Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan lahja. :(

Vierailija
27.05.2015 |

Mistä tämä lahjavillitys on tullut? Meikäläisten aikaan vaan persiinnuolijat toi kukkapuskat keväisin. Iltapäivälehdissä opet arvostelevat inhokki lahjojaan ja toivelistat näkyy myös olevan siellä. Voi helvetti sentään.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä opettajalahjahypetyksessä mon mennyt maku koko asiasta. Lahja ostetaan pitkinhampain koska ei kehdata olla ostamattakaan.

Vierailija
2/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani ei opettajille juuri lahjoja viety, mitä nyt ehkä luonnonkukkakimppu poimittuna matkalla kevätjuhlaan. Sen sijaan esim. postinkantajalle ostettiin muutama perhe yhdessä aina joulun alla konvehtirasia. Ja kaupungissa kuulemma talkkarille samoin.

En enää ole päivätyössä, mutta koulussa ollessani en koskaan odottanut mitään lahjoja, sillä sain palka työstäni. Joskus kuitenkin lahjoja annettiin ja silloin kiitin kauniisti, mutta henkisesti tunsin oloni vaivautuneeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tuoko niitä lahjoja! Ei niitä tarvita!

Ja opettajat eivät muuten itse ota yhteyttä Yleen, maikkariin tai iltapäivälehtiin ja sinne laita oma-aloitteisesti lahjatoivelistaansa. Sieltä soitetaan ja kaivetaan se vastaus, että jos oppilaiden olisi PAKKO tuoda lahja, niin mitä se voisi olla.

Jos jotenkin tahtoo muistaa, niin kiitos ja hali oppilaalta tai kättely vanhemmalta on tarpeeksi.

t. ope

Harmittaa vanhempien rahan tuhlaus, kun tuovat mulle suklaata, jolle olen allerginen, ja keksejä/leivonnaisia, joita en voi syödä, koska olen keliaakikko.

Vierailija
4/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätkää yhteislahja! Minusta opettajaa on mukava kiittää hyvin tehdystä työstä. Hän kuitenkin viettää aika paljon aikaa päivässä meidän lapsiamme opettaen. Se on kaunis ele. Mutta ei mielestäni jokaisen lapsen tarvitse opettajalle viedä omaa lahjaa. Muutama euro/oppilas ja sillä saa jo jonkun fiksun lahjan opettajalle, joka voidaan sitten yhteisesti antaa vaikka kevätjuhlan jälkeen/todistusten jaossa tms. Opettajaa kiitetään, kaikkien ei tarvitse keksiä pientä/halpaa lahjaa ja ope välttyy niiltä tuikkukipoilta ja koriste-esineiltä. Ei tietenkään ole pakko lahjoa mutta tämä tapa on minusta kiva ja toimiva.

Vierailija
5/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks opettaja sanoi että viini on hyvä lahja 

Vierailija
6/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en anna rahaa yhteislahjaan vaan viedään oma lahja, sellaista joka sopii opettajalle 

Vierailija
7/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen myös ihmetellyt. 

Kaiki lähtee vanhemmista, jotkut haluaa päteä , päästä ns open suosioon jollain tapaa.

Meillä on myös tuollaisia vanhempia ja nyt jo kerätää iso summa rahaa opelle lahjaksi yhdessä. 

Ei ole oikein mielestäni, kaikilla ei ole varaa laitta keräykseen, lapsia voi olla monta joten opejakin on monta..'

Lisäksi on harrastusopet, tarhantädit.

Meilläkin 7 ns opea ja toisella lapsella 4 opea. Kivaa kaikkia muistaa ja antaa joka keräykseen 10

Mielestäni lapsen tulisi antaa ihan itse tehdä ja keksi' nuo muistamiset, askarrella esim kortti.

Meidän vanhempien tulisi antaa asiallista palautetta opettajille pitkin vuotta ja siten sitä kiitostakin.

Itse teen juurikin näin.

Tunnen monta opettajaa ja ovat vaivautuneita noista suurehkoista lahjoista ja lahjakorteista.

