia 4kpl miehen lisäksi ja heillä lapsia: 8, aikuiset: 8, isovanhemmat x 2 isoisovanhemmat x 4.

Toinen kummi perheineen 4 henkeä

Meidän perhe 5 henkeä.

= 52 henkeä

Ja syömisiin ei ole laskettu alle 1-vuotiata mukaan (kun eivät yleensä syö juuri mitään) ja näitä on 4kpl

Niin ja tohon vieraisiin vielä lisäksi itse ristiäisperhe 4 henkilöä + vauva.

Eli sen mukaan: 56 henkilöä tarkalleen ottaen jos vauvatkin mukaan.

Ja kakut ei todellakaan olleet kalliita kuten jotkut väittää.

Jos itse saisin tuohon hintaan meidän juhlien syötävät niin olisin onnellinen.

En tykkää tehdä juhliin mitään yhdenlajin kakkuja niin sanotusti, vaan voileipäkakuissa 4krs, täytteet on joka välissä eri, samoin täytekakuissa.

Päällisissä on oikeasti päällisiä eikä vain jotain "persiljaa tai tilliä" tyyliin.

Johan pelkkä mansikkalaatikko maksaa enemän, kuin jonkun kuvailema kakku täällä 13€

Ja selvennykseksi:

Leipomukset tein 50 syöjälle, eli useampi kakku tuli.

Täytekakkuja x 3

Kinkkukakku x 2

kalakakku x 2

Kuivakakku X 4

..eli kiva leipomo ollut kotona hetken :)

Ja raaka-aineista mitä oli kotona valmiina en veloittanut hinnassa lainkaan, vain niistä mitä ostin vartavasten näihin kakkuihin. Eli kaapistahan löytyy, mausteita, jauhoja, munia jne.. perustarvikkeita aina

Ystäväni kanssa suunniteltiin täytteet yhdessä ja sen mukaan tein kakut jne...

Ja kuten täällä jotku kirjoittaneet, että älä sit osta kummilapsellesi lahjaa tai vähennä halvemmaksi lahjat.

Niin eihän tämä viattoman lapsen vika ole, joten en todellakaan lähde kostamaan aikuisen virhettä lapselle.

Huomenna olemme menossa ystäväni kanssa syömään kaksin, kun kysyin häneltä mentäisiinkö kaksistaan juttelemaan ruuan merkeissä. Samalla hoidan tämän asian hänen kanssaan kuntoon, toivon todella asian hoituvan.

Kiitos teille kaikille vastauksistanne :)

Ja pahoittelen virheitä...silmät ristissä kun kirjoittaa, niin en jaksa tekstiä enään tarkistaa.

Vierailija
39/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on oma vikasi.

Sinun olisi pitänyt kysyä että paljonko rahaa saa kulua tarpeisiin.

Aika torvi olet.

Vierailija
40/124 |
08.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhdessä sovittu päälliset, niin kyllähän ystävän pitää ymmärtää mitä ne tulevat maksamaan.

Ei kukaan voi kuvitella, että kummi maksaa 50 ihmisen tarjoilut eikä lapsen omat vanhemmat mitään! Jos lapsen äiti pyytää kummia tekemään tarjoilut, ei hän voi mitenkään kuvitella, että kummi maksaa itse tarvikkeet, vaikka siitä ei olisikaan erikseen sovittu tai keskusteltu ennalta. On olemassa asioita, jotka ovat päivän selviä ja tämä on kyllä jokaiselle normaalille, täysjärkiselle ihmiselle ihan selviö.