Vierailija
8/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen antanut vain kukkakimpun. Jos on allerginen, antakoot eteenpäin vaikka äidilleen. Jos tykkää ja voi pitää kimpun, voi siitä nauttia sen viikon pari ja sen jälkeen heittää roskiin.

Vierailija
9/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on sivistyneet ihmiset opettajaansa kiittäneet. En edes viitti kuvaille milaiset ihmiset ei arvosta toisen tekemää työtä. Mutta kannattaa miettiä mitä itse joutusit tekemään jos lapsesi olisi kotikoulussa. Jos opettajaa ei olisi ja itse opettaisit lastasi, onnistuisikko yhtä hyvin.

Vierailija
10/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:13"]

Kerätkää yhteislahja! Minusta opettajaa on mukava kiittää hyvin tehdystä työstä. Hän kuitenkin viettää aika paljon aikaa päivässä meidän lapsiamme opettaen. Se on kaunis ele. Mutta ei mielestäni jokaisen lapsen tarvitse opettajalle viedä omaa lahjaa. Muutama euro/oppilas ja sillä saa jo jonkun fiksun lahjan opettajalle, joka voidaan sitten yhteisesti antaa vaikka kevätjuhlan jälkeen/todistusten jaossa tms. Opettajaa kiitetään, kaikkien ei tarvitse keksiä pientä/halpaa lahjaa ja ope välttyy niiltä tuikkukipoilta ja koriste-esineiltä. Ei tietenkään ole pakko lahjoa mutta tämä tapa on minusta kiva ja toimiva.

[/quote]

Tähän tulokseen minäkin olen tullut vuosien varrella, olen siis äiti ja meillä useampi lapsi.

Mutta nyt tuokin on riistäytynt käsistä, meillä keräillään jo 10e /lapsi 

Mielestäni on liian iso summa, yhteensä tuosta tulee riippuen osallistuja määräsät jo parisen sataa , ylikin.

Eikä kyseessä ole edes tilannetta, että ope vaihtuisi vaan jatkuu seuraava luokka taas syksyllä

Kaiken kukkuraksi nimen saa korttin ne , jotka rahaa laittaa. Itselläni ei ole ongelmaa, mutta tiedän luokalta lapsia, joilla on monta lasta ja vanhemmat työttömiä, ei heillä ole rahaa laittaa keräykseen tuota 10e, sitten ei pääse yhteislahjaan ja nimeä korttiin saa. Ei ole oikein, vaikka toki nuokin lapset voivat piirtää itse kortin, mutta silti minusta tuntuu pahalta heidän puolestaan, jätetään ulkopuolelle :( 

Vierailija
11/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteislahja on mauton. Parempi että jokainen vie oman lahjan 

Vierailija
12/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tuotiin jokainen tyyliin joku 2e ja yks kävi sit ostamassa niillä rahoilla semmoisen herkkukorin opelle...

Vierailija
13/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpavarusteluksi tuo on mennyt. Opettajista suuri osa kokee sen pikemminkin kiusalliseksi kuin ilahtuu. Ei sekään paljon naurata, kun joku ei-niin-onnistunut opettaja saa lahjat sekä omalta luokalta että muiltakin, kun taas toinen parhaansa tehnyt kollega ei yhtään mitään.

Entiseen aikaan (lue: minun lasteni kouluaikaan) laitettiin lahja tai kortti, tai sitten ei vain omalle opettajalle. Oma opettaja oli luokanopettaja alaluokilla tai luokanvalvoja yläkoulussa. Ja se lahja annettiin vain silloin, kun yhteistyö päättyi joko opettajan eläkkeellejääntiin oppilaiden lähtöön. Lapseni eivät ole koskaan lahjoneet järjestelmällisesti kaikkia, mutta oma-aloitteisesti ovat ostaneet lahjan myös bussinkuljettajalle ja ammattikoulun opettajalle. Mutta eivät suinkaan heille kaikille! Ja se lahja on ollut jotain pientä, johon koululaisellakin on varaa eli hinta oli noin euro/oppilas.

Vierailija
14/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä mitään merkitystä ole. Antaa jokaisen tehdä miten ja mitä haluaa 

Vierailija
15/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:21"]

Aina on sivistyneet ihmiset opettajaansa kiittäneet. En edes viitti kuvaille milaiset ihmiset ei arvosta toisen tekemää työtä. Mutta kannattaa miettiä mitä itse joutusit tekemään jos lapsesi olisi kotikoulussa. Jos opettajaa ei olisi ja itse opettaisit lastasi, onnistuisikko yhtä hyvin.

[/quote]

Tämähn riippuu aivan opettajan ammattitaidosta.

Meillä opettaja on laiskanpuoleinen, kovin on paljon ns itsenäistä työskentelyä, ope sanoo tyyliin tehkää sivut ne ja ne. Kyseessä kolmasluokkalaiset. Ei opeta , vaan itse joutuvat tekemään, osa ei osaa, hälinää tulee, ja jokainen tietää mitä siitä seuraa. Sitten videon katselua, yllin tunnilla, äikäntunnilla ruotsintunnilla.... Loppu aika menne tietokoneilla.

Kysyin lapseltani mitä ope tekee, kun te katselette videoita ja olette koneelle, vastaus oli ope on tietokoneella :)

Arvatkaapa onko minusta ilo muistaa tuota opettajaa ? 

Mielestäni on naurettavaa lahjoa tavan vuoksi.

Ja kyllä olen täysin varma, että lapseni oppisi paremmin kotona rauhassa opiskellen 

Vierailija
16/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat lähteneet sille tielle, että lahjoja annetaan, niin ymmärrän, että opettajat sanovat, että joku kippo tai kuppi jokaiselta on rasittavaa. Jos luokalla on 25 oppilasta ja jokainen tuo kynttilän/kipon, kauniin mukin/kulhon tms. niin niitä kertyy vuodessa 50 kpl. Ja seuraavana vuonna niitä on 100 kpl. Ei kukaan halua sellaisia määriä tuollaista tavaraa säilytellä kotona, pakkohan ne on antaa eteenpäin tai laittaa kirpparille tms.

Sinänsä lahjan antaminen on minusta kaunis ele kelle vaan. Meillä on ollut lapsella monta vuotta sama ope, joka todella tekee sydämellä asioita. Hän ei laske tuntejaan ja tekee paljon ylimääräistä ja järkkää lapsille kaikenlaista extraa. Hän saa palkan, joten en koe, että olisin pakotettu antamaan lahjan, mutta minusta se on kiva tapa muistaa ja kiittää ja teen sen mielelläni.

Jotta näitä kippoja ja kuppeja ei tulisi liikaa, olemme ratkaisseet asian niin, että koko luokka antaa aina yhteisen muistamisen. Kun jokainen laittaa kassaan muutaman euron, saadaan jo ihan hyvä summa kasaan. Kun yhteisesti luokassa lahja annetaan, ei tule myöskään sitä fiilistä kellekään, että toiset lahjoo ja toiset ei ja oisko munkin pitänyt, kun noikin antaa jotain.

Vierailija
17/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokainen vie viinin niin se on parempi yhteislahjalla annettu herkkukori. 

Vierailija
18/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:34"]

Jos jokainen vie viinin niin se on parempi yhteislahjalla annettu herkkukori. 

[/quote] kuin jäi pois 

eli se on parempi kuin yhteislahja 

Vierailija
19/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää lapset kerämään valkovuokkoja tai muita kukkia opelle 

Vierailija
20/52 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet väärässä. Kyllä kohtelias kiittäminen on ollut hyvinkin tapana aina. Jos haluaa nähdä kaikenlaisen huomioimisen ja kiittämisen negatiivisesti lahjontana ja oman edun ajamisena, niin sanoisin, että maailmankuvassa on jotain pahasti nyrjähtänyttä.

Opettajat kun eivät enää kevätjuhlassa takuulla ala kenenkään todistuksesta kumittamaan ja korjaamaan numeroita ylemmäs! Kyllä sen sorttinen korruptio pitäisi siten tehdä jo paaaaaljon aikaisemmin.

nimim. kukkapuskan jo 73 ekan kerran kansakoulun opettajalle antanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan